• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek. Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.



Od kilku miesięcy słyszymy o zbliżającej się inwestycji, którą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zrealizują holenderska spółka deweloperska Multi Development oraz miasto Gdańsk.

Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.

Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska, zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".

A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP zobacz na mapie Gdańska, aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.

- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.

Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.

- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.

Przestrzeń na obszarach śródmiejskich powinna być:

Rewolucja na drogach śródmieścia Gdańska zakłada też przebudowę Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Ma on zmienić się w skrzyżowanie z wyspą centralną o ogromnych rozmiarach. Sęk w tym, że pasujący do niej nowy pas rozdziału jezdni ul. 3 Maja będzie tak potężny, że zmieściłoby się w nim nawet całe skrzydło Urzędu Miejskiego od strony ul. Nowe Ogrody. Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?

- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.

Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska, a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.

- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.

Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.

Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.

Opinie (195) 6 zablokowanych

  • postawmy światła na każdym skrzyżowaniu (11)

    światła to bzdura !! tunelami można szybko i wygodnie się przemisczać - w singapurze nie mają problemu z tym że trzeba chodzic tunelami. dla potrzebujących sa windy.
    obecna polityka wstawiania świateł na kazdym skrzyżownaiu i przejściu jest głupia. jak raz padły światła na zjeździe do fashion house to nie było raz korków- o dziwo kierowcy jakoś dali rade - wooow

    • 75 96

    • (7)

      za to w całej zachodniej europie mają z tym problem. jak chcesz to się porównuj do azji, ja wolę do europy. a już na pewno w kwestii urbanistyki.

      • 23 10

      • no to chyba nie byłeś w Europie... (3)

        no to chyba nie byłeś w Europie...

        • 3 8

        • (2)

          przykłady. poprosze przykłady tuneli w sródmieściu miast

          • 12 2

          • albo wieden, plac przy operze wiedeńskiej

            ale i tak nie popieram tuneli w sercu miasta.

            • 0 0

          • Byłem widziałem.

            Karlzplatz - Monachium.
            Pozdrawiam

            • 2 1

      • To jedz tam i nie wracaj, mniejszoscio. Bedziesz tam wiekszoscia.

        I stosuj terminy precyzyjne. Ogolniki manipiluja. Że powodem, dla którego te czy inne pomysły są dobre lub złe jest sama długość geograficzna? d*powłastwo.

        Nawiasem mówiąc, Azja coraz bardziej kontroluje świat. Tymczasem Zachód? No cóż...

        • 0 1

      • popieram coś trzeba do tuneli wprowadzić albo ludiz albo auta

        a że miasto biedne to pzoostaje tylko ludzi

        • 3 2

      • a byłes w Europie czy moze autor mydli ci oczy?

        • 2 13

    • W Singapurze tunele są rozbudowane, bo łączą centra handlowe.

      Zresztą w takim upale jak tam się to sprawdza. U nas nie dość że nie ma upałów, to tunele co najwyżej łączą kioski z fajkami. A to chyba można zbudować na powierzchni.

      • 4 1

    • to sie do singapuru przeprowadz

      jak chcesz jak szczur po tunelach chodzic. to sa rozwiazania europejskie z lat 70.

      • 9 4

    • tunele dla samochodów

      nie dla pieszych! miasto jest dla ludzi, nie podziemie! podziemie to później :P

      • 24 1

  • plan na Gdansk (2)

    Plan na Gdańsk:

    1) zlikwidować wszelką komunikację kolektywną będącą własnością miasta, w tym tramwaje i całą ich infrastrukturę,
    2) gigantyczny teren oszczędzony po likwidacji tramwajów zagospodarować na przestrzeń dla pieszych i pojazdów kołowych,
    3) umożliwić prywatnym firmom oferowanie usług przewozowych. Bez koncesji, bez zezwoleń. Każdy może przewieźć każdego za pieniądze lub nie. Zgodnie z poprzednim punktem miejsce dla prywatnych przewoźników wygospodarować z zaoszczędzonego po likwidacji tramwajów,
    4) tam gdzie to możliwe ruch pojazdów kierować pod ziemię lub nad nią.

    I punkt najważniejszy: kierować się dobrem mieszkańców, nie ulegać żadnym naciskom żadnych krzykaczy, tylko sugerować się analizami inżynierskimi.

    • 4 11

    • (1)

      Proporcje głosów danych na moją wypowiedź pokazują właśnie sedno sprawy.
      To że teren tramwaju w potworny sposób marnuje bardzo cenny teren, zwłaszcza w centrum, że komplikuje transport i jest nieelastyczny widać gołym okiem.
      Oczywistym też jest że prywatna konkurencja jest zawsze lepsza dla klienta od nieuczciwej, monopolistycznej konkurencji państwowej.

      To jest elementarz.

      Jednak większość ludzi nie kieruje się logiką, tylko emocjami. Często też bazuje swoje opinie na kłamstwach które serwowane im są przez najbardziej zainteresowaną stronę - miasto. To właśnie tych opinii nie powinno się słuchać podczas naprawiania i ulepszania miasta.

      Fakty, sprawiedliwość, maksymalizacja wolności mieszkańców (w tym wolności wyboru przewoźnika, trasy, taryfy, taboru).

      • 1 2

      • I g mi z tego wyboru o 15.00

        Skoro po 21.00 do Pruszcza prywaciarze już nie jeżdżą. Tak samo w Wigilię i 25 grudnia.

        Pacan jesteś i tyle.

        • 0 0

  • Czepiacie sie City Forum, placu w suterenie (8)

    Przecież to projektowaly ikony trojmiejskiej architektury - panowie z FORTu.
    A ze w efekcie mamy kiepską przestrzeń publiczna, to już mało ważne. Przecież Oni są od wyższych celów.

    • 135 9

    • akurat tam przejscie podziemne i tak juz istnialo od PKSu az do dzisiejszego City Forum (5)

      Oni dobudowali tylko fragment pod samym City Forum. Akurat nie ruszajac samego przejscia podziemnego ciezko bylo inaczej to zrobic. Oczywiscie nie mowie o detalach urbanistycznych i architektonicznych (tu zawsze moze byc lepiej) tylko o samym fakcie istnienia przejscia.

      • 8 2

      • więc trzeba było przed dworcem zrobić plac, (4)

        jak w cywilizowanych miastach, a nie autostrade

        • 24 1

        • ale tutaj "panowie z Fortu" nie mieli wiele do powiedzenia. (3)

          Winnych moznaby rownie dobrze szukac wsrod dziewietnastowiecznych gdańszczan, ktorzy wyburzyli stare fortyfikacje. Pozniej mielismy chociazby spory wplyw na wyglad miasta radzieckiej artylerii.
          Ja oczywiscie jestem jak najbardziej za tym, zeby w tym rejonie auta byly puszczone w tunelu od Traktu Sw. Wojciecha az po wezel na wysokosci Zieleniaka. Na poziomie 'zero' niech jezdza autobusy i tramwaje. Tylko po pierwsze jak sie wszystko wydalo na stadion to nie ma za co przeprowadzic takiej operacji. Po drugie byloby to technicznie niezmiernie trudne przedsiewziecie.

          • 13 1

          • Budowa tunelu trudna technicznie? (2)

            Trudne jest sfinansowanie takiej budowy.

            • 6 1

            • biorąc pod uwagę że na kilku metrach stoi woda,i ze trzeba by wypruć całą infrastrukturę, jak równeiż biorąc pod uwagę nasze ograniczone możliwości finansowe - to TAK, jest to trudne technicznie zadanie.

              • 0 0

            • Tez

              Ale chodzi rownież o organizacje ruchu w tym rejonie na czas remontu-czyli kilka miesiecy. Można o tym zacząć myśleć, gdy powstanie nowa walowa

              • 2 0

    • Oj tam, oj tam, uczyli sie (1)

      Na czymś muszą sie przecież uczyć projektowania.

      • 16 1

      • Szkoda że się

        cały czas uczą :(

        • 9 0

  • rozpacz-

    -co robią w tym mieście tacy giganci urbanistyki z Bielawskim na czele !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Epokowa szansa na zrobienie centrum z prawdziwego znaczenia np. poprzez umiejscowienia OPERY i innych obiektów centrotwórczych obok park a samochody pod ziemię ,póki co to człowiek pieszy powinien stanowić o żywej tkance miasta. Przypuszczam ,że taka idea nigdy nie dotrze do umysłów tych maluczkich .

    • 2 0

  • no to kolejny problem mieszkańców Gdańska

    Coraz bardziej widać, że wyobrażenia o mieście mieszkańców i władz coraz dalej się rozchodzą. Władze są absolutnymi fanami ułatwień dla samochodziarzy, co zresztą zrozumiałe, bo nikt z nich nie porusza się na codzień komunikacją zbiorową czy pieszo. Jeszcze nie osiągnęliśmy zachodnioeuropejskich wskaźników motoryzacji, a już się zatykamy. Tam już się przekonali, że miasta są dla pieszych, ale u nas jeszcze ciągle nie mogą tego zrozumieć. A przy okazji - coś nic nie słychać o poszerzeniu przejazdu kolejowego pod wiaduktem ul.Hucisko, czyżby sprawę SKM do Gdańska Śródmieścia już załatwiono odmownie?

    • 0 0

  • bubel to mało powiedziane

    • 0 0

  • (1)

    Kolejny artykuł z cyklu "opowieści dziwnej treści" nie mający nawet pozorów jakiekolwiek rzetelności. Cel jest jeden. Ma się wokół tego toczyć jałowa dyskusja "tunel - nie tunel" "tunel dla samochodów - tunel dla pieszych". A w komentarzach opinie klakierów, ciagle te same - "miasto dla ludzi nie dla samochodów", "poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko przesuwa je gdzies indziej", "bo w Oslo (Berlinie, Londynie itp) tak jest". Może więc Jaśnie Oświecony autor tego artykułu dodałby opinie na temat przewidywanych kosztów budowy tunelu dla samochodów oraz odpowiedział na pytanie jak długo trwałby, związany z budową kompletny paraliż centrum Gdańska (nie zapominając dołączyć analizy np. zwiększenia emisji spalin związanych z wielokrotnie dłuzszymi korkami). I wtedy nalezałoby się zastanowić, czy na to, co stac bogate państwa, stać także i nas.

    • 9 6

    • Panie "przytomny" z Urzędu Miasta

      chodzi o to, żeby nie powielać błędów mądrzejszych i bogatszych, bo oni już to przećwiczyli

      teraz zbudujesz taniej, a za 5 lat będziesz poprawiał

      chyba, że chodzi Ci o to żeby mieć zajęcie

      • 1 1

  • pozostanie nam sie tylko przyzwyczaić...

    • 1 0

  • może jak w sopocie (1)

    nie czystałem wszystkich wpisów, może już ktoś na to zwrócił uwagę, w sopocie na dole monciaka przy wejściu na molo auta jadą tunelem a piesi idą górą jak na ludzi przystało przez plac, proste i nie trzeba tu wielkiej filozofii, analogiczna sytuacja przed bramą wyżynną, i z powodzeniem może jeszcze się tam tramwaj przemieszczać przez powstały w ten sposób miejski plac

    • 3 0

    • A jak wody więcej to cały Sopot zakorkowany, wszyscy wkurzeni, bo przejazdu tunelem nie ma. Paraliż.

      Za czasów przejścia ze światłami tak nie bywało.

      • 1 1

  • No dobrze,

    a czy jest cos, co mozna z tym zrobic? Czy juz klamka zapadla?
    To wyglada na dosc duzo, i to znaczacych, zmian w miescie- czy mieszkancy nie maja nic do gadania?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane