- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (185 opinii)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (59 opinii)
- 3 Kandydaci z KO do Europarlamentu (184 opinie)
- 4 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (114 opinii)
- 5 Martwe dziki z Karwin miały ASF (302 opinie)
- 6 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (186 opinii)
Nowe połączenie między Moreną a Zaspą. Taka będzie Nowa Abrahama?
Nieco ponad 2 mln zł pochłonie przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla korytarza trasy Nowa Abrahama. Trasa tramwajowa wraz z drogą ma połączyć Zaspę z Brętowem. Wykonawca studium wskaże możliwe warianty drogi i układu tramwajowego, które będą podstawą do dalszych prac projektowych.
O ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetargu na STEŚ dla trasy Nowa Abrahama pisaliśmy szczegółowo w lipcu 2022 r.
W postępowaniu ostatecznie wpłynęły oferty od czterech pracowni projektowych:
- Progreg z Krakowa na kwotę 2 460 000 zł
- Highway z Gdańska na kwotę 2 952 000 zł
- Europrojekt Gdańsk z Gdańska na kwotę 2 400 000 zł
- Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 2 034 420 zł
Dwa lata na przygotowanie całego opracowania STEŚ
Urzędnicy poinformowali w piątek o podpisaniu umowy z ostatnim z oferentów, który teraz będzie miał dwa lata na przygotowanie dokumentacji z analizami następujących rozwiązań transportowych:
W zakresie układu drogowego odcinków:
- Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)
W zakresie układu tramwajowego odcinków:
- Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
- Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
- Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
- Wita Stwosza (odcinek 4)
- Bażyńskiego (odcinek 5)
- Kołobrzeska (odcinek 6)
- Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
- Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)
Trasa ujęta od lat w dokumentach planistycznych
Ponadto gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:
- analizy ruchu,
- wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
- określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
- określenie klasy i parametrów drogi,
- określenie uwarunkowań środowiskowych.
Należy nadmienić, że trasa Nowa Abrahama od lat ujęta jest we wszystkich dokumentach planistycznych jako:
- trasa tramwajowa pomiędzy przystankiem PKM Gd. Brętowo a pętlą tramwajową Zaspa przez pętlę Strzyża PKM - wzdłuż torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub jako rozwiązanie z tramwajem dwusystemowych,
- układ drogowy pomiędzy Trasą Słowackiego na wysokości przystanku PKM Gd. Niedźwiednik a al. Rzeczypospolitej w rejonie pętli Zaspa.
[2014 r.] Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
STEŚ rozstrzygnie o ostatecznym przebiegu trasy
W ramach STEŚ dopuszcza się jednak inne rozwiązania przestrzenne zgodnie z ww. wariantami. Jest to szczególnie ważne w kontekście bardzo kosztownej (i znacznie obciążającej środowisko) realizacji trasy na tzw. odcinku leśnym, a także w zakresie wskazania najkorzystniejszego ruchowo łącznika trasy tramwajowej Chłopska/Rzeczypospolitej - Wita Stwosza (w tym ujęcia w analizie wariantu przez ulice Bażyńskiego - Kołobrzeska).
- Oczekujemy, że biuro projektowe przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający nowe, drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Dokument wskaże także możliwości etapowania inwestycji - dodaje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Prace budowlane najwcześniej za kilka-kilkanaście lat
Po wyborze najkorzystniejszego wariantu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz docelowo wykonawcę robót budowlanych - o ile uda się wygospodarować za kilka-kilkanaście lat środki finansowe niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia.
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-12 12:17
Wiele rzeczy można było zrobić taniej i szybciej.
Od PKM Strzyża wzdłuż torów powinna być zbudowana piesza droga ze schodami przy CH Oliva. Znacznie by to skróciło dojście w tę część miasta od PKM-ki.
- 55 12
-
2022-12-12 11:08
Czy ktoś tu upadł na głowę? Jaki jest sens tramwaju Brętowo-Wita Stwosza, trasą idealnie tuż obok PKM? (7)
- 29 26
-
2022-12-12 12:42
ale tramwaj, a pkm to zupelnie co innego. ludzie z "moreny" będą mieli możliwość dojazdu bez żadnych kombinacji (2)
czy gniciu w autobusach. pkm ma inne zadania. zreszta pkm i czestotliwość
- 17 3
-
2022-12-12 13:19
Nie tyko z Moreny, wszyscy podróżujący z pętli na Jabłoniowej, a nawet z Havla. (1)
Bezpośrednie połączenie południa Gdańska z Wrzeszcze i z Oliwą może bardzo ograniczyć korki. Teraz trzeba się przesiadać przynajmniej raz (w Brętowie na PKM) albo i dwa razy (w Brętowie na PKM, a później na tramwej/SKM do Oliwy). Ta przesiadka na PKM w Brętowie jest dla wielu ludzi po prostu bez sensu, powinni zbudować połączenie tramwajowe do Wita Stwosza.
- 33 2
-
2022-12-12 19:23
Przecież już masz bezpośrednie połączenie południa z Wrzeszczem. Po za tym jest projektowana PKM i nią dojedziesz do Oliwy
- 0 3
-
2022-12-12 11:12
Może taki jak Nowej Politechnicznej
Aby od ponad dekady zatrudniać do tego armię urzędników, wydać pieniądze na ciężkie do policzenia przetargi i nic nie zrobić? Wiadomo, kto zarabia. Tramwaj na nowej Warszawskiej zaczął być budowany po piątym przetargu na prace budowlane, wcześniej jeszcze były inne. By żyło się lepiej, hej.
- 10 9
-
2022-12-12 11:10
(2)
bo to ostatni przystanek PKM przed skrętem w stronę wrzeszcza, tam mógłbys się przesiąść z PKM na tramwaj, który w 2-3 przystanki by przerzucił ciebie do pętli zaspa.
- 18 4
-
2022-12-12 13:58
lub do Oliwy (1)
- 4 3
-
2022-12-12 19:55
Do Oliwy można się przesiąść na Strzyży.
Poza tym można zamiast tramwaju wzdłuż odcinka Strzyża - Brętowo, wystarczy zbudować tramwaj ze Strzyży bezpośrednio na Zaspę i zwiększyć częstotliwość kursowania PKM na tym odcinku. Warto rozważyć też zmianę układu torów i utworzyć na wysokości SKM Gdańsk - Zaspa przystanek dla PKM. Ważne też żeby można było na jednym bilecie jechać tramwajem i PKM.
- 0 2
-
2022-12-12 13:33
(2)
koniecznie rozbudować to jako dobry łącznik 'zielonej' komunikajci. Jako silną laternatywę dla zawalonej Kołobrzeskiej.
Wzdłuż linii tramwajowej zrobić dobrą ścieżkę rowerową i szeroki chodnik. To będzie bardzo dobry łącznik tych dwóch aktualnie odległych od siebie miejsc.
Droga dla aut tam będzie zupełnie zbędna. Problem ma tylko komunikacja zbiorowa w tym miejscu. Problemu aut się nie pozbędziemy tą drogą.- 46 29
-
2022-12-12 13:51
Niech zrobią tunel (1)
Od pętli i to dopiero będzie wypas
- 1 3
-
2022-12-12 14:15
co to jest wypas? jakieś pastwisko?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.