• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Krzysztof Koprowski
25 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Odnowione kamienice przy ul. Białej 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.

Po latach zapomnienia, kamienice w śladzie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu wreszcie doczekały się remontu. Z zewnątrz cieszą oko nowymi elewacjami oraz jednolitą stolarką okienną, wewnątrz wymieniono instalacje. W tym roku ruszą prace budowlane w kilku kolejnych budynkach.



Jak oceniasz pomysł remontu kamienic w śladzie Drogi Czerwonej?

Droga Czerwona, czyli nakreślona po wojnie wizja budowy bezkolizyjnej drogi biegnącej wzdłuż torów kolejowych przez środek Trójmiasta, przez wiele lat nie pozwalała na jakiekolwiek inwestycje na tym terenie.

We Wrzeszczu z tego powodu przez lata nie remontowano kamienic, ponieważ: "w przyszłości mogą zostać wyburzone". To o tyle dziwne, że wciąż nie wiadomo, czy Droga Czerwona kiedykolwiek powstanie. Jej realizacja nie jest zapisana w żadnym dokumencie inwestycyjnym na najbliższe lata.

W 2015 r. nieoczekiwanie ogłoszono zamiar wyremontowania budynków znajdujących się w rezerwie terenowej Drogi Czerwonej (oraz tuż przy niej) we Wrzeszczu. Po nieco ponad roku od tych deklaracji, można już podziwiać pierwsze efekty prac.

  • Planowany przebieg Drogi Czerwonej.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Wyremontowana kamienica Biała 12-13-14.
  • Biała 12-13-14 przed remontem.
  • Biała 12-13-14 przed remontem.
  • Wyremontowana kamienica Wajdeloty 14.
  • Wyremontowana kamienica Wajdeloty 14.
  • Podwórze między kamienicami 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.
  • Podwórze między kamienicami 12-13-14 oraz Wajdeloty 14.
Nieruchomości Biała 12-13-14 zobacz na mapie Gdańska oraz Wajdeloty 14 zobacz na mapie Gdańska zyskały nowe elewacje wraz z jednolitą stolarką okienną, lepsze izolacje fundamentów oraz nowe instalacje wewnętrzne. Zagospodarowano również podwórze między budynkami, gdzie pojawiły się elementy małej architektury.

Dodatkowo ścianę od strony Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska zdobi artystyczny mural z ryciną dawnego browaru, który funkcjonował w bliskim sąsiedztwie kamienic.

Niestety estetykę świeżo wyremontowanych kamienic psują już talerze satelitarne oraz reklamy w lokalach użytkowych. Czy miasto, będące właścicielem budynków, zamierza przymykać oko na ten problem?

  • Mural na kamienicy Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Talerze satelitarne na nowej elewacji Biała 12-13-14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
  • Reklamy w oknach kamienicy Wajdeloty 14.
- Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych wystosował pisma do najemców informujące o kategorycznym zakazie umieszczania na elewacjach anten i innych elementów naruszających elewacje bez naszej zgody oraz nakazał zdemontowanie tych, które zostały już założone - mówi Agnieszka Kukiełczak, rzecznik GZNK. - Ponadto wysłano stosowane pisma do najemców lokali użytkowych w sprawie należytej dbałości i estetyki reklam umieszczonych w widocznych miejscach.
Obecnie prace remontowe toczą się w budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska. W 2016 r. wykonano docieplenie ścian zewnętrznych oraz fundamentów, nowe posadzki w piwnicy oraz remont stropu nad piwnicą. Wstawiono też nową stolarkę okienną. W I kwartale br. GZNK planuje remontować wolne lokale, znajdujące się w tym budynku.

  • Kamienica przy ul. Białej 5, w której wykonano już większość prac budowlanych.
  • Kamienica przy ul. Białej 4. Tu prace budowlane rozpoczną się w tym roku.
  • Kamienice przy ul. Białej 11-Wajdeloty 15B. Tu prace budowlane rozpoczną się w tym roku.
  • Kamienice przy ul. Białej 11-Wajdeloty 15B. Widok od strony podwórza.
  • Budynek Biała 11A przeznaczony do rozbiórki.
Na rozpoczęcie prac budowlanych czekają wciąż kamienice przy ul. Białej 4 zobacz na mapie Gdańska oraz Białej 11-Wajdeloty 15B zobacz na mapie Gdańska. Do wyburzenia przeznaczono natomiast niewielki budynek pod adresem Biała 11A zobacz na mapie Gdańska.

- Posiadamy już dokumentację i pozwolenie na budowę dla tych nieruchomości. Rozpoczęcie robót remontowych planowane jest w roku bieżącym. Jeżeli chodzi o budynek przy ul. Białej 11A, procedura dotycząca rozbiórki zostanie uruchomiona po wykwaterowaniu budynku (do wykwaterowania pozostaje jeden lokal) - zapowiada Kukiełczak.

Miejsca

Opinie (181) 1 zablokowana

  • (6)

    Ale to by był luksus, alternatywa przejazdu dla Grunwaldzkiej.

    • 8 17

    • Masz alternetywę (1)

      nazywa się kolej. a jak nie lubisz, to masz jeszcze obwodnicę. a jak ci za daleko to masz Chłopską.

      • 9 1

      • a jak nie to jest jeszcze prom

        • 2 0

    • a co jest nie tak z Grunwaldzką że potrzebuje alternatywy? (3)

      • 7 1

      • (2)

        Jak nie wiesz to się nie wypowiadaj. Pojedź tam w godzinach 15-19 i wtedy zobaczysz.

        • 0 6

        • Hahah co za głupek który chce dla 4h szczytu budować nową autostradę miejską.

          Pewnie myślisz że wtedy korki znikną i nie będzie ich wcale, albo lepiej wydaję się ci że jesteś taki sprytny że będziesz pomykał Drogą Czerwoną, a reszta będzie stała w korku na Grunwaldzkiej.

          • 7 1

        • oj mój bozie, biedacek w krecku stoi

          nie chcesz stać w korku nie jeździj samochodem - proste.

          • 6 0

  • (4)

    To kolejny przejaw wiary że więcej dróg umożliwi redukcję kongestii.
    Budowanie dróg to budowanie miast z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów.
    Tak nie musi być.
    Jeżeli nie zlikwidujemy dróg, tych potwornych sznytów tkanki miejskiej, to nieuchronnie czeka nas los umierającego Detroit.
    Potrzebna jest szeroka debata na temat zrównoważonego rozwoju oraz potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu. W debacie może wypowiedzieć się każdy, pod warunkiem, że popiera zrównoważony rozwój i dostrzega problem potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu.
    Tak nie musi być.

    • 7 18

    • "To kolejny przejaw wiary że więcej dróg umożliwi redukcję kongestii. Budowanie dróg to budowanie miast z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów. Tak nie musi być" - takie są fakty, ale jak rozumiem, jeżeli fakty nie są zgodne z tym co ty byś chciał, to tym gorzej dla faktów?

      • 2 2

    • Nie popieram drogi czerwonej (1)

      Ale jeszcze bardziej irytuje mnie twoj sposob pisania w temacie. Ani to merytoryczne, ani przystajace do naszych realiow.

      • 5 1

      • przecież to troll, który się sili na ironię, ale coraz słabiej mu wychodzi

        • 0 1

    • W końcu znalazłem

      Szukałem Twoich tekstów na temat Detroit. Są tak bardzo wartościowe i tak wiele wnoszą do dyskusji.

      • 2 0

  • W Gdańsku ciągle się coś wyburza i buduje drogi. To miasto a nie dzikie prerie. Niedługo nie będzie dokąd nimi jeździć.

    • 13 6

  • Całkiem niedaleko jedną z kamienic odwiedziła pani Stainbach pamiętacie w jakim

    celu?

    • 7 8

  • Nie wiem po co to bicie piany o drogę czerwoną. Na następnych wyborach nie będzie już Budynia, więc nie będzie tej drogi i tyle.

    • 7 5

  • Jednak tak dla czerwonej (1)

    Jak widzę, droga czerona nie w smak niektórym komentującym, a szczególnie tym wspierającym okolicznego dewelopera (galeria handlowa, osiedle browar, itp.), a tak naprawdę jest ona bardzo potrzebna!!! Niekoniecznie jako trójpasmowa, ale taka, kóra przejmie część ruchu z Al. Grunwaldzkiej.

    • 9 24

    • przepotężna jest wiara w to, że jedna droga "przejmuje" ruch z drugiej. A ulice prowadzące z centrum na peryferia nazywasz pewnie "wyjazdówkami" w odróżnieniu od "wjazdówek"?

      • 1 1

  • Renowacja Wajdeloty i okolic (2)

    Dziwne że akurat przy prywatnej galerii metropolia

    • 9 12

    • czepiajcie się tego Budynia, bo jest o co, ale nie tak, że:
      - nie zrobi infrastruktury, inwestor nie przyjdzie, to skandal, bo miasto nic nie robi, a w centrum straszą dziury wstydu,
      - jak zrobi infrastrukturę, inwestor przyjdzie, to skandal, bo miasto finansuje prywatnych inwestorów

      • 6 2

    • i przy osiedlu "Górskiego" też modernizacja budynków

      żeby "nowi mieszkańcy" mieli ładniejsze widoki

      • 3 1

  • Stare to uroki wszystkich miast i powinno się o te zabudowy dbać

    • 11 3

  • Wystarczy rzut oka na mapę, żeby widzieć jaką bzdurą jest obecnie droga czerwona... (9)

    ...skoro równolegle do nie je biegnie 3 pasmowa Grunwaldzka i dwupasmowa Chłopska.

    • 22 11

    • trochę więcej wiedzy by się przydało (8)

      Widać, że słoik się odezwał, co tylko na mapę przy aktykule popatrzył.
      Trzeba ci wiedzieć słoiku, że w stronę centrum Gdańska z Chłopskiej robi się Rzeczpospolitej, potem Legionów i dalej Wyspiańskieg...

      • 2 11

      • co za idiota, budowa dróg nie likwiduje korków (5)

        • 5 1

        • (4)

          pewnie jak zlikwidować drogi to korki też znikną :)

          • 2 1

          • Też nie zniknął (3)

            Dowolna ilość dróg zawsze się w mieście zakorkuje. Głupotą jest więc inwestowanie w drogi tylko w tym celu.

            • 1 0

            • (2)

              Korki powodują ludzie. Nigdy nie widziałem korka utworzonego przez same samochody. A najwięcej korków tworzą ludzie podejmujące debilne decyzje. Jak myślisz, dlaczego Paryż został nieco ponad 100 lat temu gruntownie przebudowany? Poleciały tam prawdziwe zabytki, a nie teutońskie kamienice. Bo miasto musi żyć, a życie to m. in. komunikacja.

              • 0 1

              • i dlatego teraz w Paryżu maksymalnie ograniczają możliwość poruszania się samochodami?

                • 0 0

              • Korki powoduje nadmiar samochodów

                • 0 0

      • co ty nie powiesz?

        • 0 0

      • Chyba nie do końca...

        Do Śródmieścia z Legionów jedziesz w Kościuszki (dawna obwodnica Wrzeszcza) lub Mickiewicza, potem Hallera, Kliniczna i Marynarki Polskiej. Chyba że jeździsz tylko z GPS i liczysz każde sto metrów.

        • 1 0

  • Widzialem - wyglada elegancko

    I jak juz robiono elewacje, mozna bylo przeniesc anteny na dach, koszt w skali calej inwestycji bylby zaden.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane