• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wiadukty Biskupia Górka bez unijnego wsparcia?

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach. W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach.

Maleją szanse na szybką budowę nowych wiaduktów Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska, na których realizację chciano uzyskać 85-procentowe finansowe wsparcie UE. Na liście rankingowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt uzyskał odległą 21. pozycję na łącznie 26 zgłoszonych zadań.



Jaką decyzję powinny podjąć władze miasta Gdańsk?

Dwa nowe wiadukty nad torami kolejowymi oraz parking kubaturowy przy Urzędzie Wojewódzkim - taką inwestycję planowano w Gdańsku od kilku lat.

Koszt całego przedsięwzięcia oszacowano na ok. 138,4 mln zł, z czego ok. 117,7 przewidywano pozyskać ze środków unijnych.

Kilka dni temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podległe Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa, przedstawiło listę rankingową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 w ramach działania na rzecz "zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".

Projekt "Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku" uzyskał 57 z możliwych 80 punktów. Przełożyło się na 21. pozycję na całej liście. Nie tylko trafił w ten sposób na listę projektów rezerwowych, ale w tej kategorii zyskał gorszą ocenę niż pomysły transportowe Bielska-Białej oraz Poznania, otrzymując identyczną liczbę punktów, co projekty z Katowic oraz Torunia.

To oznacza, że szanse na pozyskanie wnioskowanej kwoty są niewielkie, bo nawet jeśli zwolnią się środki z innych inwestycji, to Gdańsk nie będzie pierwszym miastem na liście rezerwowej.

Czy zatem miasto odstąpi od rozbudowy układu drogowego w południowej części Śródmieścia?

- Czekamy na oficjalną informację z CUPT. Będziemy ją analizowali i skorzystamy z procedury odwoławczej. Realizacja tego zadania bez dofinansowania z UE stawia ją pod dużym znakiem zapytania - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego - Na razie skupiamy się na merytorycznej dyskusji z Warszawą, zgodnie z procedurami dla projektów europejskich.
Zobacz całą listę rankingową Centrum Unijnych Projektów Transportowych (pdf)

Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu. Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu.
Najwyższą ocenę i 85-procentowe dofinansowanie, uzyskały projekty: przebudowy drogi krajowej nr 73 do drogi krajowej nr 94 w Tarnowie (73 punktów, łączny koszt ok. 36,4 mln zł), przebudowy drogi krajowej nr 12 w Lesznie (70 punktów, ok. 69 mln zł) oraz budowa bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej i Oświęcimskiej wraz z przebudową ul. Oświęcimskiej w Tychach (68 punktów, ok. 207,4 mln zł).

Ponadto na liście dofinansowania w wysokości 85 proc. uwzględniono inwestycje z Zamościa, Rybnika, Bydgoszczy, Częstochowy, Łomży, Wałbrzycha, Krakowa i Gliwic. Tabelę zamyka najdroższy ze wszystkim projektów - budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu, którą wyceniono na prawie 912,6 mln zł.

Dodatkowo uwzględniono jeszcze wnioski czterech samorządów: Nowego Sącza, Torunia, Sosnowca oraz Gorzowa Wielkopolskiego, ale obniżono ich dofinansowanie do poziomu 27 proc.

Niżej od gdańskiego projektu na liście rezerwowej znalazły się inwestycje Konina, Szczecina, Piotrkowa Trybunalskiego oraz Wrocławia.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Opinie (199) 8 zablokowanych

  • dobrze że tyle udało się zrobić w poprzednich latach

    dobra zmiana nie lubi Gdańska więc nie da nam złamanego grosza :/

    • 39 12

  • W ankiecie brakuje opcji (7)

    Żeby władze Gdańska podały się do dymisji i w końcu się odczepiły od koryta przy którym się pasą przez 20 lat.

    • 20 41

    • a kto się chce dorwać do tego koryta? (6)

      ci co obsadzili już misiewiczami 95 proc. koryt w kraju i jeszcze im mało bo są pazerni jak nikt przed nimi...

      • 5 4

      • Ja na pewno nie chcę, mam swoje sprawy którymi się zajmuję i dobrze mi z tym (2)

        ale wiem tylko że każda władza deprawuje a już taka sprawowana przez dziesięciolecia deprawuje tym bardziej.
        Jak byłem młodszy i bardziej naiwny to wydawało mi się, że władcy, jak już minie okres zachłyśnięcia się i wzbogacenia to przystopują nieco i zaczną spokojnie sobie poczynać. Niestety tak nie jest, pazerność i zuchwałość rosną proporcjonalnie do czasu sprawowania władzy co widać doskonale na przykładzie Gdańska

        • 6 3

        • Jakieś argumenty poparte dowodami by się przydały...

          • 1 0

        • pis szybko nadgania

          niby tylko rok a jaka pazerność!!!

          • 2 0

      • (2)

        Gdyby chceli tu rządzić to by nie wystawiali Jaworskiego. W Gdańsku jest takie bagno że Pisiory się tu nie pchają. Mają swój rozum.

        • 3 3

        • (1)

          Ale bardzo malutki

          • 3 1

          • Jak widać nie taki malutki. Tam też są cwaniaki tylko nie kradną tyle co PO.

            • 0 4

  • Zaczyna sie PiSowa zemsta (3)

    • 51 12

    • (2)

      Tak, bo w ue rządzi pis... tak sobie tłumaczcie lemingi.

      • 4 8

      • Co ma do tego UE? (1)

        Projekty dot. wsparcia funduszami UE na poziomie kraju ocenia ministerstwo.
        Dodajemy 2 do 2 teraz i mamy odpowiedź.

        • 5 0

        • Ocenia żeby spełniały warunki formalne i miały sznse na powodzenie.

          • 0 4

  • Srodki wlasne (2)

    Mozna oplacic inwestycje ze srodkow miasta to znaczy z podatkow mieszkancow. Tak robi duzo miast w Europie. W Gdansku zamieszkuja bogaci mieszkancy jak rowniez jest duzo bogatych furm, ktorzy placa duze podatki.

    • 13 22

    • kochany, środki własne to dawno przejedzone albo poszły na igrzyska dla gawiedzi :-D (1)

      liczą się kredyty i dotacje a jak ich nie ma to trwoga

      • 11 4

      • Pisowski dialog, a właściwie monolog prowadzicie. Widać słomę z butów!!!

        • 4 1

  • No to moze kierowcy wkoncu zbiorke na swoje fanaberie zrobią....? (1)

    Ile to mozna pasozytowac. Po 100zł kazdy by dał to by zebrali.

    • 10 13

    • a nie sorry... Po 1000 by musieli... Chyba ze Pruszcze sie dołożą...

      Albo inne Tczewy

      • 6 0

  • Bardzo dobrze, nie będzie BPBK (2)

    niszczylo nam znowu miasta przeskalowanymi projektami nastawionym tylko po to, by przepustowość przenajświętsza nie była pogorszona. Jednego raka na tkance już robią przy Forum Radunia, wsytarczy. Dziękuję Pan Kosiedowski.

    • 24 16

    • (1)

      To powiedz to tym którzy boją się budować tramwaj na Do Studzienki aż do Grunwaldzkiej - ciekawe czy też nie będzie dla nich ważna przepustowość...

      • 0 0

      • ten tramwaj w proponowanym kształcie, niczego nie rozwiązuje

        a sam w sobie jest pomyślany żeby poszerzyć przy okazji zbiorkomu, nic innego - drogi

        • 2 0

  • tak dobra zmiana dba o Gdańsk

    • 21 4

  • w ankiecie brakuje odpowiedzi: (1)

    "w przyszłości bardziej przykładać się do przygotowania wniosków zgodnie z kryteriami oceny". Nie wpisali się to i punktów zabrakło. Kryteria są znane w momencie ogłoszenia konkursu i jest dokładnie napisane za co jest ile punktów. Widocznie inwestycja była źle przygotowana pod dofinansowanie albo to działanie ma inne priorytety.

    • 12 11

    • wystarczy że prezes powiedział

      NIE

      • 2 0

  • Dobra zmiana

    To zapewne kara "dobrej zmiany" która gotowa jest zniweczyć wszystko, byle tylko postawić na swoim. Nie ważny rozwój, ważne chore ambicje kurdupla.

    • 21 11

  • taka liczba punktów to i tak dobry wynik (2)

    akurat na projekty infrastrukturalne konkurencja jest bardzo duża a wnioski doszlifowane. Widocznie inne projekty z samego założenia lepiej wpisuja się w wytyczne i załozenia programów. Błedów formalnych, wynikających z błedów urzędników widocznie nie było skoro projekt został oceniony a nie odrzucony na kontroli formalnej.

    • 14 4

    • każdy gupi widzi, ze to dymany projekt wprowadzenia parkingowca dla urzędasów (1)

      i autostrady przez Śródmieście do Centrum Handlowego. Nie, dziękuję, postoję

      • 4 3

      • W polskich miastach nie ma autostrad

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane