• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • (3)

    Te dwa "najnowsze" składy co kupili 20 lat temu już nie jeżdżą. Jeżeli ktoś ma takie dane to proszę o podanie informacji kiedy były wyprodukowane składy, którymi obecnie musimy jeździć

    • 13 1

    • przełom lat 50/60. remonty generalne w latach 80. (1)

      • 8 0

      • Większość pochodzi z lat 80 kiedy to problemowe EW 58 zastępowano EN 57. W latach 50/60 to pociągi z berlińskiej s-bahn jeźdiły. Ale fakt wtedy akurat te pociągi nie produkowano na wysokim poziomie. Stąd ich teraźniejsza jakośc

        • 1 3

    • w latach 70 ubiegłego stuleci z późniejszymi przeróbkami

      • 0 0

  • p

    jeszcze tydzien temu pisali ze w styczniu beda jezdzily -CYMBAŁY !

    • 6 0

  • Doświadczenie życiowe pokazuje, że

    kibole przyjdom i zniszczom

    • 6 6

  • A gdzie będzie przedział stoczniowy?

    • 10 0

  • kibel cd.

    z boku wygląda jak zwykły kibel, przód trochę lepiej. po co takie wielkie okna i kolorowanka waląca po oczach ?

    • 3 7

  • 160 km/h jaki sens? (1)

    ma podawanie takiej prędkości, w sytuacji, gdy :

    1) SKM nie może osiągać takiej prędkości między przystankami
    2) w żadnej sytuacji taka prędkość nie będzie wykorzystana?

    Gdyby red. był redaktorem, a nie jedynie zbierającym wypowiedzi, spytałby o to SKM

    • 15 0

    • Jadąc do Tczewa na przykład. O ile będą chcieli dać drugiego maszynistę na ten odcinek.

      • 2 3

  • dwa. z wiejerowa do tyczewa. ile razy gdynianie gdańszczanie dziennie będą mieli okazję nimi jechać... (1)

    pewnie nigdy, bo pojadą poza szczytami. Wałek i kpina.

    • 14 2

    • Ja tam w pociągu zawsze jeżdżę już po szczytowaniu...

      • 0 1

  • Linia do Nowego Portu!

    Jakby jeszcze uruchomiono na powrót linię do Nowego Portu to miasto mogłoby się rozwijać wewnątrz zamiast bezsensownego zabudowywania pól przy obwodnicy bez dojazdu

    • 6 6

  • Czekam

    • 5 2

  • najwazniejsza rzecz (2)

    to czas przejazdu.a co robi skm??na przyklad swoim pracownikom i PKP daje sobie przystaneczek miedzy cisowa a rumia-janowo.czas przejazdu jest niestety dluzszy przez to.druga sprawa.jak PKP modernizuja tory to SKM co robi w tym kierunku?nic...zero.to jest tragedia.nieraz jedzie sie i miedzy Janowem a rumia na rozdzielni rzuca na rozne strony.juz nie mowie o tym ze skm nieraz nie dwa czeka sobie na rumi czy na redzie bo jedzie pociag regionalny....KATASTROFA!!nieraz w redzie czy Chyloni jest 5 prawie minutowy postoj!!!.juz nie mowie o tym ze o 17 godzinie czyli jak prawie wszyscy z pracy wracaja do wejherowa jest puszczany krotki sklad..a po co..niech sie gniezdza nie....fakt,skm nie stoi w korku ale ja za cos place za bilet.wymagam szybkiego przemieszczania sie i choc minimum komfortu czyli usiasc po ciezkiej pracy.mam??nie.a placic place jak za zboze.wizerunku skm nie zmienia nowe sklady.tylko podejscie do pasazera.p.s..tak nie nieraz zastanawiam po co jest przystanej w pieleszewie.malo ludzi wsiada.malo wysiada a czas przejazdu zwieksza sie.po co to jest??pozdrawiam

    • 12 4

    • dokladnie

      dokladnie o tym samym myslalam.faktycznie wypisales wszystko to co jest naprawde bez sensu.wizerunku skm nie zmienia 2 nowe sklady tylko a przede wszystkim czas przejazdu i komfort.

      • 3 2

    • bo juz dawno skm powinno jeździć od Oruni do Chylonii. SKM a nie rozciągnieta kolej regionalna

      do Wieje rowa rumunii i redy jeździ PKP i PR i niech tak zostanie.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane