• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
21 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta. Dogodny dostęp do transportu zbiorowego to jedna z podstaw dobrze zaprojektowanego miasta.

Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.



Z którego środka transportu zbiorowego korzystasz najczęściej?

Prace nad stworzeniem mapy dostępności pieszej do przystanków transportu zbiorowego trwały przez ostatnie dwa lata i były realizowane w ramach bieżących działań Biura Rozwoju Gdańska.

To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.

- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni


Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów. Mapa jest ogólnodostępna i może okazać się pomocna nie tylko dla urzędników, ale także mieszkańców szukających nowego mieszkania, radnych dzielnic czy inwestorów.

Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu



Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.

Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.

Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.

Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.

Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych. Przykładowa dostępność przystanku autobusowego Olszynka - Szkoła, gdzie uwzględniona jest bariera Opływu Motławy, a strefy dojścia prowadzą przez kładkę dla pieszych.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.

Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji



Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?

- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje? Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (73)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane