Wjazd na parking (po prawej, poza kadrem) zostanie poprowadzony nową drogą, bezpośrednio z ul. Barniewickiej.
fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu, już w październiku 2021 r. mieszkańcy Osowej skorzystają z nowego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Pętla autobusowa zyska trzy perony. Przewidziano też parking rowerowy na 100 jednośladów, krótkie odcinki pasów rowerowych w jezdni ul. Barniewickiej oraz miejsca postojowe krótkiego postoju dla kierowców aut podwożących pasażerów.
Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na stacji kolejowej w Osowej?
Obecnie inwestycja jest na etapie przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska na wybór wykonawcy przebudowy na podstawie gotowej już dokumentacji budowlanej i wykonawczej, autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Zgodnie z założeniami cały teren przed dworcem oraz fragment ul. Barniewickiej na jego wysokości zostanie przebudowany:
- przed dworcem powstanie nowa pętla autobusowa z trzema peronami - dwoma dla tzw. linii przelotowych oraz jednym dla linii kończących bieg,
- na terenie pętli przewidziano też stanowiska odstawcze dla czterech autobusów,
- od strony ul. Barniewickiej przewidziano pięć stanowisk krótkiego postoju aut typu kiss and ride (całuj i jedź),
- między stanowiskami krótkiego postoju a przestrzenią dla autobusów powstanie zadaszony parking rowerowy na 100 jednośladów,
- ul. Barniewicka zostanie poszerzona o 1,5-metrowe obustronne pasy rowerowe.
Nowy dojazd na parking i organizacja ruchu na pętli
Ponadto zmianie ulegnie dojazd na teren parkingu bezpośrednio przy peronach kolejowych - będzie odbywał się nowym zjazdem z ul. Barniewickiej między ul. Konstelacji a Westy.
Wjazd na pętlę, przez którą obecnie poprowadzony jest dojazd na parking, będzie dopuszczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, obsługi technicznej oraz rowerzystów (podobna organizacja ruchu obowiązuje np. w rejonie dworca we Wrzeszczu
Czytaj też:
Dworzec we Wrzeszczu w nowej odsłonie. Ogłoszono przetarg na przebudowę
Zbiorniki do odprowadzania wody opadowej i nowe drzewa
Po stronie południowej (tj. w kierunku ul. Nowy Świat) powstanie rów i niewielki staw - zbiornik retencyjny. Będą do nich kierowane wody opadowe.
W ramach inwestycji przewidziano także przebudowę chodników (wykonane będą z płytek betonowych 30 x 30 cm), instalacji teletechnicznych, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej oraz montaż oświetlenia. Ustawione zostaną też elementy małej architektury - m.in. ławki oraz śmietniki.
W zakresie zieleni przewiduje się wycięcie 31 drzew kolidujących z pracami budowlanymi oraz nasadzenie 33 drzew, z czego najwięcej to grusza drobnoowocowa (16 szt.). Pojawią się również nowe nasadzenia krzewów, zaś w obrębie pętli urządzony będzie ogród deszczowy.
Czytaj też:
30 drzew w donicach na Stogach, drugie tyle w gruncie
Prace budowlane do 29 października 2021 r.
Wszystkie prace budowlane muszą być zakończone do 29 października 2021 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).
Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem unijnym na "budowę węzłów integracyjnych Gdańsk Rębiechowo oraz Gdańsk Osowa wraz z trasami dojazdowymi" w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Plac manewrowy dla autobusów zamiast placu z fontanną
Warto przypomnieć, że w 2015 r. prowadzono warsztaty z mieszkańcami pod hasłem "Quo Vadis, Gdańsku?", dotyczące czterech dzielnic Gdańska w ramach programu "Obywatele dla Demokracji", finansowanego z funduszy EOG.
W przypadku Osowej w opracowanie tzw. mikrostrategii zaangażowani byli również pracownicy BPBK, którzy na podstawie postulatów mieszkańców zaproponowali przed dworcem miejski plac z fontanną, zaś przestrzenie wokół PKM miały być "inkubatorami dzielnicy".
Ostatecznie zwyciężyła koncepcja tego samego biura projektowego, lecz z dominacją funkcji transportowej, zaś z punktu widzenia pieszego nie tylko nie będzie atrakcyjnego placu miejskiego, ale dodatkowo spacer wzdłuż ul. Barniewickiej po stronie dworca będzie wiązał się z nadłożeniem drogi do chodnika na pętli lub przejściem po trawniku.