• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle niepokoi mieszkańców Zaspy

Krzysztof Koprowski
5 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Teren przyszłej budowy. Po prawej za ogrodzeniem widoczny dom opieki "Złota Jesień". Teren przyszłej budowy. Po prawej za ogrodzeniem widoczny dom opieki "Złota Jesień".

Nowe osiedle na Zaspie, choć jeszcze nie zaczęło powstawać, już wywołuje kontrowersje i obawy mieszkańców. Deweloper uspokaja i zapewnia, że działa zgodnie z prawem, choć pierwsze pozwolenie na budowę zostało wydane "z rażącym naruszeniem przepisów prawa".



Czy na Zaspie powinna powstawać nowa zabudowa?

Sprawa dotyczy działki u zbiegu ulicy Hynka oraz dawnego pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Deweloper Euro Styl chce tutaj zbudować osiedle Impuls. Działkę nabył na początku ubiegłego roku od miasta, płacąc za 18 tys. m kw. ok. 20,6 mln zł.

I jeszcze tego samego roku deweloper starał się o pozwolenie na budowę dwóch budynków wielorodzinnych. Sprawę zaskarżyła jednak Spółdzielnia Mieszkaniowa Młyniec, argumentując to m.in. brakiem przedstawienia zamierzenia dla całej działki (na której zmieszczą się więcej niż tylko dwa budynki).

Sprawa została skierowana do wojewody, który uznał, że decyzja o pozwoleniu została wydana "z rażącym naruszeniem przepisów prawa". Stwierdzono m.in. niezgodność z planem zagospodarowania (deweloper nie uwzględnił wymaganych planem lokali usługowych od ul. Hynka) oraz podzielono argumenty spółdzielni o braku wizji dla całego terenu.

- 15 października ub. r. inwestor wycofał wniosek o pozwolenie na budowę, a 12 listopada umorzono postępowanie. W dniu 15 stycznia inwestor złożył nowy wniosek o pozwolenie na budowę, a 31 marca uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków z częścią usługową w parterze jednego z nich wraz z infrastrukturą towarzysząca oraz zjazdem z drogi publicznej dla całego zamierzenia inwestycyjnego - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
Oprócz uwzględnienia lokalu usługowego, deweloper dokonał też podziału całego terenu na kilka działek. Uniknął tym samym zarzutów o brak przedstawienia całościowej wizji zagospodarowania, ponieważ tym razem starał się o pozwolenie na prowadzenie prac tylko na poszczególnych, mniejszych działkach.

- Faktycznie teren został podzielony, co było wynikiem zastosowania się przez Euro Styl do stanowiska Wojewody Pomorskiego. Jest to też efektem zmian projektowych, wynikających z reorganizacji struktury mieszkań. Dokonany podział pozwoli lepiej zorganizować funkcjonowanie wspólnot dla budynków A i B - wyjaśnia Bartosz Podgórczyk, dyrektor działu marketingu Euro Styl.

  • Mapa osiedla z materiałów promocyjnych dewelopera. Zaznaczono obrys całego terenu Euro Stylu oraz pierwszy etap z dwoma budynkami.
  • Podział terenu Euro Styl na działki. Pierwsze dwa budynki powstaną na działkach 87/18 oraz 87/17. Wydzielona została nawet działka pod plac zabaw (87/19). 87/16 to drugi etap osiedla.
Pod względem liczby mieszkań, w stosunku do pierwszej decyzji, zmniejszono je o jeden lokal, zastępując go przypuszczalnie sklepem. Zgodnie z najnowszym pozwoleniem przewiduje się łącznie 128 mieszkań (68 w budynku A oraz 60 w B).

Bez zmian pozostał natomiast układ drogowy. Dojazd ma się odbywać z ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska, zgodnie z zapisami planu zagospodarowania. Następnie na terenie działki wyznaczono wewnętrzny układ drogowy, w tym prowadzony równolegle do ul. Hynka.

Czy nie jest to jednak sprzeczne z zapisami planu, które nakazują "pierzejową [zabudowę] wzdłuż ulicy Hynka i projektowanej tzw. Drogi Czerwonej"? Czy budynki wolno stojące można potraktować jako pierzeję?

- W ustaleniach miejscowego planu nie ma definicji zabudowy pierzejowej. Jednocześnie w planie wyznaczono maksymalną nieprzekraczalną linię zabudowy, ograniczającą obszar, na którym dopuszcza się wznoszenie budynków. Nie jest to linia obowiązująca, dlatego też budynki mogą być w stosunku do tej linii wycofane. Zatem posługując się ogólnie przyjętą nomenklaturą za zabudowę pierzejową wzdłuż ul. Hynka należy uznać ciąg elewacji budynków ustawionych w szeregu po jednej stronie ulicy. Ten ciąg elewacji nie może przekraczać wyznaczonej linii zabudowy, może natomiast być przerwany przez wjazdy, dojścia, a także wymagane przepisami prawa odległości od sąsiednich działek budowlanych - przekonuje Piotrowski.

Sam układ drogowy to zresztą także element sporu z mieszkańcami. I nie chodzi tutaj o wjazd od strony ul. Hynka, ale przedłużenie ul. Dywizjonu 303 zobacz na mapie Gdańska.

Obecne "ślepe" zakończenie ul. Dywizjonu 303 w stronę ul. Hynka. Obecne "ślepe" zakończenie ul. Dywizjonu 303 w stronę ul. Hynka.
- Deweloper chce podłączyć się do naszej ulicy, tak by jego mieszkańcy mogli mieć wygodny dojazd w stronę al. Rzeczypospolitej, a nam jednocześnie zabrana zostanie możliwość parkowania oraz wzrośnie liczba aut pod oknami budynków - skarży się pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec bloku przy ul. Dywizjonu 303.

Tu jednak sprawa wydaje się przesądzona nie przez dewelopera, ale przywołany już plan zagospodarowania przestrzennego z 2009 r. To on narzuca połączenie istniejącej ul. Dywizjonu 303 z Hynka, prowadząc ją równolegle (od wschodniej strony zobacz na mapie Gdańska) do istniejącej jezdni, która znajduje się na terenie prywatnym.

Czytaj też: Duży deweloper kupił fragment dawnego pasa startowego na Zaspie. Cena: 11 mln euro

Łącznik ul. Dywizjonu 303 z Hynka będzie poprowadzony równolegle (na zdjęciu po prawej stronie) do starej jezdni. Łącznik ul. Dywizjonu 303 z Hynka będzie poprowadzony równolegle (na zdjęciu po prawej stronie) do starej jezdni.
- Euro Styl sfinansuje budowę odcinka ulicy o długości ok. 60 metrów, który będzie także dojazdem zobacz na mapie Gdańska do jego inwestycji. W tej sprawie istnieje już umowa z Zarządem Dróg i Zieleni - informuje Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Budowa pozostałego odcinka nie jest jeszcze określona w czasie. Nie wiadomo też, kiedy deweloper zbudowałby "swój" odcinek, bo to zależy od terminu rozpoczęcia prac nad drugim etapem osiedla.

- Teren ten stanowi nasz zasób ziemi i aktualnie nie mamy doprecyzowanych planów inwestycyjnych dla tej działki. Podział na działki nie zmienia założeń planu zagospodarowania, dlatego też nie można spodziewać się w tym miejscu np. galerii handlowej - zapewnia Podgórczyk.

Brak koncepcji na drugi etap sprawia też, że nieznany jest docelowy układ drogowy, który będzie na całym osiedlu, tj. nie wiadomo, czy z realizowanych budynków A oraz B będzie można wyjechać wyłącznie do ul. Hynka czy także do przedłużonej ul. Dywizjonów 303.

W budynkach A oraz B przewidziano łącznie 157 miejsc parkingowych, z czego 104 w halach garażowych. Osiedle ma powstać w formie otwartej - nie będzie ogrodzone.

Euro Styl nie ma szczęścia do inwestycji na Zaspie. Trzy lata temu deweloper chciał zbudować wespół ze spółdzielnią Rozstaje osiedle w rejonie ulic Żwirki i Wigury oraz Burzyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do realizacji ostatecznie nie doszło ze względu na protesty członków spółdzielni, którzy doprowadzili do zmiany jej zarządu. Spółdzielnia z racji wycofania się z projektu musiała zwrócić deweloperowi zaliczkę w wysokości 8 mln zł.

Sytuacja z osiedlem Impuls jest zgoła odmienna - grunt jest własnością dewelopera, ale jak widać nie udało się uniknąć protestów lokalnej spółdzielni i mieszkańców.

Inwestycje

Impuls

Impuls

Euro Styl

Gdańsk Zaspa, ul. Hynka Mapa

32 do 87 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (267) 5 zablokowanych

  • Nie rozumiem Was ludzie (2)

    Gdy mieszkańcy południowej części miasta narzekają na korki i pragną lepszych połączeń komunikacyjnych, to dostaje im się za to że wybrali osiedla stawiane przez dewelopera na peryferiach miasta zamiast w centrum, gdzie miejsca jeszcze w bród.
    Teraz deweloper chce budować w środku, to znów źle, bo za dużo samochodów i za dużo ludzi w stosunku do istniejącej infrastruktury.

    • 13 4

    • Na Zaspie jest bardzo słaba komunikacja miejska

      dwie linie tramwajowe i trzy linie autobusowe z czego dwie kursują tylko od poniedziałku do piątku do 17

      • 0 3

    • Bo tu Polska, tu się narzeka :)

      • 6 0

  • Nie działkował kogo trzeba w UM

    W Gdańsku są 4 święte krowy developerów. Sprawdzić gdzie mieszkają urzędnicy z Biur Rozwoju, Wydziału Architektury i ich dzieci ora po ile kupili mieszkania. Adamowicz dał przykład,, jak mam to dam"

    • 10 0

  • Niech sobie buduje, ale parterowe budynki

    aby nie zabierały widoku i światła innym blokom

    • 6 3

  • Układ braterski

    produkują tu swoje wypociny osoby, które kompletnie nie wiedzą w czym tkwi problem. Układ urzędnicy - deweloper (układ braterski) nie liczy się z nikim i z niczym. Chodzi nam- protestującym mieszkańcom - tylko, by nikt nie pasożytował na naszej własności. City Park ma boisko wielofunkcyjne, ogrodzone i zamknięte na klucz - tylko dla właścicieli. A nas, mieszkańców bierze się za oszołomów? Są wśród nas młode małżeństwa, ludzie w średnim wieku i emeryci, co nie znaczy - dziadki leśne, prawnicy, ekonomiści, urbaniści. Wiemy, o czym mówimy, w przeciwieństwie do urzędników, nie znających definicji " zabudowy pierzejowej " ( chyba skończył politologię, nie architekturę)

    • 10 2

  • straszne kloce - Zaspa jest brzydka, zero estetyki (2)

    • 6 13

    • ale za tylu zielonych terenów nie ma nigdzie (1)

      ja za oknami mam zieleń a najbliższe budynki daleko,daleko

      • 3 0

      • chyba dawno nie byłeś na innych osiedlach, zaspa zielona

        była kiedyś, teraz masz wszędzie bloki

        • 2 1

  • euro styl...

    czy deweloper nie mogliby się postarać i zabudować ten kawałek Zaspy atrakcyjnym pod względem architektury osiedlem, a nie stawiać klocki...

    • 6 0

  • Własnie powiedziele z czego biora sie alergie ,głownie spowodowane coraz wiekszym ruchem samochodowym , (8)

    ,likwidowaniem miejsc zielonych i zabetonowaniem otoczenia w którym mieszkasz!!
    Taka wizja własnie mają władze miasta za sprawą drogi zielonej nad morzem!!Buduje sie nowe osiedla nad morzem ale przyszli mieszkańcy nawet niewiedzą ze beda mieli własnie spaliny pod nosem!.

    • 71 50

    • (7)

      A ja mam alergię na kocie futro, to też od ruchu samochodowego?

      • 23 8

      • A ja na głupie wpisy !

        • 1 0

      • ty poprostu niemasz mózgu wiec to pewnie od tego:) (5)

        ale proponuje bys zrobił test podłącz rurę wydechową od samochodu do wentylacji domowej i na pewno sie poprawi twój stan zdrowia:) Spaliny niszczą wszystkie obronne działania naszego organizmu.

        • 7 17

        • (4)

          "poprostu niemasz mózgu wiec" - no bezcenna pisownia zestawiona z treścią :)

          • 14 3

          • twoja tresc nic nie wnosi tak jak leming jak niema nic do powiedzenia bo niema mózgu :) (2)

            Typowy bezmózgowiec jak ty i tobie podobni twierdza ze spaliny nie szkodzą dobre pytanie podałes bo to wskaznik jak wielu bez mózgów jest podobnych tobie.
            Skoro zyje codziennie wdycham spaliny zyje przy ulicy czyli nie szkodzą.Taki bezmózg niema pojecia czym jest alergiia wiec jak kazdy głupek mysli ze alergia na kota jest spowodowana kotem :) Czyli trzeba wy tepic koty niebedzie miał alergi tak własnie mysli kazdy prostak i dobrze ze to kolejny raz lemingu potwierdzacie!!Czekamy lemingi na wiecej minusów policzmy ile was jest

            • 2 4

            • policz lepiej tabletki (1)

              bo chyba nie wszystkie dzisiaj połknąłeś

              lepsza zabudowa mieszkaniowa niż te chaszcze których nikt nie sprząta

              • 2 2

              • zacznij liczyc swoje :) to ty dostajesz białej gorączki i jak tobie podobnie potrafia zadnej tresci wniesc do dyskusji

                • 0 0

          • chcial doklaniej przekazac, jak to sie powinno czytac ;)

            na jednym wdechu.

            • 5 1

  • Znowu jakimś "moherom" nie pasuje ? Na wiochę wypieprzać ,będzie spokój i do kościółka blisko !

    • 1 11

  • wprowadzić

    - karty parkingowe symbolicznie odpłatne (opłatę ustala Zarząd Spółdzielni) jedno mieszkanie jeden średni samochód osobowy, pozostałe zwiększone 3-krotnie.

    Problem się sam rozwiąże.

    • 11 0

  • deweloperka (1)

    Mam wrazenie że nikt niewie ile ton zurzytego paliwa lotniczego jest po zaspą ,ja się w tym rejonie wychowałam już niemcy nie pozwalali na zabudowe ty okolic. Ale to nieważne Adamowicz z deweloperami ma układ i nie rzucajcie się bo i tak zrobią swoje. A że bezdie wieksza zachorowalność to co tam!

    • 7 4

    • paliwo lotnicze

      A jak można zużyć paliwo lotnicze i zarazem je mieć ???

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane