- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (58 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (236 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (412 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (108 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (173 opinie)
Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?
Zabudowa Targu Siennego i Rakowego to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.
Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.
Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym , zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".
A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP , aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego .
Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.
- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.
"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej . Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.
Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.
- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.
- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.
Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia , a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.
- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.
Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.
Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.
Opinie (195) 6 zablokowanych
-
2013-01-09 07:23
NIc nie rozumiem
z tej "ideowej koncepcji"
- 9 1
-
2013-01-09 07:26
projektuja tak jak miasto nakazuje. tu jest przyczyna tych genialnych projektow
- 10 0
-
2013-01-09 07:28
Jak będziemy chodzić
tunelami,to niepotrzebne będą sklepy,restauracje,banki itp. śródmieście umrze !!!!
- 23 9
-
2013-01-09 07:30
W sylwestra wybrałem sie na Trg Węglowy. Miałem nieprzyjemnośc przechodzić przez Targ Rakowy.
To coś zwane Targiem Rakowym z tunelem włącznie jest wstydem Gdańska. Takiej żenady nie ma nawet powiatowa mieścina. Cokolwiek tam powstanie nowego przynajmniej zakryje ten OBCIACH!
- 15 8
-
2013-01-09 07:34
tendencyjna ankieta (1)
jak zwykle... bez względu na poglądy.
- 20 9
-
2013-01-09 11:45
Dla tego autora niestety standard
Tendencyjne artykuły dla tego autora to standard. A w ankiecie dopiero można zaszaleć.
- 0 3
-
2013-01-09 07:39
obywatele od paru dni wchodze na ten portal ,i jaki temat by sie nie pojawil (1)
to wszystko negujecie,chyba cos nie tak z wami!!
- 11 21
-
2013-01-09 09:09
Coś nie tak z wami!
no i mamy kolejną negatywną odpowiedź...
- 3 0
-
2013-01-09 07:42
Ludzie ratunku !
zara zabetonujo Gdańsk, jak dolny Sopot
- 16 4
-
2013-01-09 07:44
Czemu budujemy kolejne CH zamiast basenu i obiektów sportowych dla wszystkich ludzi bo przeciez PGE i Ergo Areny są tylko dla
- 10 11
-
2013-01-09 07:49
czy tych panów inżynierów nie można wysłać do kilku stolic Europy Zachdniej? (5)
przecież oni zatrzymali się myślowo w latach 70. ubieglego wieku!
W Londynie np. w najbadziej ruchliwych miejscach (Oxford Circus, Picadilly, Marble Arch) przejścia podziemne zlikwidowano lub służą jedynie jako zejście do metra.
Albo może chociaż im wręczyć album "Był sobie Gdańsk" - niech zobaczą jak reprezentacyjnie wyglądał skwer przed Złotą Bramą przed II wojną.
W końcu jest szansa żeby z centrum Gdańsk uczynić prawdziwe centrum miasta, ale te masakryczne rozwiązania panów inżynierów pogłębią jeszcze odczucie prowincjonalności. City Forum niczego ich nie nauczyło??- 70 12
-
2013-01-09 09:14
(1)
Dokładnie. Jest świetna okazja, by stworzyć wspaniały plan przed Bramą Wyżynną, a ruch samochodowy puścić dołem... tramwaje mogłyby dalej jeździć górą, i byłoby jak na Alexanderplatz w Berlinie.
Ileż lepiej wygląda Sopot od czasu powstania tunelu?- 27 1
-
2013-01-09 10:22
Świetny jest plac dla pieszych z linią tramwajową w Oslo przed ratuszem
a pod spodem w tunelu biegnie przelotowa trasa samochodowa E18.
- 20 0
-
2013-01-09 09:27
można ich wysłać
i nawet się wysyła urzędników na takie wycieczki. Jak widać wiele one przynoszą... problem w tym, że decydujący z wyższego szczebla to dawno zastygnięte betony.
- 9 1
-
2013-01-09 11:03
Mam propozycję. W ramach propagandy sukcesu wspomnij jeszcze o Greenwich foot tunnel.
- 0 0
-
2013-01-09 13:09
ja nawet dorzuce sie do biletu
niech oni w koncu jada gdzies do cywilizowanych krajów, anie na wczasy do Bułgarii.
Ludzie litości gdzie ja żyje- 2 1
-
2013-01-09 07:50
tak z ciekawości - nie za wysoka ta zabudowa? jak widać jest wyższa od budynku istniejącej biblioteki, więc pytanie czy nie (1)
- 8 8
-
2013-01-09 15:42
Przecież to co powstanie na przeciwko Bramy Wyżynne to jakieś kurniki, jeszcze Ci za wysoko? Właśnie powinna tam powstać porządna zabudowa pierzejowa a nie drugie City Forum!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.