• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta odsunięta w czasie

Maciej Naskręt
20 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

Dobra i zła wiadomość w sprawie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. NSA prawie rok szybciej zajmie się zaskarżoną decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Jednak w zaktualizowanym harmonogramie budowy, termin oddania jej do użytku odsunięto na sierpień 2022 r.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Sprawa obwodnicy w NSA już w październiku

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów: samorząd gminy Kolbudy i cztery osoby prywatne.

Spór rozstrzygnie Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Po prośbach gdańskiego oddziału GDDKiA i samorządowców z Żukowa, udało się przyspieszyć termin rozprawy: najpierw na drugi kwartał 2018 r., a potem jeszcze raz - na 3 października 2017 r.

- Zaczęło się od naszego pisma, na które przyszła odpowiedź z sądu, że przyspieszają termin rozprawy i wyznaczają go na wiosnę 2018 r. Następnie monitowało w tej sprawie Kaszubskie Stowarzyszenie Pracodawców i Urząd Miasta w Żukowie. W odpowiedzi panu burmistrzowi sąd zmienił termin pierwszej rozprawy na październik - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Po ewentualnym podtrzymaniu decyzji środowiskowej nie będą potrzebne już żadne decyzje administracyjne i będzie można rozstrzygnąć przetarg.


Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niestety, nie oznacza to, że po ewentualnym korzystnym wyroku NSA, budowa ruszy z kopyta. Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Portal samorządu województwa: inwestycja nie będzie realizowana

Mieczysław Struk wraz z lokalnymi samorządowcami aktywnie od kilkunastu miesięcy zabiega nie tylko o wspomnianą trasę wokół Trójmiasta, ale także o budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Koszalina przez Lębork i Słupsk.

Na stronie Urzędu Marszałkowskiego w poniedziałek pojawiła się informacja, że rząd PiS odmawia finansowania budowy części drogi S6 - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej. Decyzję o skreśleniu inwestycji z listy miał podjąć Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, który funkcjonuje przy Ministerstwie Rozwoju.

Zadaniem komitetu jest m.in. wdrażanie dużych projektów finansowanych z funduszu POIiŚ.

Samorządowcy poprosili w tej sprawie o pomoc Komisję Europejską. W efekcie kilka dni temu komisarz do spraw polityki regionalnej - Corina Cretu wystąpiła w liście do sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Jerzego Kwiecińskiego z prośbą o wyjaśnienie przyczyn wstrzymania i odłożenie realizacji części S6.

Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6. Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6.
Ministerstwo: zdejmujemy obwodnicę, trasa do Koszalina zostaje

Na razie ministerstwo nie odniosło się do listu Komisji Europejskiej. Jednak udało nam się uzyskać komentarz do informacji zamieszczonej na stronie internetowej samorządu województwa pomorskiego.

Komitet Monitorujący (POIiŚ) nie decyduje o nowych inwestycjach. Dba natomiast o to, by Wykaz Dużych Projektów, czyli lista przedsięwzięć do finansowania ze środków POIiŚ, odzwierciedlał zamierzenia inwestycyjne wskazane w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Decyzje komitetu o wpisaniu bądź usunięciu inwestycji do Wykazu Dużych Projektów zawsze wynikają z aktualnego brzmienia PBDK. W dokumencie Obwodnica Metropolitalna nie ma zapewnionego finansowania, co wyjaśniamy poniżej.

- Dlatego na ostatnim posiedzeniu Komitet Monitorujący zdecydował o zdjęciu z Wykazu Dużych Projektów obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jednocześnie w wykazie pozostały odcinki S6 Koszalin - Słupsk oraz Słupsk - Lębork. Finansowanie POIiŚ dla obu inwestycji będzie jeszcze przedmiotem rozmów z Komisją Europejską - mówi Trojmiasto.pl Stanisław Krakowski, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju.
Jak podkreślają ministerialni urzędnicy to jest naturalne następstwo.

- Na Komitecie Monitorującym istnieje ogromny opór dla drogowych przedsięwzięć na Pomorzu, co potwierdzają pracownicy urzędu marszałkowskiego wchodzący w skład tego komitetu. Uchwała o usunięciu z list inwestycji drogowych na Pomorzu jest tylko kwestią czasu - przekonuje marszałek Mieczysław Struk. - Tymczasem należy pamiętać, że Obwodnica Metropolitalna i odcinek z Bożegopola do Koszalina mają istotne znaczenie nie tylko dla Trójmiasta, ale też dla bazy rakietowej w Redzikowie i całego projektu jakim jest budowa drogi do Szczecina.
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości.
Obwodnica od lat na rządowej liście do budowy

Warto zaznaczyć, że Obwodnica Metropolitalna jest ujęta w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. To dokument, który określa politykę budowy dróg w kraju. Problem w tym, że choć Obwodnica jest na liście, to nie ma zapewnionego finansowania. Na jej budowę potrzeba ponad 2 mld zł.

Inwestycje zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych są warte ponad 200 mld zł. Tymczasem finansowanie zapewnione mają inwestycje warte łącznie 135 mld zł. Ministerialni urzędnicy podkreślają, że do momentu zakończenia procedur przygotowawczych do każdej inwestycji, nie będą zapisywać środków finansowych na jej realizację.

Dodajmy, że także w okresie rządów koalicji PO i PSL, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta była w takiej samej sytuacji, czyli bez zapewnionego finansowania. O przystąpieniu do budowy OMT zdecydowano tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 r.

Trasy na Pomorzu z partnerstwa publiczno-prywatnego?

Wymienione wyżej odcinki S6 - Obwodnica Metropolitalna i droga z Lęborka do Koszalina przez Słupsk, znajdują się wśród sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projekty możliwe do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Wszystkie zostały wpisane do bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP, w której znajdują się przedsięwzięcia zarówno już oficjalnie ogłoszone jak i planowane do uruchomienia - wyjaśnia Krakowski.
Jeśli uda się pozyskać inwestora do tego przedsięwzięcia będzie to całkiem nowa formuła budowy dróg ekspresowych. Do tej pory powstawały tak autostrady.

Miejsca

Opinie (233) 2 zablokowane

  • Ja bym zrobił visy wjazdowe dla obcego elementu, a skmke puscil z Cisowej do Wyscigow. (7)

    Korki generują ludzie przejazdem lub wracający z roboty. GWE, GPU. Niech placą ekstra za wjazd

    • 12 12

    • super (3)

      super nienawidzisz sąsiadów zza miedzy ale jesteś obywatelem UNII Europejskiej

      • 4 2

      • Ja sie nie pchałem do UE

        Wciągli mnie

        • 5 1

      • kto mowi o nienawisci ? Ludzie z Wejherowa są dosyć trudni, ale mam osobisty dystans wiec jest ok (1)

        Propozycja odkorkowania naszej aglomeracji

        • 5 4

        • Ja unikam z kolei GDA

          Niestety ale większość na tablicach GDA to jakieś szemrane towarzycho, bardzo się ich boję i unikam na obwodnicy. Nigdy nie wiadomo czy im odpalmi i będą wyprzedzać na trzeciego, poza tym to agresywni kierowcy

          • 0 0

    • zaakceptuj siebie

      to zaakceptujesz sasiadów

      • 5 3

    • A

      A od wyścigów do Gdańska to co- na piechotę. Co ma SKM do ruchu drogowego?

      • 1 0

    • Ty debilu

      Ty debilu

      • 0 0

  • skoro przepadną środki unijne niech to wybudują ze środków rzadowych (4)

    skoro przepadną środki unijne niech to wybudują z pieniędzy rządowych i tyle - oj niemądrzy ci którzy decyzję zaskarżyli do sądu , zamienili się z głupim na rozum chyba...

    • 15 5

    • rządowe, rządowe (3)

      Rząd coś zarabia ? To Nasze podatników nie "rządowe" pieniądze.
      A teraz jest moda na 500 + dla nauczycieli

      • 3 2

      • A unijne to czyje? Skad kasa na polska skladke? (1)

        • 2 1

        • Póki co dostajemy więcej niż składka. Poza tym ta składka nie musi być wcale nam zwrócona. Taka cena wolnego dostępu do rynku UE.

          • 2 1

      • co ty za bzdury o tych nauczycielach jojczysz

        • 0 1

  • Nie mogę już słuchać o polityce!!!

    PiSowcy blokują kasę na inwestycje w ramach swojego widzimisię. Struk kreuje się na zbawiciela, a doprowadził kolej regionalną w naszym województwie do ruiny. Banda politycznych hipokrytów! W tym kraju nigdy nie będzie dobrze...

    • 36 6

  • szkoda bo co roku na obwodnicy pada rekord natezenia i wypadkow

    no to czekamy na kolejny rekord

    • 20 1

  • Niepotrzebna droga i pieniądze wyrzucone w błoto. (2)

    OPAT ważniejszy, S6 bardziej potrzebna.

    Jeżdżę trasę Gdańsk - Szczecin 6 razy w tygodniu i wiem co jest istotne.

    • 26 18

    • Ale czy istotne, wie ? O to jest pytanie ?

      • 0 1

    • co ty wiesz trollu z politbiura.

      na nowogrodzką jeździsz.

      • 1 4

  • Zemsta PISu (3)

    Gnojki mszczą się bo w Pomorskim odnieśli dotkliwą porażkę.

    • 39 16

    • dokładnie. (1)

      a ta tępa gruba psorka bredzi cos o tym że tu opcjka niemiecka.
      Co za tępe złośliwe babisko.

      • 6 3

      • intelektualny kwiat tej partii

        • 1 0

    • Po to dopiero porażka. Kolej w ruinę jest

      • 4 2

  • Hehe, najlepsza zmiana w akcji!:)))

    • 9 3

  • dzięki PiS dziel com gno jom nawiedzonym

    którzy potok pieniędzy kierują na radio ma ryja żeby oszukać tępych wyborców, nie będzie obwodnicy. I na misiewiczów i na wacków komisji i na proce i krówki i na audi niemieckie bo polskie i na podwyżki dla kolegów z Pis kasa jest, ale na szpitale i na budowę obwodnic kasy nie ma.

    Złodzieje pis owskie. Zamknąć was w tych więzieniach byle jakich.

    • 24 9

  • przyspieszenie

    Tak przyspiesza inwestycje publiczne "dobra" zmiana , dużo szumu, ale odwlekanie terminów ( i wydatków ) bez końca.

    • 13 1

  • Komu to przeszkadzało? (2)

    Za pierwszych rządów Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady…
    Wrzesień 2015
    W użytkowaniu jest juz ponad 3600 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, z czego 3100 oddanych za rządów PO. Ponad 900 km było wówczas w budowie i 800 w przetargach. Kolejne 400km było do przetargów przygotowywane przez rząd PO- PSL. Niestety to już przeszłość.

    • 29 9

    • za pierwszych rządów Jarka, to zablokowano wszystkie przetargi (1)

      oddano tylko to, co już było w toku. A1 stanęła na 4 lata. Ile godzin ludzie z życia potracili, nikt nie zliczy.

      Inna sprawa, że rzuciliśmy się na autostrady, a kolej lezy i kwiczy.

      • 13 3

      • Chyba nie masz racji.

        Z Warszawy do Gdańska pociąg jedzie niecałe 3 godziny. Cała linia E-65 jest aktualnie po remoncie. W wielu miejscach zbudowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie było wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwała podczas ruchu pociągów. Zbudowano setki obiektów inżynieryjnych. Co ważne linię rozpoczęto remontować za czasów rządów PiS i z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwało trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafiło na polskie tory. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoliła dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi osiągać będą pod koniec 2015 roku prędkość do 220( aktualnie 180km/h) kilometrów na godzinę. Podróż przebiega w ciszy i komforcie, którego trudne obecnie szukać w polskiej kolei bo pociąg jest hermetyczny (Dart i Flirt nie są hermetyczne!). W pociągu wifi, klimatyzacja- to standard. Koszt przejazdu w takich warunkach zmienił się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztuje ok. 150 zł ale można kupić bilet za 49 zł a nawet i taniej. Pociągi jeżdżą co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160- 180 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok10 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Pozdrawiam.

        • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane