• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek. Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.



Od kilku miesięcy słyszymy o zbliżającej się inwestycji, którą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zrealizują holenderska spółka deweloperska Multi Development oraz miasto Gdańsk.

Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.

Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska, zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".

A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP zobacz na mapie Gdańska, aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.

- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.

Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.

- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.

Przestrzeń na obszarach śródmiejskich powinna być:

Rewolucja na drogach śródmieścia Gdańska zakłada też przebudowę Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Ma on zmienić się w skrzyżowanie z wyspą centralną o ogromnych rozmiarach. Sęk w tym, że pasujący do niej nowy pas rozdziału jezdni ul. 3 Maja będzie tak potężny, że zmieściłoby się w nim nawet całe skrzydło Urzędu Miejskiego od strony ul. Nowe Ogrody. Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?

- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.

Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska, a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.

- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.

Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.

Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.

Opinie (195) 6 zablokowanych

  • Nowy Targ Sienny i Rakowy (2)

    Widać z treści tego i innych, artykułów, że pan Koprowski jest nieuleczalnym i bezkrytycznym miłośnikiem naziemnych przejść drogowych (np. również na Podwalu Przedmiejskim) Zdumiewające są powody tej niechęci - np. gdy chodzi o to, że mają się pojawić w okolicy "dzielnic o niejednoznacznej renomie". W tym pojęciu wiedza i kwalifikacje p. Koprowskiego też jawią mi się jako mocno "niejednoznaczne"... A co do tuneli - podane negatywne przykłady to dowód na albo brak dbałości o nie, czy pomysłu na ich wykorzystanie. Tunele w wielu miastach to okazja na powiększenie substancji miejskiej, "upakowanie" dodatkowych sklepików, punktów gastronomicznych, ekspozycji sztuki itp. Ale kiedy autorowi przeszkadza zbyt duża ilość zieleni w centrum miasta, to jego zarzuty pozostaje skwitować tylko tym, że są chęcią szukania na siłę jakichś mankamentów, aby zrobić wrażenie na czytelnikach.

    • 12 27

    • (1)

      masz na myśli szczęki ze stanikami, budy z kebabami i bazgroły aspirujące do graffiti? tego mamy już wystarczającą ilość

      • 9 1

      • ostatnio "ekspozycje sztuki" za sprawą studentek ASP wypłynęły z tuneli na elewacje kamienic na Głównym Mieście

        • 7 0

  • Artykuł tendencyjny (1)

    Autor nawet nie pokusił się o choć odrobinę obiektywizmu lub/i spojrzenia na temat z innej strony, np. jako pieszy wolę iść tunelem, bo nie muszę czekać na zielone światło i nie ryzykuje, że jakiś "nieroztropny" kierowca wjedzie na czerwonym i mnie potrąci... to tylko jeden przykład braku spojrzenia na tema z drugiej strony. Inny: tak to narzekamy, że za mało zieleni, a jak robią duży zielony plac (może z myślą o helikopterach do Szpitala Wojewódzkiego?) to też źle... nie dogodzisz...

    • 12 20

    • CO oznacza "lub/i"

      W jakim to języku, bo w języku polskim lub jest alternatywą łączną w odróżnieniu od albo...

      • 1 1

  • po stylu pisania (2)

    można się domyślić że Gdańszczanka i nie_architekt to ta sama osoba

    • 10 3

    • Nie jesteśmy ta sama osobą :P Przykro mi, że zawiodłam :P (1)

      • 1 6

      • Ale siedzicie w tym samym pokoju w magistracie :P

        • 8 1

  • Pawlak to jest jednak as

    niech wróci do pisania wierszyków

    • 8 1

  • urzędnicza paranoja

    Z jednej strony Gdańsk reklamowany jest jako zielone miasto, przyjazne pieszym i rowerzystom, a z drugiej ci piesi są traktowani jak stado debili, którzy muszą się poruszac w podziemiach bo plynny ruch samochodów jest ważniejszy. Nie rozumiem jak to się ma do polityki ograniczania ruchu w centrum. Rozwijanie sieci transporty zbiorowego z priorytetem dla ruchu samocgodowego świadczy po prostu o paranoi urzędników.
    Takie pomysły są całkowicie przeciwastawne temu co robi się w lepiej roziwniętych krajach europejskich. Widać wszystkie wyprawy naszych urzędników za bardzo się ograniczają do konferencji, a za mało są związane z codziennym życiem.

    • 35 3

  • Czy to kolejna wizja na zlecenie budynia ?!

    Nie ma na co wydawać pieniędzy w tym mieście ?!
    Tym razem podziemny pomnik budynia ! Kto powstrzyma tych wizjonerów ? Spieprzą do końca i tak beznadziejny wizerunek Starówki ! Czemu nikt z uznanych autorytetów historii i architektury nie wypowie się na ten temat ? Jak toto wszystko ruszy , będzie już po ptokach!

    • 10 1

  • NIE dla przyjść podziemnych!

    • 22 11

  • Od podziemnych przejśc dla pierszych wara!

    • 8 17

  • "nie mniej niż 830 miejsc parkingowych" - redaktorek zapomniał napisać? - PŁATNYCH miejsc parkingowych?.
    "Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?" - Pewnie stal i beton żadnej zieleni - zieleń na obrzeżach i peryferiach, po co alergikom kwitnące trawy, zabudować każdy trawnik wykopać, każde drzewko, - moje gratulacje redaktorku.

    • 5 13

  • 860 miesc parkingowych to kpina (1)

    860 miejsc parkingowych, po wybudowaniu nowego centrum, w miejscu w którym już nie ma gdzie zostawić auta to skandal. Obok jest Urząd Miasta, Szpital Wojewódzki i Koljeowy, Sądy, Komenda Policji, przy których nie ma gdzie parkować. Co to za koncepcja organiczania ruchu? Czy jto głupi pomysł? To nie starówka, tu z założenia miasto ma tętnić życiem. Przecież to kompletny brak wyobraźni tego miasta. Niestety kolejny.

    • 9 15

    • "tętnić życiem" to twoim zdaniem wpuścić morze samochodów?

      I wszędzie 3 pasmowe autostrady, 2 poziomowe estakady i parkingi wielkie jak lotniska? Może te wszystkie instytucje, o których piszesz powinny otworzyć okienka a'la McDrive? Żeby nie trzeba było wychodzić z samochodu. A może firmy też przestałyby działać w budynkach? Zamiast tego wjeżdżałoby się na parking, na swoje miejsce (jak w kinach samochodowych), podpinało kompa do sieci i do roboty.

      • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane