- 1 Mała uliczka, duży problem (183 opinie)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (458 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (87 opinii)
- 4 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (121 opinii)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (286 opinii)
- 6 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (170 opinii)
Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów
Prace przy modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz prowadzone są przy utrzymaniu ruchu już od pięciu lat.
Zakład Komunikacji Miejskiej modernizuje zajezdnię Wrzeszcz celem dostosowania jej do nowego taboru tramwajowego. W czwartek przewoźnik pochwalił się zakończeniem dotychczasowych prac, choć w planach jest jeszcze m.in. utworzenie kolejnych torów postojowych oraz częściowe ich zadaszenie.
Prace modernizacyjne zajezdni Wrzeszcz rozpoczęto już w 2010 r. W pierwszym etapie zmodernizowano m.in. halę do przeglądów technicznych, uruchomiono nową myjnię, zakupiono podnośniki dla tramwajów, zbiornik na piasek, urządzenia do diagnostyki hamulców, wymieniono część torowisk oraz zamontowano nowoczesną tokarkę podtorową.
- Dzięki tokarce podtorowej możemy niwelować nierówności i płaszczyzny na kołach tramwajów bez ich zdejmowania. Taki proces trwa 6-8 godzin, podczas gdy metodą tradycyjną zajęłoby to nawet cztery doby - chwali nowe urządzenie Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM Gdańsk.
Myjnia tramwajowa oddana do użytku w 2013 r.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Jak umyć tramwaj w 8 minut
W pierwszym etapie dokonano też termomodernizacji budynków oraz wykonano nowy węzeł cieplny. Wszystkie te prace pochłonęły ok. 33 mln zł, z czego 60,9 proc. stanowiło dofinansowanie unijne.
Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Remont zajezdni dla nowych tramwajów
Obecnie ZKM jest na drugim etapie prac, które rozpoczęto w 2014 r. To przede wszystkim kontynuacja przebudowy układu torowego, w tym utworzenia niezbędnych miejsc postojowych dla tramwajów. Powstały one kosztem wyburzenia kotłowni i starych hal magazynowych.
- Szacujemy, że Zajezdnia Wrzeszcz jako główna zajezdnia pomieścić może po modernizacji i likwidacji pewnych budynków jeszcze 21 tramwajów. Podobne prace planujemy też w Nowym Porcie , aby dojść do wykonania miejsc postojowych na dodatkowe 33 tramwaje - wylicza Zgliczyński.
Zwiększenie miejsc jest niezbędne, biorąc pod uwagę rozwój sieci tramwajowej i tym samym rosnące zapotrzebowanie na sam tabor. Warto jednocześnie zaznaczyć, że od pewnego czasu ZKM złomuje stare wysokopodłogowe "stopiątki" po to, by móc przyjąć m.in. pojazdy z Kassel.
Czytaj też: Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku
Transport "stopiątek" z zajezdni Nowy Port na złomowisko.
Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom
Drugi etap to także kolejne doposażenie zajezdni. Trwają już przygotowania do powstania komory lakierniczej. Będzie to nowoczesne, sterylne pomieszczenie do lakierowania najnowszymi technologiami wszystkich typów pojazdów. Koszt tego etapu prac na terenie zajezdni to ok. 7-8 mln zł.
Jakie są plany na przyszłość poza budową torów postojowych? Zadaszenie torów, na których przebywają tramwaje podczas nocnych postojów oraz remont kanałów przeglądowych i pozostałych hal.
Nowością ma być też zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych (obecnie na terenie zajezdni korzysta się z przenośnych podnośników, a tramwaje awaryjnie na trasie podnosi się specjalnym żurawiem tramwajowym o 19-tonowym udźwigu).
Tak wyglądał postęp prac przy modernizacji w kwietniu 2012 r.
Miejsca
Opinie (94) 1 zablokowana
-
2015-05-14 21:56
nowego taboru tramwajowego???Chodzi i te kilkanascie sztuk Niemieckiego 30 letniego złomu? (2)
Na POrtalu zawsze potrafią ludziom humor poprawić propagandą przekazywaną bezpośrednio od budynia :)
- 24 13
-
2015-05-14 23:24
Jechałem tym cudem. Po srodku niepraktyczny (1)
podest , schody w górę i w dół. Matka z wózkiem , inwalida nie przejdzie . ALE chciałem napisać o Tristarze i kulturze . Miałem auto w serwisie więc kilka dni jeździłem trasą Gdansk Chełm tramwajem. Tristar to stolec. Pętle w asfalcie są chyba do robienia zdjęć, a nie sterowania sygnalizacją. Auta i tramwaj łapały czerwone co chwilę mimo ze ruch z dróg poprzecznych był slaby, a na głównej gęsty. Co do kultury w tramwaju. Ustępujcie seniorom! Najgorsze są pindy Kardaszian style majnstrinowe z podrabianą torebka guczi lub witą.
- 14 2
-
2015-05-15 11:02
wes mnie niezałamuj ostatnio widziałem taką przemalowaną na tą celebrytke 14 latkę!
niestety wszystko co piszesz to prawda
- 2 0
-
2015-05-14 21:56
tramek
zakupiono kilkanaście nowych tramwajów, pozostaje pytanie czy nie będzie potrzebna w najbliższej przyszłości dodatkowo nowa zajezdnia.
- 9 3
-
2015-05-14 21:59
To wcale nie taka nowoczesna...
- 11 5
-
2015-05-14 22:05
W Gdańsku co chwile jakieś inwestycje a w Gdyni to potrafią jedynie kursy komunikacji pociąć
- 16 3
-
2015-05-14 22:21
Nowoczesna zajezdnia - stara ekipa (1)
Czyli nieważne jak odpicowany będzie budynek, ważne jest podejście do tematu napraw.
- 15 2
-
2015-05-14 22:27
I pensje te same od 10 lat.
Bieda z nędzą
- 5 1
-
2015-05-14 23:08
Jak tam Lisek Chytrusek ... zaczął już reformowanie firmy? (3)
- 19 1
-
2015-05-14 23:21
woził du..ko ostatnio zabytkowymi tramwajami, pewnie czyni przymiarki co tu można rozwalić
- 4 1
-
2015-05-14 23:26
Ta. Zacznie od wyboru samochodu służbowego. (1)
- 9 0
-
2015-05-15 09:09
Już mu kupili ;)
- 4 1
-
2015-05-14 23:39
"termomodernizacja"- znaczy się styropianem budynek oklejono?
- 9 0
-
2015-05-14 23:40
kolor
Oczywiście w środku można byli dać nowoczesne kolory ale zdecydowano się na klasyczny Village blue. Cool :-/
- 1 4
-
2015-05-15 00:09
hahahaha
jaka propaganda, jak za komuny!
Żałosne doprawdy, żałosne.- 8 7
-
2015-05-15 06:57
Szkoda, że złomują 105-ki zamiast wykorzystać je w przypadku imprez masowych.
No, ale lepiej wywalić.
- 7 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.