- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP
Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.
W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.
Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. Elżbiety, która wyniosłaby zaledwie 185 m.
Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:
Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:
- na ulicy klasy GP - 600 m
- na ulicy klasy G - 400 m
- na ulicy klasy Z - 200 m
W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.
Minister utrzymuje decyzję wojewody
Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.
Co na to miejscy urzędnicy?
- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nowe przepisy jeszcze we wrześniu
I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.
W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.
Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.
W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:
Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:
- dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
- jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu
Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:
- na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie
Opinie wybrane
-
2022-09-12 19:31
Powstało tu już skrzyżowanie (1)
To jest w ogóle ciekawa historia. Tam już powstało razem z tunelem pod forum skrzyżowanie że światłami. Tak jak powstało skrzyżowanie nowe przy OBC. I teraz poprostu trzeba dodać przejście i przejazd rowerowy którego tam brakuje jak wody. Ale taka sensacja że hej
- 54 96
-
2022-09-13 13:05
Szkoda, że nie można poznać imiennej listy tych 89 minusujących myślących absurdalnie - przez ich zaprzeczenie tego, że
faktycznie te przejścia dodano i gdzie i tak muszą stać na czerwonym gdyby ich nie było, bowiem są to skrzyżowania z samochodowym ruchem poprzecznym.
- 3 1
-
2022-09-13 13:44
Pytanie do wszystkich narzekaczy (1)
Na nowych przejściach dla pieszych (Łąkowa, Chmielna, Forum Gdańsk) trup miał się ścielić gęsto, bo piesi będą wchodzić pod jadące samochody. Czy wiecie w których godzinach wywożą te wszystkie zwłoki?
- 23 13
-
2022-09-13 17:48
to kwestia czasu
statystyka swoje zrobi.
Co prawda w Gdansku kierowcy wola trafiac w przystanki ale na pewno jakis zagapi sie przed przejsciem...
Na pieszych co "mieli prawo", tez mozna liczyc.- 2 5
-
2022-09-12 22:43
(3)
Ludzie to nie szczury.Przy dworcu już dawno powinno powstać przejście naziemne jak to jest w innych dużych miastach.
- 40 61
-
2022-09-13 20:31
A co z Dworcami PKP?
Tam też naziemne, bo ludzie to nie szczury? Bo inwalidzi i starsi ludzie!!!!
- 0 0
-
2022-09-13 12:17
(1)
Tam droga powinna być w tunel wpuszczona i wychodzić dopiero przy forum. Nad ziemią zostawić tramwaje i dużo miejsca dla pieszych.
- 10 3
-
2022-09-13 17:41
tunel...
Technicznie rzecz biorac, musialby zaczynac sie w okolicy Gdanska Stoczni a konczyc za Zaroslakiem...
Pod warunkiem, ze uda sie zrobic po drodze mijanke z kanalem Raduni...
Realne rozwiaznie, to odzalowanie paru fajnych budynkow przy 3go Maja, czesciowe wyburzenie Forum i nakrycie betonem reszty torow do Zaroslaka.
Tylko co z tym "ladnym" wiaduktem zrobic?
;)- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.