• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy tramwajowe w Gdańsku za pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy

Adam Nowak
5 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii. Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii.

- Miliardy z Krajowego Programu Odbudowy powinniśmy wydać na rozbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku - przekonuje Adam Nowak z Gdańska.



Podana przez nas kilka dni temu informacja, że do Trójmiasta popłynie kilkanaście miliardów złotych z Krajowego Programu Odbudowy zainspirowała naszego czytelnika do "rozplanowania" części tych środków.

Przekonuje on, że dzięki środkom z KPO Gdańsk zyskuje niepowtarzalną szansę, żeby nadrobić wieloletnie zaległości w rozwoju sieci tramwajowej.

Oto jego przemyślenia



Czy pieniądze z KPO zostaną rozsądnie wydane?

Inwestycje w tramwaje są jednymi z najbardziej kosztownych, jednak przynoszą wymierny efekt. Trasa na Chełm i Łostowice, której jeszcze kilkanaście lat temu nie było, stanowi dziś magistralę z Południa do centrum, którą podróżują tysiące gdańszczan każdego dnia.

Rozwój miasta nie skupia się wyłącznie na Południu. Władze zdają się zapominać, że w obrębie Dolnego Tarasu powstaje coraz więcej mieszkań i biur - większość bez sensownego dostępu do wydajnej komunikacji miejskiej.

Przykłady z Zachodu pokazują, że budowa samych linii tramwajowych (bez dróg!) przynosi świetne rezultaty w jakości rozwoju miasta, jest tańsza i zwiększa atrakcyjność transportu zbiorowego. Chciałbym więc wyciągnąć z miejskich planów kilka inwestycji w tramwaje, które powinny zostać zrealizowane "na wczoraj".

Aby skrócić czas potrzebny na osobne przygotowanie dokumentacji, można wykorzystać formułę "projektuj i buduj", gdzie miejskie jednostki przedstawiłyby wstępne wytyczne dla każdej z tras, a wykonawca na bieżąco by je realizował.

Skoro opisane poniżej połączenia znajdują się w miejskich dokumentach, oznacza to, że jednostki mają już dla nich przygotowane założenia i byłyby gotowe podjąć współpracę z wykonawcą.

Linia Bażyńskiego - KołobrzeskaMapka



O budowie tej trasy mówiło się wiele w kontekście dowozu pracowników Olivia Business CentreAlchemii. Co prawda pandemia nieco zmieniła tryb pracy w biurach, ale ruch w większości wróci.

Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia. Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia.
Trzeba wyjść naprzeciw potrzebom i nie dopuścić do ponownego wzmożenia ruchu samochodowego na Grunwaldzkiej.

Poza tym zwyczajnie brakuje szybkiego połączenia komunikacją miejską Oliwy i Przymorza. Przejazd na około przez Żabiankę trwa zbyt długo. Wiemy też, jak bardzo obleganym ciągiem samochodowym jest Kołobrzeska, nie ma dnia powszedniego bez korka na tej ulicy.

Budowa linii tramwajowej z towarzyszącą ścieżką rowerową poprawiłaby przyjazność tego rejonu miasta i zapewniłaby wygodną alternatywę dla samochodów.

Tramwaj przez Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór Mapka



Obrońców Wybrzeża na Przymorzu jest najgęściej zaludnioną ulicą w Gdańsku. Oprócz słynnego falowca mamy tam tysiące nowych mieszkań i potężny generator ruchu w postaci Galerii Przymorze.

Bardzo duże obłożenie autobusów linii 148, zarówno przez mieszkańców dojeżdżających do tramwaju, jak i przez osoby dojeżdżające z Brzeźna i Nowego Portu na rynek na Przymorzu, tylko potwierdza trafność tej idei.

Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera. Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera.
Autobusy na Czarnym Dworze stoją w wielkich korkach, a realizacja tramwaju znacząco poprawiłaby szybkość komunikacji miejskiej względem samochodów w tym rejonie.

Połączenie Wrzeszcz PKP - Kościuszki (Żołnierzy Wyklętych)Mapka



Dziwnym jest, że jeden z największych dworców w Gdańsku nie ma połączenia tramwajowego. Linia w śladzie ul. Klonowej, a dalej przez Kościuszki lub Żołnierzy Wyklętych do Rzeczypospolitej to kolejne ważne połączenie poprzeczne, które zapewniłoby dojazd między Przymorzem, Zaspą, stacją Wrzeszcz PKP i samym Wrzeszczem.

Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących. Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących.
Obecnie trzeba się wlec autobusem przez wielkie korki - tramwaj mógłby je ominąć i być szybszym.

Trasa Płażyńskiego - Letnica - Amber ExpoMapka



Jednym z najsilniej rozwijających się rejonów miasta jest Letnica. Powstało tam kilka tysięcy nowych mieszkań, w planach są kolejne oraz nowe biura.

Komunikacja miejska w tej dzielnicy praktycznie nie istnieje.

Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku. Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku.
Przyspieszenie budowy linii tramwajowej, łączącej al. Hallera (wylot z Czarnego Dworu), przez nowe osiedla w Letnicy, koło stadionuAmber Expo, nie tylko uatrakcyjniłoby dojazd dla mieszkańców nowych osiedli w każdy rejon miasta, ale i wspomogłoby dowóz kibiców na mecze na stadion.

Władze miasta mówiły o tej trasie na konferencji jako o zastąpieniu SKM do Nowego Portu - czas na realizację, bo wykluczenie transportowe Letnicy tylko zachęca do podróży samochodem i zwiększania korków!

Z Lawendowego Wzgórza do JaworzniakówMapka



Z obecnej krańcówki na Lawendowym Wzgórzu do pętli autobusowej na Jaworzniaków brakuje zaledwie jednego kilometra. Budowa tego krótkiego odcinka linii tramwajowej pozwoliłaby na obsługę kolejnego dużego pasma mieszkań na Południu oraz przyspieszyłaby dojazd do centrum (przez Nową Warszawską) i na Morenę.

Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków. Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków.
Docelowo z trasą GPW stałaby się magistralnym połączeniem między Południem, Moreną a Wrzeszczem.

Priorytety to priorytet!



Oczywiście wszystko to musi być połączone z realnym przyspieszeniem jazdy tramwajem, czyli wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach i podwójnymi przystankami. Przydałby się też dodatkowy tor do zjazdów w prawo na Hucisku, aby wyeliminować zatory.

Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.

Konieczna zmiana podejścia urbanistycznego



Niech władze miasta wreszcie zrozumieją, że nie da się rozładować korków, budując kolejne pasy. To robiła Ameryka w połowie XX wieku - rozpruwała miasta wielopasmowymi autostradami.

I co? Miasta zaczęły się wyludniać, bo kto chciał mieszkać nad rurami wydechowymi samochodów.

Od kilkunastu lat w Ameryce następują powroty tramwajów na ulice, władze inwestują w nie niebotyczne kwoty. Dlaczego? Bo nauczyły się własnym doświadczeniem, że to się zwróci i kolejne pokolenia za to podziękują.

To samo we Francji. Kolejne miasta na całym świecie powiększają swoje sieci tramwajowe o dziesiątki lub setki kilometrów torów, a nawet budują nowe systemy od zera!

A co w Gdańsku? Wielkim sukcesem nazywamy otwarcie ledwo 3-kilometrowej trasy na al. Adamowicza, po której tramwaj porusza się tempem spacerowym. W miejskich dokumentach wciąż są plany wyburzeń zwartej zabudowy i budowa szerokich autostrad przez miasto, czego dowód stanowi ostatnia dyskusja o kamienicach przy ul. Do Studzienki.

Potrzebujemy generalnej i zdecydowanej zmiany w myśleniu urbanistycznym, bo obecna polityka przestrzenno-komunikacyjna doprowadzi to miasto do katastrofy - wyburzymy wszystko, co cenne, i będziemy stać w wielogodzinnych korkach.

Apel do władz Gdańska



Niech władze Gdańska zrozumieją, że tkwimy w transportowym zastoju od kilkudziesięciu lat. Szybkie trasy bezkolizyjnego tramwaju i kolej to jedyne możliwości na poprawę jakości poruszania się po mieście.

Trasy, które opisałem, powinny powstać "na wczoraj", a władze i niektóre jednostki miejskie wciąż chcą wpuszczać kolejne pasy tysięcy samochodów, zatruwających spalinami mieszkańców naszego pięknego Gdańska.

Nie idźmy tą drogą! Skończmy definitywnie z jednoznaczną faworyzacją samochodów, ale jednocześnie pokażmy, że komunikacja miejska potrafi być dobra, szybka, wydajna i tania!

Dajmy ludziom alternatywę, bo bez pilnych inwestycji w linie tramwajowe udusimy się w samochodowym smogu. Duży zastrzyk pieniędzy z KPO jest do tego niepowtarzalną szansą, bo możemy je wydać na kilka tras jednocześnie i zrewolucjonizować jakość transportu zbiorowego w Gdańsku.

Proszę, nie zmarnujmy tego!
Adam Nowak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (471) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • znając władze Gdańska to za te pieniądze wybudują coś na miarę ECS lub coś innego gdzie zmieści się dużo urzedników (19)

    • 112 31

    • Ja myślę, że honorowo (15)

      żadnej kasy od złego pisiastego rządu gdańskie władze nie wezmą. No bo jak to. Od PIS-u?

      • 23 13

      • głosowali przecież przeciwko

        • 18 6

      • (7)

        To nie są pieniądze pisu

        • 18 6

        • (5)

          Skoro KO głosowała przeciwko, to w Gdańsku też są przeciwko tej kasie.

          • 15 12

          • Przeciwko głosował ziobro i konfederacja (4)

            Jakbyś nie ogarniał wyników głosowania

            • 18 4

            • braun przeciwko pieniądzom dla Gdańska? (3)

              • 11 2

              • pożyczonym pieniądzom (2)

                to taka subtelna różnica

                • 9 3

              • pożyczka to tylko kilka procent tej kwoty (1)

                • 7 3

              • bzdura

                kazdy unijny prjekt to 1/3 pozyczki z banku.

                • 1 0

        • dokładnie

          to jest kredyt nas wszystkich

          • 7 3

      • Nie martwmy się na zapas, PiS im sam nic nie da.

        • 8 5

      • W większości to są pożyczki i nie od pisu a UE. (1)

        I rzeczywiście nie powinny brać . Po co się zapożyczać na dziesiątki lat?

        • 15 4

        • Platforma rząda wyjścia z UE!

          • 8 7

      • pomaska też przeciwko UE i pieniądzom dla Polski? (1)

        • 8 6

        • Przeciwko to był "pan Zbyszek"

          Trollu pisowski.

          • 5 1

      • Najpierw muszą dostać.

        Ale pożyczyć pożyczone pieniądze? To tylko de**le z piss potrafią zaproponować!!! Jeśli już to nie dadzą swoich tylko nasze pieniądze. Wszystko zrobi piss żeby w Gdańsku rządzić.

        • 5 0

    • Za jakie pieniądze , i co ty znasz .

      Na cała Polskę przewidziane jest finansowanie na 100 tramwajów , a tym czasem do Wa-wy ma być dostarczonych 250 . Wiec o jakich pieniądzach na tramwaje jest mowa.

      • 8 0

    • pamiętaj

      to jest kredyt i ty będziesz to spłacał

      • 4 2

    • Moze tez dlatego...

      Dziwnie pan Adam z listu skojarzył mi sie z Adamem OWiczem

      • 2 0

  • Nie (9)

    Dość wyręczania władz Gdańska w finansowaniu miasta. Gdańsk nie jest biedny tylko władze rozrzutne.
    Pieniądze z unii tylko i wyłącznie dla prywatnych firm!

    • 55 64

    • Dla prywatnych firm? (3)

      Prywatyzacja zysków nacjonalizacja strat?

      • 19 3

      • innowacyzacja środków, a nie budowlanizacja. (1)

        Precz z kolejna partią betonu i asfaltu. Tak dla nowoczesnych techn9logii. Jezeli juz koniecznie infrastruktura komunikacyjna to nowoczesna. A z taką kasą to i hyperloop moglibyśmy stworzyć. Ale lepiej kupic kilka km torów i kilka pes..

        • 5 5

        • Z bardzo prostego powodu

          Lepszego środka komunikacji nie ma.

          • 5 2

      • wlasnie tak sie teraz prowadzi biznesy w GDansku

        • 2 0

    • prywatna firma nie potrzebuje żebractwa (1)

      • 7 1

      • ale większość

        z niego żyje.
        Wskaż samodzielne firmy, a nie "winogrona" wiszący u klamki bogatszego.

        • 0 0

    • Żadnych pieniędzy nie brać od unii (2)

      To jest cyrograf, Szatan z zachodu chce pozbawić nas suwerenności. Ludzie, czy wy tego nie rozumiecie ?

      • 5 15

      • większość na kredycie żyje i ma się lepiej niż golasy bez niczczego.

        dobry kredyt nie jest zły.

        • 5 4

      • Jak widać nie rozumieją, że kraj traci suwerenność.

        • 1 0

  • Najwazniejsze w przypadku Gdanska (7)

    By dobrze rozliczali z wydatkow

    • 47 6

    • Najważniejsze w przypadku Gdańska (1)

      Byłoby poprowadzenie linii tramwajowej ul. Łostowicką

      • 4 0

      • Niestety dalej byłby donikąd.

        Ciągle brakuje Nowej Politechnicznej.

        • 3 0

    • tak jak w przypadku (4)

      pisu > Rydzyk lubi to

      • 1 5

      • PO sponsoruje sok z buraka (3)

        • 4 1

        • A PiS TVP. (2)

          Zgadnij, kto sieje więcej hejtu i bierze więcej hajsu?

          • 2 2

          • Czym się ten hejt TVP przejawia? Bo ja widzę tylko nieco toporną propagandę sukcesu. (1)

            • 0 1

            • Kiedy ostatnio oglądałeś wiadomości o 19:30?

              Wiadomości zaczynają się o 19:55, wcześniej jest jazda na opozycję. strajk kobiet, lgbt, czy kogo tam w tej chwili rząd kreuje na wroga.

              • 2 0

  • Obawiam się że nie (1)

    Na tramwaje ma być 500 mln w skali całej Polski. I to w strefach czystego transportu.

    Wątpię w to że Gdańsk ma cień szansy na chociaż 1zł z tej puli

    • 34 7

    • Kiedy priorytet dla komunikacji? Miał być z tristarem, a tu znowu oszukali.

      • 0 0

  • Większość tych środków dla samorządów to pożyczki . Tak to sobie wymyślił rząd PiS . (9)

    Dlatego trzeba się dwa razy zastanowić czy brać te pieniądze bo są i się zapożyczać na pokolenia . Może lepiej budować własnym sumptem , wolniej ale bez zadłużania miasta na długie lata .

    • 38 29

    • (8)

      Miasto juz jest zadluzone - ale co do zasady by sie nie zadluzac zo zgoda. Stop wydawaniu pieniedzy na propagandowe glupoty, zjadzy influencerow i inne dziadostwa. Zaraz sie pewnie rzuca na mnie wyglodniali neofici - wyborco POKO (czy jak im tam), ze rzad tez sie zadluza, ze obajtek itd. Zgoda - ale rozmawiamy o samorzadzie, gdzie same wladze sie szczyca ze chca sami rzadzic swoja mala ojczyzna. To niech z laski swojej, swieca przykladem i rozsadnie wydaja pieniadze. Bo na razie robia to samo co rzad - tylko na mniejsza skale.

      • 18 0

      • Cały czas słychać krzyk o kilkuset tysiącach wydanych na pierdoły przez miasto. (7)

        A że Energa w tym samym czasie wydrenowała z budżetu kilkadziesiąt milionów, to cisza...

        Mało tego, mimo przerzucania długów na samorządy, dalej mamy największy deficyt budżetowy w historii Polski.

        • 5 8

        • (6)

          Haha, jest jest! Reakcja takiej jakiej spodziewalem. Czyli " a w Ameryce bija czarnoskorych!" Swoja droga, to jakies kuriozum ze slowo na "M" okreslajaca osobe czanoskora uniemozliwia dodanie tu opinii. Kto pracuje w tej redakcji? Idzcie na jakies szkolenie, ze slownikiem jezyka polskiego.

          • 7 2

          • Lubię pewne ciasto ale nie nazywa się czarnoskóre , no chyba że przypalimy .

            A w wierszu Tuwima to kto w Afryce mieszka ? Czarnoskóry ? A podpiszę się wspak.

            • 10 1

          • A co ma ameryka do rzeczy? (4)

            Rząd PiS okrada miasto Gdańsk, tak jak inne duże miasta.

            I odwracanie kota ogonem, że miasto wywaliło w błoto kilka tysięcy jest zwyczajnie śmieszne.

            • 3 7

            • (3)

              Kilka tysięcy xD Ciekawe czy w swoim domowym budżecie, też wyrzucasz co miesiąc np 300 zł wprost do kibla.

              • 4 0

              • Hmm, tak, więcej idzie co miesiąc na browary :) (2)

                I jak myślisz, co by bardziej poprawiło moją sytuację?
                Jakbym oszczędził na piwie, czy jakby zniknął kredyt na mieszkanie?

                Tu sytuacja jest identyczna.

                • 0 4

              • (1)

                Problem jest taki, ze Gdansk zadluza sie by kupowac fajki i browary ;)

                • 2 1

              • Nie, Gdańsk zadłuża się żeby złożyć daninę rządowi.

                "Nie pal, to będziesz miał na Ferrari" nigdy nie zadziałało.

                • 0 4

  • (3)

    Najpierw trzeba rozliczyć i skazać winnych śmierci 100 tys ludzi- ofiar lockdownu w służbie zdrowia.
    To jest fundamentalne bo zeby otworzyć nowy rozdział trzeba zamknąć stary czyli rozliczyć grabarzy polskiej gospodarki

    • 41 41

    • Właśnie się rozliczamy.

      Na Hawajach. Pan od respiratorów.

      • 11 6

    • Znam

      nawet takie co poszły do prokuratury donieść. Wstyd i hańba, leczą ostatkiem sił a te donoszą. Wiedzą kim był i jak żył...

      • 2 3

    • 100% racji.

      Każdy Janusz który otworzył swój biznes na lewo powinien iść siedzieć.

      • 4 3

  • kto miałby to zrobić? obecna prezydent Gdańska kończy to zaczął jej poprzednik (12)

    sama ma problem żeby wyremontować kawałek chodnika. jeździ ciągle po kraju zamiast zając się Gdańskiem

    • 109 16

    • Ostatnio była w Rzeszowie albo Wrocławiu. Ona sama się już gubi.

      • 18 4

    • No patrz. Jak Morawiecki jeździ sobie na zagraniczne wycieczki zamiast zająć się Polską, to jest OK. (3)

      Poziom hipokryzji nieosiągalny dla śmiertelników.

      • 8 17

      • (2)

        Duluxa ma się zająć lokalnymi sprawami, do tego została powołana. Do polityki krajowej wybieramy posłów. Jeśli tego nie rozumiesz to wyciągnij jakoś argument typowy dla POKO.

        • 13 5

        • A, tak. Jak Jarosław wciska ulicę imienia swojego brata do miasta, to jest ok. (1)

          Jak drenuje budżet samorządów też jest ok.
          Jak zgarnia najważniejszy plac w Warszawie pod pomnik ofiar Kaczyńskiego też jest ok.

          Jak samorządowcy się postawią, to mają siedzieć cicho, bo te pieniądze się PiSowi należały.

          • 6 10

          • To co piszesz też nie jest OK

            Ale zgadzam się, że prezydent miasta powinien być gospodarzem miasta, a nie jakimś niższym posłem.

            • 3 0

    • Prezydent Gdańska ? (4)

      Co myli Rzeszów z Wrocławiem ?
      No proszę cię :)

      • 15 4

      • Co innego sojusz z San Escobar. (2)

        W końcu minister nie musi się znać, nie?

        • 5 6

        • W koncu zeby za pissoffow pracowac w sluzbie dyplomatycznej nie trzeba miec matury , wystarczy pissofska legitymacja. (1)

          • 5 6

          • prdl PIS zniszczyl rynek nieruchomosci w 6 lat - dzieki nim ceny poszly 2x w gore!!!!

            I pomimo podwyżki pensji jestem o 10 lat w plecy jesli chodzi o czas by uzbierac na mieszkanie. Mowcie co chcecie ale Rostowski i owczesny NBP dzieki oszczednej polityce sprawili że byla deflacja a nieruchomosci w 2014 byly doslownie dwa razy tansze!!!!!! JEstem w szoku jak PIS mogl w zaledwie 6 lat doprowadzic do takiej hiiperinflacji (200% na nieruchomosciach a one sa dobrem podstawowym bo kazdy musi miec dach nad glowa... i jeszcze ich zaklamany GUS pluje nam w twarz mowiac że mamy 2% inflacje... to niech Obajtek sprzeda mi jedna ze swoch posiadlosci po cenie z 2014 roku plus roczne narzuty po te 2%

            • 3 1

      • Gryzoń jako jedyny pilnuje gabinetu. Pewnie żeby go ktoś nie podsiadl. No i ma gdzieś karierę ogólnopolską.

        • 2 0

    • Geografia

      I ma potężne problemy z geografią. Chciała do Wrocławia, a bidula wylądowała w Rzeszowie, to czego oczekiwać?

      • 3 1

    • Ona dobrze wie, że druga kadencja jej nie grozi

      Dlatego jeździ i lansuje się gdzie się da z nadzieją, że po wyborach ktoś ją przygarnie.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Te krótkie łączniki są potrzebne. (26)

    Bardziej potrzebne niż linię na południowe dzielnice, gdzie tramwaje jadą ponad godzinę. Na południe Gdańska dać SKM, a sieć tramwajowa powinna być dogęszczona na dolnym tarasie. Powinno się też pomyśleć o reaktywacji zlikwidowanych linii, takich jak na Orunie na przykład.

    • 290 63

    • (11)

      Są potrzebne. A dlaczego ich nie ma? Bo to nie takie proste niestety.

      • 12 8

      • widzę dzielicie skórę na niedźwiedziu... tylko tyle potraficie (10)

        poza tym jakie $? Cały nasz zarząd samorządowy PO-KO głosował przeciw...

        • 11 18

        • Oby się nie okazało że mieli rację. (1)

          Bo zaraz przypadkiem cała kasa rozdzieli się między wierchuszkę PiS i Rydzyka...

          • 24 7

          • HAHA naiwniacy - cała kasa pojdzie na firmy konsultingowe Obajtków i granty dla rodzinki Szumowskich

            A takich kolesi (czy to z PIS czy z po, sld, lewicy) sa tysiace. Zadnych Wam tramwajow za to nie zbudują. Wam zostanie może najwyzej inflacja z chwilowej nadpodaży pieniadza na rynku ale na pewno zapomnijcie o tak duzych inwestychach w 3city jak linie trmwajowe

            • 12 5

        • I miał rację. PiS to wyda na Rydzyka, Misiewiczów i innych Obajtków. (7)

          • 15 9

          • Jasne. Na pewno wyda na Rydzyka. Jaki świat jest prosty. (6)

            Dzień bez wzmianki o Rydzyku dniem straconym.

            • 18 16

            • Tak, mamy siedzieć cicho, kiedy księciunio zgarnia po 100 milionów rocznie. (2)

              Proszę się rozejść, nie ma żadnej afery.

              • 14 3

              • To są dofinansowania z unii? (1)

                I unia je zgodnie ze swoją procedurą zaakceptowała czy zakwestionowała?

                • 1 2

              • Już nie pamiętasz dofinansowania na zimną wodę geotermalną?

                Unia zakwestionowała, bo przecież jawne wyłudzenie, więc poszła rekompensata z budżetu państwa?

                • 9 0

            • Biznesmen z Torunia dostaje "nagrody" ze wszystkich Ministerstw.

              Od Ministerstwa Sprawiedliwości po Ministerstwo Rolnictwa, a w dobie pandemii ten Kraj ma chyba inne, ważniejsze wydatki, więc dlaczego mamy siedzieć cicho?

              • 10 2

            • Na razie wydali na tego (...) coś ok. 300 mln

              Ale to nie jest ich ostatnie słowo!

              • 5 0

            • Bo ten stolec dostaje z milion zlotych dziennie, oczywiscie kosztem podatnika.

              • 6 1

    • sam się gubisz w swoich przemyśleniach.. (1)

      Najpierw ,że na południowych to SKM a potem Orunia to tramwaj, a gdzie leży Orunia? między Wrzeszczem a Zaspą ??

      • 4 9

      • Gdzie Orunia, a gdzie Łostowice czy Kowale?

        Spójrz ośle na mapę, to zrozumiesz o co mu chodziło!

        • 12 1

    • Wystarczy zastapic torowiska buspasami a ten tramwajowy złom autobusami bezemisyjnymi (1)

      I będzie kilkarazy taniej i 2 razy szybciej,ciszej i bezproblemowo

      • 2 16

      • Autobus ma swoje zalety

        Ale eksploatacja tramwaju przez 30 lat, czy ile on tam żyje, jest kilkukrotnie tańsza niż autobusów (spalinowych). Chodzi o opory toczenia i tanią energię (bez baterii).

        • 7 1

    • Co za bzdury opowiadasz w okolice świętokrzyskiej/niepołomickiej od pętli przy havla jest jakieś 1,5km a tam się teraz najwięcej mieszkań buduje i dojazd do havla zająłby tramwajem kilka minut.

      • 6 4

    • nonsens (2)

      Twoja propozycja to sztuka dla sztuki. Zastanów sie i odpowiedz na pytanie np ile ludzi mieszka na Oruni dolnej? Skm ma przystanki co kilka kilometr albo i więcej, a tramwaj co kilkaset metrów. Nie zrobisz przystanku skm pod szkołą czy przychodnią.

      • 1 6

      • Idąc twoją durną logiką... (1)

        To należałoby zbudować linie tramwajowe do Pruszcza i Kartuz, bo tam co kilkaset metrów są osiedla. Dobrze że możesz sobie tylko poklikać opinie i tyle twojego...

        • 5 1

        • I właśnie dlatego mamy SKM do Pruszcza i PKM do Kartuz.

          • 3 0

    • Żart?

      Jedna linia SKM biegnąca w kierunku Kaszub ma obsłużyć Osowę, Matarnię, Kokoszki i Jasień? Gratuluję poczucia humoru.

      • 0 2

    • jak się stworzy osobną parę torów SKM/PKM z Gdańska do Pruszcza przez Orunię i zapewni odpowiednią (2)

      częstotliwość SKM od Pruszcza do Gdyni Chyloni (Wejherowa?) to odbudowa linii tramwajowej na Orunię okaże się zbędna. Lepiej myśleć o połączeniu SKM południowych dzielnic Gdańska z całym Trójmiastem niż o budowie tramwaju wzdłuż Traktu św. Wojciecha.

      • 1 0

      • (1)

        idąc takim tokiem myślenia linia tramwajowa na Zwycięstwa jest zbędna bo dubluje się z SKM? w końcu trzeba zrozumieć jeden fakt SKM i tramwaje się uzupełniają tak więc linia tramwajowa na Trakcie bardzo by się przydała - tak jak i na Południe

        • 1 1

        • Dokładnie

          SKM/PKM przyśpiesza dojazd do dalszych dzielnic (1 przystanek na dzielnicę), tramwaje służą komunikacji lokalnej - do szkoły, przychodni, etc. Umożliwiają też dojazd do przystanków kolejowych, których nie stawia się przecież na środku osiedli ;)

          • 1 0

    • Dokładnie jak mam jechać tramwajem długi odcinek godzinę to już wolę pojechać sobie autobusem szybciej

      • 0 0

    • Na Południe też może jeździć tramwaj - opowiadanie o jeździe ponad godzinę to brzmi jak absurd. Pasażerowie głównie korzystają z centrum.

      • 0 2

  • Nowa Letnica (7)

    Przyszłość komunikacji do Letnicy to reaktywacja kolejki do Nowego Portu przez Brzeżno.

    • 99 16

    • Puste tramwaje jeżdżą na tej trasie (1)

      to jeszcze pusty pociąg ma jeździć ?

      • 15 15

      • Taki niuans, jak rozbudowa tej dzielnicy, umknął?

        • 8 3

    • letnica to takie szadółki dla bogatszych

      j,w

      • 12 3

    • Wybudujmy drugi stadion !!! Czyjeś miliardy wydaje sie najłatwiej. (1)

      • 6 1

      • A jak tylko dorosłe dzieci zaczną bawić się piłeczką, to taki pierwszy leci przed telewizor :)

        • 9 2

    • Problem, że to jest krótki odcinek jak na kolejkę,

      a dodatkowo nie pokrywa się z potokami podróżnych.

      • 4 2

    • PiS właśnie skończył likwidację tej linii

      • 3 1

  • pod większość tych tras nie ma rezerwy terenowej, władze miasta wszystko sprzedały deweloperom (2)

    • 90 11

    • Hmm, gdzie? (1)

      Na razie największy problem to banda Januszy z Bohaterów Getta Warszawskiego, nie brak działek.

      • 11 15

      • tam od razu Januszy

        każdy chce tramwaj, ale nikt pod swoim oknem

        • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane