• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • anonimowy urzedasku z um gdynia

    4 ligowy inwestor od megablaszaków.
    Szczurowaci przygotują plan pod niego bez jakichkolwiek wymagań.
    Budowa jezeli ruszy to w tempie jedynym 2 pozostałych inwestycji w gdyni, czyli blaszanki w stylu Łomży.
    Tudzież polanki redłowskiej

    • 0 0

  • może wreszcie te tory zabudują, tyle lat gadania

    to jest niesamowite - takie tereny i takie marnotrastwo

    może wreszcie coś by sie ryszyło w Gdyni

    • 0 0

  • dworzec PKP Gdynia - obraz kondycji Trójmiasta

    niechęć do dbania o ten 'przybytek' jest zadziwiająca

    pijaczki od lat (mimo protestów mieszkańców i turystów) chleją, leją i żygają

    ani policja, ani SOK, ani miasto, ani Sanepid nigdy tym się nie przejmowali

    to jest skandal nad skandale - szkoda, że praktycznie prasa się tym problemem nie zajmuje

    • 0 0

  • studio architektoniczne Kwadrat

    a pierwszoligową architekture mozna byc spokonnym gdyż jest to jedno z najlepszych biur architektonicznych w polsce.

    • 0 0

  • skoro w Gdyni największa firma to hurtownia piwa to w Gdańsku największym pracodawcą jest skup złomu.

    • 0 0

  • W planie inwestora na terenie Międzytorza ma powstać m in kino IMAX.

    • 0 0

  • z gdańska wielcy inwestorzy uciuekają, brak ambitnych projektow na miarę XXI wieku. tylko blaszaki przy obwodnicy, centra handlowe i deweloperka. ING już sie wycofał. Tivoldi także, aquaparku nie bedzie, miejskie inwestycje przeprowadzane sa nieudacznie - patrz hala.

    • 0 0

  • do gdy

    chcę uściślić, co wcześniej uczyniłem,
    dworzec PKP Gdynia - to wizytówka wyłącznie tego miasta!
    od kilkudziesięciu lat...

    • 0 0

  • Brawo, brawo Gdynia!!!!

    Widac jak urzedasy gdanska zazdroszcza.
    Nareszcie dworzec PKP czysty schludny wielokondygnacyjny z ogromnym supermarketem i kinem czynnym cała dobe, podjazdem samochodów na platformy kolejowe, podziemnym garazem dodatkowymi przejciami podziemnymi i ruchomymi schodami.
    Łącznikiem z dworcem PKS z czterokondygnacyjnymi podjazdami dla autobusów i poczekalnia z prawdziwego zdarzenia.
    Co do Miedzytorza to mam nadzieje, ze nie rozbierzecie wszystkich torów łączacych z Nabrzeżem Węglowym i innymi???
    B.wysoka zabudowa ciekawymi 30-stopiętrowcami to dobry pomysł, tylko na jakiej stronie moge je pooglądać.

    • 0 0

  • gryzoń zostanie wybrany na nową kadencja

    i tyle bedzie z tego.

    W Gdańsku się buduje w gdyni planuje.
    Zapomniałem o "super rozbudowie wzgórza" w stylu wejherowskim

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane