• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Port i Nowa Wyzwolenia: ponad pół tysiąca głosów sprzeciwu odrzuconych

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej. Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej.

Władze miasta zdecydowały się odrzucić ponad pół tysiąca podpisów mieszkańców Nowego Portu pod uwagami dotyczących projektu nowego planu zagospodarowania wraz z kontrowersyjnym przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia. Teraz radni dzielnicy zbierają podpisy pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.



Czy urzędnicy powinni posłuchać mieszkańców?

O nowym pomyśle na realizację i przebieg ul. Nowej Wyzwolenia pisaliśmy w maju, kiedy odbyła się dyskusja publiczna nad wyłożonym wówczas do publicznego wglądu projektem planu zagospodarowania dla tej części Nowego Portu.

Pomysły urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska od początku były negowane przez mieszkańców, którzy wnioskowali o "przesunięcie" projektowanej ulicy możliwie najdalej od ich zabudowań - na tereny kolejowe, w tym użytkowane w przeszłości przez Szybką Kolej Miejską.

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie


Przebieg drogi wskazany ponad 10 lat temu



Z drugiej strony urzędnicy przekonywali, że nowa forma drogi, odsuniętej o co najmniej 23,5 m od najbliższych bloków, ze szpalerami drzew, nie będzie uciążliwa pod względem hałasu. Jednocześnie projektem planu realizowali ustalenia studium z 2018 r. (plan musi być zgodny ze studium), do którego złożono tylko dwie uwagi dotyczące ul. Nowej Wyzwolenia (zostały odrzucone w całości). Podobny przebieg drogi zawarty był też w studium z 2007 oraz 2001 r.

Proponowany przebieg drogi, w opinii urbanistów, będzie lepiej służył obsłudze komunikacyjnej nowej zabudowy. Nie będzie też kolidował z terenami kolejowymi oraz nie będzie wymagał kosztownej przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Krasickiego.

555 podpisów odrzuconych przez władze miasta



- To przykre, że 555 podpisów mieszkańców trafiło do kosza. Nikt nie jest przeciwny realizacji tej drogi, ale nie w sposób, jak jest proponowany w projekcie planu. Mieszkańcy domagają się, by droga przebiegała pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego, prosto na tereny portu - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia. Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia.

Mieszkańcy: projekt planu jest nie do zaakceptowania



Czego w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie akceptują mieszkańcy? Oto najważniejsze uwagi zgłoszone do tego dokumentu:

  • Nowa droga nie spowoduje wyprowadzenia ruchu ciężkiego z dzielnicy. Odpowiedź urzędników: plany zagospodarowania nie regulują zasad ruchu a ul. Nowa Wyzwolenia pozwoli na uspokojenie ruchu na istniejącej ul. "starej" Wyzwolenia.
  • Możliwość zabudowy mieszkaniowo-usługowej pozbawi dzielnicę dużego obszaru czynnego biologicznie. Odpowiedź urzędników: dotychczasowy plan zagospodarowania pozwala już na zabudowę produkcyjno-usługową, zaś powierzchnia biologicznie czynna w nowym planie będzie wynosić 20-30 proc. dla poszczególnych obszarów zabudowy.
  • Ponad 50 proc. gruntów znajduje się w rękach prywatnych, co wpłynie na koszt realizacji nowej drogi. Odpowiedź urzędników: nowy przebieg drogi ograniczy potrzebę wykupu gruntów, a pełen układ drogowy wymaga ok. 1,06 ha terenu z planu o powierzchni 11,55 ha.

Z projektem planu oraz wszystkimi uwagami wraz z uzasadnieniem ich odrzucania można zapoznać się na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia

1,5 tys. podpisów pod petycją do prezydent miasta



Rada Dzielnicy zapowiada, że nadal będzie walczyć o inny przebieg ul. Nowej Wyzwolenia. Obecnie zbierane są podpisy pod petycją do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz, w której zawarte są postulaty:
  • odrzucenia procedowanego projektu planu i przygotowania nowego przy udziale mieszkańców, na podstawie badań ankietowych oraz warsztatów, współpracy z przedstawicielami portu oraz kolei,
  • ogłoszenia otwartego konkursu urbanistycznego na bazie planu wypracowanego przez mieszkańców,
  • wyboru najlepszej propozycji urbanistycznej przez mieszkańców.

- Mamy już ponad 1,5 tys. podpisów pod petycją i zbieramy dalej. Jest bardzo duże zainteresowanie ze strony mieszkańców [o miejscach zbiórki Rada informuje na bieżąco przez Facebooka - dop. red.]. Liczymy, że prezydent miasta posłucha głosu suwerena, a nie rozpychających się łokciami deweloperów w Letnicy - kończy Hamadyk.

Miejsca

Opinie (262) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Problem (1)

    Problem w tym że tam gdzie mieszkańcy proponują przebieg nowej drogi już ruszyły przygotowania do naprawy infrastruktury kolejowej aby pociągi miały lepszy dojazd do portu po odbiór aut i nie ma miejsca na nową droge.

    • 5 8

    • ale

      marchewka na działce ważniejsza

      • 0 0

  • Budować drogę i tyle . Wszyscy chcą mieć dobry dojazd ale nikt nie chce drogi koło siebie. (3)

    Mieszkasz w mieście to musisz się liczyć z drogą pod oknem a nie łąką .

    • 28 38

    • no

      tak ale kto to zrozumie, działka ważniejsza i ogóreczki

      • 0 0

    • Przeczytaj artykuł, dowiesz się o co chodzi

      Mieszkańcom chodzi o wyprowadzenie ruchu TIRów z dzielnicy. Gdyby obecną drogą przez środek dzielnicy nie przejeżdżało 30 TIRów na godzinę, to nikt nie miałby problemu z planami miasta.

      • 4 1

    • Bo ty tak powiedziałeś?

      • 5 3

  • Musi być dojazd SKM... To główny środek transportu do rozbudowywanej Letnicy oraz Nowego Portu! (28)

    Pani Dulkiewicz, proszę się w końcu obudzić!

    • 199 24

    • no

      właśnie, nie niszczyszczyć infrastruktury kolejowej!!!!

      • 0 0

    • weź się szajbusie uspokuj z tą S K M (1)

      nikt tam nie chce SKM ki ..... nie było /nie ma /i nie potrzeba

      • 2 7

      • Szajbusem jest jedynie osoba, która mając gotową infrastrukturę kolejową, rezygnuje z niej na rzecz deweloperki.

        • 4 0

    • (14)

      Jakoś wszyscy są za pociągami, tylko nikt nie umie powiedzieć po co.

      Tramwaj z NP jedzie pod dworzec w 15 min. Pociąg jak był to jechał 11 minut.

      Żeby puścić SKM trzeba odbudować 60% linii, perony, kupić pociągi. Tramwaj jeździ.

      • 22 11

      • który tramwaj z portu jedzie 15 minut na dworzec?! (9)

        Serio pytam bo nie znam takiego.

        • 13 5

        • Tramwaj nr 10 (8)

          Z Góreckiego do dworca PKP w Gdańsku jedzie 17 minut, można sprawdzić na rozkładzie ZTM.

          • 5 9

          • 17 minut to nie 15. A jeszcze powiedz, który tramwaj jeździ zgodnie z rozkładem w Gdańsku... (7)

            Poza tym Nowy Port to nie tylko ulica Marynarki i Góreckiego. Ludzie
            mieszkają też na początku ulicy Wyzwolenia i to też jest Nowy Port. Jak doliczysz dojście 10min+17min trawaj to już się robi prawie pół godziny.

            • 9 4

            • (1)

              '10min+17min trawaj to już się robi prawie pół godziny", 17 minut to nie 15.
              Pisi trolik ma bakier z logika.

              • 0 4

              • Pisie to masz w spodniach.

                Umiesz czytać? Napisałem "prawie"!

                'ma bakier' to jakiś nowy kawałek Boney M po Ma Baker?

                • 2 0

            • (4)

              Zgoda. Ale gdyby mieszkańcy z początku Wyzwolenia mieli dojść do przystanku SKM Nowy Port (ul. Podjazd) to też zajmie im to ok. 10min.

              • 9 2

              • Zgoda, tylko po co mieliby iśc do ul. Podjazd? (3)

                Do SKM Gdańsk-Brzeźno max 5 minut, tak samo jak obecnie na tramwaj linii 5, z którego to większość obecnie korzysta z braku innej alternatywy.
                Niestety, częste wypadanie kursów z rozkładu tej linii jest na porządku dziennym.

                • 12 0

              • (2)

                Piszecie o SKM Nowy Port, a ta właśnie stacja jest a właściwie była przy ul. Podjazd

                • 3 0

              • (1)

                ja nic nie pisalem o skm, tylko zapytalem ktory tramwaj jedzie 15min do centrum

                • 1 0

              • Faktycznie. Zmyliły mnie poprzednie komentarze

                • 1 0

      • I jeszce tramwaj jest pod nosem, a do kolejka jest na obrzezach Nowego Portu. I wszyscy musza dojsc.

        • 0 1

      • No bo wszyscy z NP jeżdżą tylko do Gdańska Głównego, policz sobie czas dojazdu do np. Oliwy, przy skomunikowaniu na Gdańsk Stocznia wyszłoby 20 minut.

        • 9 0

      • 15 minut tramwaj? Widać, że tramwaj znasz tylko z fotelu auta.

        • 21 5

      • Po to są właśnie inwestycje i środki unijne oraz płacone podatki , żeby można było modernizować infrastrukturę kolejową

        • 15 2

    • Ona nie zajmuje się pierdołami. Ona Walczy pod Westerplatte (1)

      • 6 0

      • Szkoda, ze na ta pitole nasz nierzad chce wydac 100 mlz. Za 100 mln to mozna by skm do Portu poprowadzic. PKP jest w gestii rzadu nie miasta.

        • 0 2

    • No wasnie, niech PKP znowi ruch SKM do Portu. Kaczynski , Morawiecki do roboty, a nie tylko w spokach pociotkami sie obstawiac.

      • 1 2

    • Nowych mieszkancow jest i bedzie min k8lka razy za malo (4)

      By Skm miało tam sens. Przez najbliższe 20 lat są nikłe szanse na opłacalność skm w tym rejonie. Musiało by być min 30 000 nowych mieszkańców

      • 13 12

      • Miasto powinno kupić teren od PKP

        I zbudować tam linie tramwajowa. Na tym odcinku po SKM byłby to szybki tramwaj, za to w okolicy opery można już zintegrować w stosunkowo łatwy sposób z istniejąca siecią tramwajowa. W szybki sposób i bez korków dojazd do SKM, dużo szybszy niż przez Hallera dojazd do Wrzeszcza. Transport lokalny powinno organizować miasto, a nie PKP. Wiara w to, ze SKM zainwestuje w odbudowę zrujnowanej linii to utopia, a miastu łatwiej rozwijać funkcjonujący rodzaj transportu, niż budować zupełnie nowy na mała skale.

        • 9 2

      • (1)

        Oni maja tramwaj i to jest luksus jak na Gdańskie standardy, gdzie całe południe + kilka innych dzielnic ma opcje komunikacji tylko autobusami, czyli mniej więcej pół Gdańska

        • 9 3

        • Tramwaje elektryczne w Nowym Porcie istnieją od 1899 roku.

          Przypomnij mi, nowe osiedla za obwodnicą kiedy powstały?

          • 12 1

      • ehhh....

        Głupoty opowiadasz, pomijam budowane osiedla Robyga i Atala (i zaraz pewnie kolejne), to wystarczyłoby dobrze skomunikować dodatkowo Brzeźno i bez problemu popyt by był (jak nie na EZT to na SZT). Problemem jest to, że ktoś sobie wymyślił, że wszystko da się zrobić w Gdańsku tramwajem. Co jest totalną bzdurą, bo nigdy czas przejazdu nie będzie krótszy od SKM, no i skutki tej decyzji odczuwamy każdego dnia stojąc w korkach, bo nie ma co się oszukiwać. Komunikacja w Gdańsku po prostu nie działa.

        • 25 5

    • (1)

      troll

      • 9 13

      • Jesteś chory psychicznie?

        • 10 4

  • Typowe

    myślenie nieperspektywiczne, ważne tylko co mnie się podoba. Mój garaż ma stać a rozwalamy infrastrukturę kolejową. Przecież na Letnickiej niedługo będą mieszkać tysiące ludzi. SKM wtedy będzie niezbędna! Ludzie pomyślcie zanim coś rozwalicie. Plam UM jest bardzo rozsądny jeśli chodzi o układ komunikacyjny.

    • 0 0

  • Zniszczą resztki terenów zielonych działek. (8)

    Jak to jest jak odbiera się coś mieszkańcom po 40latach. Pani dulkiewicz też zabrano westerplatte powinna więc czuć jak to jest.

    • 43 14

    • Westerplatte (1)

      Dulkiewicz Nigdy nie była i nie będzie właścicielem Gdańsk i Westerplatte więc zalać betonem ją i jej dorobek

      • 3 0

      • Jaki dorobek?

        Listy do pana Prezydenta?

        • 0 0

    • (5)

      Oby. Na tych działkach powinny być mieszkania a nie na szadolkach i za obwodnicą

      • 15 5

      • pewnie. Wylejmy wincyjjj betonu. (4)

        A potem zastanawiajmy się dlaczego całe miasto przy pierwszym lepszym deszczu jest zalane i są powodzie.

        • 5 3

        • Dokładnie odwrotnie. (1)

          Gdyby nie było betonowania górnego tarasu, to woda by wszystko wchłonęła i nie byłoby spłynięcia wody z góry na dolne tarasy. Więc beton na dolnym - owszem byłby dość szkodliwy, ale nie aż tak.

          • 0 1

          • tyle, że teraz jest już po ptakach.

            Za późno dywagować na tmt górnego bo już cały wylany. Raczej czas ratować niedobitki dolnego przed wybetonowaniem

            • 0 0

        • To jest brednia. Bo na gwałtowne burze Amerykany mają szerokie koryta właśnie z betonu. (1)

          Jak są burze letnie to spękana, sucha ziemia nie wchłania wcale lepiej. Przy ostatniej "powowodzi" łąki w Leźnie stały wodą do kolan jak pole ryżowe. Betonu masz tam mało.

          • 1 4

          • No i w punkt.

            Nie wiedziałem, że w Polsce mamy spękaną i suchą ziemię jak na pustyniach czy innych stepach.
            Dlatego są potrzebne tereny zielone, żeby wodę absorbować. Dzięki temu, że łąki w Leźnie były zalane a nie zabetonowane to zatrzymały wodę i ta nie spłynęła dalej do Gdańska! To się nazywa (uważaj bo trudne słowo) - re ten cja.
            Już widzę w Gdańsku oczym wyobraźni te szerokie kanały w środku miasta do odprowadzania zbyt dużych deszczów. Pewnie deweloper postawiłby nad tym most i kolejne 'apartamenta' z widokiem na kanał, ba po deszczu w prospektach to nawet gondole jak w Wenecji by się pojawiły.

            • 2 0

  • Ola już Was posłuchała, jak krzyczeliście Ola na prezydenta! (2)

    Teraz nie musi. 5 lat zleci na narzekaniu, a potem znowu ją wybierzecie.

    • 9 0

    • No bo przecież kogo?

      Za kolejne 5 lat córkę.

      • 0 0

    • 100% racji

      Stare porzekadło mówi: jak wziąłeś psa to nie dziw się szczeka.

      • 1 0

  • (1)

    Macie demokrację. Wy wybieracie, a oni mają was w d*pie.

    • 5 1

    • Demokracja to taki dziwny system polityczny,

      którym zarządzają wodzowskie, niedemokratyczne organizacje (tj. partie). Wszelkie pozory demokracji kończą się po wyborach.

      • 0 0

  • podoba mi się pan Hamadyk (1)

    ma dziewczynę ?

    • 1 3

    • chyba nie

      • 1 0

  • a co w zamian? (3)

    Czy mieszkańcy zaproponują jakąś alternatywę? Bo nie wydaje mi się, że mogłaby ona powstać przy okazji tworzenia planu przy większym udziale mieszkańców (wybitne grono nowoporckich urbanistów, prawników i socjologów). Drodzy mieszkańcy zajmijcie się zgłaszaniem siłowni pod chmurką do BO, a planowanie zostawcie planistom.

    • 11 26

    • (1)

      Alternatywa była proponowana... wystarczy przeczytać artykuł. Jak mnie drażnią takie barany co nie przeczytają artykułu i odrazu komentują, żeby tylko coś napisać.

      • 14 2

      • te propozycje to se moga wsadzić

        wszystko przemawia na nie, ale ci dalej w obronie krzakow i garazy

        • 1 1

    • całe szczęście że to twoja opinia a nie przypadkiem hejt jak u troli PiSu....

      • 0 1

  • W Gdańsku (2)

    W Gdańsku 80% projektów drogowych jest spierdzielonych , a te 20 % wychodzi im z przypadku, a nie z chęci poprawy.

    • 130 19

    • (1)

      miasto tej wielkości rozwijałoby się nawet jakby na fotelu prezydenta siedziała małpka Fiki-Miki i zajadała banany. A reszta to już czysta statystyka

      • 15 3

      • Nie koniecznie zobacz Gdynie

        Tam siedzi Szczur i jest dramat. W Łodzi też podobnie.

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane