• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most, wiadukt i nawierzchnia na Trakcie św. Wojciecha, ale nie wszystko na raz

Maciej Naskręt
29 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wiadukt Biskupia Górka w ciągu Traktu św. Wojciecha. Wiadukt Biskupia Górka w ciągu Traktu św. Wojciecha.

W tym roku zostaną ogłoszone przetargi na opracowanie projektu budowlanego nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska i mostu nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej zobacz na mapie Gdańska. Roboty budowlane mają wystartować dopiero po upływie 3-5 lat. Za to jednak jeszcze w tym roku kierowcy powinni pojechać po płaskiej jak stół nawierzchni Traktu św. Wojciecha przez Orunię.



Co najbardziej dokucza ci na Trakcie św. Wojciecha?

Wiadukt Biskupia Górka, posadowiony nad magistralą kolejową tuż przy Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, zostanie rozebrany w ciągu najbliższych 5-6 lat. Obiekt jest mocno zużyty. Mogą nim jeździć teraz wyłącznie samochody o masie całkowitej nie przekraczającej 30 ton, czyli o 20 mniej niż w przypadku nowych obiektów. Ponadto kierowców pojazdów ciężarowych obowiązuje zakaz jazdy z prędkością większą niż 30 km/h z uwagi na brak dostatecznych zabezpieczeń chroniących pojazd przed upadkiem z wiaduktu.

Zanim jednak stary obiekt zostanie rozebrany, gdański ZDiZ planuje wybudować i oddać do użytku nowy wiadukt, który położony będzie kilka metrów na północ od dotychczasowego obiektu.

Prace budowlane nie powinny zakłócać ruchu na Trakcie św. Wojciecha. - Nie wyobrażam sobie, że zamykamy przejazd tym strategicznym dla miasta ciągiem komunikacyjnym. Dlatego po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przekładamy na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozbieramy stary obiekt - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

ZDiZ najpierw zamówi projekt wiaduktu Biskupia Górka

W kwietniu władze ZDiZ w Gdańsku otrzymały upoważnienie od prezydenta Pawła Adamowicza do przeprowadzania procedury przetargowej, w której zostanie wyłoniony wykonawca projektu nowego wiaduktu Biskupia Górka.

- W miejskiej kasie zabezpieczono na to kwotę 2,5 mln zł. Dokumentacja powinna być gotowa najpóźniej w 2015 r. Zabieramy się do pracy - mówi Mieczysław Kotłowski.

Przetarg na opracowanie dokumentacji budowy wiaduktu o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę ma być ogłoszony jeszcze przed zbliżającymi się wakacjami.

Dzięki budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka, kolejarze zyskają miejsce na rozbudowę m.in. linii SKM. Dzięki budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka, kolejarze zyskają miejsce na rozbudowę m.in. linii SKM.
Nowy wiadukt umożliwi rozbudowę linii SKM

Obecnie pod wiaduktem Biskupia Górka wiedzie dwutorowa magistrala kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Budowa nowego i rozebranie starego wiaduktu ma zapewnić więcej miejsca na wyprowadzenie dodatkowych torów w kierunku Oruni.

Uzyskane w ten sposób miejsce pod wiaduktem umożliwi m.in. władzom spółki SKM przedłużenie linii kolejowej nr 250 z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka tzw. kozłem.

Most umożliwiający dojazd do Traktu św. Wojciecha od ul. Starogardzkiej. Most umożliwiający dojazd do Traktu św. Wojciecha od ul. Starogardzkiej.
Nowy most nad Kanałem Raduni w Lipcach

Miasto planuje też rozebranie tymczasowego mostu o konstrukcji stalowej nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej. W jego miejscu ma się pojawić betonowa przeprawa.

- Zlikwidujemy na moście wąskie gardło, czyli ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją. Nowy obiekt nad kanałem ma być w przekroju jednej jezdni i dwóch pasów ruchu w każdą stronę - tłumaczy Kotłowski.

W tym roku ma ruszyć przetarg na opracowanie projektu budowlanego. Roboty powinny ruszyć w 2014 r., jeśli oczywiście miasto znajdzie na to środki.

Co ciekawe, w docelowej inwestycji nad Kanałem Raduni jest budowa nie jednego, a dwóch mostów. Każdy, według koncepcji, obsługiwałby ruch dwoma pasami w przeciwnym kierunku. Jednak budowa drugiego obiektu jest według urzędników w obecnej sytuacji zbędna z dwóch powodów. Po pierwsze lwią część ruchu z ul. Starogardzkiej przejęła Południowa Obwodnica Gdańska. Na razie przeprawa nad kanałem nie wymaga dużej przepustowości - jeden most ma wystarczyć. Rozbudowa południowej dzielnicy Maćkowy nie postępuje gwałtownie.

Po drugie ul. Starogardzka pozostanie na razie w układzie jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę (1x2). Gdyby powstał drugi most, samochody i tak musiałyby tuż za kanałem przejechać zwężenie z dwóch w jeden pas drogi, a rozbudowa ul. Starogardzkiej do dwóch jezdni to melodia bardzo odległej przyszłości.

Odcinek Traktu św. Wojciecha przeznaczony do remontu. Odcinek Traktu św. Wojciecha przeznaczony do remontu.
Nowa nawierzchnia na Trakcie św. Wojciecha jeszcze w tym roku

Gdański ZDiZ w piątek ogłosił przetarg na remont ok. 1 km nawierzchni, jezdni i chodników Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska do ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska.

Inwestycja zakłada rozebranie i ułożenie nowych krawężników kamiennych, siatki przeciwspękaniowej, nawierzchni jezdni, wykonanie nowych zatok autobusowych, a także wykonanie nowej nawierzchni chodników.

Otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 27 maja 2013 r. Wykonanie zamówienia nie powinno trwać dłużej niż cztery miesiące od dnia zawarcia umowy.

To kolejny przebudowywany odcinek Traktu Św. Wojciecha. W ubiegłym roku odbyła się kompleksowa modernizacja tej ulicy na ok. 1,5-kilometrowym odcinku od granicy administracyjnej miasta do włączenia w Obwodnicę Południową Gdańska.

Miejsca

Opinie (120)

  • Ten kwałek ?? (1)

    To jest ten duży remont ? Przecież tam jest niezębny remont na całej długości. Ile można czekać. Na co w takim razie idą pieniądze z podatków...

    • 10 0

    • poszły na budowę obwodnicy i ekrany dźwiękochłonne przy kolejnej estakadzie

      wiodącej z nikąd do nikąd, lub na szerokie arterie tnące tkankę miejską

      • 2 2

  • KTO Z WAS USZKODZIŁ SAMOCHÓD NA TRAKCIE??

    bo mi urwał się tłumik na dziurze...

    • 6 0

  • Znowu Pan Naskręt ma niepełne informacje

    Pod wiaduktem na trakcie mieściły się 2 tory szlakowe i po jednej stronie tor wyciągowy stacji Gd. Południe a po drugiej tor tramwajowy lini 6 . Tramwaj rozebrano tory szlakowe leżą tam gdzie były a po torze wyciągowym jest puste miejsce ( na fotce po prawej stronie) a więc jest miejsce na położenie nowego toru Skm w śladzie starego. Tylko że kozioł oporowy ma stać PRZED mostem od strony Gdańska więc jego stan nie przeszkadza w niczym, dopiero w dalszej perspektywie jest przewidziane poprowadzenie toru dalej ale jak napisałem miejsce już dziś jest . Wystarczyłoby założyć buty i iśc na spacer przed napisaniem artykułu. A co się tyczy nawierzchni to powinna być nie od Gościnnej a od zjazdu a obwodnicy południowej do ul. Sandomierskiej . Na całym Tym odcinku są strasze dziury. Pan Dziennikarz lubuje się w artukułach o komunikacji ale nie sprawdza na ,,Gruncie" tego co mu inni mówią a potem jego artykuły są nie całkiem rzeczowe. Aczkolwiek ciekawe.

    • 6 1

  • BRUDASY - Gdask - ORUNIA to syf i brud oraz smrod (1)

    BRUDASY - jak wam niewstyd trzymac taki brud syf i smrod w calym GDANSKU i szczegolnie na ORUNI

    • 5 5

    • odezwała się hrabianka

      • 2 3

  • Trak św Wojciecha praktycznie już nie istnieje.

    Asfalt popękany jest już cały. Wertepy dziury nierówności. I brudno bardzo. A nie zapominajmy że to wjazd do Gdańska. Jedna z bardzo ważnych wizytówek miasta.

    • 14 0

  • Trak Sw Wojciecha wymaga Generalnej Przebudowy a nie remontu (1)

    Tu jest potrzebna generalna przebudowa calej ul a nie remont - ORUNIA jak zwykle prowizorka i improwizacja -ORUNIA dzielnica zapomniana przez Wladze Miasta i Wojewodztwa
    To Wy BRUDASY wystawiacie o sobie wizytowke tym stanem ORUNI

    • 10 0

    • To Wladzy na ORUNI sa ulice i kamienice - brudasy i fleje

      • 3 1

  • Ulica Starogardzka (1)

    A ja bym chciał zapytać na kiedy jest planowany remont ulicy starogardzkiej ? Dzielnica mackwoy staje się coraz bardziej zamieszkana a komunikacja miejska tam "leży". Dojście do pętli autobusowej przy ulicy bartniczej zimą to prawdziwa katorga i niebezpieczeństwo. brak jest tam pobocz, oświetlenia, chodników a samochody pędzą tam z dużą prędkością. Pytam się więc pana budynia i jego armię kiedy mają zamiar coś z tym zrobic? pamiętajmy że przy wyborze miejsca zakupu mieszkania komunikacją odgrywa istotna rolę! Więc dopóki jej tam nie będzie to i rozwój dzielnicy będzie spowolnić.

    • 13 1

    • Co racja to racja

      Nie wiesz jak tam sprawa z chodnikiem ? W styczniu tego roku obiecywali, że zbudują jeszcze w tym roku, ale chyba wymówią się długą zimą.

      • 0 0

  • a co z resztą ?!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    konkretnie chodzi o odcinek od sygnalizacji świetlnej przy Wyrobka/Kolumba do KFC na Morenie TRAGEDIA to kwalifikuje się na pozew zbiorowy kierowców jeżdżących tą trasą ,a jest tego w ciągu doby kilkanaście tysięcy CO PAN NA TO PANIE KOTŁOWSKI I SPÓŁKA Z ZDIZ ?!!!!!!!!!

    • 5 0

  • cały Trakt woła o pomstę do nieba!

    Jadąc nie wiadomo którą dziurę wybrać, bo nie ma możliwości ominąć wszystkich. A tu remont aż 1km! Naprawdę gratulacje, WIZYTÓWKA wjazdowa do miasta znakomita! Koła urywa.

    • 9 1

  • Trakt Św. Wojciecha potrzebuje patrona

    Skoro to trakt Św. Wojciecha to może Jego Luminiscencja Gen Dywizji Sławoj obejmie remont swym patronatem, szczodrze potrząsnąwszy sakiewką. W końcu widok z pałacu nad Radunią powinien zapierać dech w piersi, a nie tylko czekać na pokropek i kaskę.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane