• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • NO TAK

    SZKODA TYLKO ŻE DOPIERO TERAZ JAK MA BYĆ EURO , WCZEŚNIEJ O MIESZKAŃCACH NIE MOŻNA BYŁO POMYŚLEĆ , PODOBNYMI TRAMWAJAMI JEŻDZIŁEM PARĘ LAT TEMU NO ALE NIE W NASZYM KRAJU , SZKODA TYLKO ŻE WSZYSTKO SIE ROBI NA POKAZ A NIE DLA OBYWATELI MIASTA , PODOBNIE JAK NA WESTERPALTTE , ZWYKLI LUDZIE SPACEROWALI MIEDZY NIEWYPAŁAMI A DLA VIPOW OSZYSZCZONO TEREN , TO NIE JEST FAJNE , NA TE TRAMWAJE ZASŁUGUJEMY JUŻ OD DAWNA .

    • 13 2

  • Wszystko fajnie, pięknie, ok

    ale nie wydaje mi się aby był sens wydawania sporych sum na nowe składy po to tylko żeby po kilku latach je remontować. Przecież cały ten tabor zostanie szybko zdewastowany przez pasażerów a podatnicy będą za to jeszcze płacić. Wydaje mi się, że jak już ma być coś zniszczone niech będzie stare jak np używane tramwaje z Niemiec. Tam ludzie potrafią zbać o dobro publiczne i tamtejszy 25 letni tramwaj wygląda nie gorzej niż nasz 15 letni. I kosztuje taniej.

    • 4 3

  • tanie i polskie nie zawsze znaczy dobre... (8)

    mi sie ten tramwaj nie podoba, skoro juz uparli sie aby wspierac polski przemysl mozna bylo pojsc w slady poznania i kupil ladniutkie solarisy, no ale coz, lepszy rydz niz nic. szkoda, bo jest tyle pieknych tramwajow a ci kupili takie g***o...

    • 2 2

    • (7)

      Kocham Solarisy, ale oni nie mają pojęcia o tramwajach. Nigdy nie wyprodukowali żadnego. Chcesz kupować prototypy? W Gdańsku już taki mamy - nazywa się Alstom NGd99 i więcej stoi w naprawie niż jeździ. Wole sprawdzoną PESĘ.

      • 1 1

      • najwidoczniej malo wiesz o pesie, troche ci przyblize temat (1)

        wyglada, halas, komfort jazdy, ciagle awarie...oto jak wyglada pesa. a w solarisie komfort jest o niebo lepszy, i wyglad takze, o awariach narazie nic nie wiemy, a noz okaza sie bez awaryjne (oczywiscie jak na prototyp to malo prawdopodobne, ale tak jest wszedzie na swiecie z prototypami wiec nie trzeba zwalac na to ze to "polski szajs"). tak czy siak po zakupie warto by bylo zajac sie jeszcze torowiskami bo sporo jeszcze km wyglada nie za ciekawie...

        • 2 2

        • O komforcie w tramach solarisa też nic nie wiemy

          • 1 0

      • enkidu (2)

        jakoś tylko w Gdańsku trawmwaje Alstomu nawalają, w wielu miastach Europy sprawują się świetnie...

        • 1 3

        • (1)

          Z tym, że Gdańsk kupił prototyp, na którym wykonane własnie te kolejne, które się nie psują. Nie chciałbym, by po raz kolejny na Gdańsku testowano tramwaje - tym razem Solarisa. Niech zrobią dla Poznania i jak się okażą dobre, to kolejne kupimy od nich :) Na razie porównujemy znany nam produkt z czymś, co jest wielką zagadką.

          • 1 0

          • mogli negocjować, a nie, żeby tylko taniej

            warszawiacy przycisnęli PESĘ na tyle, że ich graty zaczęły się dobrze spisywać. Alstom też dba o klientów, chyba, że klienci za obniżenie kosztów rezygnują z serwisu / napraw rewizyjnych. Poza tym, to przydałoby się trochę o torowiska zadbać, bo tory na liniach towarowych niejednokrotnie wyglądają lepiej... co to ma do rzeczy? składy niskopodłogowe nie zawsze lubią źle profilowane łuki... niestety, tak rzadko dba się o pakiety gwarancyjne, a szkoda.

            • 2 0

      • Solaris budował tramwaje ... (1)

        ... już nawet takie jeżdżą w Gdańsku. Firma Solaris razem z MPK Kraków i Bombardierem składała nowiutkie NGT6 dla Krakowa i Gdańska. Dlatego też może się pochwalić doświadczeniem w budowie tramwajów ;)

        • 0 0

        • Składać wg czyjejś instrukcji, a składać wg własnej to jest trochę różnica.

          • 0 0

  • na co dzień

    To jest prawidłowa pisownia; bez komentarza....

    • 4 0

  • (1)

    "Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim."

    Mam tylko nadzieje, ze gdanski tramwaj bedzie mial bialo-zielone malowanie, tak zeby sie dobrze komponowalo z krzeselkami na nowym stadionie. Inaczej premier bedzie musial znow wyrazac swoje zaniepokojenie...

    • 6 4

    • całe niebieskie albo czerwone

      • 0 1

  • Nie lubie tranwaji !! cale szczescie ze w Gdyni nie ma tego! (2)

    :)

    • 6 13

    • Pewnie, że w Gdyni nie ma "tranwaji". Chyba w żadnym mieście na świecie nie czegoś takiego.

      • 2 0

    • masz jakąś traumę?

      • 0 0

  • ta jasne

    6 marca pisali że będzie nowych 35 i 2 zmodernizowane. ja widze jeden zmodernizowany i garstke tych niemieckich, pozniej w lipcu mowili ze beda warszawskie twamwaje, a teraz calkiem inne. I po co to pisza jak i tak później jest cisza, tak samo jak z torami. w polowie wakacji mieli remontowac tory od zaspy do zabianki, i co? dalej jezdzi sie zle, bujaja sie, jest niewygodnie, zamiast pakowac kase w tramwaje mogli by zrobic te tory bo to masakra jak tak codziennie sie jezdzi. Eh. Co oni wyrabiaja..

    • 1 1

  • ALE

    W GDAŃSKU SZYBKO ZOSTANĄ ZDEWASTOWANE ............

    • 5 2

  • A

    A CO KAROL KRAWCZYK NA TO ?

    • 5 0

  • HA

    DAWAĆ TE TRAMWAJE , ŁACHY NIE RÓBTA , JESTEM GDAŃSZCZANINEM Z KRWI I KOŚCI , PŁACE RZĄDAM , KURDE , ACHA I ZIELONE MAJA BYĆ JAK NASZA LECHIA ........... LOVE LECHIA .

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane