• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pasy na drogach w Gdańsku trzeba odmalować jeszcze raz

Szymon Zięba
12 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy skarżą się na śliskość nowo wymalowanych pasów podczas hamowania, zwłaszcza kiedy nawierzchnia jest mokra. Kierowcy skarżą się na śliskość nowo wymalowanych pasów podczas hamowania, zwłaszcza kiedy nawierzchnia jest mokra.

Nowe oznakowanie poziome na części gdańskich dróg - w tym w centrum miasta - nie spełnia odpowiednich norm. Kierowcy, zwłaszcza motocykliści i  rowerzyści, skarżą się, że odnowione linie są śliskie. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni problem zna i zapowiada, że oznakowanie trzeba będzie poprawić.



Jak oceniasz stan dróg w Gdańsku?

O tym, że farba użyta do malowania poziomych znaków drogowych (czyli np. przejść dla pieszych lub pasów ruchu) jest śliska - i to nie tylko po deszczu - poinformował nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta, informowało też o tym Radio Gdańsk.

Poprosiliśmy o wyjaśnienia w tej sprawie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- Jak każdego roku, po wykonaniu części prac polegających na odmalowaniu oznakowania poziomego na gdańskich ulicach, wykonaliśmy badania jakości wykonanych usług. Badamy ich szorstkość i luminancję. W bieżącym roku, w przypadku jednego z wykonawców, wykazaliśmy dużą liczbę prób niespełniających normatywnych parametrów dotyczących szorstkości. To skala 80 proc. badanych lokalizacji - przyznaje Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Odstępstwo - jak słyszymy od urzędników - prowadzi do odczuwalnej śliskości podczas hamowania, zwłaszcza kiedy nawierzchnia jest mokra. Potwierdza to odczucia naszego czytelnika.

Przykładowe ulice, na których odnotowano nienormatywny parametr szorstkości oznakowania poziomego:


Gdański Zarząd Dróg i Zieleni chce wyjaśnić sytuację



Urzędnicy domagają się zajęcia stanowiska i poprawy wykonanego oznakowania. Jak się dowiedzieliśmy, wykonawca zobowiązany jest złożyć wyjaśnienia do 19 lipca. Poprosiliśmy w GZDiZ o wskazanie firmy, która była wykonawcą robót, co do których pojawiły się zastrzeżenia, nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi na to pytanie.

- Roboty nie zostały odebrane, bo odbiór poprzedzamy badaniami jakości - zaznacza Magdalena Kiljan i dodaje, że roboty wykonane przez drugiego wykonawcę spełniały wymogi szorstkości.
Rocznie na odnowienie oznakowania poziomego na terenie całego miasta przeznacza się około 700 tysięcy złotych. Największy zakres tych działań wykonywany jest wiosną - czyli około 70-80 procent prac (co kosztuje około 500 tys. zł).

Jak wygląda malowanie pasów z bliska



- Obaj wykonawcy otrzymali za wykonane prace częściowe wynagrodzenie. Ostateczne rozliczenie następuje po odbiorze, a to nastąpi dopiero po wykonaniu badań. Prace nie zostały jeszcze odebrane ze względu na nieprawidłowości - podkreśla Magdalena Kiljan.
Kolejny zakres odnawiania oznakowania poziomego wykonywany jest przed końcem wakacji - to głównie przejścia dla pieszych przy gdańskich placówkach edukacyjnych.

Warto zaznaczyć, że w poprzednich latach wyniki badania jakości usług były w 100 procentach poprawne.

Miejsca

Opinie (279) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Brawo! To mi się naprawdę podoba. (24)

    Trzeba wiedzieć jak spi.lić, żeby było naprawdę dobrze spi.lone. Brawo fachowcy.
    A tak poważnie - dlaczego nie doszliśmy jeszcze do tego, żeby nowe drogi malować strukturalnie, poprzez zatopienie koloru w asfalcie? Wtedy nawet wytarta powierzchnia nadal będzie biała i widoczna.

    • 150 13

    • bo to technologia wielokrotnie droższa, niż malowanie (5)

      oprócz znaków (wykonanych z polimeru z zatopionymi szklanymi kulkami - oznakowanie powinno być odblaskowe) należy także wykonać nową warstwę ścieralną

      • 6 4

      • Droższa, za to trwała jak jezdnia. (4)

        Pisałem, że pomysł dotyczy nowych dróg, więc warstwa ścieralna jest w cenie i technologii. Przerabianie obecnych malowań byłoby pozbawione sensu i zbyt kosztowne.

        • 11 4

        • (3)

          Jednak czasem oznakowanie nowych dróg później trzeba zmienić, co wtedy?

          • 8 4

          • Wtedy barwimy białe na czarne i malujemy białe po staremu (2)

            Zmiana oznakowania to jakiś promil. Poza tym malowanie strukturalne dotyczyłoby tylko dużych ulic

            • 4 5

            • Proponuję robić drogi (1)

              z wielkich ekranów LCD. Wtedy nie trzeba nic malować a w przypadku zmiany oznakowania wystarczy zmienić wyświetlany obraz.

              • 4 2

              • jak się głąb nie ma do czego przypier....to pisze takie głupoty

                • 1 4

    • (10)

      Czemu od razu ludzie zakładają że to firma wykonująca popełniła błąd? Jeśli kupili farbę spełniającą normy to raczej producent farby mógł popełnić błąd. Więc bez osądzania.

      • 16 5

      • Wszyscy popełnili błąd. (6)

        - dopuszczono do ruchu drogi pomalowane niebezpieczną farbą
        - nie sprawdzono na odcinku próbnym właściwości malowania
        Resztę sobie dopisz, ale ktoś powinien za to beknąć. Ciekawe ile wypadków było przez to malowanie i jak do tego podejdą ubezpieczyciele. Ja bym doił miasto. Miasto, czyli nasze podatki. I co? I nic, nikt się nie liczy z naszymi pieniędzmi

        • 14 5

        • To nie są twoje pieniądze (4)

          w momencie wpłaty już nie są twoje

          • 3 11

          • Owszem, są moje. Państwo i miasto nie posiada własnych pieniędzy (3)

            • 20 1

            • Ci co nimi dysponują tak tego nie odbierają

              a jak są twoje to sobie je wypłać

              • 4 9

            • Kasa z OFE też była twoja i co! (1)

              Tusk z Morawieckim ukradli ją Polakom. Obaj są na wolności a ten pierwszy dalej twierdzi, że pieniądze z OFE należały do państwa a nie obywateli.

              • 2 1

              • OFE to szwindel od samego początku

                taka moda na okradanie ZUS

                • 2 0

        • Widać jak miasto nadzoruje inwestycje.

          Na Morenie, przy przychodni położono przy przystanku nową kostkę brukową. Kilka dni i kostka popękała pod naciskiem kół autobusów za moment wszystko się zapadnie.

          • 2 0

      • (2)

        A czy kupno 100 litrów farby spełniającej wymogi oznacza pomalowanie 1000 litrów wskazane powierzchnie. Dlaczego zakładasz że ktokolwiek z ZDiZ zażądał od wykonawcy faktury za zakup certyfikowanej farby, zapewniam cię że nikt na to nie wpadł by od tego zacząć kontrolę.

        • 5 0

        • (1)

          A czemu zakładasz winę wykonawcy? Jeśli w specyfikacji zamówienia nie było wymagań dotyczących farby to mógł pomalować plakatówkami i zamówienie zostało by wykonane zgodnie z specyfikacją.

          • 0 4

          • Jeżeli są normy odgórne

            to w specyfikacji zamówienia nie musi być takich wskazówek. Wykonawca jako profesjonalista musi wiedzieć czego i jak użyć. Nawet jeżeli farba nie spełniała standardów, które powinna spełniać to wykonawca też powinien to sprawdzić zanim zażąda pieniędzy za wykonaną pracę, choćby dla zachowania renomy firmy. Pytanie dla konstruujących prawo - kiedy przy przetargach jako jeden z elementów będzie brana pod uwagę rzetelność firmy. W obecnej chwili każdy partacz może się starać o kolejne kontrakty i choćby nie miał wykonanej jakiejkolwiek pracy porządnie to i tak zostanie wybrany jeśli przedstawi najkorzystniejsze finansowo-czasowe warunki.

            • 1 0

    • (4)

      A jak będzie potrzeba zreorganizować ruch, to zamiast usunąć chemicznie poprzednie oznaczenia trzeba będzie usuwać i kłaść nową warstwę wierzchnią?
      Genialny pomysł, masz firmę kładącą nawierzchnie drogowe?

      • 5 4

      • Przestań pisac bzdury (1)

        W Japonii od lat 60 malują strukturalnie i jakoś sobie radzą. Poza tym dowiedz się jaki jest koszt ponownych malowań i jakie są konsekwencje tego, że pomiędzy malowaniami nie widac oznakowania.

        • 6 2

        • malowanie strukturalne to nie wtapianie się w nawierzchnię

          • 0 1

      • (1)

        Żółte pasy nawet na białym będzie widać

        • 0 0

        • bieliźniane doświadczenia widzę

          dodam, że brązowe bardziej!

          • 1 1

    • a ktoś coś takiego gdzieś robi?

      • 0 2

    • Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych ma wystarczyć na min. rok.

      • 2 0

  • Jak najtaniej z przetargu (4)

    To nie jest dobrej jakości.

    • 97 6

    • Szpachla gipsowa i gotowe!

      • 7 1

    • Jak najtaniej ale trzeba spelnic konkretne parametry ustalone w siwz (1)

      • 2 0

      • W tedy cena najtańszej oferty odbiega od planowanej kwoty o jakieś 20% i albo powtarzamy przetarg albo nic nie robimy.

        Jesli powtarzamy, to firmy dają odpowiednio niższe ceny, przy czym robią dalej walki w trakcie wykonywania inwestycji by zapobiec stratcie... i tak w kolo Macieju.

        • 0 0

    • a kto powiedział że jest jak najtaniej ?
      robią sobie jajca za nasze pieniądze

      • 2 1

  • No to ktoś dwa razy zarobi na tym samym (4)

    Moi drodzy i kochani

    • 70 31

    • Brednie. Jak zawsze. (1)

      • 17 7

      • Brednie ?

        Poprosiliśmy w GZDiZ o wskazanie firmy, która była wykonawcą robót, co do których pojawiły się zastrzeżenia, nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi na to pytanie.
        To jest odpowiedź.

        • 1 1

    • Nie zarobi. Nie było odbioru, druga transza jest wypłacana po odbiorze. To tak jakbyś dał fachowcowi całą kwotę za wykończenie mieszkania a on by coś źle zrobił - na końcu możesz go co najwyżej cmoknąć.

      • 10 2

    • Sven wykonujesz setki wpisów.

      Jeden na sto sens. Popraw statystykę. Masz szanse ja weźmiesz lepsze leki.

      • 14 2

  • GOŚĆ (6)

    A na parkingu podziemnym w E.Leclerc to samo jak troche mokrego to śliskie pasy

    • 45 7

    • (3)

      przyznaj sie ile km/h jedziesz po parkingu ze Ci to przeszkadza?

      • 5 6

      • GOŚĆ (2)

        Mi przeszkadza bo juz nie raz sie poślizgnełam duzo nie brakowało bym sie wywaliła a wnuczka sie przewróciła a autem nie parkuje odrazu przy wejsciu wiec kawałek ide i dlatego mi przeszkadza bo musze iść obok pasów

        • 4 3

        • (1)

          Zmień opony niedzielny kierowco

          • 1 8

          • GOŚĆ

            Umiesz czytac szłam pieszo od auta

            • 4 0

    • Na parkingu Leclerc jest do poprawki całe oznakowanie naziemne - tam jest jakaś paranoja w tym temacie!

      • 4 0

    • Pisk

      Są śliskie i opony niesamowicie piszczą.

      • 3 0

  • (12)

    W Gdańsku to faktycznie Dulkiewicz daje rade, same zmiany na lepsze, duma rozpiera

    • 100 60

    • (1)

      Zmiany na lepsze są lepsze niż "dobra zmiana" :)

      • 17 20

      • Chyba dojna zmiana pisuarowa. Antek czy wiesz coś więcej na temat zamachu???

        • 6 15

    • Jeśli chcecie pomocy co do malowania ulic, tam w Gdańsku, to służymy radą.

      My znamy się na tym najlepiej, bądź co bądź...

      • 6 1

    • Ślusarz Senator fau Bonkoski ostro popłynął.

      Twierdzi, że Niemce atakują.

      • 2 0

    • Pisowski troll (3)

      Wysyp tych trolli, ze hoho

      • 3 7

      • Dojna Zmiana (1)

        Okres fatalnych rządów w Polsce w latach 2007-2015, w Gdańsku Dojni doją nieprzerwanie od ponad 20 lat.

        • 4 2

        • Okres pseudorządzenia prymitywów

          od 2015 do teraz. Nieustanne kradzieże i rujnowanie Polski, ale to się wkrótce zmieni a wszyscy dudo-podobni zostaną rozliczeni.

          • 1 5

      • Troll to jest Ryzy chyba?

        • 4 0

    • jak się Pisuar wys*ać nie możesz to też wina Dulkiewicz , cienkie masz te teksty pewnie dlatego (1)

      ,że cienko ci płacą ,albo jesteś po prostu głupi

      • 5 9

      • Odezwał się POszczynowy troll

        z zatwardzeniem.

        • 4 2

    • (1)

      Wypad na Podkarpacie.

      • 1 1

      • Na Podkarpaciu przynajmniej porzadek, nie to co w Gdańsku. Do Rzeszowa aż miło przyjechac, a prezydent od kilkunastu lat ten sam, nota bene z SLD.

        • 2 2

  • 2 razy się zapłaci (8)

    i wszyscy zadowoleni - podatnik nawet nie odczuje...

    • 75 24

    • (1)

      Czytać ze zrozumieniem nie umiesz?

      • 14 6

      • Poczytaj posty niżej, bo nie chce mi się 2 raz wyjaśniać

        • 1 4

    • Chyba firma 2 razy zapłaci (5)

      Czytałeś artykuł w ogóle, czy tylko trollujesz?

      • 12 5

      • (3)

        Za rok sobie odrobi żądając stawki 3 razy większej.

        • 6 7

        • Lemingi nie kumaja (2)

          Inwestor ZDIZ nie kontrolował od początku i mamy matnotrawstwo

          • 9 7

          • (1)

            Typowy komunał i typowy brak zrozumienia artykułu. Potem tacy głosują.

            • 10 2

            • Typowy urzędnik jest typowy

              Ty czy ktoś z twojej rodziny nawalił?

              • 0 6

      • Firma odbije sobie w następnym

        Ja zapłacę ty zapłacisz ...

        • 4 4

  • Chyba bardziej powinni przejmować się pieszymi (5)

    a nie samochodami. Nie raz poślizgnąłem się na tych pasach.

    • 62 18

    • (2)

      Czytaj że zrozumieniem, chodzi o pieszych, rowerzystów

      • 1 5

      • Pan (1)

        Na przejściu rower się grzecznie prowadzi!

        • 8 2

        • jak i samochód się prowadzi

          • 1 3

    • jak ktoś nie wyhamuje na przejściu (1)

      to bardziej ucierpi pieszy niż samochód...

      • 2 1

      • hamuje się dużo wcześniej przed przejściem

        Tak rzecze kodeks

        • 2 0

  • Polska i jej fachowcy

    Vol. 10^124

    • 18 5

  • I cyk (5)

    I cyk
    Kasiorka drugi raz, i tak dalej itd itd

    • 51 16

    • kolejny d**il

      • 11 5

    • ja bym im dał kasę

      kur.... albo by zrobili poprawnie, albo puścić ich z torbami.

      • 1 1

    • (2)

      Nie było odbioru. Nie umiesz czytać.

      • 10 0

      • Na tym forum połowa to analfabeci .Nie mówię już o czytaniu artykułu ze zrozumieniem . Tragedia co się robi z tą Polską !

        • 7 0

      • może chodzi o tę kasę, która leci przed.... :)

        • 0 0

  • Tak się robi za publiczne pieniądze. (7)

    "Firma", która taki przetarg wygrała, powinna z automatu mieć zakaz startowania ponownie w tym przetargu jak i innych przez następne 5 lat. Póki tego nie będzie, dalej gdańska mafia będzie się nieźle trzymała. Te pasy to totalna fuszerka - nawet piesi, idąc po względnie suchej nawierzchni chwilowo tracą równowagę - przecież to aż się prosi o wypadek. Czy ktoś poniesie odpowiedzialność za przyczynienie się do tragedii, czy jak zwykle sprawa trafi pod dywan?

    • 89 13

    • (1)

      Mamy tyle spraw po dywanem, że trzeba upychać, ale damy radę, głowa do góry :)

      • 8 1

      • Dywan... Słuszna koncepcja

        Pasowałby do rydwanu

        • 7 1

    • Pod dywan? Tam jest otchłań! Czarna d....dziura

      • 6 0

    • Najtansi (1)

      Dopóki jedynym kryterium wybranego przetargu jest cena, to nic się nie zmieni. Farby kupowane po taniości itp. Winić wykonawcę czy raczej Państwo, które dyktuje ceny, ale do winy się nie spoczywa?

      • 2 0

      • Od nowelizacji w 2016 cena to max 60 procent.

        Tomku.

        • 5 0

    • A co ma do tego firma?

      Wybrali najtańszego nie zwracając uwagi na referencje, to mają. Zarząd GZDIZ powinien teraz własnymi urzedasami to poprawiać...

      • 4 9

    • dopóki prawo zamówień publicznych wygląda jak wygląda, to nikt nie zakaże ponownego startu

      natomiast po wykryciu nieprawidłowości wykonawca powinien ponieść odpowiedzialność. Tak, wykonawca.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane