• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Krzysztof Koprowski
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Prace przy modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz prowadzone są przy utrzymaniu ruchu już od pięciu lat.

Zakład Komunikacji Miejskiej modernizuje zajezdnię Wrzeszcz celem dostosowania jej do nowego taboru tramwajowego. W czwartek przewoźnik pochwalił się zakończeniem dotychczasowych prac, choć w planach jest jeszcze m.in. utworzenie kolejnych torów postojowych oraz częściowe ich zadaszenie.



Prace modernizacyjne zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska rozpoczęto już w 2010 r. W pierwszym etapie zmodernizowano m.in. halę do przeglądów technicznych, uruchomiono nową myjnię, zakupiono podnośniki dla tramwajów, zbiornik na piasek, urządzenia do diagnostyki hamulców, wymieniono część torowisk oraz zamontowano nowoczesną tokarkę podtorową.

- Dzięki tokarce podtorowej możemy niwelować nierówności i płaszczyzny na kołach tramwajów bez ich zdejmowania. Taki proces trwa 6-8 godzin, podczas gdy metodą tradycyjną zajęłoby to nawet cztery doby - chwali nowe urządzenie Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM Gdańsk.

Myjnia tramwajowa oddana do użytku w 2013 r.


Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Jak umyć tramwaj w 8 minut

W pierwszym etapie dokonano też termomodernizacji budynków oraz wykonano nowy węzeł cieplny. Wszystkie te prace pochłonęły ok. 33 mln zł, z czego 60,9 proc. stanowiło dofinansowanie unijne.

Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Remont zajezdni dla nowych tramwajów

Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni. Prace na terenie zajezdni będą kontynuowane. Na jednej z hal doskonale widać różnicę między wyremontowaną a przeznaczoną do remontu częścią zajezdni.
Obecnie ZKM jest na drugim etapie prac, które rozpoczęto w 2014 r. To przede wszystkim kontynuacja przebudowy układu torowego, w tym utworzenia niezbędnych miejsc postojowych dla tramwajów. Powstały one kosztem wyburzenia kotłowni i starych hal magazynowych.

- Szacujemy, że Zajezdnia Wrzeszcz jako główna zajezdnia pomieścić może po modernizacji i likwidacji pewnych budynków jeszcze 21 tramwajów. Podobne prace planujemy też w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska, aby dojść do wykonania miejsc postojowych na dodatkowe 33 tramwaje - wylicza Zgliczyński.

Zwiększenie miejsc jest niezbędne, biorąc pod uwagę rozwój sieci tramwajowej i tym samym rosnące zapotrzebowanie na sam tabor. Warto jednocześnie zaznaczyć, że od pewnego czasu ZKM złomuje stare wysokopodłogowe "stopiątki" po to, by móc przyjąć m.in. pojazdy z Kassel.

Czytaj też: Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Transport "stopiątek" z zajezdni Nowy Port na złomowisko.

- Od długiego majowego weekendu na gdańskie tory tramwajowe wyjeżdżają już tylko pojazdy niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe. "Stopiątki" na torach spotkać można już tylko w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dzięki nowym zakupom oraz modernizacji tramwajów N8C z Dortmundu oraz Kassel Gdańsk może pochwalić się najwyższym wskaźnikiem tramwajów częściowo i w pełni niskopodłogowych, które stanowią obecnie 76 proc. całej floty - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Drugi etap to także kolejne doposażenie zajezdni. Trwają już przygotowania do powstania komory lakierniczej. Będzie to nowoczesne, sterylne pomieszczenie do lakierowania najnowszymi technologiami wszystkich typów pojazdów. Koszt tego etapu prac na terenie zajezdni to ok. 7-8 mln zł.

Jakie są plany na przyszłość poza budową torów postojowych? Zadaszenie torów, na których przebywają tramwaje podczas nocnych postojów oraz remont kanałów przeglądowych i pozostałych hal.

Nowością ma być też zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych (obecnie na terenie zajezdni korzysta się z przenośnych podnośników, a tramwaje awaryjnie na trasie podnosi się specjalnym żurawiem tramwajowym o 19-tonowym udźwigu).

Tak wyglądał postęp prac przy modernizacji w kwietniu 2012 r.

Miejsca

Opinie (94) 1 zablokowana

  • to w końcu zajezdnia jest (2)

    we Wrzeszczu czy w Strzyży

    • 10 5

    • jest tam gdzie jest

      co za różnica

      • 3 1

    • W Strzyzy, a dokladnie Strzyza Gorna.

      • 2 1

  • wysoki wskaźnik taboru niskopodłogowego

    ale do przystanków nadal trzeba w centrum docierać schodami w dół i schodami w górę. Całe szczęście, że proces tworzenia dojść do przystanków tramwajowych się już rozpoczął na Wita Stwosza, czekam na kolejny ruch przy dworcu PKP Gdańsk Główny. W Warszawie rozważa się na poważnie dojścia do przystanków tramwajowych na poziomie jezdni w pobliżu Dworca Centralnego. Gdańsk mógłby wyprzedzić naszą stolicę w promowaniu rozsądnych rozwiązań poprawiających warunki ruchu pieszych w okolicach węzłów przesiadkowych.

    • 9 2

  • We Wrzesczu NIE MA zajezdni tramwajowej. To jest STRZYŻA !!! (2)

    Klub ŻAK, Zajezdnia, pomnik Piłsudzkiego, aleja Wojska Polskiego, ulice Szopena, Moniuszki, Sychty, Zamenhoffa, plac gen. Maczka - to wszystko to dzielnica Strzyża, a i tak 80% jej mieszkancow nazywa ja Wrzeszczem, a ok 15% Oliwą.

    • 10 5

    • to tak jakby nazywac Jelitkowo Przymorzem.

      • 3 0

    • Stryża to Wrzeszcz

      Strzyc to możesz uszami ;-)

      • 1 2

  • zlomy a nie tramwaje

    To co jest w Nowym Porcie to zlomy, to ma prawie 50lat, ciagle naprawiane, a te niskopodlogowce tam trzymane mają prawie 40lat, nigdy nie wiesz czy tym dojedziesz do celu, mamy tak dobry tabor jak Korea Północna te same roczniki i tak samo to działa

    • 7 1

  • Pytanie tylko (1)

    czy Konstale 105-tki na pewno wymagają już złomowania ze względu na stan techniczny? Bo jak nie to można by je jeszcze wykorzystac do przewozów i w tym czasie uzbierac pieniądze na fabrycznie nowe tramwaje, a nie używane niemieckie.

    • 6 1

    • Na pewno

      to tak jakbyś chciał dalej jeździć autobusami ogórkami z starych czarno-białych filmów. Te niskopodłogowce co mamy używane zamiast w niemczech zezłomować sprzedali nam po cenie złomu użytkowego. Jeździłbyś codziennie samochodem co ma prawie 50lat, gdzie konstrukcja samochodu była już przestarzała w momencie konstrukcji? Chyba byś Warszawą, czy syreną nie chciał być codziennie jeździć z tramwajami jest jeszcze gorzej, to pojazdy mocno eksploatowane i szybciej się zużywają. Może jeszcze 50letnie samoloty byś chciał w liniach lotniczych?

      • 1 3

  • Podwyżki (1)

    A kiedy pan zgliczyński i lisicki podniosą pensje pracownikom zkm? Pamiętajcie panowie związki zawodowe wam nie pomogą tak jak od lat nie pomagają pracownikom tej firmy. Jest dużo młodych, którzy mają dość niskich pensji. Któregoś dnia nie wyjedziemy autobusami i tramwajami na trasę. Na wsi przy zbieraniu truskawek można więcej zarobić bez odpowiadania za czyjeś zdrowie i życie. To jest kolejne ostrzeżenie, pracownicy już się związali w kolektyw bez informowania związków zawodowych, które są do niczego. To wy zacznijcie działać - podwyźka pensji!!!

    • 13 1

    • to idź i zbieraj te swoje truskawki, cwaniaku

      • 2 3

  • We Wrzeszczu NIE MA zajezdni, to jest Strzyża! (2)

    Rano probowalem sprostowac to w komentarzu tutaj, ale widac admin ma patent na racje i usuwa komentarze.
    Zajezdnia jest w Strzyzy a nie w zadnym Wrzeszczu !!!

    • 6 2

    • przepraszam za pomykle ale komentarz jednak jest, widze go wyzej ;)

      • 1 0

    • strzyża jest w oliwie

      przecież tak było od zawsze i tak jest ;-)

      • 1 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz zmodernizowaną zajezdnię tramwajową

    Wita Stwosza - Gdańsk-Strzyża - Zajezdnia na Strzyży (2)

    Ta część ulicy Wita Stwosza gdzie mieści się Zajezdnia ulokowana jest na Strzyży. To Gdańsk-Strzyża od ponad 20 lat.

    • 4 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zobacz zmodernizowaną zajezdnię tramwajową

      każdy wie .. że

      jaka strzyża co pan sobie wymyślił! ?to wrzeszcz jest i oliwa

      • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zobacz zmodernizowaną zajezdnię tramwajową

      co wy z tą strzyżą?;-)

      zajezdnia w oliwie jest odk kiedy pamiętam

      • 1 1

  • Dzyń dybry panie Pawle.

    Ciekawe czy na tramwajach też nie potrafią usuwać błędów inspekcyjnych jak w autobusach.

    • 2 0

  • komunikacja

    slyszalem jak tam dobrze placa zobaczymy jak dlugo beda miec jeszcze jeleni do roboty keine grenzen niedlugo zarzad sie obudzi

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane