• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wiadukty Biskupia Górka bez unijnego wsparcia?

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach. W ramach inwestycji istniejąca konstrukcja miała być zastąpiona jezdniami na dwóch nowych wiaduktach.

Maleją szanse na szybką budowę nowych wiaduktów Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska, na których realizację chciano uzyskać 85-procentowe finansowe wsparcie UE. Na liście rankingowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt uzyskał odległą 21. pozycję na łącznie 26 zgłoszonych zadań.



Jaką decyzję powinny podjąć władze miasta Gdańsk?

Dwa nowe wiadukty nad torami kolejowymi oraz parking kubaturowy przy Urzędzie Wojewódzkim - taką inwestycję planowano w Gdańsku od kilku lat.

Koszt całego przedsięwzięcia oszacowano na ok. 138,4 mln zł, z czego ok. 117,7 przewidywano pozyskać ze środków unijnych.

Kilka dni temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podległe Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa, przedstawiło listę rankingową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020 w ramach działania na rzecz "zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego".

Projekt "Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku" uzyskał 57 z możliwych 80 punktów. Przełożyło się na 21. pozycję na całej liście. Nie tylko trafił w ten sposób na listę projektów rezerwowych, ale w tej kategorii zyskał gorszą ocenę niż pomysły transportowe Bielska-Białej oraz Poznania, otrzymując identyczną liczbę punktów, co projekty z Katowic oraz Torunia.

To oznacza, że szanse na pozyskanie wnioskowanej kwoty są niewielkie, bo nawet jeśli zwolnią się środki z innych inwestycji, to Gdańsk nie będzie pierwszym miastem na liście rezerwowej.

Czy zatem miasto odstąpi od rozbudowy układu drogowego w południowej części Śródmieścia?

- Czekamy na oficjalną informację z CUPT. Będziemy ją analizowali i skorzystamy z procedury odwoławczej. Realizacja tego zadania bez dofinansowania z UE stawia ją pod dużym znakiem zapytania - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego - Na razie skupiamy się na merytorycznej dyskusji z Warszawą, zgodnie z procedurami dla projektów europejskich.
Zobacz całą listę rankingową Centrum Unijnych Projektów Transportowych (pdf)

Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu. Istniejący wiadukt Biskupia Górka. Po prawej widoczny fragment gmachu Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego, przed którym przewidziano budowę parkingu.
Najwyższą ocenę i 85-procentowe dofinansowanie, uzyskały projekty: przebudowy drogi krajowej nr 73 do drogi krajowej nr 94 w Tarnowie (73 punktów, łączny koszt ok. 36,4 mln zł), przebudowy drogi krajowej nr 12 w Lesznie (70 punktów, ok. 69 mln zł) oraz budowa bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej i Oświęcimskiej wraz z przebudową ul. Oświęcimskiej w Tychach (68 punktów, ok. 207,4 mln zł).

Ponadto na liście dofinansowania w wysokości 85 proc. uwzględniono inwestycje z Zamościa, Rybnika, Bydgoszczy, Częstochowy, Łomży, Wałbrzycha, Krakowa i Gliwic. Tabelę zamyka najdroższy ze wszystkim projektów - budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu, którą wyceniono na prawie 912,6 mln zł.

Dodatkowo uwzględniono jeszcze wnioski czterech samorządów: Nowego Sącza, Torunia, Sosnowca oraz Gorzowa Wielkopolskiego, ale obniżono ich dofinansowanie do poziomu 27 proc.

Niżej od gdańskiego projektu na liście rezerwowej znalazły się inwestycje Konina, Szczecina, Piotrkowa Trybunalskiego oraz Wrocławia.

Materiał archiwalny z 2014 r.

Opinie (199) 8 zablokowanych

  • (2)

    Pan Sellin już nie kocha Gdańska?

    • 9 1

    • pan Sellin, nie kocha ? Oj kocha, a jak kochał

      to wiadomo kogo i gdzie. Wystarczy zapytać o jego narzeczone, i co one teraz porabiają. Albo o radę Muzeum @ W Św.

      • 1 0

    • Sellin

      Nie kocha ,on miga i nie ma czasu na nic więcej .

      • 1 0

  • nie temat ważny a promotor...

    No cóż, witamy w normalności.
    Fajnie ukuć teoryję o zemście. Ona jest prawie jak miłość, wszystko tłumaczy. A może, po prostu, trzeba przyzwyczaić się, że jest się jednym ze stojących w kolejce.
    Może wtedy doceni się fakt, że trzeba mieć dochody. A te w 2/3 to PITy obywateli.
    Bo "inwestycja" musi przynosić dochód, nie tylko bezpośrednio zaangażowanym...
    Gdańsk i tak jest w uprzywilejowanej sytuacji, bo zostało mu kilku dużych płatników nie tylko PIT. Jednak to się może zmienić... A długi zostaną...

    • 3 5

  • Po co nowe wiadukty, skoro natężenie ruchu będzie zmniejszane poprzez redukcję pasa, likwidację przejść podziemnych itp,itd. Z drugiej strony, właściciel nowej galerii będzie niepocieszony. No a ten parking przy UMarsz. To dla urzędników? Jeśli tak, to grubo, bo obywateli wpychają do tramwajów i na rowery...

    • 6 5

  • Niech się zrzucą deweloperzy i właściciel galerii.

    • 9 3

  • PIS wykończy to niepokorne miasto (8)

    • 13 4

    • (7)

      Czym objawia się niepokorność? Prywatką dla Rzeplińskiego? Podpisem tw na ścianie terminalu? Umiłowaniem do okresu "wolnego miasta" objawiającym się nazwą ronda?

      • 4 4

      • przede wszystkim (6)

        niechęcią do pazernych misiewiczów z pis oraz do prezesa który wszystkim narzuca jedynie słuszną - bo swoją - rację

        • 5 3

        • (4)

          Na całe lata patologii po, rodem jeszcze z kld masz Misiewicza? Tylko tyle? Czy nie możesz mu darować rozgonienia szkolonych w moskwie "natowskich ekspertów" od pisania interpelacji? Jak to jest, że nie przeszkadza Ci europoseł Lewandowski? Jesteś żałosny, jak ten platformerski majdan.

          • 3 4

          • rozumiem że usprawiedliwieniem (3)

            dla pazerności pis i przywieraniu do koryt jest, że "po też kradła"?

            na tym polegać miała dobra zmiana? żeby zamiast dawnych przyszli nowi złodzieje?

            • 2 0

            • (2)

              Misiewicz coś ukradł? Ludzi z PO należy zastąpić, choćby Misiewiczami - bo lepszy Misiewicz od Misiaka. Misiak był typowym przykładem ponowoczesnego liberała - czyli takiego, co kabzę nabija da demontażu albo na "partnerstwie publiczno-prywatnym". Dość tego, teraz pora na rozszerzoną konfiskatę.

              • 2 0

              • kontrowersyjna teza. Lepszy idiota z paranikiem i agentem wpływu (Antoni) niż złodziej (1)

                Misiak. Nie jestem przekonany. Za to w moim systemie wartości, obaj do wora

                • 0 0

              • POszukaj idiotów w dzisiejszej opozycji i wśród tych ludzi nauki i kultury, co ich popierają. Będzie ci dużo łatwiej. A Macierewicz? To koszmar ze snu neotargowiczan. Boją się, to próbują obśmiać. Jak Sobieniowski (oidp) - kłamstwem powtarzanym przez Kierwińskiego. Powtórzę jeszcze raz: PO jest żałosna. I zawsze była. A najgorsze jest to, że jest szkodliwa dla większości.

                • 0 0

        • Wolę Misiewicza od Misiaka

          Dla przypomnienia - senator PO od agencji pracy tymczasowej. To jemu i jego kolegom z Lewiatana zawdzięczamy śmieciówki i dewastację rynku pracy...

          • 3 0

  • za rok wszyscy głosujemy na pis

    • 5 8

  • (6)

    Prawdziwa liberalna koncepcja finansowania biznesu w praktyce: deweloperzy i właściciele galerii budują swoje, ale drogi do ich inwestycji to z dotacji i podatków... Prywatne zyski i publiczne koszty. A w apartamentach przyjezdni, więc bez realnego udziału we wpływach do miejskiej kasy, a galeria zarejestrowana na Seszelach.

    • 8 3

    • może jeszcze (2)

      w San Escobar? ;)

      • 2 1

      • Tam mieszkają kaszaloty bronka?

        • 1 1

      • Jedyny kraj z którego przyjmujemy nachodźców... dlatego popueram PiS!!!

        • 1 1

    • brawo za ten komentarz!!!

      • 3 1

    • sprawdzony scenariusz.

      Kapitalizacja zysków, socjalizacja strat.
      Przerabiamy to od wielu lat... ;)

      • 3 0

    • Dokładnie ale jak jak się budują nowe osiedla na gdańskim południu to rozbudowy ulic nie ma. Za to masz tramwaj dofinansowany z unii ale za bilety już zgarnia zkm. Jakie to piękne i klasyczne

      • 3 0

  • Dobra zmiana (2)

    Może popytać pisiaków z radnych podobno z naszego miasta, czy zamienili kasę z wiaduktów na swoje wynagrodzenia w energi i lotosie. Dobra zmiana + 500+ wszystko wyjaśnia.

    • 8 2

    • Zachowując kolejność należy zapytać, gdzie jest przepłacona kasa za autostrady... Chociaż po co, o to zapyta Zbyszek i może Małgosia.

      • 1 1

    • Zapytać się pisiaków ,,,,,,zwłaszca :

      Jaworskiego to ten z aspiracjami na fotel prezydenta miasta .

      • 1 0

  • To się Radni z PiS cieszą!!! (1)

    Teraz Pisiaki będą oskarżać Adamowicza o korki na wjeździe do centrum i utrudniania życie Drelichowi, który musi parkować na podwórku w budynku zbudowanym za niemca.

    • 10 1

    • Ja się cieszę, że publiczna kasa nie jest wpychana w... pomoc prywatnym inwestycjom, z których podatnikom tylko problemy wynikają.

      • 0 2

  • Trzeba pogonic sekte PiS z tego kraju! (4)

    Jak pogonimy tą PiSowska zaraze to dotacje z UE wrócą!

    Nie dziwcie się że unia obcina nam wszystko co możliwe jak taka tępa głupio mądra hołota PiSowska dorwała się do władzy

    • 9 6

    • Z tego kraju to se goń, ale od Polski się odstosunkuj.

      • 0 1

    • (2)

      Z całym szacunkiem - ale ktoś tę władze wybrał ! Więc jak to jest? Mamy chyba demokracje - a większość chciała tej "tępo głupio mądrej hołoty pisowskiej".

      • 1 2

      • (1)

        Co innego mówili w kampanii wyborczej a co innego robią

        • 2 0

        • "Kampania wyborcza rządzi się swoimi prawami" jak powiedział Lewandowski, gdy jego słowa okazały się bełkotem. Zaraz, ale on był w PIS?

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane