Fakty i opinie

Nowy Port i Nowa Wyzwolenia: ponad pół tysiąca głosów sprzeciwu odrzuconych

Najnowszy artukuł na ten temat

Planowanie przestrzenne, nowe plany miejscowe. Podsumowanie 2020 r.

Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej.
Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Władze miasta zdecydowały się odrzucić ponad pół tysiąca podpisów mieszkańców Nowego Portu pod uwagami dotyczących projektu nowego planu zagospodarowania wraz z kontrowersyjnym przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia. Teraz radni dzielnicy zbierają podpisy pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.



Czy urzędnicy powinni posłuchać mieszkańców?

tak, ich propozycja jest lepsza, nawet jeżeli wymaga to nowelizacji studium 50%
tak, ale trzeba zachować rezerwę dla reaktywacji połączeń SKM 29%
nie, proponowany przebieg ulicy jest lepszy od wizji mieszkańców 21%
zakończona Łącznie głosów: 1365
O nowym pomyśle na realizację i przebieg ul. Nowej Wyzwolenia pisaliśmy w maju, kiedy odbyła się dyskusja publiczna nad wyłożonym wówczas do publicznego wglądu projektem planu zagospodarowania dla tej części Nowego Portu.

Pomysły urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska od początku były negowane przez mieszkańców, którzy wnioskowali o "przesunięcie" projektowanej ulicy możliwie najdalej od ich zabudowań - na tereny kolejowe, w tym użytkowane w przeszłości przez Szybką Kolej Miejską.

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie


Przebieg drogi wskazany ponad 10 lat temu



Z drugiej strony urzędnicy przekonywali, że nowa forma drogi, odsuniętej o co najmniej 23,5 m od najbliższych bloków, ze szpalerami drzew, nie będzie uciążliwa pod względem hałasu. Jednocześnie projektem planu realizowali ustalenia studium z 2018 r. (plan musi być zgodny ze studium), do którego złożono tylko dwie uwagi dotyczące ul. Nowej Wyzwolenia (zostały odrzucone w całości). Podobny przebieg drogi zawarty był też w studium z 2007 oraz 2001 r.

Proponowany przebieg drogi, w opinii urbanistów, będzie lepiej służył obsłudze komunikacyjnej nowej zabudowy. Nie będzie też kolidował z terenami kolejowymi oraz nie będzie wymagał kosztownej przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Krasickiego.

555 podpisów odrzuconych przez władze miasta



- To przykre, że 555 podpisów mieszkańców trafiło do kosza. Nikt nie jest przeciwny realizacji tej drogi, ale nie w sposób, jak jest proponowany w projekcie planu. Mieszkańcy domagają się, by droga przebiegała pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego, prosto na tereny portu - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia.
Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia. graf. Trojmiasto.pl

Mieszkańcy: projekt planu jest nie do zaakceptowania



Czego w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie akceptują mieszkańcy? Oto najważniejsze uwagi zgłoszone do tego dokumentu:

  • Nowa droga nie spowoduje wyprowadzenia ruchu ciężkiego z dzielnicy. Odpowiedź urzędników: plany zagospodarowania nie regulują zasad ruchu a ul. Nowa Wyzwolenia pozwoli na uspokojenie ruchu na istniejącej ul. "starej" Wyzwolenia.
  • Możliwość zabudowy mieszkaniowo-usługowej pozbawi dzielnicę dużego obszaru czynnego biologicznie. Odpowiedź urzędników: dotychczasowy plan zagospodarowania pozwala już na zabudowę produkcyjno-usługową, zaś powierzchnia biologicznie czynna w nowym planie będzie wynosić 20-30 proc. dla poszczególnych obszarów zabudowy.
  • Ponad 50 proc. gruntów znajduje się w rękach prywatnych, co wpłynie na koszt realizacji nowej drogi. Odpowiedź urzędników: nowy przebieg drogi ograniczy potrzebę wykupu gruntów, a pełen układ drogowy wymaga ok. 1,06 ha terenu z planu o powierzchni 11,55 ha.

Z projektem planu oraz wszystkimi uwagami wraz z uzasadnieniem ich odrzucania można zapoznać się na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia
Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia mat. BRG

1,5 tys. podpisów pod petycją do prezydent miasta



Rada Dzielnicy zapowiada, że nadal będzie walczyć o inny przebieg ul. Nowej Wyzwolenia. Obecnie zbierane są podpisy pod petycją do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz, w której zawarte są postulaty:
  • odrzucenia procedowanego projektu planu i przygotowania nowego przy udziale mieszkańców, na podstawie badań ankietowych oraz warsztatów, współpracy z przedstawicielami portu oraz kolei,
  • ogłoszenia otwartego konkursu urbanistycznego na bazie planu wypracowanego przez mieszkańców,
  • wyboru najlepszej propozycji urbanistycznej przez mieszkańców.

- Mamy już ponad 1,5 tys. podpisów pod petycją i zbieramy dalej. Jest bardzo duże zainteresowanie ze strony mieszkańców [o miejscach zbiórki Rada informuje na bieżąco przez Facebooka - dop. red.]. Liczymy, że prezydent miasta posłucha głosu suwerena, a nie rozpychających się łokciami deweloperów w Letnicy - kończy Hamadyk.

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (15)

    Urzędnicy powinni słuchać mieszkańców,wszak oni ich wybrali i dzięki nim mają wysokie djety i apanaże,względnie immuniteta.

    • 200 48

    • Już nie da rady (2)

      Dogadani z deweloperami są

      • 29 8

      • Sluchają mieszkancow. Wiekszosc nie wyrazila sprzeciwu (1)

        • 10 16

        • Większość nie zdążyła podpisać się pod protestem bądź złożyli sprzeciwy indywidualnie.

          • 9 3

    • Zaraz zaraz... (1)

      a Nowy Port to nie dzielnica związana z... portem? Przecież tu był, jest i zawsze będzie ruch portowy więc gdzie tu problem?

      • 25 7

      • Nie wiedziałem, że ciężarówki pływają po wąskiej, osiedlowej ulicy pod oknami bloków i szkół.

        • 8 8

    • wszystko jest fikcją (1)

      ale nie dla Svenów Sku....enów

      • 5 4

      • białe jest czarne? nie ma problemu

        zawsze za ruble dawałem

        • 0 0

    • (2)

      ale których ? Tych 555 czy tych 400 tys. pozostałych ?

      • 7 7

      • Może odrazu 40mln z całej Polski? Jeszcze dodajmy Polonii z czikago to nas się zbierze ze 42mln

        • 5 3

      • W N Porcie około 13 tys wszystkich mieszkańców

        Doroslych pełnoletnich będzie mniej więcej 8 tys

        • 1 0

    • (1)

      bardzo dobrze Sven napisał, lepiej tego ująć się nie da | jakie władze wybraliście takie macie. A oni mają i będą was mieli głęboko w d..ie, na kolejne wybory znowu festiwal obietnic i tęczowej radości' a o spartolonych inwestycjach cichutko,cichutko

      • 20 3

      • sven Janusz Edzio, znów wszystkie posty na forum twoje

        i sam sobie odpisujesz

        • 1 0

    • ...diety wcale nie są duże... (1)

      • 1 5

      • Chcesz dobrze"żreć" to weż się za porządną prace.

        • 3 1

    • Ale że co?

      Jestem mieszkańcem i cieszę się, bo jestem mieszkający tam gdzie proponowali z nowego portu. Wszystko zależy od punku siedzenia..

      • 1 1

  • Jak zaczęli budowę przed rozmowami (8)

    I dogadali się z developerami przed wszystkimi. To o czym mowa. Pani dulkiewicz wstyd! Miałaś być za mieszkańcami a promujesz developerów!

    • 248 41

    • Co się dziwić. Budynia szkoła

      • 43 7

    • kontynuuje dzielo Budynia...

      • 36 4

    • Co to za wyrzut!

      Przecież powiedziała, że będzie kontynuować dzieło Pawła :) więc wszystko chyba wedle planu

      • 38 3

    • No co? (1)

      Obiecała przecież realizowanie "testamentu Adamowicza".

      • 25 2

      • Dokładnie

        Takie były jej pierwsze słowa po objęciu urzędu

        • 1 0

    • Na panią to trzeba mieć nazwisko i pochodzenie. (1)

      • 11 6

      • Wyglad i pieniadze, balwanie...

        • 1 1

    • Po pierwsze testament po drugie smakujcie demokracji Pani Dulkiewicz.

      Demokracja Pani Dukiewicz działa tylko w jedną stronę. Jak w Wolnym Mieście Gdańsku w 1939. Reszta to "piękne", "szczere" słowa.

      • 5 2

  • Musi być dojazd SKM... To główny środek transportu do rozbudowywanej Letnicy oraz Nowego Portu! (28)

    Pani Dulkiewicz, proszę się w końcu obudzić!

    • 199 24

    • (1)

      troll

      • 9 13

      • Jesteś chory psychicznie?

        • 10 4

    • Nowych mieszkancow jest i bedzie min k8lka razy za malo (4)

      By Skm miało tam sens. Przez najbliższe 20 lat są nikłe szanse na opłacalność skm w tym rejonie. Musiało by być min 30 000 nowych mieszkańców

      • 13 12

      • ehhh....

        Głupoty opowiadasz, pomijam budowane osiedla Robyga i Atala (i zaraz pewnie kolejne), to wystarczyłoby dobrze skomunikować dodatkowo Brzeźno i bez problemu popyt by był (jak nie na EZT to na SZT). Problemem jest to, że ktoś sobie wymyślił, że wszystko da się zrobić w Gdańsku tramwajem. Co jest totalną bzdurą, bo nigdy czas przejazdu nie będzie krótszy od SKM, no i skutki tej decyzji odczuwamy każdego dnia stojąc w korkach, bo nie ma co się oszukiwać. Komunikacja w Gdańsku po prostu nie działa.

        • 25 5

      • (1)

        Oni maja tramwaj i to jest luksus jak na Gdańskie standardy, gdzie całe południe + kilka innych dzielnic ma opcje komunikacji tylko autobusami, czyli mniej więcej pół Gdańska

        • 9 3

        • Tramwaje elektryczne w Nowym Porcie istnieją od 1899 roku.

          Przypomnij mi, nowe osiedla za obwodnicą kiedy powstały?

          • 12 1

      • Miasto powinno kupić teren od PKP

        I zbudować tam linie tramwajowa. Na tym odcinku po SKM byłby to szybki tramwaj, za to w okolicy opery można już zintegrować w stosunkowo łatwy sposób z istniejąca siecią tramwajowa. W szybki sposób i bez korków dojazd do SKM, dużo szybszy niż przez Hallera dojazd do Wrzeszcza. Transport lokalny powinno organizować miasto, a nie PKP. Wiara w to, ze SKM zainwestuje w odbudowę zrujnowanej linii to utopia, a miastu łatwiej rozwijać funkcjonujący rodzaj transportu, niż budować zupełnie nowy na mała skale.

        • 9 2

    • (14)

      Jakoś wszyscy są za pociągami, tylko nikt nie umie powiedzieć po co.

      Tramwaj z NP jedzie pod dworzec w 15 min. Pociąg jak był to jechał 11 minut.

      Żeby puścić SKM trzeba odbudować 60% linii, perony, kupić pociągi. Tramwaj jeździ.

      • 22 11

      • Po to są właśnie inwestycje i środki unijne oraz płacone podatki , żeby można było modernizować infrastrukturę kolejową

        • 15 2

      • 15 minut tramwaj? Widać, że tramwaj znasz tylko z fotelu auta.

        • 20 5

      • który tramwaj z portu jedzie 15 minut na dworzec?! (9)

        Serio pytam bo nie znam takiego.

        • 13 5

        • Tramwaj nr 10 (8)

          Z Góreckiego do dworca PKP w Gdańsku jedzie 17 minut, można sprawdzić na rozkładzie ZTM.

          • 5 9

          • 17 minut to nie 15. A jeszcze powiedz, który tramwaj jeździ zgodnie z rozkładem w Gdańsku... (7)

            Poza tym Nowy Port to nie tylko ulica Marynarki i Góreckiego. Ludzie
            mieszkają też na początku ulicy Wyzwolenia i to też jest Nowy Port. Jak doliczysz dojście 10min+17min trawaj to już się robi prawie pół godziny.

            • 9 4

            • (4)

              Zgoda. Ale gdyby mieszkańcy z początku Wyzwolenia mieli dojść do przystanku SKM Nowy Port (ul. Podjazd) to też zajmie im to ok. 10min.

              • 9 2

              • Zgoda, tylko po co mieliby iśc do ul. Podjazd? (3)

                Do SKM Gdańsk-Brzeźno max 5 minut, tak samo jak obecnie na tramwaj linii 5, z którego to większość obecnie korzysta z braku innej alternatywy.
                Niestety, częste wypadanie kursów z rozkładu tej linii jest na porządku dziennym.

                • 12 0

              • (2)

                Piszecie o SKM Nowy Port, a ta właśnie stacja jest a właściwie była przy ul. Podjazd

                • 3 0

              • (1)

                ja nic nie pisalem o skm, tylko zapytalem ktory tramwaj jedzie 15min do centrum

                • 1 0

              • Faktycznie. Zmyliły mnie poprzednie komentarze

                • 1 0

            • (1)

              '10min+17min trawaj to już się robi prawie pół godziny", 17 minut to nie 15.
              Pisi trolik ma bakier z logika.

              • 0 4

              • Pisie to masz w spodniach.

                Umiesz czytać? Napisałem "prawie"!

                'ma bakier' to jakiś nowy kawałek Boney M po Ma Baker?

                • 2 0

      • No bo wszyscy z NP jeżdżą tylko do Gdańska Głównego, policz sobie czas dojazdu do np. Oliwy, przy skomunikowaniu na Gdańsk Stocznia wyszłoby 20 minut.

        • 9 0

      • I jeszce tramwaj jest pod nosem, a do kolejka jest na obrzezach Nowego Portu. I wszyscy musza dojsc.

        • 0 1

    • weź się szajbusie uspokuj z tą S K M (1)

      nikt tam nie chce SKM ki ..... nie było /nie ma /i nie potrzeba

      • 2 7

      • Szajbusem jest jedynie osoba, która mając gotową infrastrukturę kolejową, rezygnuje z niej na rzecz deweloperki.

        • 4 0

    • Ona nie zajmuje się pierdołami. Ona Walczy pod Westerplatte (1)

      • 6 0

      • Szkoda, ze na ta pitole nasz nierzad chce wydac 100 mlz. Za 100 mln to mozna by skm do Portu poprowadzic. PKP jest w gestii rzadu nie miasta.

        • 0 2

    • No wasnie, niech PKP znowi ruch SKM do Portu. Kaczynski , Morawiecki do roboty, a nie tylko w spokach pociotkami sie obstawiac.

      • 1 2

    • no

      właśnie, nie niszczyszczyć infrastruktury kolejowej!!!!

      • 0 0

  • (5)

    Banda developerow glownie robyg

    • 161 18

    • i Tata Grzelaka

      • 14 1

    • Szukam pracy... (2)

      ale wykreśliłem już developerów z listy potencjalnych pracodawców - to jak jakby w mafii pracować. Zniszczą wszystko dla pieniędzy, a władze miasta jeszcze im sprzyjają.

      • 9 4

      • Nie płacz dziecko xD (1)

        Niepozbierają się tam, wiedząc że gościa co marnuje czas w internecie nie zatrudnili..

        • 2 6

        • uuu ale mu dowaliłeś...

          Pewnie w pięty mu pójdzie.

          • 1 0

    • Hmmm

      Ktoś ma jakieś złudzenia? Że rządzący czy to z pisu czy po albo władzę miasta lub władzę marszałkowskie posłuchają obywateli ??

      Nie rozbawiajcie mnie ... ci którzy tak myślą chyba nie dorośli do bycia dorosłymi.... dzieciaki wy jesteście im potrzebni tylko w trakcie wyborów a przez 4-5 lat mają was w "nosie" . Kiedy ten naród się obudzi ? ;) robią was w konia jak pracodawca który karze pracować 300h i płaci 3 tyś :O A pracownik się chwali że wyciąga Trójkę :] żal was. Tych którzy żyją w bajce

      • 6 1

  • Ach te nasze okropne władze Gdańska (2)

    • 106 17

    • (1)

      Ach te nasze paskudne trolle trójmiejskie.

      • 10 13

      • Masz problem?

        • 8 6

  • Niechaj żyją nam w bogactwie urzędasy nasze przez nas wybierane! (5)

    A teraz wszyscy razem: KON-STY-TUCJA! KON-STY-TUCJA!

    • 157 28

    • Co za baran (1)

      Ty w ogóle raz w życiu przeczytałeś Konstytucję ? Czy tylko powielasz retorykę intelektualistów z jednej prawdziwej partii ?

      • 16 25

      • a czy ty przeczetylas?

        • 2 1

    • to troll, on nie umie czytać ze zrozumieniem

      • 9 15

    • Urzędasy nie sa przez nas wybierane. Co najwyżej prezydent i radni. No a prezydenta macie takiego, jak sami... no nie... jak klientela urzędu wraz z rodzinami wybrała

      • 15 2

    • Dulkiewicz takimi pierdołami nie zajmuję się. Ona tylko politykuje ...

      • 6 1

  • pasy rowerowe w jezdni (1)

    nie dla DDR przy chodniku, gdzie piesi włażą pod nogi, a kierowcy nie zwracają uwagi na rowerzystów i wymuszają pierwszeństwo

    • 46 24

    • Nie dla rowerow !!!!

      • 1 0

  • Nie dla gołębi w Nowym Porcie!

    • 72 28

  • (3)

    Głosowaliście jak trzeba to macie teraz lekki dyskomfort , i gitara . Trzeba będzie przez najbliższe kilka lat z tym żyć .

    • 123 15

    • Ja tam sie ciesze z tych inwestycji (2)

      • 7 15

      • zgaduję: kierowca tira? (1)

        • 13 5

        • Nie..Robag wlasciciel polowy miejskich terenow do spolki z kilkoma innymi kolegami z branzy .

          • 6 0

  • W Gdańsku (2)

    W Gdańsku 80% projektów drogowych jest spierdzielonych , a te 20 % wychodzi im z przypadku, a nie z chęci poprawy.

    • 130 19

    • (1)

      miasto tej wielkości rozwijałoby się nawet jakby na fotelu prezydenta siedziała małpka Fiki-Miki i zajadała banany. A reszta to już czysta statystyka

      • 15 3

      • Nie koniecznie zobacz Gdynie

        Tam siedzi Szczur i jest dramat. W Łodzi też podobnie.

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.