• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pasy rowerowe powstaną w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
20 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS. Pasy rowerowe w ul. 3 Maja mają ułatwić dojazd m.in. do budynku dworca PKS.

Gdańsk zamierza w najbliższych tygodniach wyznaczyć trzy nowe pasy rowerowe na ulicach: 3 MajaMapka, PlatynowejMapka oraz ciągu Bajki - SiennaMapka. Nowe rozwiązania powinny znacznie ułatwić przejazd pomiędzy dzielnicami. W przypadku Przeróbki dopuszczony zostanie ruch wydzielonym fragmentem jezdni "pod prąd".



Czy korzystasz z pasów rowerowych w jezdni?

Realizacja pasów rowerowych jest elementem szerszego przetargu na uspokojenie ruchu w całym Gdańsku poprzez montaż progów zwalniających, słupków, szykan drogowych i zmianę oznakowania.

Na potrzeby działu Rowery.trojmiasto.pl skupimy się jednak wyłącznie na rozwiązaniach dla jednośladów, które w przypadku tego postępowania obejmują wymalowanie trzech pasów rowerowych bezpośrednio w jezdni.

Pasy rowerowe na ul. 3 Maja



Na ul. 3 Maja, jadąc od pl. Zebrań LudowychMapka, pas rowerowy będzie zaczynał się za skrzyżowaniem z ul. DąbrowskiegoMapka. Do tego miejsca zostanie dopuszczony ruch po chodniku wraz z wymalowaniem przejazdów przez ul. GiełgudaMapkaDąbrowskiego.

W rejonie kościoła pw. Bożego CiałaMapka wykonany zostanie łącznik rowerowy pozwalający wjechać na istniejącą drogę rowerową wzdłuż torów tramwajowych - zarówno w stronę Huciska, jak i pod wiaduktem BłędnikMapka do Bramy OliwskiejMapka.

Na wysokości dworca PKSMapka wraz z utworzeniem pasa rowerowego przewiduje się likwidację parkowania skośnego i przywrócenie parkowania równoległego - zgodnie z kształtem zatok postojowych. Usunięty zostanie tutaj też lewoskręt.

Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Znak poziomy P-27, czyli tzw. sierżanty rowerowe, na ul. Dmowskiego. Podobne oznakowanie pojawi się na opisanych w artykule ulicach w miejscach zakończenia pasów rowerowych.
  • Przykład pasa rowerowego na al. Jana Pawła II.
  • Przykład kontrapasa rowerowego na ul. Jarowej.
Pasy rowerowe zostaną zakończone w rejonie budynków Sądu RejonowegoMapka i od tego miejsca aż do Huciska przewidziano jedynie wymalowanie tzw. sierżantów rowerowych (znaków P-27 - "kierunek i tor ruchu roweru"), informujących kierowców o wzmożonym ruchu rowerzystów.

Jak czytamy w dokumentacji, pas rowerowy obok istniejącej wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. 3 Maja będzie "udogodnieniem dla osób chcących dotrzeć m.in. do Sądu Rejonowego, Gdańskiego Urzędu Pracy [w zeszłym roku został przeniesiony na Targ Maślany - dop. red.] czy też na dworzec PKS".

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


  • Pasy rowerowe na ul. Platynowej powstaną kosztem pasa rozdziału i pasów do skrętu.
  • Pasy rowerowe na ul. Platynowej powstaną kosztem pasa rozdziału i pasów do skrętu.
  • Skrzyżowanie w formie ronda ul. Platynowej z Krzemową i Dywizji Wołyńskiej.
  • Oznakowanie ronda przy ul. Czerskiej. Podobne rozwiązanie pojawi się na ul. Platynowej.

Pasy rowerowe na ul. Platynowej oraz rowerowe rondo



Pasy rowerowe na ul. Platynowej, zaczynając od ronda na skrzyżowaniu z ul. Małomiejską, będą przedłużeniem krótkich fragmentów wydzielonej drogi rowerowej po obu stronach ul. PlatynowejMapka.

Wydzielona przestrzeń dla rowerzystów zostanie wyznaczona do skrzyżowania z ul. OkulickiegoMapka. Od tego miejsca na jezdni przewidziano wymalowanie tzw. sierżantów rowerowych oraz montaż wyspowych progów zwalniających, tzw. poduszek berlińskich, dla kierowców przed przejściem na wysokości skrzyżowania z ul. Kadmową i RumlaMapka.

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym z ul. Krzemową i Dywizji WołyńskiejMapka zostanie wyznaczona czerwona "obwódka", sugerująca rowerzystom poruszanie się środkiem ronda (podobne rozwiązanie zastosowano na ul. Czerskiej). Dalszy odcinek ul. Platynowej nie jest objęty zmianami.

Nowa organizacja ruchu, poza udogodnieniami dla rowerzystów, przewiduje włączenie ul. Platynowej na całym przebiegu do strefy tempo 30.

  • Jednokierunkowa ul. Bajki, na której zostanie wyznaczony kontrapas w stronę mostu Siennickiego.
  • Jednokierunkowa ul. Bajki, na której zostanie wyznaczony kontrapas w stronę mostu Siennickiego.
  • Nowa infrastruktura na ul. Bajki (wzdłuż podłużnego bloku po lewej) będzie alternatywą dla wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza (na przedłużeniu mostu Siennickiego).

Kontrapas rowerowy ze Stogów na Przeróbkę



Na ulicach Bajki i SiennejMapka powstanie pas rowerowy tylko w jedną stronę - "pod prąd", czyli kontrapas. Pozwoli to na przejazd wydzieloną przestrzenią w jezdni ze Stogów w kierunku Przeróbki i mostu Siennickiego.

W przeciwną stronę ruch rowerów będzie odbywał się na dotychczasowych zasadach - w ramach ogólnych zasad ruchu, bez wydzielonego pasa.

Cały układ drogowy ulic zostanie objęty strefą tempo 30, a dodatkowo przy przejściach dla pieszych pojawią się dodatkowe wyspowe progi zwalniające, tzw. poduszki berlińskie.

10 tygodni na wdrożenie nowej organizacji ruchu



Wszystkie prace powinny zostać wykonane w ciągu 10 tygodni od momentu zawarcia umowy z wykonawcą wyłonionym w przetargu. O jego wyborze zdecydują kryteria najniższej ceny (85 proc.) oraz okres gwarancji i rękojmi (15 proc.).

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (45)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane