• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły

Krzysztof Koprowski
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych. Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych.

Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.



Czy należy wprowadzić również wspólny bilet jednorazowy i 1-godz. na lokalną komunikację i kolej?

W środę poznaliśmy więcej szczegółów dotyczących nowego biletu dla Trójmiasta i okolic. Potwierdziły się nasze wtorkowe informacje o wspólnym bilecie metropolitalnym w cenie 150 zł miesięcznie.

Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG



Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).

Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.

Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.

Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł. Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł.

Większe obciążenie budżetowe dla samorządów



Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
  • 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
  • 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.

Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
  • 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
  • 16 zł będzie trafiało do MZKZG.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.

W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.

Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.

Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu



Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
  • pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
  • do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
  • 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.

Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?



Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.

Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).

- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł.

Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją



Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.

Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).

Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.

- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:


- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.

Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę



Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.

- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.

Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.

Miejsca

Opinie (266)

  • (5)

    Za 150 zeta autem robię 300 km !

    • 8 2

    • (4)

      To daje 15 km dziennie w dni robocze, czyli 7,5 km w jedną stronę. Czyli prawdopodobnie wystarczyłby Ci bilet miejski za 99 zł.

      • 0 1

      • (3)

        Ale jeżdzimy w 3 osoby,bez tłoku, smrodu czekania na transport oraz dużo szybciej

        • 4 0

        • Dolicz koszt kupna samochodu, ubezpieczenia, koszty napraw, parkowania... (2)

          • 1 2

          • A jeżeli ktoś i tak ma samochód, bo służy mu też do innych celów, a nie tylko dojazdy do pracy? Komunikacja nie jeździ wszędzie, nie jeździ też w wiele miejsc wieczorami (co jest normalne). Problemem nie jest to, że znaczna część gospodarstw domowych ma samochód, tylko to, że mają po kilka (2 to norma) oraz to że jeżdżą nimi w godzinach szczytu w mieście (czyli właśnie tam gdzie komunikacja miejska ma służyć). Jeżeli oferta wygląda tak, że mając samochód, nie opłaca się jeździć komunikacją, to nigdy nie spełni ona swojego celu.

            • 6 1

          • Liczy się czas i wygoda,po to się pracuje !!!

            • 2 1

  • Koszt śmiesznie niski wprowadzić na wczoraj!!!

    • 1 1

  • dawać szybko ten bilet, ile lat można czekać!!!

    • 4 1

  • To nie ma sensu..

    Jest 230, będzie 150?

    podnosić ceny za komunikację, aby kilka miesięcy później zaproponować tańsze bilety? - i wszystkim to się opłaca?

    Skoro de facto obniża się cenę biletów, to podwyżki były nieuzasadnione?
    Ktoś się pomylił, źle policzył, czy co?

    Wietrzę podstęp.
    Będę dymany przez miasto w innej pozycji?

    • 7 4

  • Piniecacie się jakimś biletem weźcie się zajmijcie kierwocami autobusów chamow i prostaków cieszą się że odjadą mi z przed nosa i nie tylko mi

    • 3 3

  • wspólny bilet to jedno... ale keidy integracja komunikacji?! (1)

    Autobusy, trolejbusy dalej jeżdżą jak do granicy z obcym państwem i tu jest największy problem! Jak ktoś mieszkający na Wiczlinie ma dojechać do pracy na Jasieniu czy Łostowicach? Dlaczego nie ma autobusów jeżdzących po obwodnicy?!

    • 14 0

    • Obwodnica jest problematyczna, ponieważ byle stłuczka spowoduje (a to praktycznie codzienność, szczególnie w lecie), że autobusy dojadą do celu np. godzinę później. Wtedy oczywiście trzeba podstawiać nowe, żeby coś jechało w drugą stronę. A że na obwodnicy zazwyczaj korek robi się też w drugą stronę (łowcy sensacji), to i zaraz trzeba podstawiać kolejne. Jeśli kursy są sporadyczne (mało linii jak w Gdyni), to da się to ogarnąć, ale gdyby obwodnica miała stanowić trasę dla wielu linii, to byłby problem.

      • 2 1

  • Mevo też było wspólne...

    mam nadzieję że tym razem wspólny projekt wypali. Przy mevo metropolita dała ciała, oddajcie nam nasze rowery, Mevo wróć

    • 6 1

  • Fala, to będzie "miś" większy niż Tristar.

    22mln złotych na roczne jej/jego utrzymanie? Wolne żarty.

    • 14 1

  • Grube miliony

    Pytanie tylko za co te grube miliony? Przecież za bilet płaci nabywca.

    • 5 2

  • 10 mln zł kosztów, lata pracy (1)

    i efekt raczej średni.
    Tym bardziej przykre, że raczej rządzi jedna opcja na Pomorzu taka "pro obywatelska" i "pre europejska", tak różna od tego "ciemnogrodu".

    Jeżeli w tak prostym temacie (przy dzisiejszej technologii) prace trwały latami i za tyle kasy, to pozostaje mi wyrazić głęboką wdzięczność, że mieszkając w centrum Gdańska mam wodę w kranie i chodnik (trochę krzywy ale jest).

    • 5 1

    • to właśnie zobaczyłeś, że ta "pro obywatelskość" i "pro europejskość" to ściema i puste hasło

      A zza niej wychyla sie krzywa morda prostackiej chciwości i kompleksów "psa ogrodnika".

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane