• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle niepokoi mieszkańców Zaspy

Krzysztof Koprowski
5 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Teren przyszłej budowy. Po prawej za ogrodzeniem widoczny dom opieki "Złota Jesień". Teren przyszłej budowy. Po prawej za ogrodzeniem widoczny dom opieki "Złota Jesień".

Nowe osiedle na Zaspie, choć jeszcze nie zaczęło powstawać, już wywołuje kontrowersje i obawy mieszkańców. Deweloper uspokaja i zapewnia, że działa zgodnie z prawem, choć pierwsze pozwolenie na budowę zostało wydane "z rażącym naruszeniem przepisów prawa".



Czy na Zaspie powinna powstawać nowa zabudowa?

Sprawa dotyczy działki u zbiegu ulicy Hynka oraz dawnego pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Deweloper Euro Styl chce tutaj zbudować osiedle Impuls. Działkę nabył na początku ubiegłego roku od miasta, płacąc za 18 tys. m kw. ok. 20,6 mln zł.

I jeszcze tego samego roku deweloper starał się o pozwolenie na budowę dwóch budynków wielorodzinnych. Sprawę zaskarżyła jednak Spółdzielnia Mieszkaniowa Młyniec, argumentując to m.in. brakiem przedstawienia zamierzenia dla całej działki (na której zmieszczą się więcej niż tylko dwa budynki).

Sprawa została skierowana do wojewody, który uznał, że decyzja o pozwoleniu została wydana "z rażącym naruszeniem przepisów prawa". Stwierdzono m.in. niezgodność z planem zagospodarowania (deweloper nie uwzględnił wymaganych planem lokali usługowych od ul. Hynka) oraz podzielono argumenty spółdzielni o braku wizji dla całego terenu.

- 15 października ub. r. inwestor wycofał wniosek o pozwolenie na budowę, a 12 listopada umorzono postępowanie. W dniu 15 stycznia inwestor złożył nowy wniosek o pozwolenie na budowę, a 31 marca uzyskał pozwolenie na budowę dwóch budynków z częścią usługową w parterze jednego z nich wraz z infrastrukturą towarzysząca oraz zjazdem z drogi publicznej dla całego zamierzenia inwestycyjnego - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
  • Wizualizacja pierwszych dwóch budynków osiedla Impuls.
Oprócz uwzględnienia lokalu usługowego, deweloper dokonał też podziału całego terenu na kilka działek. Uniknął tym samym zarzutów o brak przedstawienia całościowej wizji zagospodarowania, ponieważ tym razem starał się o pozwolenie na prowadzenie prac tylko na poszczególnych, mniejszych działkach.

- Faktycznie teren został podzielony, co było wynikiem zastosowania się przez Euro Styl do stanowiska Wojewody Pomorskiego. Jest to też efektem zmian projektowych, wynikających z reorganizacji struktury mieszkań. Dokonany podział pozwoli lepiej zorganizować funkcjonowanie wspólnot dla budynków A i B - wyjaśnia Bartosz Podgórczyk, dyrektor działu marketingu Euro Styl.

  • Mapa osiedla z materiałów promocyjnych dewelopera. Zaznaczono obrys całego terenu Euro Stylu oraz pierwszy etap z dwoma budynkami.
  • Podział terenu Euro Styl na działki. Pierwsze dwa budynki powstaną na działkach 87/18 oraz 87/17. Wydzielona została nawet działka pod plac zabaw (87/19). 87/16 to drugi etap osiedla.
Pod względem liczby mieszkań, w stosunku do pierwszej decyzji, zmniejszono je o jeden lokal, zastępując go przypuszczalnie sklepem. Zgodnie z najnowszym pozwoleniem przewiduje się łącznie 128 mieszkań (68 w budynku A oraz 60 w B).

Bez zmian pozostał natomiast układ drogowy. Dojazd ma się odbywać z ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska, zgodnie z zapisami planu zagospodarowania. Następnie na terenie działki wyznaczono wewnętrzny układ drogowy, w tym prowadzony równolegle do ul. Hynka.

Czy nie jest to jednak sprzeczne z zapisami planu, które nakazują "pierzejową [zabudowę] wzdłuż ulicy Hynka i projektowanej tzw. Drogi Czerwonej"? Czy budynki wolno stojące można potraktować jako pierzeję?

- W ustaleniach miejscowego planu nie ma definicji zabudowy pierzejowej. Jednocześnie w planie wyznaczono maksymalną nieprzekraczalną linię zabudowy, ograniczającą obszar, na którym dopuszcza się wznoszenie budynków. Nie jest to linia obowiązująca, dlatego też budynki mogą być w stosunku do tej linii wycofane. Zatem posługując się ogólnie przyjętą nomenklaturą za zabudowę pierzejową wzdłuż ul. Hynka należy uznać ciąg elewacji budynków ustawionych w szeregu po jednej stronie ulicy. Ten ciąg elewacji nie może przekraczać wyznaczonej linii zabudowy, może natomiast być przerwany przez wjazdy, dojścia, a także wymagane przepisami prawa odległości od sąsiednich działek budowlanych - przekonuje Piotrowski.

Sam układ drogowy to zresztą także element sporu z mieszkańcami. I nie chodzi tutaj o wjazd od strony ul. Hynka, ale przedłużenie ul. Dywizjonu 303 zobacz na mapie Gdańska.

Obecne "ślepe" zakończenie ul. Dywizjonu 303 w stronę ul. Hynka. Obecne "ślepe" zakończenie ul. Dywizjonu 303 w stronę ul. Hynka.
- Deweloper chce podłączyć się do naszej ulicy, tak by jego mieszkańcy mogli mieć wygodny dojazd w stronę al. Rzeczypospolitej, a nam jednocześnie zabrana zostanie możliwość parkowania oraz wzrośnie liczba aut pod oknami budynków - skarży się pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec bloku przy ul. Dywizjonu 303.

Tu jednak sprawa wydaje się przesądzona nie przez dewelopera, ale przywołany już plan zagospodarowania przestrzennego z 2009 r. To on narzuca połączenie istniejącej ul. Dywizjonu 303 z Hynka, prowadząc ją równolegle (od wschodniej strony zobacz na mapie Gdańska) do istniejącej jezdni, która znajduje się na terenie prywatnym.

Czytaj też: Duży deweloper kupił fragment dawnego pasa startowego na Zaspie. Cena: 11 mln euro

Łącznik ul. Dywizjonu 303 z Hynka będzie poprowadzony równolegle (na zdjęciu po prawej stronie) do starej jezdni. Łącznik ul. Dywizjonu 303 z Hynka będzie poprowadzony równolegle (na zdjęciu po prawej stronie) do starej jezdni.
- Euro Styl sfinansuje budowę odcinka ulicy o długości ok. 60 metrów, który będzie także dojazdem zobacz na mapie Gdańska do jego inwestycji. W tej sprawie istnieje już umowa z Zarządem Dróg i Zieleni - informuje Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Budowa pozostałego odcinka nie jest jeszcze określona w czasie. Nie wiadomo też, kiedy deweloper zbudowałby "swój" odcinek, bo to zależy od terminu rozpoczęcia prac nad drugim etapem osiedla.

- Teren ten stanowi nasz zasób ziemi i aktualnie nie mamy doprecyzowanych planów inwestycyjnych dla tej działki. Podział na działki nie zmienia założeń planu zagospodarowania, dlatego też nie można spodziewać się w tym miejscu np. galerii handlowej - zapewnia Podgórczyk.

Brak koncepcji na drugi etap sprawia też, że nieznany jest docelowy układ drogowy, który będzie na całym osiedlu, tj. nie wiadomo, czy z realizowanych budynków A oraz B będzie można wyjechać wyłącznie do ul. Hynka czy także do przedłużonej ul. Dywizjonów 303.

W budynkach A oraz B przewidziano łącznie 157 miejsc parkingowych, z czego 104 w halach garażowych. Osiedle ma powstać w formie otwartej - nie będzie ogrodzone.

Euro Styl nie ma szczęścia do inwestycji na Zaspie. Trzy lata temu deweloper chciał zbudować wespół ze spółdzielnią Rozstaje osiedle w rejonie ulic Żwirki i Wigury oraz Burzyńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do realizacji ostatecznie nie doszło ze względu na protesty członków spółdzielni, którzy doprowadzili do zmiany jej zarządu. Spółdzielnia z racji wycofania się z projektu musiała zwrócić deweloperowi zaliczkę w wysokości 8 mln zł.

Sytuacja z osiedlem Impuls jest zgoła odmienna - grunt jest własnością dewelopera, ale jak widać nie udało się uniknąć protestów lokalnej spółdzielni i mieszkańców.

Inwestycje

Impuls

Impuls

Euro Styl

Gdańsk Zaspa, ul. Hynka Mapa

32 do 87 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (267) 5 zablokowanych

  • KOMUNA SIĘ SKOŃCZYŁA!!! (4)

    Właścicel na własnej działce w mieście ma prawo budować budynki mieszkalne bo po to jest miasto!
    Stre budynki normalnie się wyburza ale w Polsce Lumpenproletariat wie lepiej i pomimo że za mieszkania często nie płaci to chce decydować o cudzej własności.

    Nalezy znieść pozwolenia na budowę na budynki mieszkalne i nie pytać o takie sprawy urzędników bo to patologia komunistyczna.

    jaką wiedzę ma typow yrzędnik w Gdańsku na temat budownictwa mieszkaniowego architektury oddziaływania na sąsiedztwo wpływu na ruch przyrodę itp ? RZADNĄ!!!
    \Urzednicy wymagają od projektantów nawet planu organizacji ruchu na czas budowy BEZPRAWNIE!!!

    Niech lepiej zajma sie gazami złowonnymi z wysypiska w Szadółkach wyziewami z Portservice i pyłami z hałdy fosfogipsów

    • 23 26

    • A Pan / Pani niech sie lepiej zajmie nauką ortografii. Im szybciej, tym lepiej

      • 7 2

    • Żadną raczej....

      • 2 1

    • Źle napisałeś, zaznaczam - nie RZADNĄ, tylko RZADNOO!

      • 0 1

    • wolność Tomku w swoim domku.

      a samochody będą parkować a psy sr.ć na terenie spółdzielni.

      • 2 0

  • Bo moja ulica jest mojsza, zabraniam w nią wjazdu,a bezpłatny parking mi się należy. Bo tak!

    • 31 6

  • Dojazdy (5)

    Niepokoi mnie ilosc nowych osiedli w tym miejscu: Eurostyl + osiedle z RFNu na pasie startowym.

    Tam juz i tak sa mega korki (na wiadukt nad torami czy sam dojazd do Hynka), a zaczna sie jeszcze na dojezdzie do Rzeczpospolitej czy do Kosciuszki, jak kolejne osiedla powstana.

    Jestem za budowaniem osiedli, ale rownoczesnie trzeba myslec o budowaniu drog i udroznieniu istniejących drog.

    • 28 21

    • bedziesz miec tam droge czerwoną.. (2)

      czyli miejską przyjazną dla pieszcych i rowerów autostradę według gdańskich planistów. Ze światłami co 100m plus obiowiązkowo tunele dla pieszych........bedzie slicznie

      • 10 5

      • (1)

        To światła, czy tunele? Zdecyduj się!

        • 6 2

        • Tunele dla pieszych

          światła dla samochodów ( drogi się krzyżują ).
          Ogarnij się, Nie wiesz jak się buduje?

          • 3 2

    • W USA są drogi 8 pasmowe i mają korki! Bo to kraj motoryzacyjny! (1)

      W karajach zachodnich zaczynaja ograniczac ruch samochodowy bo nieda sie w nieskonczonoisc budowac drug gdy samochodów przybywa 10razy wiecej niz przepustowosc ulic!Kluczem jest komunikacja miejska!!TRzeba ludzi zniechecach do jazdy autem w miejscie a zachecac do korzystania z komunikacji miejskiej i w nią inwestowac!

      • 8 6

      • Za dużo głupot się naczytaleś o stanach

        Problem stanów to nie ulice z wieloma pasami, a to że metropolia jest na olbrzymim obszarze. Jakbyś tam choć raz był to byś zauważył, że w większości w samym centrum nie ma korków, bo ludzie się tam poruszają pieszo i komunikacją miejską. Bo zaparkowanie auta w centrum jest cholernie drogie i tylko naprawdę bogaci z tego korzystają.

        Problemem jest jednakże dojazd poza centrum, bo wszyscy parkują na parkingach przy węzłach lub granicach miasta i tam się przesiadają na KM. KM jednak jest tylko w centrum miasta, a korki powstają właśnie na terenach granicznych, bo każdy wtedy się przesiada na samochód, bo tylko nim dostanie się do domu.

        Czemu KM nie ma po za centrum bo się to po prostu już nikomu nie opłaca.

        • 6 0

  • Tym samym

    Legendarny trzepak widoczny na przedostatnim zdjęciu odejdzie do historii. Ile tam się rzeczy działo...ho ho ho

    • 12 5

  • 18tys za 20mln.. (1)

    to wychodzi 1111zł za metr. Szok, nie dziwne ze mieszkania takie drogie.
    Ja bym jednak tam nie kupował, jak powstanie mityczna droga czerwona to będzie zonk. Dobrze też że centrum handlowe bedzie ;)

    • 4 8

    • mityczna Droga Czerwona nie powstanie

      • 2 1

  • "Deweloper uspakaka i zapewnia..." (2)

    Niech również zapewni,że nie postawi nowych Biedronek,Lidli i Galerii

    • 9 9

    • (1)

      Lidl jest nieopodal, plus kawałek dalej kolejna nowa galeryja handlowa powstaje, więc nie ma potrzeby budowania kolejnych.

      • 4 0

      • a jednak....

        na planie widać że jest ;)

        • 0 0

  • Coś mi się zdaje że sytuacja jest tu trochę bardziej zawiła. (8)

    Nowe budynki to konkurencja dla budnków na ul.Pilotów zbudowanych przez PB Górski na terenach spółdzielni.
    Przypominam też że jeszcze rok temu spółdzielnia chciała dla dobra wspólnego postawić przy skrzyżowaniu Jana Pawła I I i Rzeczypospolitej pod oknami budynków na Pilotów 16 piętrowy budynek. A teraz to niby dla dobra spółdzielców awanturuje się o kilka małych budynków na skraju osiedla.
    A mieszkańcy muszą sobie uświadomić że mieszkają w mieście i na okolicznych jeszcze wolnych terenach powstaną wkrótce nowe budynki i nie będą one darmowymi sr*lnikami dla ich kundli.

    • 43 9

    • O to to to.......

      • 9 1

    • Co za bełkot... (6)

      Gdzie Ty masz Pilotów 16 a gdzie JP2 i Rzeczpospolitej?

      • 5 5

      • 16 piętrowy budynek (5)

        • 2 0

        • Tak czy siak bełkot. (4)

          Rzeczpospolitej, JP2 i Pilotów się nigdzie nie krzyżuje, a jeśli chodzi o budynek z 16 piętrami, to pisze się "16-piętrowy" lub "szesnastopiętrowy".

          • 2 2

          • Ktoś tu coś pokręcił

            z tym 16-piętrowym, bo jest tzn.była taka koncepcja, ale Rzeczpospolitej, JP2 i STARTOWA :)) "przy kładce"

            • 3 0

          • typowa tępa dzida

            nic nie ogarnie jak nie wyłożysz jak krowie na talerzu

            • 1 1

          • (1)

            I po co się czepiasz pisowni?
            Argumentów brakuje?

            • 0 2

            • Argument jest taki, że coś gdzieś słyszałeś i bełkoczesz.

              Skrzyżowanie JP2, Rzeczpospolitej i Pilotów NIE ISTNIEJE.
              Zaś jeśli chodzi o skrzyżowanie JP2, Rzeczpospolitej i Dywizjonu 303, ma tam powstać budynek 3-piętrowy.
              Nie podobają mi się budynku Górskiego, uważam, że szpecą osiedle, ale to nie powód, żeby pisać totalne głupoty na forum.

              • 1 1

  • nowe osiedle dla sloikow z lubelskiego lub innego elblaga (3)

    Worki ze smieciami pod drzwiami i sloiki od mamusi z wiochy. Mamy dosc sloikow w Gdnsku

    • 15 39

    • Macie dość słoików, a za wynajem mieszkania kokosy z chęcią przytulacie! (1)

      • 6 3

      • Bo frajera trzeba golić do skóry.

        • 5 0

    • Proszę mówić za siebie. O sobie już Pan dużo powiedział.

      • 0 0

  • wiadomo kto protestuje (2)

    koltunomochery plus prezesik spółdzielni by drogi górski na młyńcu się sprzedał do końca. Impuls jest tanszy.

    Na rozstajach zrobiono referendum w sprawie tego osiedla co miał pierwotnie eurostyl budować i 80% było za tylko 15 przeciw.
    Wniosek
    normalni ludzie pracują, ucza się i nie protestują przeciwko wszystkiemu jak te cebulaki.

    • 38 8

    • (1)

      Niech budują - po to jest centrum miasta.Byle się nie grodzili - getta niech sobie robią na przedmieściach

      • 5 2

      • a co Ci do tego?

        teren prywatny to teren prywatny, a płot to nie getto

        • 1 3

  • bylo brac mieszkania na Zaspie? (3)

    to teraz macie, trzeba bylo isc na Szadolki lub Lostowice :)

    • 17 7

    • (2)

      O to to! Na Szadółkach tak klimatycznie, a na Łostowicach za to bardzo spokojnie i cicho;) I nawet nie takie duże zagęszczenie kwater...tfu, lokali mieszkalnych, znaczy się..

      • 2 1

      • Widać nie masz pojęcia gdzie są Łostowice.

        • 1 0

      • Na Łostowicach nie ma cmentarza

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane