Nowe wiadukty na Oruni zmienią ruch

Przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej docelowo zostanie zamknięty.
Przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej docelowo zostanie zamknięty. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Dopiero w połowie 2019 roku powinna być gotowa dokumentacja techniczna dla budowy dwóch bezkolizyjnych przejazdów kolejowych na Oruni - w pobliżu ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańskaw ciągu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska. Projekt opracuje firma Transprojekt Gdański za kwotę ok. 1,5 mln zł.



Czy nowe wiadukty poprawią potencjał Oruni?

Zobacz wyniki (807)
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przed końcem 2017 r. wyłoniła wykonawcę na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla budowy bezkolizyjnych przekroczeń linii kolejowej E-65 (odc. Tczew - Gdańsk) w okolicy ul. Sandomierskiej. Zamówienie za kwotę ok. 1,5 mln zł zrealizuje biuro projektowe Transprojekt Gdański.

Zaznaczmy, że miasto na ten cel miało przeznaczone 2,2 mln zł.

Zamówienie podzielono na dwa etapy. W pierwszym przewidziano wykonanie koncepcji. W drugim etapie wykonawca będzie zobowiązany opracować szczegółową dokumentację. Całość prac projektowych ma potrwać do połowy 2019 r. W tym czasie Transprojekt Gdański ma złożyć jeszcze wnioski o decyzję środowiskową i zezwolenie na realizację.

Planowany układ połączeń drogowych z uwzględnieniem bezkolizyjnych przejazdów przez linię Gdańsk - Tczew.
Planowany układ połączeń drogowych z uwzględnieniem bezkolizyjnych przejazdów przez linię Gdańsk - Tczew. graf. Trojmiasto.pl

Dwa wiadukty na początek



Zacznijmy od tego, że jeśli miasto znajdzie środki finansowe i podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie widzą realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Nakielskiej zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiałby on przejazd między ul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańskaul. Równą zobacz na mapie Gdańska. Droga miałaby przekrój jednej jezdni - po jednym pasie w każdą stronę - o szerokości 3,5 m. Swobodnie poruszałyby się tam m.in. pojazdy ciężarowe. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości zjazdu do Traktu św. Wojciecha. zobacz na mapie Gdańska

W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska pojawi się dla pieszych przejście podziemne, którym będzie można poruszać się m.in. pomiędzy dwoma peronami przystanku Gdańsk Orunia. Natomiast na ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska przejście podziemnie już nie powstanie. Będzie trzeba poruszać się nowym wiaduktem.

Dodatkowo projektanci przewidzieli obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej. zobacz na mapie Gdańska. Jadąc od strony ul. Smętnej kierowcy wjeżdżaliby na rondo, a stamtąd pod nowy wiadukt kolejowy w kierunku centrum Gdańska. Zachowana byłaby ważna dla aut ciężarowych skrajnia - 4,5 m.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.

Czytaj też: Gdynia: wiadukty na ul. Puckiej za 60 mln zł

Dalsze plany dla Oruni



Możliwe, że problemy mieszkańców mogłyby rozwiązać dwa dodatkowe tunele na Lipcach. Pomysły jednak będą odłożone na później. Pierwszy z tuneli miałby powstać w rejonie ul. Niegowskiej. zobacz na mapie Gdańska Zastąpiłby przejazd w poziomie jezdni. Mogłyby poruszać się tam pojazdy ciężarowe.

Drugi obiekt pod torami powstałby na wysokości ul. Bocznej. Tu jednak przejazd miałyby wyłącznie auta osobowe i dostawcze, których skrajnia nie przekraczałaby wysokości 3,5 m.

W dalszej perspektywie rozważana może być także budowa małej obwodnicy Lipiec i Oruni. Budowa tej drogi miałaby sens tylko wtedy, gdyby się okazało, że ulice Żuławska i Smętna nie byłyby w stanie obsłużyć ruchu po zakończeniu obu etapów.

Obwodnica pobiegłaby równolegle - ok. 300 m na wschód - do ul. Żuławskiej po terenach rolniczych od planowanego tunelu w rejonie ul. Niegowskiej do ul. Równej.

Opinie (105) 10 zablokowanych

  • pewnie powstaną szybciej niż na Puckiej:( (8)

    • 76 9

    • Oczywiście, że powstaną szybciej niż u Szczurka. Jeszcze wcześniej bo już w tym roku rusza budowa nowego wiaduktu na trakcie (7)

      A było w ostatnich latach jeszcze wiele innych jak np tunel pod torami na Drodze Zielonej, Wiadukt na Słowackiego, Nowa Wałowa, Obwodnica Południowa nie mówiąc już o tunelu pod Martwą Wisłą

      • 19 0

      • (5)

        Po co mącisz trollu. Obwodnica płd to nie inwestycja Gdańska. O tych wiaduktach na Oruni jest juz dwunasty artykuł a nawet projektu jeszcze nie ma. Zwykła pożywka dla trolli.

        • 0 19

        • wiadukt na armii krajowej/ lostowicaka?????????????????????? (4)

          kiedy?!!!!!

          • 0 4

          • najlepiej nigdy (3)

            chyba że między jezdniami Armii Krajowej powstanie trasa szybkiego tramwaju lub PKM

            • 2 2

            • (2)

              Nie jestem zwolennikiem wielopoziomowych skrzyżowań w mieście, ale w tym przypadku teren i tak jest stracony dla kubaturowych inwestycji tworzących typową miejską tkankę. Korki w godzinach szczytu na tym skrzyżowaniu powodują, że traci sens cała WZka od obwodnicy do centrum, bo i tak się traci czas.
              Myślę, że można by przerzucić dwa wiadukty w relacji centrum - obwodnica i zrobić w ten sposób częściowo bezkolizyjne skrzyżowanie. A szybki tramwaj w rodzaju poznańskiej "pestki" też by się zmieścił.

              • 1 1

              • durnie z was (1)

                ile spalin wytrzymacie jeszcze? na tym skrzyżowaniu soi się często 15-20 minut jadąc od centrum w stronę obwodnicy

                • 1 2

              • Jak zrobią bezkolizyjne

                To się nie będzie stać.

                • 0 0

      • szczur dlaczego nic nie robisz???

        • 13 0

  • W Gdańsku wciąż się buduje !!! (6)

    Tu tunele, tam mosty. SUPER

    • 69 16

    • nadrabiamy skutki wieloletniej bezczynności (2)

      przez większość okresu panowania jaśnie pana "prezydęta" ogromne obszary Gdańska były totalnie zaniedbane, ale ostatnio się obudził bo mu sondaże ostro spadają, ot cała tajemnica tej hossy...

      • 8 11

      • Maruda (1)

        zobacz sobie zdjęcia sprzed 10 lat, nie poznasz miasta. Właśnie Gdańsk zmienia się bardzo. Moja siostra jest tu średnio co pół roku i za każdym razem przeciera ze zdumienia oczy. Brawo Gdańsk! :-)

        • 1 1

        • Przy Foruma Radunia to się wam pewnie aż uszy trzęsą

          • 0 0

    • a gdzie to wciąż bo chyba z innego Gdańska jestem (2)

      jeden tunel pod Martwą Wisłą i jeden wiadukt nad Słowackiego
      na co dzień w godzinach szczytu ledwo daje się poruszać, a jak trafi się stłuczka na obwodnicy to zawał drogowy przeżywa całe trójmiasto ...
      To Twoje wciąż = 10 lat z wynikiem 1tunel 1 wiadukt
      Budyń do odstawki ocena za drogi PAŁA !
      no i jeszcze światła na drogach to jakis absurd totalny od czerwonego do czerwonego niezależnie od gdziny czy to 6, 9, 12, 17, czy 23 stoisz zawsze !!

      • 4 4

      • no to z innego Gdańska jesteś... a może nawet z Elbląga

        • 1 0

      • Jeden tunel... znajdź choć jedno takie miasto, które w ciągu kilku ostatnich lat zrobiło taką potężną inwestycję. A o PKMce też "kolega" zapomniał. Tramwaj na Morenę, kolejna rzecz. To ogromne projekty!

        • 0 0

  • (2)

    Ile lat jeszcze mieszkańcy nabiorą się na ten sam kit przed wyborami?

    • 70 43

    • To nie jest artykuł o Gdyni. Te tunele są realizowane zaraz po tym jak je obiecano

      • 23 9

    • kiełbasa wyborcza dla mnie PO Budyniu ..
      UM woli marnować kasę na jakiś imigrantów niż na potrzeby lokalnej społeczności !!

      • 3 3

  • Czy TGD ogarnie ten projekt? (1)

    Oby był bardziej odporny na wodę niż PKM...

    • 27 12

    • TGD to cieniasy

      Być może znają się na projektowaniu autostrad.
      Ale w mieście kompletnie sobie nie radzą.

      • 4 8

  • Kolejny projekt, kolejne wywalone 1,5 bańki do firmy kolesia Budynia, tak działa gdańska Sycylia!!! (5)

    Projekty, projekty, obsługa, obsługa, reklama miasta to studnia bez dna do wyprowadzania pieniążków z miasta przez mafijny układ Pawła A. !!!

    • 48 83

    • pisze z Gdyni, zazdrosny :)!

      • 14 12

    • misiewicz z gdyni

      • 15 8

    • Uważaj pisiorku,

      bo ci zaraz żyłka pierdząca pęknie z tej twojej nienawiści...

      • 13 8

    • Jak masz dowody to złóż zawiadomienie.

      • 3 2

    • Widzę że troling tu pełną gębą...
      napisz prawdę to pisiorem cie zwyzywają
      ile budyń płaci za te przychylne komentarze ??

      • 3 3

  • Już mają (2)

    Problem gdzie mają być...
    Mają zrobić tak, żeby było dobrze. Żyją z moich podatków więc pracować i wykorzystać moje podatki a jak nie to zmienić robotę...
    Druga sprawa, patole z,oruni moga rozkładać nowe budowle i tu obawy

    • 15 39

    • Miało być rozkradać (1)

      jak to na tej dzielni

      • 3 13

      • patol

        sam pan jesteś patol

        • 0 0

  • Na sandomierskiej zrobiłbym przejście (3)

    Przecież tam blok ekipa do lidla nie będzie miała jak dojść i co chwila kogoś będą zdrapywać z pendolino

    • 49 5

    • To dojście nie tylko do Lidla, ale i do przystanku. Nie zrobić tam tunelu dla pieszych to trzeba być niezłym ignorantem. W mowie potocznej debilem.

      • 5 0

    • Za to na smetnej bedzie przejscie

      Tam gdzie jeden pociag na godzine przejezdza... idiotyzm

      • 1 2

    • Będzie
      Pan Redaktor nie wie a pisze.

      • 0 0

  • Budujcie, ludzi i przez Orunię będą jeździć do Gdańska po naukę do lekarzy i pracy (1)

    a niebawem i do nowej Galerii Forum na Biskupiej.

    • 12 23

    • Na Biskupiej jest psiarnia, nie Galeria

      • 10 3

  • Ile to już w Gdańsku tuneli i wiaduktów pobudowali a Szczurek dalej nie potrafi zrobić przejazdu w Chyloni (2)

    • 57 10

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))??

      • 15 4

    • są tacy co w cenie tunelu czy wiaduktu

      mogą ukryć mieszkanie !

      • 5 6

  • Potrzeba jeszcze ze 2-3 kadencje Budynia (6)

    Żeby rozwiązać problem, który olał Budyń 2-3 kadencje temu jak była przebudowa magistrali kolejowej.
    Jeszcze nie rozumiecie, że żadna potrzeba mieszkańców nie zyskała i nie zyska nigdy takiego priorytetu jaki miała budowa ECS?
    Rzeczywistość wygląda tak, że nawet zwykłych dziur w asfalcie nie da się na Oruni zalepić. A jak ktoś chce zobaczyć fajne sceny to zapraszam popatrzeć jak się mijają TIR-y na Sandomierskiej (tamtędy jest puszczony ruch tranzytowy pojazdów).

    • 72 26

    • i za co te minusy? (5)

      Popytajcie mieszkańców Oruni jak miasto zlało temat przed EURO 2012 chociaż PKP miało kasę na tego typu inwestycje w ramach przebudowy magistrali. A potem Budyń jeszcze mówił mieszkańcom, że mogli sami z PKP wszystko ustalić :-)
      Takich informacji nie znajdziecie na profilu Budynia, gazety wyborczej albo miejskich portalach propagandowych - tam znajdziecie info o sukcesie czyli planach przejazdów za kolejnych kilka lat.
      I co, tyle lat minęło a mamy dopiero zapowiedź że za 1,5 roku może coś będzie gotowe ale na papierze i to dopiero jakiś pierwszy etap.

      • 33 9

      • masz tu jeszcze minusa (4)

        za bycie debilem

        • 7 17

        • debil to ktoś kto łyka budyniową propagadę sukcesu (3)

          oraz w pomyłki przy liczeniu i w walizkę pieniędzy przywiezioną z Niemiec

          • 19 7

          • ty pewno łykasz propagandę PISu

            i to bez popijania,
            to dopiero debilizm i bycie lemingiem w czystej postaci

            • 6 15

          • no nie wiem (1)

            jak jadę pięknym tunelem, idę na mecz na najpiękniejszym stadionie w Polsce lub na koncert w nowoczesnej Ergo Arenie to tak w sumie zaczynam wierzyć w tą "propagandę" budynia. A inwestycji było ze 100 razy więcej w ostatnich 10 latach. czy nie? Może mi się to śni? Może pisiory tego nie widzą?

            • 7 11

            • sęk w tym, żę Budyń rzadzi już 20 lat wiec te 10 poprzednich to tez jego udział

              Tylko że funduszy unijnych wtedy nie chapał więc ze swoich ciężko było coś wygospodarować, można było za to sprzedać np GPEC niemcom. Dzięki temu Niemcy ciągną zyski do siebie a my płacimy zapewne zawyżone ceny. Chociaż niskich cen to pilnuje Budyń w radzie nadzorczej do której sam się oddelegował i skąd doi uposażenie od kilkunastu lat.
              Zajedź jeszcze do ECS, sztandarowej "inwestycji" Budynia i poproś rezydującego tam TW Bolka żeby opowiedział jak komunę obalał i strzelcie sobie seflika na pamiątkę

              • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.