• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem

Krzysztof Koprowski
5 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dwa Impulsy do pasażerskiego ruchu liniowego wprowadzone zostaną w drugiej połowie marca. Dwa Impulsy do pasażerskiego ruchu liniowego wprowadzone zostaną w drugiej połowie marca.

Nowe pociągi SKM, które dotarły do Trójmiasta kilka dni temu, to pojazdy nowoczesne, ale nie do końca przemyślane. Skonstruowano je z myślą o ruchu regionalnym i miejskim, łącząc jednocześnie zarówno zalety, jak i wady obu tych rozwiązań. Pociągom wystawiamy czwórkę z plusem z zastrzeżeniem, by eksploatować je jako jeden skład w godzinach szczytu.



Jakie pociągi powinny być kupowane do obsługi linii SKM?

W piątek SKM-ka postanowiła jeszcze raz pochwalić się nowymi pociągami Impuls, produkcji nowosądeckiego Newagu. Tym razem zaproszono dziennikarzy i osoby z branży kolejowej na wspólny przejazd między Gdańskiem Głównym zobacz na mapie Gdańskabazą w Gdyni Cisowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie oficjalnie przekazano skład.

- W programie mieliśmy przekazać klucze władzom spółki, ale musieliśmy je oddać wcześniej, by tutaj przyjechać. Zostało nam więc przekazać model pojazdu - żartował Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. - Poza obsługą bieżącą nie będziecie mieli państwo problemów z tymi pociągami. Ok. 100-procentowa dostępność techniczna jest gwarantowana. Ten pociąg ma jeździć, a nie być serwisowany. Myślę, że dzięki naszemu doświadczeniu, nabytemu przez 140 lat, będzie on służył bezawaryjnie.
Sprzęg w pociągu pozbawiony jest jakiejkolwiek osłony. Sprzęg w pociągu pozbawiony jest jakiejkolwiek osłony.
Pociąg z zewnątrz prezentuje się niezwykle nowocześnie. Opływowa sylweta, pomalowana zgodnie ze wzorem wybranym we wspólnie zorganizowanym przez Trojmiasto.pl i SKM plebiscycie, przyciąga wzrok i sprawia, że wiele osób robi zdjęcia nowym jednostkom. Jedyne zastrzeżenia można mieć do braku ukrytego sprzęgu (elementu do łączenia wagonów), który nieco psuje wygląd czoła pociągu, ale taka jest "uroda" całej serii Impulsów.

Pierwsze i chyba największe rozczarowanie czeka nas, gdy chcemy wsiąść do pojazdu. Przy okazji zamawiania pierwszych od lat fabrycznie nowych pociągów, wielokrotnie podkreślano, że zostanie wyeliminowany problem odstępu pociągu do peronu. Zastosowano jednak rozwiązane, które sprawia, że dziura nadal jest, ale zostaje zasłonięta wysuwanym stopniem poniżej poziomu standardowego peronu SKM.

  • Różnica w wysokości podłogi pociągu i peronu na stacji Gdańsk Główny przy peronie o wysokości 760 mm. Przy peronie standardowym na linii SKM (960 mm), stopień wysuwa się poniżej poziomu peronu, a tym samym problem dziury nadal pozostaje nierozwiązany, a jedynie zasłonięty.
  • Pociąg wyposażony został w dwa stopnie z myślą o peronach wysokich i niskich.
Wsiadając do pociągu nadal będziemy musieli pokonać kilkucentymetrowy odstęp. Dla osoby w pełni sprawnej ruchowo nie powinno sprawić to problemu, ale już przy wózku dziecięcym czy inwalidzkim może okazać się potrzebna dodatkowa pomoc współpasażerów lub skorzystanie z ręcznie rozkładanej rampy.

Tu warto dodać, że pociąg posiada jeszcze jeden, nieco dłuższy stopień, zamontowany z myślą o niskich peronach. Takie rozwiązanie ma zapewnić uniwersalność w stosowaniu taboru na trasach typowo miejskich z wysokimi peronami, jak i z dala od aglomeracji, gdzie perony są niskie.

Prezentacja działania podnośnika. Nie opuszcza się on do poziomu posadzki hali technicznej, ponieważ producent zakłada korzystanie z niego na peronie o wysokości co najmniej kilkunastu centymetrów.



Dodatkowo, w przypadku bardzo niskich peronów (550 mm i niższe) istnieje możliwość uruchomienia podnośnika-windy dla osób, które mają problem z pokonaniem różnicy wysokości peron-podłoga pociągu. Skorzystać z niej mogą osoby na wózku inwalidzkim, jak i nieco mniej sprawne ruchowo, ale poruszające się bez wózka (producent przewidział uchwyt, którego należy się trzymać w trakcie pracy podnośnika).

  • Złożony podnośnik-winda znacznie ogranicza szerokość drzwi w pociągu.
  • W obrębie drzwi nie znajdziemy dodatkowego oświetlenia.
  • Dodatkowe oświetlenie przy wejściu do pociągu Pendolino.
  • Dodatkowe oświetlenie przy wejściu do tramwaju Pesa Jazz Duo.
  • Iluminowane przegrody między drzwiami a przestrzenią z siedziskami.
Montaż podnośnika, który na miejskim odcinku z wysokimi peronami nie będzie używany, sprawia jednak, że szerokość wejścia/wyjścia, przy których się on znajduje, zostaje znacznie zawężona, utrudniając tym samym szybkie wsiadanie i wysiadanie.

Drobnym minusem w obrębie wejścia do pociągu jest także brak doświetlenia jego dolnej części, gdzie z racji dodatkowego stopnia skupiony będzie wzrok i uwaga pasażera. Takie wspomagające oświetlenie spotkamy m.in. w tramwajach Pesy czy pociągach Pendolino.

Miłym akcentem wizualnym jest natomiast oświetlenie przegród między drzwiami a fotelami. Pozostaje mieć nadzieję, że w toku eksploatacji kolejarze będą wymieniali zużyte listwy LED.

  • Przestrzeni między fotelami nie ma zbyt wiele.
  • Dla porównania - wnętrze zmodernizowanego dla SKM pociągu typu EN57.
  • Nieliczne poręcze są umieszczono wysoko i pozbawione dodatkowych uchwytów.
  • Nieliczne poręcze są umieszczono wysoko i pozbawione dodatkowych uchwytów.
  • Niewielkie uchwyty w fotelach dla pasażerów podróżujących na stojąco.
  • Częściowo żółte poręcze w tramwaju Solaris w Olsztynie.
  • Poręcze w krakowskim tramwaju produkcji Pesy posiadają wbudowane diody.
We wnętrzu pociągu panuje ciasnota. Duża liczba foteli, która jest jak najbardziej pożądana przy przewozach regionalnych, sprawia, że pasażerowie podróżujący na stojąco mają niewiele miejsca między siedziskami. Dodatkowo brakuje uchwytów w górnych, dość wysoko usytuowanych poręczach. W fotelach wmontowano niewielkie uchwyty, z których skorzystać może co najwyżej jeden pasażer podróżujący na stojąco.

Podróż Impulsem, który ma tylko cztery wagony, w godzinach szczytu przy takim wnętrzu może okazać się udręką. Należy poważnie rozważyć łączenie dwóch pociągów w skład w godzinach największego ruchu lub wypuszczać pojazdy w trasę tylko w godzinach poza szczytem.

Wnętrze pociągu utrzymane jest w dość ciemnych barwach. Niewyróżniające się kolorystycznie poręcze mogą sprawić problemy osobom niedowidzącym, które preferują malowanie ich na jaskrawy kolor (tu warto zwrócić uwagę na ciekawe rozwiązanie z Krakowa, gdzie pogodzono problem estetyki wnętrza z potrzebami osób niedowidzących, montując ledy w poręczach w każdym nowym pojeździe oraz z Olsztyna, gdzie poręczę są tylko częściowo żółte).

  • Ogrzewanie zostało tak umiejscowione, by stopy mogły spoczywać pod grzejnikiem. Pod siedziskami widoczne jest gniazdko elektryczne.
  • Pasażerowie podczas jazdy nie mieszczą się w niezbyt wygodnych fotelach i trzymają częściowo nogi w wąskim przejściu.
  • W trakcie podróży możemy skorzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu przez wifi.
  • Gniazdka elektryczne pozwalają doładować telefon w trakcie podróży.
  • Półki na bagaż nad siedziskami.
Fotele są dość wąskie i niezbyt komfortowe. W trakcie przejazdu część pasażerów musiała trzymać nogi w i tak dość wąskim przejściu. Duży plus należy przyznać producentowi za przemyślany montaż ogrzewania w taki sposób, by móc zmieścić pod nimi stopy. Osoby siedzące przy oknie nie będą więc musiały trzymać jednej nogi na grzejniku.

Pod fotelami znajdziemy gniazdka elektryczne. W trakcie przejazdu sprawdziliśmy kilka z nich - wszystkie działały. Działał też dostęp do Internetu przez wifi, dzięki któremu testowo weszliśmy na kilka stron internetowych. Ciekawostką jest fakt, że istnieje kilka punktów dostępu - odpowiednio dla każdego wagonu jednostki.

Nad głowami pasażerów zainstalowano półki na niewielki bagaż. Wykonano je z przezroczystego tworzywa, a nie metalowych szczebli, przez co będzie to miejsce trudne w utrzymaniu czystości.

Informacja pasażerska z przebiegiem trasy. Informacja pasażerska z przebiegiem trasy.
W pojeździe zainstalowano kilka ekranów informacji pasażerskiej. Wyświetlane na nich informacje są bardziej czytelne niż w dotychczas modernizowanych składach. Wciąż jednak czcionka jest zbyt mała, by odczytać trasę z nieco większej odległości.

W trakcie przejazdu nie było jeszcze zamontowanych dwóch biletomatów. Zarezerwowano dla nich miejsce w pobliżu kabin maszynisty. W pobliżu kabin należy także uważać na niewielki stopień i podwyższenie podłogi.

Czytaj też: W SKM-ce kupisz bilet w biletomacie

  • Miejsce przewidziane pod montaż biletomatu.
  • Wizualizacja wnętrza Impulsu dla SKM z biletomatem.
  • Próg i podwyższenie podłogi w pobliżu kabiny maszynisty.
  • Wnętrze toalety w pociągu.
Toaleta z obiegiem zamkniętym nie wyróżnia się specjalnie żadnymi innowacjami poza maluteńkimi okienkami zamiast jednej dużej szyby. Jest ona oczywiście przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Atutem pociągu jest dobre wyciszenie wnętrza. Swobodnie można rozmawiać, podróżując nawet w obrębie przegubów. Wydaje się też, że wszystkie elementy zostały dość staranie zmontowane i spasowane. Nie zauważyliśmy niedokręconych elementów, co było i jest wciąż zmorą gdańskich tramwajów Pesa.

Przekazanie makiety pociągu przez Newag władzom SKM. Od lewej: Bartłomiej Buczek (dyrektor ds. przewozów i członek zarządu SKM Trójmiasto), Maciej Lignowski (prezes zarządu SKM Trójmiasto), Zbigniew Konieczek (prezes zarządu Newagu), Ryszard Świlski (członek zarządu Województwa Pomorskiego), Kazimierz Smoliński (sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa). Przekazanie makiety pociągu przez Newag władzom SKM. Od lewej: Bartłomiej Buczek (dyrektor ds. przewozów i członek zarządu SKM Trójmiasto), Maciej Lignowski (prezes zarządu SKM Trójmiasto), Zbigniew Konieczek (prezes zarządu Newagu), Ryszard Świlski (członek zarządu Województwa Pomorskiego), Kazimierz Smoliński (sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa).
Nasza ocena końcowa dwóch nowych pociągów Newag Impuls 31WE dla SKM Trójmiasto to cztery z plusem w skali ocen szkolnych 1-6. Plusa dajemy mocno na wyrost, doceniając starania SKM o odmłodzenie taboru kolejowego.

Punktujemy też producenta, który podjął się trudnego zadania przygotowania pociągu maksymalnie uniwersalnego. Poradził sobie z tym nienajgorzej - szczególnie, że niemożliwe jest wyprodukowanie idealnej hybrydy miejsko-regionalnej. Zawsze któreś rozwiązanie będzie atutem przy podróży na jednej trasie, by być wadą na innej.

Niestety, o ile łatwo będzie jeszcze uzupełnić wnętrze o brakujące poręcze czy uchwyty, to wiele pozostałych rozwiązań nie da się już poprawić.

Wydaje się koniecznie, by przed kolejnym zakupem pociągów podjąć ostateczną decyzję w zakresie maksymalnej trasy kursowania pociągów SKM i standardów przystanków, z jakich ma korzystać (szczególnie pod kątem wysokości peronów).

  • Przykład wnętrza zaprojektowanego z myślą o ruchu miejskim. Nz. pociąg wyprodukowany również w Newagu - Impuls 35WE dla SKM Warszawa.
  • Przykład wnętrza zaprojektowanego z myślą o ruchu miejskim. Nz. pociąg wyprodukowany również w Newagu - Impuls 35WE dla SKM Warszawa.
  • Przykład wnętrza zaprojektowanego z myślą o ruchu miejskim. Nz. pociąg wyprodukowany również w Newagu - Impuls 35WE dla SKM Warszawa.
  • Przykład wnętrza zaprojektowanego z myślą o ruchu miejskim. Nz. pociąg wyprodukowany również w Newagu - Impuls 35WE dla SKM Warszawa.
Pociągi do liniowej eksploatacji powinny wejść w drugiej połowie marca. Wstępnie planuje się ich wykorzystanie na trasie Gdańsk - Wejherowo, ale w przyszłości nie wyklucza skierowania ich na trasie aż do Słupska. SKM za dwa Impulsy zapłaciła ok. 35,6 mln zł.

- Będziemy starali się pozyskiwać w przyszłości nowe pojazdy. Zapotrzebowanie w aglomeracji na komunikację szynową rośnie i będzie rosło. Zmodernizowaliśmy 22 EZT-y, ale pasażerowie oczekuje nowego taboru, ponieważ gdzieś następuje kres możliwości modernizacji. Nasi pasażerowie oczekują nowych rozwiązań, nowoczesnej podróży, a my staramy się być przewoźnikiem, który wpisuje w nowoczesną, funkcjonalną metropolię Zatoki Gdańskiej - mówi Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów i członek zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz wnętrze nowego pociągu.

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Problem dziury przerasta naszych inzynierow? (3)

    Nie wierze.

    • 25 0

    • nowe perony nowe składy...... (1)

      dziura jak była tak będzie :D

      Potraktuj to jako atrakcje turystyczną

      • 11 0

      • atrakcją jest brak bezpieczeństwa pasażerów?

        • 2 0

    • inzynierow na pewno nie przerasta

      Tylko decydentow

      • 10 0

  • Pamiętam pomarańczowe ew58. I hejty kiedy przyjeżdżały zamiast en57. A teraz... tak bardzo ich brakuje.

    • 7 4

  • Odsłonięte sprzęgi to zmora polskich rozwiązań. (3)

    Nawet dalekobieżne Darty Pesy, choć na wystawy wysyłane są z elegancką osłoną "dzioba" i zgarniają nagrody za design, na trasach jeżdżą wyłącznie z odsłoniętym sprzęgiem.
    Przyczyną są kłopoty z szybkim zdejmowaniem i deponowaniem osłony podczas eksploatacji i tutaj jest wciąż sporo do zrobienia. Albo przesłony powinny mieć możliwość otwierania i odchylania, albo szybkiego (ale nie dla każdego oczywiście) demontażu i zdeponowania w jakimś równie łatwo dostępnym (ale nie dla każdego!) schowku.

    • 12 2

    • ciężko obejrzeć Pendolino z bliska i zainspirować się rozwiązaniami? (2)

      tam osłona sprzęgu składa się do wnętrza "dzioba". Szybko, łatwo, przyjemnie. W Darcie są... blachowkręty.

      • 5 0

      • Pendolino jest na 250km/h

        Nasze to składy miejsko/regionalne tu się sprzęgów nie osłania.
        Wklep w wyszukiwarkę S-bahn to zobaczysz.

        • 2 0

      • Bo Dart to polskie pendolino :)

        • 1 1

  • Wladze SKM zachowują się jakby kupili dwa pociągi magnetyczne i otworzyli nowa trasę dla nich. Paranoja... Zarząd powinien dawno polecieć na zbity pysk wraz z moim ulubieńcem Głuszkiem ale mam świadomość, że to nie jest normalna firma.

    • 15 0

  • no faktycznie maci rację - to nie jest dla SKM (2)

    i dziwi tym bardziej, że jak pokazaliście ten sam producent zrobił dobre wnetrze dla SKM w WArszawie

    czyli można

    • 18 1

    • kupujący określa, co chce kupić (1)

      chcieli pociąg podmiejski - mają pociąg podmiejski.

      • 13 0

      • zapewne tak było - tylko szkoda, że nie myślą o Trójmiescie

        • 7 0

  • Kompletnie nie trafiony zakup...

    ...ni to pies ni wydra i to się będzie mścić w przyszłej eksploatacji!

    • 17 6

  • Nowe kolejki-nie dla SKM

    Skoro jest tyle problemów od trzydziestu lat z zaprojektowaniem kolejki SKM - proszę zerżnąć stare kolejki niemieckie jakie dawniej jeżdziły w Trójmieście / oczywiście biorąc pod uwagę nowe materiały oraz jednostki napędowe/ i będzie po krzyku !

    • 23 0

  • Wysuwane stopnie to rozwiązanie tymczasowe. (1)

    Zaraz nawali śniegu, przyjdzie mróz, wsypie się piach i o wysuwanych stopniach będziemy mogli zapomnieć. Z doświadczenia np. biorąc pod uwagę Pendolino widać, że w naszych warunkach atmosferycznych stopnie te bardzo często ulegają awarii, a w Pendolino w porównaniu do SKM i tak będą praktycznie nieużywane. Przeczucie mi mówi że SKM bardzo szybko zaniecha ciągłej naprawy tych stopni, jak nie przeszkadza im nie raz jazda z otwartymi drzwiami, to wątpię żeby przejęli się niewysuniętym stopniem. Szkoda że wydawało by się taka błahostka jak odstęp między peronem a pociągiem przy zakupie nowych składów znowu pozostała nierozwiązana.

    • 22 0

    • poza tym, wysuwane stopnie na każdym peronie to dodatkowy czas czyli spóźnienia w kursowaniu

      • 5 2

  • Pora na zmiany!

    Dobry artykuł. Dodam tylko,że już na etapie czytania specyfikacji można było odnieść wrażenie, że skm nie wie czego chce i nie wie czym chce być i gdzie jeździć. Zarząd jest do zwolnienia, potrzeba nowych ludzi z wizją nowoczesnej kolei aglomeracyjnej.

    • 20 0

  • nieco psuje wygląd czoła pociągu, ale taka jest "uroda" całej serii Impulsów.

    nieco to mało powiedziane - koszmarne i ta derma

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane