• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi dla SKM już w Trójmieście

Maciej Naskręt
1 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem

We wtorek władze SKM zaprezentowały pierwszy z dwóch nowych składów wyprodukowanych w nowosądeckiej firmie Newag. Pociągi za ponad 35 mln zł zabiorą pasażerów najszybciej w drugiej połowie marca.



Czy podobają ci się nowe składy?

Impulsy są pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 roku.

- Nowe składy na torach SKM pojawią się w połowie marca. Musimy przeszkolić do ich obsługi nie tylko maszynistów, ale też całą załogę i zaplecze spółki. W pełni oba składy będą wykorzystywane w maju tego roku - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.
Zobacz także: Czytelnicy Trojmiasto.pl wybrali kolory nowych składów SKM.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie dwie pary drzwi, a wysokość podłogi pojazdów dostosowana zostanie do peronów SKM (960 mm). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowy wysuwany stopień, który zniweluje lukę pomiędzy taborem a peronem. Będzie go to odróżniać od obecnych standardowych składów EN57.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Dlaczego nie w Trójmieście? Po pierwsze, na linii SKM przystanki są zbyt często. Po drugie, linia nie jest przystosowana do takich prędkości.

Czytaj też: Do Trójmiasta wracają pociągi dla studentów

- Na początek jednak składy wyjadą na trasę Wejherowo - Gdańsk Śródmieście. Chcemy, by kursowały także do Lęborka i Słupska - mówi Lignowski.
Impuls został ponadto wyposażony w klimatyzację i system komunikacji maszynista - pasażer, a także system do zliczania pasażerów. Dodatkowo skład posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostaną również zainstalowane wewnętrzne wyświetlacze SIP i dwa automaty biletowe z możliwością zakupu biletów wyłącznie na kartę bankomatową.

- Sądzę, że jak pasażerowie wsiądą do tego składu, odczują dużą zmianę na plus - podkreśla prezes SKM.
Podróż ma być komfortowa także dzięki poduszkom, które zainstalowane zostały pod pudłem wagonu. Do dyspozycji osób niepełnosprawnych będą także rampy zamontowane w przedniej części składu. Toalety mają obieg zamknięty, więc będzie można z nich korzystać na całej trasie.

Pozostaje mieć nadzieję, że SKM szybko nabędzie 10 składów 6/7-członowych, co planowane jest w perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Dwa nowe składy to zdecydowanie za mało wobec oczekiwań pasażerów.

Zobacz aktualny rozkład jazdy pociągów SKM.

  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wysuwane stopnie w nowym skłądzie.
  • Oprzyrządowanie do obsługi układu jezdnego.
  • Czoło pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Poduszki powietrzne pod pudłami poprawiające warunki podróży.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Toaleta w nowym pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Toaleta w nowym pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Monitoring.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Pulpit sterowniczy nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Pulpit sterowniczy nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Pulpit sterowniczy nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Wnętrze nowego pociągu z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.
  • Nowy pociąg z nowosądeckiej spółki Newag serii 31WE w barwach SKM.

Miejsca

Opinie (173) 5 zablokowanych

  • (17)

    No w końcu toalety, doczekałem tych czasów, latami jeździłem ściśnięty...

    • 135 23

    • szybko (7)

      Ładny wynik po 25 latach wolności

      • 22 8

      • Lepiej pozno niz wcale.Czkamy na kolejne nowe sklady! Musi byc pelna wymiana stare na nowe!Brawo!

        • 22 1

      • Anglia nigdy nie byla zniewolona, a toalet w pociagach miejskich nie ma (3)

        wiec juz przestancie przelewac wasze kompleksy na wszystko, co sie w Polsce dzieje.

        • 40 5

        • Kiedy Król Anglii sr*ł po kątach my już mieliśmy taki wynalazek jak toaleta. (2)

          • 5 2

          • dobre:)

            • 1 0

          • Kiedy Król Anglii i jego poddani jezdzili koleją

            to w Polsce poruszano się na konikach a pospólstwo z szło z buta albo i na bosaka.

            • 2 1

      • (1)

        I to wszystko dzieki PiS! Dziekujemy panie Prezesie za przycisniecie SKM!

        • 11 6

        • na wszelki wypadek dalem minus, bo nie jestem pewien czy sarkastycznie, czy tylko glupio sie wypowiadasz

          • 10 4

    • (1)

      najważniejsze że w toalecie są okienka i będzie można popatrzeć sobie na zewnątrz.

      • 14 3

      • I do wewnątrz.

        • 6 0

    • Po tygodniu użytkowania ...

      ... toalety będą wyglądać jak szambo ... niestety :(

      • 23 1

    • ciekawe czy uda ci się trafić na kurs tymi dwoma sztukami - pewnie będą oszczędzać na niedzielne najmniej oblegane kursy

      • 10 1

    • x

      trzeba bylo nosic pampersa

      • 3 3

    • Toalety będą nieczynne do odwołania

      Czyli do rozstrzygnięcia przetargu na skmkowe babcie klozetowe

      • 5 0

    • W toalecie będziesz miał żula w gratisie!

      • 12 0

    • Historyczna Chwila

      prawie jak lot na Księżyc

      • 3 0

    • ;0

      Dalej bedziesz, tylko w nowszym pociagu ;)

      • 0 0

  • Paskudne kolory (14)

    Ale nareszcie z biletomatem w środku.

    • 82 138

    • kolor jak kolor - zawsze były żółto-niebieskie, to niech tak zostanie (6)

      • 59 10

      • zawsze były brzydkie (4)

        Te kolory gryza się ze sobą

        • 20 45

        • (1)

          Ze zawsze były nie znaczy ze zawsze musza byc, barwa trochę kiczowata , , mogli dać stalowy z wstawkami .

          • 15 19

          • A ja wolę żółty

            • 11 11

        • Nie gryzą, rozdziela je biały (1)

          • 9 4

          • żółto biało niebieakie to jak barwy Motoru Lublin

            • 0 3

      • Zgoda.Liczy sie funkcjonalnosc, nowoczesnosc i wygoda.Dlaczego tak pozno!?

        • 5 1

    • Takie wybrali czytelnicy trojmiasto.pl

      • 31 7

    • Kolory nie są paskudne za to sposób ich dopasowania razem już tak. (1)

      Wersja starych SKM czyli cały żółty bok jest dużo ładniejsza, lub po prostu pół żółta pół niebieska.

      • 12 13

      • Widzę to zupełnie inaczej

        • 4 4

    • Te kolory sa okropne gryzą się żółty jak sr...ka,niebieski kolor ku...ki.

      • 12 24

    • bardzo ładne (1)

      że tobie się nie podobają to nie znaczy że wszystkim.

      • 20 10

      • Wiadomo jakie barwy, dlatego Ich to gryzie!!!

        • 18 12

    • Oo odezwał sie przygłup z Gdańska, kolory mu sie nie podobają. Wolałbyś blado-zielone, ćwoku ? Musisz się z tym pogodzić że skm-ka zawsze była żółto-niebieska.

      • 15 6

  • no to szał 2 nowe składy na cały tabor po 40 latach brawo SKM - Skansen Kolei Miejskiej! (9)

    • 183 38

    • maruda (5)

      co mają zrobić ,żeby w koncu zadowolić taką miernotę

      • 19 24

      • (3)

        Kupić 30 nowych składów :D i tak trzeba to zrobić to nie marudzenie tylko konieczność dopóki sa dotacje UE.

        • 33 6

        • Dokladnie tak!!!!

          • 12 2

        • zaraz napisze tu jakiś nieudacznik życiowy (1)

          że lepiej odnowić to co jeździ od 50lat. a ch...ja mamy już dość tych złomów !!!! ludzie chcą jeździć skm w normalnych warunkach !!!!!!!!!!!!!!!

          • 7 2

          • A jechałeś chociaż raz zmodernizowaną SKM czy tylko widziałeś jak jedzie? Mówię o tych zmodernizowanych w ostatnich dwóch latach.

            • 4 3

      • W gdyniy radna tanczy na rurze a w gdansku

        chieftain mysli jak tu zrobic zeby rzadzic nastepna kadencje przy rewitalizowanych 58 letnich SKM-kach. O bilecie tygodniowym na wszystkie linie komunikacji to jak swiety gral. Logika rozsadnego czlowieka mowi ze, ktos tu musi sie pozegnac ze swoja praca bo efekty sa tak marne ze Polacy mlodzi ludzie wracajacy z roznych czesci swiata czuja sie jak w Zimbabwe. dzial mechaniczny SKM to juz smialo czarodzieje zeby takiego trupa ozywic. I z checia widzialbym prezydentem miasta calego bo nie jest az to trojmiasto takie duze zeby dzielic na 3 mistrza dzalu technicznego SKM bo ten gosc wiecej robi niz 3 prezydentow razem wzietych.

        • 0 1

    • jak czesto kupujesz fabrycznie nowy samochod? (2)

      • 14 15

      • A jak często ktoś mu dopłaca z podatków do auta ?

        • 16 0

      • -co dwa lata poki mam gwarancje...

        • 0 0

  • Dlaczego nie w Trójmieście 160km/h ? Bo stacje za często :) (7)

    Nie no dzięki za info Panie redaktorze :)

    Usunąć stacje :P A już myślałem, że 150km/h z Przymorza do Wrzeszcza będzie :P

    • 69 22

    • Poczytaj jeszcze kilka razy ...

      ...a będziesz wiedział, że to nie jedyny powód.

      • 11 3

    • Przede wszystkim ten fragment artykulu jest bez sensu

      Nie wiem, czy redaktor tak nieogarniety, czy uznaje czytelnikow za skonczonych debili.

      Gdzie widzial ktos, aby pociagi w miescie miedzy stacjami kolei miejskiej/metra jezdzily z taka predkoscia? Przeciez jesli masz 1-3 km miedzy stacjami to przeciazenia bylyby nie do zniesienia. Koszt takiej podrozy tez...

      • 18 0

    • Trzeba wykorzystać ich potencjał (1)

      Ja bym puścił je jako pociąg ''sprinter'', na ważnych stacjach (Wejherowo, Reda, Rumia, Gdynia Główna, Sopot, Gdańsk Główny) i niech prezentują swoje 160 km/h

      • 5 1

      • i tak w wiekszosci przypadkow nie jechalby 160kmph

        w miescie (a glownie ta trasa przebiega przez miasto) sa z roznego powodu ograniczenia predkosci.

        Przeciez Pendolino na trasie Wrzeszcz - Oliwa wcale nie probuje nawet zblizyc sie do 200kmph.

        • 4 0

    • prędkości

      A najlepsze jest to że składy będą jeździć max. 80km/h a mogą pędzić z prędkością 211km/h :D

      • 1 3

    • Red. Naskret - nagroda Skrzydla Trojmiasta za artykul "Temu policjantowi nalezy sie nagroda"..

      • 3 0

    • Dlaczego nie w Trójmieście 160km/h?Bo stacje za często?

      W Berlinie np. S=Bahny jeżdżą powyżej 100km/h po mieście, i także są częste przystanki, to jakiś absurd że sztbciej nie mogą SKM jezdzić bo często są przystanki!!:(

      • 1 1

  • 35 baniek za dwa składy i to krajowe? Nie za dużo? (8)

    Ta cena jakaś trochę mi się wydaje duża...

    • 30 98

    • (1)

      Dwa sklady, ale za to jakie :)
      W koncu porzadne, dostosowane do infrastruktury oraz oczekiwan pasazerow :)

      • 19 7

      • Teraz tylko czekać jak ceny biletów zostaną dostosowane do oczekiwań SKM :P

        • 1 0

    • Dobrze, że krajowe (3)

      A nie jak pi*dolino

      • 28 13

      • jechales polskimi Pendolino, czy narzekasz na wszelki wypadek? (1)

        • 24 5

        • jak wiadomo najlepiej zaufać Pesie, która od kilkunastu lat klepie wózki z wadami fabrycznymi

          a to urwie się tłumik, a to pęknie rama

          • 5 0

      • Pendolino to nowy Mercedes C-klasa

        Te składy to Toyota czy Audi.

        • 10 13

    • Dobre bo polskie ! Polskie czyli drogie

      • 5 8

    • Cena

      Bilety dlatego podrozaly! A będzie drozej! Kolej powinna być w mieście jasna alternatywą dla aut!

      • 0 0

  • sonda - jesli dopiero mają jeździć, to jak można się wypowiedać

    czy podobają się czy nie?

    kto je widział (oprócz zdjęć)?

    • 44 13

  • Impuls nie pojedzie 160 km/h do Tczewa (7)

    Powodem jest fakt, ze do tego potrzeba obsady w postaci dwoch maszynistow. Na SKM na stale jezdzi jeden.

    • 71 7

    • ... (5)

      moze jechac 159 km/h. pasi?

      • 2 9

      • nie (4)

        dwoch potrzeba juz od 140km/h

        • 5 3

        • od 130 km/h

          • 7 0

        • a nie od 120? (2)

          Co?

          • 1 3

          • od 110... (1)

            kolejoż

            • 0 0

            • Od 100

              • 0 0

    • Pendolino jeździ szybciej.

      Do tego nie potrzeba dwóch, wystarczy jeden. Dla drugiego nie ma miejsca

      • 1 7

  • jeny tak szybko, nie za szybko działacie
    wasze dzialo jest wielkie

    • 16 13

  • dwie pary drzwi ? (13)

    czy to powtórka ze staroci?
    Ilość drzwi jest kluczowa dla komfortu wsiadania i wysiadania.

    • 60 15

    • na każdą sekcje (2)

      każda sekcja ma po dwa wejścia, czyli razem jest osiem.

      • 8 1

      • czyli słabo (1)

        prosił bym po 3 na sekcję przynajmniej

        • 5 2

        • Najlepiej jakby sie caly bok otwieral i mozna by wysiasc w kazdym miejscu

          • 8 0

    • liczba drzwi (2)

      natomiast z reszta tresci sie zgadzam.

      • 5 2

      • jak widać z komentarzy (1)

        te drzwi są kompletnie niepoliczalne, więc jest OK

        • 9 0

        • czy one sa jednokierunkowe ? mi sie wydaje,ze jednak 16

          • 0 0

    • Trochę siara, że prezes SKM nie ma pojęcia ile drzwi mają jego pociągi... (3)

      Wszystkie składy elektryczne które obecnie użytkuje SKM mają po 2 pary drzwi na stronę na wagon. Dawniej w użytku były składy EW58 które miały 3 pary drzwi na wagon na stronę, jeszcze wcześniej EW60 które par drzwi miały 4. Czyli... nowe składy w żaden sposób nie poprawiamy sytuacji, a prezes mówi o tym jakby dla niego to byla nowość... brawo!

      • 19 1

      • Oczywiście, że poprawiają sytuację

        jeśli chodzi o wyjścia.

        • 0 2

      • Bo to nie jest produkt dla... (1)

        Szybkiej Kolei MIEJSKIEJ. Takie rozwiązanie jest od wieku typowe dla składów podmiejskich (lub jak dziś modnie: Regionalnych). Dla układu przystanków SKM w Trójmieście powinny być zaprojektowane i zbudowane składy typu METRO. Takie kursowały po wybudowaniu linii SKM najpierw Gd.Gł. - Gd. NPort a potem sukcesywnie: Gd.Gł. - Sopot, Sopot-Gdynia Gł., Gdynia Gł. Gdynia - Chylonia itd.
        w latach 50-tych ub. w. Były wygodne, lżejsze, szybsze i nie istniał żaden problem z odległością stopnia od krawędzi peronu. Widać Niemcy w 1936 r potrafili.
        Ale obecni władcy SKM tego nie pojmują.

        • 18 0

        • Problem z dziurą do krawędzi nie istniał jeszcze całkiem niedawno

          Poczciwe "kibelki" miały przecież na chama przykręcony dodatkowy żeliwny stopień przy wejściu zmniejszający rzeczoną dziurę. Problemy zaczęły się wtedy, kiedy władze SKM się pogubiły, czy rozwijają kolej aglomeracyjną, czy burakowozy do zwożenia od Luzina do Cieplewa. Oczywiście takie niesamowicie skomplikowane zadanie jak wydzielenie osobnej puli taboru na obsługę wyłącznie linii słupskiej było ponad siły SKM.

          • 9 0

    • w punkt

      Słusznie, liczba drzwi jest kluczowa, zobaczcie prawdziwe miejskie pociągi.

      • 5 0

    • ilość drzwi nie jest problemem

      problemem są stacze przydrzwiowi przez których ludzie wysiadaja gęsiego zamiast parami.

      • 1 0

    • GRAFITU

      Masz racje jak zobaczę to zabije albo jak nie dam rady to policja

      • 0 0

  • (7)

    Żeby debile graficiarze nie poniszczyli. Takich trzeba surowo karać

    • 160 9

    • (1)

      Już Ty się o nasze społeczeństwo nie martw. Jedne pomaże, drugi rzuci papierek, trzeci rozleje piwo, czwarty położy buty na siedzeniu. Nikt nie zareaguje nawet na to, a nawet jak się ktoś znajdzie - to konfident. Spokojnie, rozwalimy, nie ważne jak potrzebne i nowe.

      • 35 6

      • Musimy pilnować taki zachowań, a nie zakładać że tak będzie.
        Osobiście jak spotkam będę reagował na tego typu incydenty,
        mam nadzieje że wy też, te pociągi mają nam służyć.

        • 5 2

    • Jestem za ale cala dobe ktos musi to pilnowac zeby w nocy ktos na parkingach kolejowych nie malowal grafity, pseudo grafity i inne!!!

      • 19 1

    • wystarczy ich lapac (2)

      jesli dostana nawet 100 zl kary za kazdym razem, to nie beda ryzykowac.

      Maluja, bo uznaja, ze ich nie zlapia. Nie dlatego, ze jak ich zlapia to sa slabo karani.

      • 16 0

      • 100zl? (1)

        Dostaja i po 10 tys kary w zwzyz i dalej robia swoje :)

        • 16 0

        • Bo wykrywalność jest zerowa. Nieuchronność kary jest najlepszym hamulcem przed przestępstwem, dopiero później jej wielkość.

          • 9 1

    • W nowoczesnych pociągach coraz częściej wagony zabezpieczane są specjalną powłoką antygraffiti. Dzięki zastosowaniu takiej powłoki, grafiti można zmywać bez żadnego problemu.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane