• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy SKM

17 stycznia 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Kolejka SKM pełni w Trójmieście rolę naziemnego metra i dzięki dużej częstotliwości znacznie usprawnia transport osobowy na naszym terenie. W ogromnym stopniu odciąża również zakorkowane trasy samochodowe. Niestety porusza się jedynie na trasie Wejherowo - Gdańsk, a coraz więcej osiedli powstaje na południowych i zachodnich krańcach Trójmiasta. Czy dla ich mieszkańców kolejka SKM będzie kiedyś alternatywnym środkiem transportu ?

Koncepcja rozwoju sieci SKM powstała już w latach 70-tych. Zaawansowane były wówczas prace nad projektem linii przymorskiej, którą jednak zastąpiono linią tramwajową. W latach 80-tych powstał projekt linii południowej, biegnącej wzdłuż ulicy Podmiejskiej i Małomiejskiej do Szadółek. Obecnie z uwagi na coraz więszy ruch samochodowy powraca się do tych planów.

Dodatkowo planowana jest linia przymorska w Sopocie. Trasa biegnąca wzdłuż morza to atrakcja nie tylko dla turystów. Jej budowa stworzyłaby łatwiejszy dostęp do morza. W tej chwili od stacji SKM jest do plaży przynajmniej 700 m. Tylko czy te udogonienia komunikacyjne nie popsują letniego klimat ulicy Monte Casino ?

Z kolei zbudowanie zachodniej linii SKM ożywiłoby rozwój nowych firm na tym terenie. Ułatwiłoby też mieszkańcom nowych osiedli dojazd do centrum. W chwili obecnej obserwujemy rozwój wielu dużych osiedli mieszkaniowych i hipermarketów w pobliżu obwodnicy. Z jednego do drugiego nie sposób jest jednak dojechać innym środkiem niż własne auto. Nowa linia SKM w tym miejscu na pewno by taką możliwość stworzyła.

Przedstawiony wariant budowy tras SKM to marzenie wielu z nas. I niestety na długo pozostanie jeszcze w sferze marzeń. Powód prozaiczny - pieniądze. Budowa kilometra torów kosztuje około 1 mln zł...

Na zdjęciu - orientacyjny plan tras SKM
Oznaczenia kolorów:
czerwony - zachodnia linia SKM
różowy - północna linia SKM
brąz ciemny - południowa linia SKM
brąz jasny - przymorska linia SKM
fiolet - wydłużenie linii SKM
czarny - istniejące linie SKM

Opinie (60)

  • SKM nowe trasy

    Świetny projekt, zwłaszcza zachodnia linia SKM, która wydaje się być najbardziej potrzebną!
    Szkoda tylko, że wciąż zbyt mało na to pieniędzy!

    • 0 0

  • (1)

    Jak skąd wziąć pieniądze na SKM? A skąd Warszawa ma kasę na metro - z budżetu państwa. Do tego mają jeszcze pretensje że za mało. Dlaczego "stolyca" może a my nie!? Tym bardziej że warszawiaki przyjeżdżają do Trójmiasta latem i korkują totalnie ulice.

    • 0 0

    • źródło?

      dowiedz się zanim coś głupiego napiszesz...
      Do warszawskiego metra budżet państwa nie dopłaca nawet 1 zł, całość jest pokrywana z budżetu miasta + UE

      • 0 0

  • Niezły pomysł, ale ...

    Niezły pomysł, ale myśle, że zanim coś takiego powstanie władze trómiasta powinny pomyśleć o zorganizowaniu linii autobusowej obsługującej dzielnice "przyobwodnicowe" gdyż naprawdę brakuje tagiego rozwiązania w trójmieście. Osobiście pracuję w Gdańsku koło Auchan, a mieszkam na Karwinach, dojazd autobusami i kolejką SKM zajmuje mi ponad półtorej godziny, gdzie jadąc linią nr 5 do Ikei trwa to około 10 min, niestety brak sensownego połączenia ze Złotej Karczmy do Auchan powoduje wykluczenie tej opcji dojazdu i muszę dziennie poświęcać ponad 3 godziny na dojazdy z i do pracy

    • 0 0

  • Byłoby świetnie, ale pewnie nie będzie - zabraknie pieniędzy i chęci, a grunty zostaną sprzedane

    • 0 0

  • haha

    no tak, i co bedzie jezdzilo kolekami?!Wioska, skini i dresiarze.:)I tak juz jezdza, ale po co zwieszkac ryzyko fajnych imprez SKM-kowych.:)niewazne.:)

    • 0 0

  • Zostawcie Sopot

    700 m to wcale nie tak dużo !!!
    Skm zakłóciłby naturalny krajobraz i odgłosy morza.
    Zdecydowanie uważam, iż kolej miejska nie powinna ingerować w obecny porzšdek!

    • 0 0

  • nowe trasy SKM

    Jest to beznadziejny pomysł, a gdzie w tym wszystkim ochrona środowiska, pasa nadmorskiego, przecież kolejki SKM też zanieczyszczają środowisko. Poza tym każdy wszędzie chce dojechać, a od czego mamy nogi (wykluczam tu ludzi niepełnosprawnych, ale nie dla nich nasze kolejki SKM (brakuje podjazdów na peron i odpowiednich platform w pociągach by mogli wjechać wózkami inwalidzkimi.
    Weźmy się najpierw za te kolejki które jeżdżą, ponieważ wszędzie panuje bród i smród brak światła i ogrzewania. Codziennie dojeżdżam do pracy i jest to coraz mniej przyjemne. Często ulegają opóźnieniu o czym nawet nie informują dyspozytorz przez megafon.

    • 0 0

  • Dobrze - tylko kiedy ?

    Takie trasy to jedyna alternatywa dla już korkującego się Trójmiasta.
    Tym razem nie myslałbym o turystach (turysta dojdzie do plazy te 700m
    uroczym Monte Casino) lecz o mieszkańcach zachodnich osiedli. Obecnie te
    osiedla mocno się rozbudowywują - za kilka lat moze się okazac, ze ich mieszkańcy
    są odcięci przez zakorkowaną obwodnicę...
    Czas o tym pomysleć.

    • 0 0

  • Po co komunikacja

    Wysadzić tory, zburzyć preony, spalić autobusy, tramwaje, trojlebusy.
    I sprzedać wszystkim trampki, niech zapierdzielają.

    • 0 0

  • Gazeta Wyborcza (tylko25 stycznie :( )

    w dzisiejszej gw jest cos na ten temat
    http://www.wyborcza.pl/Iso/Regiony/Gdansk/Aktualnosci/050gdg.html

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane