• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dworce na Półwyspie Helskim. Innowacja czy prowizorka?

ms
26 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Według pomysłu PKP, dworce sezonowe miałyby stanąć na stacjach, gdzie poza sezonem ruch jest minimalny, natomiast w sezonie trzeba obsłużyć dużą liczbę pasażerów. Dworzec sezonowy widziany od strony peronu.
  • Dworzec sezonowy widziany od strony miejscowości.

Na stacjach, gdzie na co dzień jest niewielu pasażerów, ale w sezonie ich liczba gwałtownie rośnie, PKP chce stawiać niewielkie dworce sezonowe. Na Półwyspie Helskim mogłyby się pojawić za 2 lata.



Jak oceniasz pomysł dworców sezonowych?

Dworce sezonowe to niewielkie obiekty, w których znajdzie się m.in. poczekalnia, niewielki lokal usługowy oraz zadaszona wiata. Szacowany koszt pojedynczego dworca to ok. 1 mln zł. Ten koszt obejmuje prace projektowe, budowlane i nadzór budowlany.

- Dworce sezonowe będą odpowiedzią na potrzeby Polaków licznie podróżujących w okresie urlopowym - przekonuje Jarosław Bator z zarządu PKP S.A. Tłumaczy, że w małych miejscowościach turystycznych, gdzie poza sezonem ruch pasażerski jest znikomy, utrzymywanie dużych obiektów jest kosztowne. - Dworce sezonowe zapewnią podróżnym niezbędną infrastrukturę oraz są znacznie tańsze w budowie i utrzymaniu.

Pierwsze prace przy ich stawianiu rozpoczną się na przełomie 2016/2017, a pasażerowie będą mogli korzystać z nowych obiektów już w sezonie wakacyjnym 2017. PKP planuje, że na Pomorzu takie obiekty mają stanąć w Juracie, Jastarni i Kuźnicy.

  • PKP planuje, że na Pomorzu dworce sezonowe pojawią się na stacjach w Juracie, Jastarni i Kuźnicy. Czy to oznacza wyburzenie budynków dworcowych w tych miejscowościach?
  • Budynek stacji w Kuźnicy.
  • Stacja kolejowa w Juracie.


"Innowacyjne Dworce Systemowe", w ramach których powstają obiekty sezonowe, to pilotażowy projekt PKP S.A., który zakłada wyburzenie dotychczasowych dworców i postawienie w ich miejscu nowych, mniejszych obiektów.

Mają to być kompaktowe, parterowe budynki, zbudowane z prefabrykowanych elementów i według standardowego wzoru, dopasowanego wzornictwem detali do konkretnej lokalizacji. Dzięki wcześniejszym analizom potencjału komercyjnego, dworce będą również lepiej zagospodarowane i dostosowane do potrzeb lokalnych społeczności.

Gotowe perony na stacji we Wrzeszczu

ms

Opinie (86) 2 zablokowane

  • Stawiać nowe - tak, burzyć stare - tylko te brzydkie, ale ten w Jastarni na pewno warto zachować. (6)

    • 161 8

    • milion zł za postawienie wiaty dworcowej w miejsce solidnego budynku - rozbój w biały dzień (5)

      - zamiast wydać kilkanaście tysięcy na remont lub "drobne poprawki",
      utrzymując styl tego miejsca - dopasowanie do otoczenia

      • 37 1

      • Z tą ceną to przeginka na całego. Ładna, uniwersalna wiata, ale ta wielka łapówa za nic to bardzo mnie sięTo od razu, nie podoba (2)

        To od razu, na dzień dobry powinno być karnie ścigane, a winni osadzeni w więzieniu.

        Budowa w pełni wyposażonego i wypasionego w najnowsze dobrodziejstwa 150m2 domu mieszkalnego, wraz z wszelkimi pozwoleniami, nadzorem oraz odbiorami kosztuje w granicach poniżej 1 mln. zł.

        Mój kosztował ca. 920 tys zł. wraz z oddzielnym garażem. Nie liczę gruntu

        • 17 0

        • Nowy dworzec? czy nowy sposób na wyciągnięcie pieniędzy!

          jak tu nic nie robiąc zarobic miliony? To właśnie jest odpowiedz. Koledzy królika coś dadzą do kieszeni.

          • 3 0

        • hala warsztatowo produkcyjna z magazynem 1420 m2 cena pod klucz z trzema suwnicami 4350000 zł.

          to dopiero drogo a taka wiata za milion to tanio jak barszcz.

          • 0 0

      • ??? (1)

        Za kilkanaście tysięcy to możesz sobie zrobić remont przedpokoju w bloku bo na łazienkę to kwota już nie starczy...

        • 8 2

        • czepiasz się

          człowiekowi chodziło o kilkanaście tysięcy w przenośni.
          I co z tego, niech będzie 100 tys zł jak dla Ciebie, mało to 200 tys, zł jak dla Ciebie
          Czy naprawdę nie dostrzegasz róznicy pomiędzy 200 tys zł wydanymi na porządny remont, a 1 mln zł !!!!! wydanym na wiatę ????

          To wróć do szkoły, bo warto.....

          • 6 0

  • Ten domeczek w Jastarni jest ładny. (2)

    Może po prostu dobudować obok coś sezonowego?

    • 118 4

    • I płacić na utrzymanie dwóch obiektów? (1)

      No faktycznie to znacząco obniży stratę PKP.

      • 2 7

      • Zawsze można wynająć lub sprzedać.

        Korzyści wówczas mogą być znaczne:
        - środki finansowe z wynajmu lub sprzedaży,
        - koszty utrzymania ponoszone przez najemcę właściciela.
        Jako wartość dodaną można potraktować aspekt estetyczny- ładny, dobrze zachowany/ wyremontowany budynek cieszy oko i wzbogaca krajobraz.

        • 6 0

  • Niech stawiają te nowe dworce.

    Ale niech zachowają stare budynki, jak chciażby ten w Jastarni - przecież one w niczym nikomu nie przeszkadzają...

    • 71 6

  • A czy każdy dworzec musi być taki monumentalny, bizantyjski? (2)

    Szczególnie, skoro słusznie zauważono, że poza sezonem tam mało co się dzieje...

    • 29 8

    • Bizantyjski kojarzy się z przepychem. (1)

      Patrz sala na Kremlu i strażnik otwierający drzwi. To jest strefa bizantyjska.
      O ile się nie mylę.

      • 3 0

      • Nieważne, kogoś najwyraźniej dawne budownictwo kłuje w oczy

        bo najlepiej postawić kontener od TIR'a na dachu i jest dworzec :]

        • 5 0

  • (8)

    Dlaczego po raz kolejny inwestuje się w infrastrukturę kolejową lub drogową. Środki finansowe należałoby przeznaczyć na rozwój infrastruktury rowerowej. Można bez problemów rowerem na Hel dojechać. Także całą rodziną.
    Hel nie dla ludzi tylko dla rowerzystów.

    • 9 106

    • Żenująca prowokacja...

      Ciesz się, że coraz więcej ludzi jeździ na rowerach, bo gdyby wszystkich przesadzić do samochodów, to byś gnił pół życia w korkach i smrodzie spalin.

      • 12 9

    • (1)

      W życiu nie byłeś rowerem na Helu. Zauważyłbyś ścieżkę wzdłuż całego półwyspu...

      • 29 3

      • w szczególności to g..wno między Juratą a Helem 10 km kulania się po szuterku sama rozkosz

        • 2 2

    • (1)

      oczywiście popieram, wybieram się w tym roku na Hel z Katowic moim Wigry 3 z całą rodziną, psem i teściową.

      • 28 2

      • Rozumiem

        Że teściowa będzie jako siła pociągowa a pies będzie ją poganial. W ten sposób to z hanysowa na Hel dojedziecie w ca 6 godz.

        • 15 1

    • ..."Hel nie dla ludzi tylko dla rowerzystów"...

      Ciekawe. To rowerzysci nie sa ludzmi?
      Sam czesto korzystam z roweru, ale tego jakos nie zauwazylem.

      • 8 1

    • rower

      pedalskie zycie nie kazdego interesuje.

      • 7 4

    • Panu " A " kask na mózg uciska

      • 4 0

  • Na wszelki wypadek obróciłbym też dworzec o 180 stopni w poziomie.

    • 26 2

  • Bardziej podpada mi to pod recycling, chociaż wizualizacja oki.

    • 13 2

  • Ładne budynki stacyjne (1)

    Stacja nazywa się Kuźnica (Hel), a nie Kuźnice jak jest napisane w artykule.

    Niestety taka koncepcja sprawi że w miejsce klimatycznych budynków stacyjnych, jak ten w Jastarni czy w Kuźnicy postawi się coś na kształt większej plastikowej wiaty, która po roku będzie straszyła wybitymi szybami. Dworce w Jastarni czy Kuźnicy to wcale nie są jakieś wielkie molochy, tylko małe budyneczki, w dodatku chyba z mieszkaniami na piętrze, (i urządzeniami srk w nastawni) więc sprawa wyburzenia też nie będzie taka prosta.

    pozdrawiam

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 56 0

    • Ktoś ma ciśnienie na przepychanie tzw. projektów

      • 2 0

  • Nie wiem czy tylko mnie nasunęła się taka myśl, że to 2-3 kontenery za aż 1.000.000 PLN. (9)

    • 90 2

    • ten kto dostanie zlecenie (a na pewno w PKP już wiedzą kto) na pewno nie uważa że to drogo :-) (2)

      PKP to nie firma, to po prostu PKP. Sławek od zegarków czuł się tam jak ryba w wodzie

      • 28 4

      • To za nasze pieniądze (1)

        Dokładnie, za 500tyś. można zbudować i wyposażyć dom w bardzo dobrym standardzie, ale PKP za dwa razy tyle stawia kawałek dachu i dwie budki o wątpliwych walorach estetycznych. Państwowa firma - i wszystko jasne.

        • 12 0

        • a za 50tys można WUPOŻYCZYĆ takie kontenery na sezon

          plus minus 10-15tys licząc z mediami i ich serwisem

          • 8 1

    • (2)

      I tak i nie: kontenery, szyby, elektryka, alarmy, paliwo, energia elektryczna przy budowie, kostka brukowa, wydaje się też, że WC + kwestie projektowe, nadzoru inne - nie stricte z kielnią w ręku.

      • 4 14

      • głupiś

        1 milion złotych za kontenery z węzłem i pozwoleniami to sprzedany już komuś za dobrą cenę PRZEWAŁ !

        • 7 2

      • Człowieku! Kojarzysz ceny domów? 1M PLN za wiatę z konteneru??!!!

        w tym układzie to nawet 300 K PLN byłoby za drogo! To jest śmiechu warte to całe przedstawienie co jest planowane!

        • 2 0

    • bo ja mógłbym to zorganizowac za połowe ceny :))) (2)

      • 2 0

      • i jeszcze by ci zoooooostaaaało

        • 2 1

      • niech stracę zrobię to za 499 999, 99 zł

        niech stracę zrobię to za 499 999, 99 zł.

        Dam pracę - 1 miesiąc testowy potem umowa o dzieło 2zł/h

        Może choć z 450 tyś na tym zarobię, ale to nawet na waciki nie będzie na mojej blondi ;)

        • 2 0

  • (1)

    Skoro są stare to nie lepiej je zmodernizować?

    • 48 3

    • Czasem nie warto.

      Ani to zabytek, ani domek dróżnika.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane