• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie. Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie.

Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.



Czy tablice zmiennej treści ułatwią poruszanie się po Trójmieście?

Nowe tablice LED-owe, które właśnie pojawiły się przy trójmiejskich ulicach, nie zwiastują na szczęście nowych reklam świetlnych, które oślepiają i utrudniają jazdę kierowcom w zbyt wielu miejscach naszego kraju.

Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.

Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?

- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.

Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.

Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.

Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.

- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.

Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.

Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska zobacz na mapie Gdyni, ul. Chwaszczyńska zobacz na mapie Gdynii ul. Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni. Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości. zobacz na mapie Sopotu

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • Nowoczesność (2)

    Fajnie:)

    • 85 15

    • tylko co daje technologia na drodze jak prehistoria siedzi za kółkiem...

      nawyki niedorzeczne, technika jazdy bez uzasadnienia, refleks szachisty, koordynacja jak u alkoholika, brak znajomości podstaw kultury jazdy, wpojona świadomość o wiecznym pierwszeństwie, ciężka noga a strach w zakręcie... zamiast 25 aut zjeżdża na zielonym 15 a w 16 dopiero do tępej bani dociera sygnał, że oj było zielone tak krótko.

      • 5 0

    • zdiz rozregulowal swiatla na glownym ciagu gdynia-gdansk...

      co ruszasz z zielonego to dojezdzasz na czerwone.. oczywiscie jak jedziesz przepisowo, bo jak gnasz jak wariat to moze zdazysz... tak jest na morskiej zwycieztwa czy grunwaldzkiej... tristar ruszy swiatla wroca do ustawien sprzed pol roku, bedzie setka fotoradarow na zbieranie kasy do budzetu, oglosimy sukces i wyplacimy zaje...e premie... przeciez to normalne w polsce.. zapomnialem dodac.. wydymamy podwykonawcow... bo buduje najtanszy...

      • 0 0

  • Taa... (8)

    "Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą" - to faktycznie ciężko stwierdzić i dopiero potrzeba sztabu ekspertów i potężnych komputerów, żeby rzetelnie podpowiedzieć kierowcy najlepszą alternatywę.

    Brawo tęgie umysły!

    • 41 103

    • podejrzewam, że do tego przewidywania wystarczy tani mikrokontroler (3)

      czas przejazdu to czas jazdy drogą o długości x z prędkością u oraz czas spędzony na oczekiwaniu na światła t. Wzory na te czasy są dość proste, w większości liniowe. Poza tym przy dokładności rzędu minuty można sobie pozwolić na przybliżenia. TO ma być czas orientacyjny, nie rzeczywisty.

      • 8 14

      • Czasy przejazdów miedzy skrzyżowaniami zalezą do X czynników. (1)

        Skrzyżowań masz Y. Do tego przygotowywanie przejazdów dla np kartek itd Zacznij sobie to mnożyć.... Twój mózg jest liniowy.

        • 11 5

        • to wszytko jest proste nie komplikujcie na siłę ;)

          • 5 1

      • Liniowe?

        Owszem, ale na pustej autostradzie. W mieście żaden z tych czynników nie jest liniowy. Do tego dochodzi tutaj problem z przewidywaniem przyszłości. Ty nie masz mu powiedzieć, ile czasu zajął ten przejazd komuś godzinę temu a ile mu orientacyjnie zajmie. A to olbrzymia różnica. Zacznijmy od tego, że dla ciebie czas jazdy drogą o długości x z prędkością u. Ale skąd weźmiesz prędkość? Wylosujesz? Trzeba najpierw przewidzieć natężenie ruchu jakie będzie za jakiś czas w danym miejscu i dopiero wtedy możemy próbować wyliczyć prędkość. Trzeba uwzględnić kto dokąd jedzie i z jaką prędkością, jak będzie wyglądała sytuacja na światłach, czy obecne zatory zdążą się rozładować itd.

        • 1 0

    • (3)

      Chodzi o to gamoniu, zebys juz na estakadzie wiedział, ze na obwodnicy jest korek gigant, bo znowu jakiemuś przeładowanemu TIRowi z kierowcą po 37 godzinach jazdy coś odpadło. CB zostawiam mieszkańcom miasteczek i wsi, więc info o korku na tablicy LED jest OK.

      • 49 3

      • (2)

        informacja o awarii na Obwodowej:
        LEDy - godzina, CB radio max 5 min.
        Praktyczne informacje o ruchu na drodze:
        LED ???
        CB - od ręki ;-)
        Wolę wiejskie CB.

        • 1 1

        • to powiadasz ze przez CB slyszysz co na obwodnicy mowia z estakady?... (1)

          hmm to antene masz pewnie z 15 metrow.. :)

          • 2 1

          • konkretny zestaw czyli antena i radio.

            Antena niekoniecznie 15 m i usłyszysz o wiele więcej.

            • 0 0

  • pogodę sobie darujcie (7)

    to nie ma znaczenia zwłaszcza w mieście - po co zaśmiecać system. Informacje o korkach na róznych trasach będą pomocne. O ile będą ustawione z wyprzedzeniem.

    • 77 8

    • hmm... (5)

      nie wiem jak mają ustawiać z wyprzedzeniem jakiś korek, sądzę że będzie to w czasie rzeczywistym... z pogodą się zgadzam :)

      • 8 2

      • od tego są algorytmy prognozowania

        informacji o pogodzie nie będzie - tylko komunikaty typu zwolnij- ślisko, czyli ostrzeżenia obliczone na bazie informacji ze stacji pogodowych...

        • 3 0

      • chodzi o umiejscowienie tablicy, a nie czas (1)

        informacja o korku na Spacerowej, gdy już tam wjechałeś jest mniej przydatna :)

        • 6 0

        • dlaczego?

          cieplej się robi na sercu, kiedy wiesz ze za Tobą stoi 3 km sznurek solidarnych w biedzie :)

          • 3 0

      • A ja bym chciał imieniny...

        do kogo po drodze z pracy do domu mam wpaść z półlitrowym prezentem.. A i jeszcze obowiązkowe oznaczenie gdzie najbliższy monopol!!

        • 7 4

      • A czemu nie?

        By było t przydatne to tak to musi działać. Zresztą da się to zrobić spokojnie, nie jest to problem trywialny, ale możliwy do ogarnięcia z dość dużą 90% skutecznością na godzinę do przodu.

        • 0 0

    • "pogodę sobie darujcie to nie ma znaczenia zwłaszcza w mieście" - Ty to chyba od miesiąca w Trójmieście mieszkasz co? Każdy większy deszcz a już nie daj Boże pierwszy śnieg i trójmiejscy mistrzowie kierownicy stoją w gigantycznych korkach, bo przecież po mokrym nie da się szybciej jechać niż 30km/h.

      • 1 0

  • " Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie" (1)

    a w Gdyni to gdzie?

    • 9 17

    • Wielkopolska, Morska chociażby

      • 3 2

  • poczekamy zobaczymy (5)

    W Gdańsku w latach 70-ych też były świetlne tablice z info o Vmax. I co? Kilka lat później był stan wojenny. Chcecie tego?

    • 68 16

    • Patrz a do niedawna statek Stefan Batory przypływał do Gdynii. (1)

      Nie minęło wiele lat a komuna padła - przypadek? No i dlatego Batory poszedł na żyletki - boją się kolejnej rewolucji.

      • 7 4

      • Gdyni

        j.w.

        • 0 0

    • a pani XYZ zjadła pączka i wypiła kawę i umarła... (2)

      bo 2 dni później potrącił ją samochód, chcecie tego ?
      tylko co to ma wspólnego ze sobą to nie wiem ;)

      • 10 0

      • wyslij... (1)

        ...wyślij to do 10 osób, bo jak nie - to przyjdzie King Kong i Cie zje- Pani Ewa ze Szczecina nie przesłała tej wiadomości dalej - i przyszedł King Kong i ja zjadł ! ....

        • 5 0

        • A ja bede grał w gre!

          • 0 0

  • to ten system (1)

    co politykiery zapewniały, że będzie działał w 2007 r. ?

    • 53 3

    • daj linka

      • 2 1

  • tablice (2)

    Tylko dlaczego z boku ulicy. W większości krajów zachodnich takie tablice są nad pasami ruchu, a to dlatego, że jeśli dochodzi do zablokowania jednego pasa ruchu, można było to wyświetlić i skierować ruch na drugi pas.Na takim ciężko to zaznaczyć Też nie wiele informacji się zmieści na takim jak na zdjęciu. Ale dobre i to:-)

    • 60 2

    • No właśnie! Tylko nie ZBOKU!

      • 9 2

    • Naoglądałeś się amerykańskich filmów...

      .. to o czym mówisz instaluje sie na autostradach... po kiego Ci to w mieście? Jedź sobie na A1 i przed bramkami będziesz miał tablicę i będziesz widział który pas jest otwarty a który nie.

      • 4 13

  • a pozniej okaze sie (1)

    ze to tablice reklamowe i beda walic po gałach

    • 34 7

    • Po gałach? To w goglach będzie trzeba jeździć?

      • 5 1

  • Mam CB Radio i wszystko wiem co się dzieje! (7)

    Miśki, korki, stłuczki itd.

    • 32 41

    • I siedzisz smętny w tym swoim samochodzie bez muzyki słuchajac szumów i trzasków bo.. (1)

      .. muzyka zagłuszyłaby Ci Twoje SiBIRadyjo. Brawo oszukałeś system.

      • 26 16

      • a tobie zal d*pe sciska ze nie wiesz czemu ten korek a on wie...

        Osobiście cb przydało mi się wiele razy, czasami zastępuje nawigacje. Żargon na cb może i jest specyficzny ale nie jakiś drastyczny bardziej humorystyczny
        czy określenie policji jako miski to coś złego ? Z grypsero więzień o miewielo to ma wspólnego...

        ps
        Są juz takie radia w których nie trzeszczy i nie piszczy...to nie PRL stan wojenny odszedł w niepamięć nie trzeba oszukiwać systemu...

        • 8 1

    • (1)

      "Dopóki nie usłyszałem rozmów na CB nie wiedziałem, że w Polsce jest tylu idiotów"

      • 34 7

      • zgadzam się

        wystarczy poczytać komentarze...

        • 11 1

    • "Mam sibi i jestem gość".Buuuuhahahahaha. Banda buraków z kablem w ręce. Bajo!

      • 10 12

    • Do korzystania z CB trzeba znac ten Wasz zargon (1)

      ktory wzoruje sie na wieziennej grypserze, co subkulturze CB-radiowcow widac imponuje.

      Nie wchodze w takie tematy. Mysle, ze dla wielu osob tez to jest ponizej akceptowalnego poziomu. Dla mnie CB przez to odpada.

      • 13 3

      • srajdu majdu...

        Jeździsz tylko po bulki to nie potrzebujesz, jeździł byś po Polsce to byś zmienił zdanie na temat cb. I nie uogulniaj ze żargon nie taki itp itd bo tak samo można powiedzieć ze kierowcy scigaczow to kamikadze a kierowca na gwe w Gdańsku dostaje małpiego rozumu...przyklady można mnożyć ze o stereotypie bmw nie wspomnę.

        • 7 1

  • No to będę miał nowy telewizor...

    500 cali

    • 49 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane