• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Port i Nowa Wyzwolenia: ponad pół tysiąca głosów sprzeciwu odrzuconych

Krzysztof Koprowski
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej. Mieszkańcy Nowego Portu mają dość ciężkiego transportu przez ul. Wyzwolenia. Obawiają się, że nowa droga nie rozwiąże ich problemów, lecz przeniesie ok. 200 m dalej.

Władze miasta zdecydowały się odrzucić ponad pół tysiąca podpisów mieszkańców Nowego Portu pod uwagami dotyczących projektu nowego planu zagospodarowania wraz z kontrowersyjnym przebiegiem ul. Nowej Wyzwolenia. Teraz radni dzielnicy zbierają podpisy pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz.



Czy urzędnicy powinni posłuchać mieszkańców?

O nowym pomyśle na realizację i przebieg ul. Nowej Wyzwolenia pisaliśmy w maju, kiedy odbyła się dyskusja publiczna nad wyłożonym wówczas do publicznego wglądu projektem planu zagospodarowania dla tej części Nowego Portu.

Pomysły urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska od początku były negowane przez mieszkańców, którzy wnioskowali o "przesunięcie" projektowanej ulicy możliwie najdalej od ich zabudowań - na tereny kolejowe, w tym użytkowane w przeszłości przez Szybką Kolej Miejską.

Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie


Przebieg drogi wskazany ponad 10 lat temu



Z drugiej strony urzędnicy przekonywali, że nowa forma drogi, odsuniętej o co najmniej 23,5 m od najbliższych bloków, ze szpalerami drzew, nie będzie uciążliwa pod względem hałasu. Jednocześnie projektem planu realizowali ustalenia studium z 2018 r. (plan musi być zgodny ze studium), do którego złożono tylko dwie uwagi dotyczące ul. Nowej Wyzwolenia (zostały odrzucone w całości). Podobny przebieg drogi zawarty był też w studium z 2007 oraz 2001 r.

Proponowany przebieg drogi, w opinii urbanistów, będzie lepiej służył obsłudze komunikacyjnej nowej zabudowy. Nie będzie też kolidował z terenami kolejowymi oraz nie będzie wymagał kosztownej przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Krasickiego.

555 podpisów odrzuconych przez władze miasta



- To przykre, że 555 podpisów mieszkańców trafiło do kosza. Nikt nie jest przeciwny realizacji tej drogi, ale nie w sposób, jak jest proponowany w projekcie planu. Mieszkańcy domagają się, by droga przebiegała pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego, prosto na tereny portu - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia. Propozycja mieszkańców zakłada budowę drogi wzdłuż i po terenach kolejowych, zaś urzędników - równolegle do ul. Wyzwolenia.

Mieszkańcy: projekt planu jest nie do zaakceptowania



Czego w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie akceptują mieszkańcy? Oto najważniejsze uwagi zgłoszone do tego dokumentu:

  • Nowa droga nie spowoduje wyprowadzenia ruchu ciężkiego z dzielnicy. Odpowiedź urzędników: plany zagospodarowania nie regulują zasad ruchu a ul. Nowa Wyzwolenia pozwoli na uspokojenie ruchu na istniejącej ul. "starej" Wyzwolenia.
  • Możliwość zabudowy mieszkaniowo-usługowej pozbawi dzielnicę dużego obszaru czynnego biologicznie. Odpowiedź urzędników: dotychczasowy plan zagospodarowania pozwala już na zabudowę produkcyjno-usługową, zaś powierzchnia biologicznie czynna w nowym planie będzie wynosić 20-30 proc. dla poszczególnych obszarów zabudowy.
  • Ponad 50 proc. gruntów znajduje się w rękach prywatnych, co wpłynie na koszt realizacji nowej drogi. Odpowiedź urzędników: nowy przebieg drogi ograniczy potrzebę wykupu gruntów, a pełen układ drogowy wymaga ok. 1,06 ha terenu z planu o powierzchni 11,55 ha.

Z projektem planu oraz wszystkimi uwagami wraz z uzasadnieniem ich odrzucania można zapoznać się na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia Proponowana przez BRG forma realizacji ul. Nowej Wyzwolenia

1,5 tys. podpisów pod petycją do prezydent miasta



Rada Dzielnicy zapowiada, że nadal będzie walczyć o inny przebieg ul. Nowej Wyzwolenia. Obecnie zbierane są podpisy pod petycją do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz, w której zawarte są postulaty:
  • odrzucenia procedowanego projektu planu i przygotowania nowego przy udziale mieszkańców, na podstawie badań ankietowych oraz warsztatów, współpracy z przedstawicielami portu oraz kolei,
  • ogłoszenia otwartego konkursu urbanistycznego na bazie planu wypracowanego przez mieszkańców,
  • wyboru najlepszej propozycji urbanistycznej przez mieszkańców.

- Mamy już ponad 1,5 tys. podpisów pod petycją i zbieramy dalej. Jest bardzo duże zainteresowanie ze strony mieszkańców [o miejscach zbiórki Rada informuje na bieżąco przez Facebooka - dop. red.]. Liczymy, że prezydent miasta posłucha głosu suwerena, a nie rozpychających się łokciami deweloperów w Letnicy - kończy Hamadyk.

Miejsca

Opinie (262) ponad 20 zablokowanych

  • Zniszczą resztki terenów zielonych działek. (8)

    Jak to jest jak odbiera się coś mieszkańcom po 40latach. Pani dulkiewicz też zabrano westerplatte powinna więc czuć jak to jest.

    • 43 14

    • (5)

      Oby. Na tych działkach powinny być mieszkania a nie na szadolkach i za obwodnicą

      • 15 5

      • pewnie. Wylejmy wincyjjj betonu. (4)

        A potem zastanawiajmy się dlaczego całe miasto przy pierwszym lepszym deszczu jest zalane i są powodzie.

        • 5 3

        • To jest brednia. Bo na gwałtowne burze Amerykany mają szerokie koryta właśnie z betonu. (1)

          Jak są burze letnie to spękana, sucha ziemia nie wchłania wcale lepiej. Przy ostatniej "powowodzi" łąki w Leźnie stały wodą do kolan jak pole ryżowe. Betonu masz tam mało.

          • 1 4

          • No i w punkt.

            Nie wiedziałem, że w Polsce mamy spękaną i suchą ziemię jak na pustyniach czy innych stepach.
            Dlatego są potrzebne tereny zielone, żeby wodę absorbować. Dzięki temu, że łąki w Leźnie były zalane a nie zabetonowane to zatrzymały wodę i ta nie spłynęła dalej do Gdańska! To się nazywa (uważaj bo trudne słowo) - re ten cja.
            Już widzę w Gdańsku oczym wyobraźni te szerokie kanały w środku miasta do odprowadzania zbyt dużych deszczów. Pewnie deweloper postawiłby nad tym most i kolejne 'apartamenta' z widokiem na kanał, ba po deszczu w prospektach to nawet gondole jak w Wenecji by się pojawiły.

            • 2 0

        • Dokładnie odwrotnie. (1)

          Gdyby nie było betonowania górnego tarasu, to woda by wszystko wchłonęła i nie byłoby spłynięcia wody z góry na dolne tarasy. Więc beton na dolnym - owszem byłby dość szkodliwy, ale nie aż tak.

          • 0 1

          • tyle, że teraz jest już po ptakach.

            Za późno dywagować na tmt górnego bo już cały wylany. Raczej czas ratować niedobitki dolnego przed wybetonowaniem

            • 0 0

    • Westerplatte (1)

      Dulkiewicz Nigdy nie była i nie będzie właścicielem Gdańsk i Westerplatte więc zalać betonem ją i jej dorobek

      • 3 0

      • Jaki dorobek?

        Listy do pana Prezydenta?

        • 0 0

  • A co z Zespołem Szkół Morskich??? (2)

    Nie widzę go na planie.

    • 27 3

    • szkoda by było, wspaniali nauczyciele, domowa atmosfera, rzadkość w tych czasach

      • 3 1

    • niepamieci

      Jest poza planem poniżej stadionu MRKS

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    PPP Polska Partia Protestująca (11)

    protestuje aż do końca
    Wszyscy chcą mieszkać w mieście ale droga ma być jak najdalej, nie pod moimi oknami.
    Ale 100m dalej już mają być drogi bez korków.
    Innymi słowy miasto ma coś zrobić z korkami na całym terenie ale nie pod moim domem.
    Jak mogę jeździć po całym mieście ale droga obok mojego domu jest mojsza i innym wara.

    • 171 141

    • powiedział co wiedział po kąsie chleba ze skwarkami

      Niech się wezmą do roboty miasto ma być dla mieszkańców nie dla urzędników kal w alternatywach przesuńmy jezioro tu.

      • 18 17

    • Polska Partia Protestująca

      Protestuje zawsze do końca,
      W swych protestach nieustająca,
      P P P !

      • 4 1

    • (2)

      Zgadzam się z wypowiedzią. Proponuję aby rada nie wypowiadała się w imieniu wszystkich mieszkańców

      • 14 11

      • A ja proponuję żebyś się sam nie wypowiadał

        • 6 14

      • No tak się składa że Rada Mieszkańców jest wybrana przez mieszkańców po to aby wypowiadała się w ich imieniu.

        • 5 1

    • No pasaran

      To jest test, Droga Zielona będzie również i jeszcze bardziej oprotestowana

      • 5 0

    • kuźwa co to za demokracja???

      obywatele są pernoga dla urzędasów/radnych.... he?
      czy może powinno być odwrotnie .... mieszkańcy chcą tak i tak i nie ma zmiłuj .... radny to tylko sługus i popychadło obywatela/wyborcy .... a sługus nie ma prawa decydować inaczej niż jego PAN-wyborca!!!
      .... a nigdy odwrotnie ... i tak to ma być!!!!

      • 8 9

    • odrzucono tyle sprzeciwów ale nie napisali ile odrzucono poparć

      i ile poparto odrzuceń i sprzeciwów

      • 4 2

    • To długość na 4 auta

      Ale nie 23 m od bloku. Są jakieś granice.Jezeli ciężarówki będą przejeżdżały 23 m od twojego okna to zaakceptujesz egoistyczny cwaniaczku?

      • 6 7

    • A ty chcesz mieszkać przy drodze?

      • 1 0

    • Wolne sądy, konstytucja, Westerplatte!

      • 3 0

  • (4)

    Pan redaktor niesłusznie ogólnie. 500 osób to znikomy procent mieszkańców nowego portu. Dlaczego autor zakłada, że pozostali mieszkańcy mają takie samo zdanie?

    • 29 37

    • (1)

      a kolega czeka na poprawkę z matmy na egzaminie gimnazjalnym?? Wiesz ile osób mieszka w NP?

      • 5 2

      • niecałe 10 tys, ale podpisy składają różni ludzie... nie tylko z Portu

        • 5 1

    • Pozostali mieszkancy Nowego Portu nie umieją czytać i pisać.

      • 2 4

    • Zawsze znajdą się krzykacze jak z Konopielki,

      że sierpem szybciej.

      • 1 1

  • Prawdziwy skandal trzeba zgłosić do CBA (1)

    dlaczego miasto nie liczy się z mieszkańcami tylko realizuje skandaliczne interesy z developerami

    • 43 14

    • Dobrze że na Westerplatte nikt nie mieszka to miasto

      z zaprzyjaźnionym deweloperem zrobią swoje bez żadnego sprzeciwu.

      • 4 2

  • Brawo, budować. nas pohybel trollom

    • 18 21

  • A Pan Hamadyk jak był radnym miasta to co robił w tej sprawie? (4)

    Czy złożył jakieś uwagi, czy może rozmawiał w tej sprawie z prezydentem?
    A może raczej wziął się za tą sprawę dopiero gdy do rady miasta się nie dostał i chce zbić kapitał polityczny aby dostać się do sejmu?

    Dodatkowo straszy likwidacją wszystkich garaży i wszystkich działek co nie jest zgodne z prawdą.

    • 38 24

    • Ile ci płacą w UM za pisanie takich bredni? (2)

      Są wolne etaty?

      • 7 7

      • Łukaszku (1)

        Mieszkaniami mi płacą, mieszkankami ;)

        Lepszą opcja niż pusty populizm w Twoim wykonaniu :D

        • 3 2

        • mieszkaniami do sprzątania chyba

          • 5 1

    • Jak to co? zagłosował za studium uwarunkowań, które tę drogę przewidywało. Hipokryta.

      • 2 1

  • kogo obchodzą wyborcy jak do wyborów 4 lata:)))) (1)

    bastion PO

    • 56 6

    • Wszystko dla samochodów kosztem mieszkańców.

      • 5 4

  • (3)

    Szkoda, że Hamadyk nic nie robił wcześniej, gdy sobie siedział jako radny PiS. Teraz protestuje, bo pewnie wyczuł kolejny interes przed jesiennymi wyborami.

    • 39 21

    • Dlatego, że nie siedział cicho ja wówczas i dziś miejscu radni (2)

      Wywalili go z to PiS bo był niewygodny dla układu POPiSu w naszej Republice Deweloperów czy Sycylii zwał jak zwał. Poczytaj sobie trochę o nim. Wsród bandy klakierów gdzie wszytko jest na sprzedaż dobrze, że jeszcze są tacy ludzie. Nie wnikam w jego poglądy bo to zupełnie inna sprawa a po drugie nie ma to większego znaczenia

      • 11 1

      • (1)

        Wystarczy, że głosował za autostradą w pasie nadmorskim i tunelem pod Pachołkiem, aby tiry z jego Nowego Portu jeździły pod oknami dziesiątek bloków na Przymorzu. To przekreśla jego wszystkie dokonania. Teraz sam protestuje przeciwko lokalnej drodze, bo pewnie przechodzi pod jego oknami albo ma tam garaż lub ogródek.

        • 6 7

        • Tiry z Nowego Portu pod oknami na Przymorzu? haha ciekawe dokąd one miałyby jeździć, chyba że dostawy do Leclerca...

          Za to, że masz autostradę pod blokiem podziękuj mieszkańcom domków z okolicy Kolonii Uroda, bo to tamtędy miała iść droga łącząca Płażyńskiego ze Słowackiego.
          A gdzie jest lepszy teren na 'autostradę' przez miasto, jeśli nie teren działkowo-stadionowo-przemysłowy?

          • 15 0

  • Ola nie słuchaj pospólstwa , lej beton dalej!!!

    • 26 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane