• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe rampy w Jazzach wreszcie gotowe

Krzysztof Koprowski
22 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prosta konstrukcja rampy powinna pozwolić na jej użycie na każdym przystanku. Prosta konstrukcja rampy powinna pozwolić na jej użycie na każdym przystanku.

Wreszcie wymieniono rampy w nowych tramwajach Pesa Jazz Duo. Zamiast konstrukcji wysuwanej spod podłogi, której nie udało się uruchomić w dniu premiery tramwaju, w pojazdach zamontowano rampę ręcznie rozkładaną.



Twój ulubiony środek transportu miejskiego to:

Po naszej relacji z premiery nowego tramwaju, który nie spełnił oczekiwań osób niepełnosprawnych, do Zakładu Komunikacji Miejskiej zgłosiły się organizacje pozarządowe proszące o wymianę nieprzemyślanej konstrukcji na sprawdzoną i stosowaną od lat w autobusach, czyli odkładaną do środka pojazdu.

Ale wymiana ramp stała się także niezbędna, gdy okazało się, że są one niedopasowane do wysokości przystanków w Gdańsku i na niektórych przystankach znajdują się poniżej nawierzchni peronu.

Nowe rampy miały być zamontowane do końca lutego, ale ostatecznie tego terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero w środę, 22 kwietnia, Zakład Komunikacji Miejskiej ogłosił zakończenie wszystkich prac.

- Wymianę platform wykonał nieodpłatnie bydgoski producent tramwajów. W każdym z pięciu nowoczesnych pojazdów zmontowano po cztery rampy. Tym samym obecnie po Gdańsku jeżdżą 44 tramwaje wyposażone w platformy dla niepełnosprawnych. Do końca września przybędzie jeszcze 16 takich pojazdów, dzięki modernizacji tramwajów N8C z Kassel - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przewoźnik jednocześnie chwali się najlepszym wynikiem w Polsce pod względem tramwajów niskopodłogowych - 76 proc. pojazdów posiada co najmniej jedno wejście do pojazdu pozbawione schodów. Pierwszy tramwaj tego typu (Konstal 114Na) wprowadzono do ruchu w Gdańsku już w 1997 r., co było innowacją w skali całego kraju.

W 2009 r. wycofano z eksploatacji w całej sieci komunikacji miejskiej w Gdańsku autobusy wysokopodłogowe (nie obyło się to bez chaosu, a ostatecznie podania się do dymisji ówczesnego dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego). Od tego momentu pasażerowie korzystają wyłącznie z autobusów z niską podłogą, wyposażonych w większości także w mechanizm przyklęku, pozwalający obniżyć wysokość pojazdu podczas postoju na przystanku. Co ciekawe, Gdańsk był także pierwszy w kraju z autobusami niskopodłogowymi, zakupując w 1994 r. fabrycznie nowe Mercedesy O405N.

Pod względem klimatyzacji, wyposażonych w nią jest 80 proc. autobusów i 30 proc. tramwajów. Klimatyzacja będzie też w zmodernizowanych tramwajach z Kassel.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.



Awaria Jazza sprawiła, że zaraz za nim utworzył się tramwajowy korek.

Pesy Jazz Duo nie mają szczęścia, jeżeli chodzi o kursy w godzinach szczytu. Dwa tygodnie temu, 9 kwietnia, jedna z nich zablokowała ruch w godzinach szczytu na newralgicznym odcinku sieci tramwajowej w ciągu al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. zobacz na mapie Gdańska

- Wstrzymanie ruchu było spowodowane usterką drzwi w tramwaju. Usterka została usunięta przez serwis Pesy w ramach gwarancji - wyjaśnia Mongird.

Wcześniej, 16 marca, również Jazz był winowajcą wstrzymania ruchu w godzinach szczytu. Teg dnia ok. godz. 16 na Błędniku zobacz na mapie Gdańska usterce uległo zabezpieczenie jednej z ramp (wysuwanych jeszcze spod podłogi).

Miejsca

Opinie (39) 3 zablokowane

  • (2)

    wielkie mi halo
    to powinna być normalna rzecz a nie powód do pisania artykułów

    • 35 3

    • ale w PL jesteśmy, hip hip hura!!

      • 2 0

    • POlska rajska zielona wyspa to jest kolejny cud tym razem chyba budynia:)

      • 1 1

  • (3)

    Czy ta rampa nie jest za wąska dla wózka inwalidzkiego?

    • 17 4

    • Ciiiicho bo jeszcze się wyda

      • 5 4

    • Nie wiem. Idź zmierz!

      • 0 0

    • nie jest za wąska

      • 1 0

  • (2)

    czemu tego nie bylo w wersji podstawowej i kto na takie cos zezwolil?

    • 19 4

    • Ty się nie pytaj bo cię urzędnik namierzy

      Nie wolno zadawać trudnych pytań patrz Bronek

      • 2 2

    • jest w wersji podstawowej ale producent musiał naprawić na gwarancji

      • 2 0

  • Zamiast Pesy trzeba było wybrać Bombardiera (4)

    Bo zamiast wybrać dobrze sprawdzonego już Bombardiera, który od samego początku żywota w Gdańsku, nie stwarzał i nie stwarza nadal żadnych problemów eksploatacyjnych w mieście, wybraliśmy tańszy produkt do którego od samego początku coś dokładamy, coś w nim zmieniamy, coś w nim modernizujemy. Ze Swingiem było podobnie. Ogólnie Pesa niestety nie jest dobrze dopracowana w szczegółach - bo diabeł tkwi w szczegółach właśnie. Dziś Wam mówię, że góra do 10 lat pojeździmy wszystkimi Pesami w Gdańsku bez większych problemów - później zaczną się problemy a Bombardiery jak jeździły i jeżdżą nadal, będą bez szwanku jeździły i za 10 lat.

    • 17 18

    • Bombardier nie nadaje się na trasy miejskie

      brak drzwi pasażerskich przy kabinie motorniczego, wąskie przejścia. Ogólnie projekt pod linie tramwaju szybkiego.

      • 8 8

    • (1)

      Kupić zagraniczne,drożej, a potem zdziwko,że polski przemysł pada, kanadyjski kwitnie,a pracy nie ma?

      • 8 2

      • albo tanio albo dobrze. tanie rzeczy sa dla bogatych. moze kiedya to zrozumiesz.

        • 6 1

    • PKP InterCity tak zrobiło i co z tego ma?

      • 3 0

  • a może to przystanki są niedopasowane (1)

    Niektóre. Może sprawdzić kto je budował

    • 6 4

    • a to ty niewiesz kto budował?Kto kto moze budowac jak nie Urzad miasta Gdańsk

      czyli jego urzednicy zaprojektowali, wybrali firmy która ich projekt zrealizowała a urzednicy to odebrali

      • 1 0

  • super są te jazzy

    • 5 0

  • tyle milionów, tyle elektroniki, kamery, gps-y, komputery

    a tu rampa ręcznie rozkładana a la Adam Słodowy - "zrób to sam"

    • 28 1

  • (3)

    Ciekawe jak zostanie otwarta ta rampa, gdy w środku będzie tłum pasażerów, stojących na tytułowej rampie?

    • 9 3

    • Chyba nie za ciężko... (1)

      Wyjdą na moment i wsiądą ponownie już po tym jak niepełnosprawny z tramwaju wyjedzie? Kwestia kultury i zwykłej życzliwości.

      • 4 4

      • Tobie to juz ta wazelina dla Budynia mózg zalała

        Mieszkańcy i niep[ełnosprawni to mogą sobie najlepiej na piechote chodzi ,albo poco jechac tramwajem jak maja wózek nie leming?Tylko problemy stwarzają wiecznie nizadowoleni.A najwazniejsze ze urzedasy kupują soebie za nasze podatki elektryczne auta albo lluksusowee limuzyny które koniecznie musza miec chłodzony barek na wyposarzeniu .wic kto by sie jakimis tam rampamiprzejmował niech chołota wyskoczy z tramwaju i porpostu pomorze wyjechac albo go wciagną anie jakas tam rampe bedą przez 15 minut wyciagac bo sie w rozkladzie niezmieszczą

        • 0 2

    • ...po takiej samej rampie to Ochojska do Pendolino nie chciała wjechać. i musieli przerabiać.

      • 0 0

  • Najlepszy wynik w Polsce (3)

    Tylko nie chwalą się, że z tych 76% pojazdów większość to złom z Niemiec - nie dość że stary, to skrajnie niewygodny, bez uchwytów dla pasażerów stojących, z bardzo utrudnionym dojściem do drzwi, z częścią powierzchni zajętą nie tylko przez niepotrzebne drzwi (nie można tam wstawić foteli), ale też przez niepotrzebne schody, bo niskopodłogowe to te pojazdy (na miano tramwaju nie zasługują) są tylko według definicji ZKM/ZTM/UM Gdańsk. I, jak wspomniano w artykule, będzie tego złomu jeszcze więcej!

    • 2 5

    • (2)

      Władze powinny brać przykład ze zwykłych Polaków - przytłaczająca większość społeczeństwa nie robi dziadowskich oszczędności, nie sprowadza szrotów z Niemiec, tylko kupuje nówki w salonach!

      • 1 2

      • leming ty naprawde jestes az tak głupi czy tylko udajesz?? (1)

        Urzedasy robią oszczednosci tylko wtedy gdy inwestycje mogą podniesc standart zycia i u łatwienia dla mieszkańców gdy juz chodzi o interesy kolesiów swoje wtedy juz oszczednosci niema !!Wtedy kurek z kasa jest otwarty na maxa!!

        • 1 2

        • znowu idiota, który zdania bez słowa leming nie umie napisac

          • 0 0

  • Proste pytanie ile czasu twa rozłozenie rampy??Motorniczy musi wyjsc z tramwaju (1)

    musi wyprosić pasażerów by sie do niej dostać pomóc wjechać wózkiem kobiecie z dzieckiem lub niepełnosprawnemu ,potem zamknąć rampę prosić pasażerów by zajeli miejsca .Upewnić sie ze juz nikt nie wsiada p z powodu przedłożonego postoju ..Opóźnienie z 10 minut jestem przekonany ze pasażerowie sami bedą chcieli wózek wciągnąć bo niecha sie spóźniać .Wysuwana rampa skróciła by czas o połowę!!Identyczne absurdy jak w pseudolino gdzie znana wolontariuszka spowodowała opóźnienie pseudolino o 45 minut bo nie mogła sie do niego dostać a rampa nie przewidywała kobiety o kulach .Zrobili niewielkie poprawki ale kolejna próba zta sam kobieta znowu spowodowały wielkie opóźnienia pociągu wiec ona z niego zrezygnowała by kolejny raz n nie miec przebojów i wściekłych pasażerów widzieć!! Oczywiście mozna by przystani dostosować dla niepełno sprawnych ale poco to jest wyższy stopień umysłowy niedostępny dla polityków i urzedasów tego miasta

    • 3 1

    • Bzdura

      Jechaliśmy u Was w Gdańsku takimi PESAmi i właśnie to "ręczne" rozkładanie jest najlepsze. Wcale nie zajmuje to dużo czasu bo wyjście i otwarcie rampy wraz z wjazdem wózka zajmuje od 30 do 90 sekund. tyle to się na światłach czasem czeka. Oczywiście kultura pasażerów powinna być ale to obojętnie jaka byłaby rampa musieliby się przesunąć.

      A dlaczego nie elektryczna? Nie w naszym klimacie gdzie zimą jest śnieg i wiosną i jesienią błoto. Te dwa elementy skutecznie zablokują właśnie elektrykę rampy albo normalnie przymarznie. To są rozwiązania na południe Europy a nie u nas. Tam jest ciepły klimat to ładnie to działa.

      Z pomaganiem wózkom to tak jest że jak ludzie nie umieją to chwytają za koła albo elementy które są ruchome i mogą popsuć a wózek czasem kosztuje i 40tys. np. elektryczny więc lepiej by niepełnosprawny sam wjeżdżał.

      Akurat my dopiero o takie rampy walczymy by były w kolejnych zamówieniach bo bez konsultacji zakupiono bez ramp i jest problem na przystankach. Tyle że nie PESY a Solarisy Tramino. (zresztą Siemensy Combino też ich nie mają)

      A że rozwiązanie jest dobre i nie opóźnia to wiemy w Poznaniu od lat bo 100% autobusów mamy niskopodłogowych i właśnie większość ma te rampy i spokojnie kierowca wysiada rozkłada i zamyka. Poza tym ciągle sami niepełnosprawni nie jeżdżą. Jak się trafi na jednej linii kilku na dzień to nie opóźni całej linii. A poza tym pomyślcie jak opóźni autobus czy tramwaj jeśli taki wózek wjeżdżając do środka wpadnie kołami w dziurę między przystankiem a pojazdem i się zaklinuje. To wtedy to jest późnienie. Więc na 1000% lepsze rampy i najlepiej ręczne bo się nie psują.

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane