• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • (3)

    no nareszczcie gdańsk to zrobił. trojmiasto coraz lepsze ;)

    • 5 1

    • (2)

      zrobił, hahaha,
      to jak zwykle tylko plany ....

      • 1 1

      • a rozumiesz co to znaczy podpisana umowa na zakup? to juz nie plan, a realizacja

        • 0 1

      • no, tak jak Baltic Arena

        której wg wielu takich jak ty popierdułek w ogóle nie mieli zacząć budować.

        • 0 0

  • czemu tak mało miejsc siedzących? (1)

    W starych tramawajach jest więcej miejsc siedzacych, biorąc pod uwagę 2 lub 3 wagony. Uważam że dzielenie wagonów jest lepszym rozwiazaniem. W przypadku awarii odpinany jest jeden wagon i tramwaj jedzie dalej. A tu cały wehikuł wjeżdza bna serwis

    • 1 1

    • ale obecne stare tramwaje

      2-3 wagonowe też są nierozczepiane.Kiedyś każdy wagonik miał własny pantograf a teraz zasilanie ma tylko pierwszy, reszta to wagoniiki które same nie pojadą

      • 0 0

  • Juz widzę te super tramwaje z PESY. Będzie jak z pociągami. Więcej stoją niż jeżdżą bo to same prototypy, nie ma do nich części, nikt nie umie tego naprawić itp.

    • 4 1

  • Suuuuper!:)

    Suuuper:)! a jaki śliczny kolor i w ogóle bardzo ładnie będzie się prezentował do czasu aż go nie zdewastują, popiszą,zaśmiecą itd.

    • 2 1

  • Adi

    ta no fajnie sie prezentuje.. ale to ze tylko 40 miejsc siedzacych to jest jakas paranoja... ludzie bd sie zabijac one...

    • 0 0

  • No plany na tramy maja

    to moga brać się za tory.

    • 1 0

  • Tak się zastanawiam....

    Dlaczego nie można, zamiast pojedynczych krzesełek zastosować takiego układu jak w składach wagonowych metra? Myślę, że więcej osób miałoby okazję swoje szanowne 4 litery posadzić.

    • 3 0

  • nawet fajne

    przód bardzo ładny,jeżeli chodzi o boki na zdjeciu są żółte , czerwone ładniejsze

    • 0 0

  • koniecznie kamery (1)

    kamery na wandali i surowe kary za zniszczenia i pokazanie gęby w internecie

    • 5 0

    • NIE TYLKO W INTERNECIE . WSZĘDZIE , GDZIE TO TYLKO MOŻLIWE !

      • 1 0

  • malowanie też czas zmienić (2)

    Moim zdaniem nowy tramwaj powinien być cały czarny z dwoma paskami rozjaśniającymi poniżej linii okna (np bladożółty i czerwony jak obecnie albo zielony i biały jak ktoś tu już sugerował). Mielibyśmy limuzyny na szynach...

    • 0 2

    • (1)

      Powinien mieć namalowane płomienie przy kołach i trupią czaszkę na przodzie. Można też walnąć jakiś ładny piorun przy pantografie.

      I jeszcze zamontować ostrza z przodu, koniecznie wirujące. Wirujące ostrza są niezbędne.

      • 3 0

      • a z tyłu wyziewy dymów efektowych i stroboskopy w podwoziu

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane