Pociąg hamował przed autem na przejeździe kolejowym
Dopiero w połowie 2019 roku powinna być gotowa dokumentacja techniczna dla budowy dwóch bezkolizyjnych przejazdów kolejowych na Oruni - w pobliżu ul. Sandomierskiej i w ciągu ul. Równej
. Projekt opracuje firma Transprojekt Gdański za kwotę ok. 1,5 mln zł.
Czy nowe wiadukty poprawią potencjał Oruni?
Zaznaczmy, że miasto na ten cel miało przeznaczone 2,2 mln zł.
Zamówienie podzielono na dwa etapy. W pierwszym przewidziano wykonanie koncepcji. W drugim etapie wykonawca będzie zobowiązany opracować szczegółową dokumentację. Całość prac projektowych ma potrwać do połowy 2019 r. W tym czasie Transprojekt Gdański ma złożyć jeszcze wnioski o decyzję środowiskową i zezwolenie na realizację.
Dwa wiadukty na początek
Zacznijmy od tego, że jeśli miasto znajdzie środki finansowe i podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej


Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie widzą realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej





W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej


Dodatkowo projektanci przewidzieli obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.
Czytaj też: Gdynia: wiadukty na ul. Puckiej za 60 mln zł
Dalsze plany dla Oruni
Możliwe, że problemy mieszkańców mogłyby rozwiązać dwa dodatkowe tunele na Lipcach. Pomysły jednak będą odłożone na później. Pierwszy z tuneli miałby powstać w rejonie ul. Niegowskiej.

Drugi obiekt pod torami powstałby na wysokości ul. Bocznej. Tu jednak przejazd miałyby wyłącznie auta osobowe i dostawcze, których skrajnia nie przekraczałaby wysokości 3,5 m.
W dalszej perspektywie rozważana może być także budowa małej obwodnicy Lipiec i Oruni. Budowa tej drogi miałaby sens tylko wtedy, gdyby się okazało, że ulice Żuławska i Smętna nie byłyby w stanie obsłużyć ruchu po zakończeniu obu etapów.
Obwodnica pobiegłaby równolegle - ok. 300 m na wschód - do ul. Żuławskiej po terenach rolniczych od planowanego tunelu w rejonie ul. Niegowskiej do ul. Równej.