Fakty i opinie

stat

Nowe pociągi dla SKM już w Trójmieście


We wtorek władze SKM zaprezentowały pierwszy z dwóch nowych składów wyprodukowanych w nowosądeckiej firmie Newag. Pociągi za ponad 35 mln zł zabiorą pasażerów najszybciej w drugiej połowie marca.



Czy podobają ci się nowe składy?

tak, z pewnością będą bardziej komfortowe

57%

tak, ale szkoda, że to dopiero u nas nowość, w innych miasta to standard

35%

nie, są brzydkie, ale dobrze, że SKM kupuje nowe składy

4%

nie, bo nie będą wygodniejsze od poprzednich

4%
Impulsy są pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 roku.

- Nowe składy na torach SKM pojawią się w połowie marca. Musimy przeszkolić do ich obsługi nie tylko maszynistów, ale też całą załogę i zaplecze spółki. W pełni oba składy będą wykorzystywane w maju tego roku - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.
Zobacz także: Czytelnicy Trojmiasto.pl wybrali kolory nowych składów SKM.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie dwie pary drzwi, a wysokość podłogi pojazdów dostosowana zostanie do peronów SKM (960 mm). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowy wysuwany stopień, który zniweluje lukę pomiędzy taborem a peronem. Będzie go to odróżniać od obecnych standardowych składów EN57.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Dlaczego nie w Trójmieście? Po pierwsze, na linii SKM przystanki są zbyt często. Po drugie, linia nie jest przystosowana do takich prędkości.

Czytaj też: Do Trójmiasta wracają pociągi dla studentów

- Na początek jednak składy wyjadą na trasę Wejherowo - Gdańsk Śródmieście. Chcemy, by kursowały także do Lęborka i Słupska - mówi Lignowski.
Impuls został ponadto wyposażony w klimatyzację i system komunikacji maszynista - pasażer, a także system do zliczania pasażerów. Dodatkowo skład posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostaną również zainstalowane wewnętrzne wyświetlacze SIP i dwa automaty biletowe z możliwością zakupu biletów wyłącznie na kartę bankomatową.

- Sądzę, że jak pasażerowie wsiądą do tego składu, odczują dużą zmianę na plus - podkreśla prezes SKM.
Podróż ma być komfortowa także dzięki poduszkom, które zainstalowane zostały pod pudłem wagonu. Do dyspozycji osób niepełnosprawnych będą także rampy zamontowane w przedniej części składu. Toalety mają obieg zamknięty, więc będzie można z nich korzystać na całej trasie.

Pozostaje mieć nadzieję, że SKM szybko nabędzie 10 składów 6/7-członowych, co planowane jest w perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dwa nowe składy to zdecydowanie za mało wobec oczekiwań pasażerów.

Zobacz aktualny rozkład jazdy pociągów SKM.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (173)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.