• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • faszka

    W Gdańsku w połowie lat 90 dworzec wyremontowano, w gdyni planują a skończy się jak zwykle niczym.

    • 0 0

  • dworce to są akurat miejsca w sam raz dla bola baji i paru pomniejszych tuzów tego POdrzędnego POrtaliku:-)
    coś w tym musi być, bo ile razy mówi sie i pisze o gdyni tyle razy mają oni pretensje do dworca:-)
    jakby ten ich w gdańsku głównym czy wrzesczu to był nie dworzec ale muzeum sztuki:-)

    • 0 0

  • faszka, W Gdańsku w połowie lat 90 dworzec wyremontowano, w gdyni planują a skończy się jak zwykle niczym.

    Tu musze sie zgodzić z GALLUXem!!!!

    A ciebie, który sie tak interesuje aktywnościa fiz. i sportem(TKKF) zapraszam w ramach funduszy unijnych do Gdyni na turystykę i tenis od końca kwietnia do sierpnia (odbywać się będzie cykl turniejów tenisowych pod wspólną nazwą "Bank Pocztowy Cup - z rakietą do Europy").
    Troche wysiłku pomoże ci na głowe.

    • 0 0

  • Glusiu

    nie chcę Tobie wytykać sopotkowskiego dworcyka, jako wizytówki uzdrowiska,
    ale uwierz że w każdym normalnym państwie właśnie dworzec kolejowy jest wiztyówką miasta,
    wejdź sobie na stronę np. Berlina i zobacz co tam piszą o Hauptbahnhofie...

    • 0 0

  • A ja dziś widziałam nie byle gdzie, bo w Gazecie Wyborczej!:) korespondencję nie byle skąd, bo z Berlina:)

    Korespondentka zauważyła, że: a) w Berlinie jest dobra komunikacja miejska b) dużo parków c) Berlin jest miastem DLA mieszkańców, odwrotnie niż Gdańsk.

    I tu się wyjątkowo zgodziłam.

    • 0 0

  • Zdezorientowanym wyjaśniam

    Galeria Bałtycka: - będzie miała ok. 40 tys. mkw. powierzchni handlowej, na której pomieści się ok. 200 sklepów, w tym m.in.: Saturn (sprzęt AGD-RTV), Peek & Cloppenburg, Boss, Mango (odzież), Smyk (artykuły dziecięce i młodzieżowe), Intersport (artykuły sportowe), perfumeria Douglas. Liczne punkty gastronomiczne zaoferują klientom duży wybór dań kuchni polskiej i międzynarodowej.

    CEntrum handlowe Wzgórze w Gdyni: - 145 butików, 21 sklepów, 16 restauracji - tak za rok ma wyglądać Wzgórze dopasowane architektonicznie, materiałowo i wizualnie do środowiska, którego powierzchnia zwiększy się z 23 do 50 tys. mkw. W nowej części znajdą się m.in. sklepy firm Empik, Esprit, Smyk i Aldo, parkingu będzie na 1300 samochodów.

    40 tys. mkw./50 tys. mkw

    • 0 0

  • Może władzom miasta ten artykuł w GW da odrobinkę do myślenia! Zamiast serwowania mieszkańcom mitologii o metropolii, dynamicznym rozwoju, europejskim mieście itp.

    • 0 0

  • tja
    sklepy "mango" to jest to czego najbardziej trzeba gdańszczanom
    i telepizze jeszcze poproszę:-)
    z trzech dworców, ten w sopocie wygląda najlepiej:-)
    dobrze, że nie ma przejść podziemnych i zbyt dużej powierzchni przy kasach biletowych
    ale sopocki za dwa lata bedzie jedynym NORMALNYM dworcem w 3city

    • 0 0

  • Bezstronny

    Chciałem poinformować że Galeria Bałtycka powstaje na ściśle wydzielonym i ograniczonym obszarze,
    więc wiadomo że powierchnia nie może być większa

    • 0 0

  • gdańska propaganda

    Gdynia bedzie miala najwieksze centrum handlowe w polsce połnocnej mimo ze jest 2 razy mniejsza niż Gdańsk.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane