• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most, wiadukt i nawierzchnia na Trakcie św. Wojciecha, ale nie wszystko na raz

Maciej Naskręt
29 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wiadukt Biskupia Górka w ciągu Traktu św. Wojciecha. Wiadukt Biskupia Górka w ciągu Traktu św. Wojciecha.

W tym roku zostaną ogłoszone przetargi na opracowanie projektu budowlanego nowego wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska i mostu nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej zobacz na mapie Gdańska. Roboty budowlane mają wystartować dopiero po upływie 3-5 lat. Za to jednak jeszcze w tym roku kierowcy powinni pojechać po płaskiej jak stół nawierzchni Traktu św. Wojciecha przez Orunię.



Co najbardziej dokucza ci na Trakcie św. Wojciecha?

Wiadukt Biskupia Górka, posadowiony nad magistralą kolejową tuż przy Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, zostanie rozebrany w ciągu najbliższych 5-6 lat. Obiekt jest mocno zużyty. Mogą nim jeździć teraz wyłącznie samochody o masie całkowitej nie przekraczającej 30 ton, czyli o 20 mniej niż w przypadku nowych obiektów. Ponadto kierowców pojazdów ciężarowych obowiązuje zakaz jazdy z prędkością większą niż 30 km/h z uwagi na brak dostatecznych zabezpieczeń chroniących pojazd przed upadkiem z wiaduktu.

Zanim jednak stary obiekt zostanie rozebrany, gdański ZDiZ planuje wybudować i oddać do użytku nowy wiadukt, który położony będzie kilka metrów na północ od dotychczasowego obiektu.

Prace budowlane nie powinny zakłócać ruchu na Trakcie św. Wojciecha. - Nie wyobrażam sobie, że zamykamy przejazd tym strategicznym dla miasta ciągiem komunikacyjnym. Dlatego po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przekładamy na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót rozbieramy stary obiekt - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

ZDiZ najpierw zamówi projekt wiaduktu Biskupia Górka

W kwietniu władze ZDiZ w Gdańsku otrzymały upoważnienie od prezydenta Pawła Adamowicza do przeprowadzania procedury przetargowej, w której zostanie wyłoniony wykonawca projektu nowego wiaduktu Biskupia Górka.

- W miejskiej kasie zabezpieczono na to kwotę 2,5 mln zł. Dokumentacja powinna być gotowa najpóźniej w 2015 r. Zabieramy się do pracy - mówi Mieczysław Kotłowski.

Przetarg na opracowanie dokumentacji budowy wiaduktu o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę ma być ogłoszony jeszcze przed zbliżającymi się wakacjami.

Dzięki budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka, kolejarze zyskają miejsce na rozbudowę m.in. linii SKM. Dzięki budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka, kolejarze zyskają miejsce na rozbudowę m.in. linii SKM.
Nowy wiadukt umożliwi rozbudowę linii SKM

Obecnie pod wiaduktem Biskupia Górka wiedzie dwutorowa magistrala kolejowa. Ograniczona przestrzeń między przyczółkami mocno zużytego obiektu uniemożliwia zmieszczenie kolejnych torów. Budowa nowego i rozebranie starego wiaduktu ma zapewnić więcej miejsca na wyprowadzenie dodatkowych torów w kierunku Oruni.

Uzyskane w ten sposób miejsce pod wiaduktem umożliwi m.in. władzom spółki SKM przedłużenie linii kolejowej nr 250 z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem budowy stacji Gdańsk Śródmieście linia kolejowa nr 250 ma się kończyć przed wiaduktem Biskupia Górka tzw. kozłem.

Most umożliwiający dojazd do Traktu św. Wojciecha od ul. Starogardzkiej. Most umożliwiający dojazd do Traktu św. Wojciecha od ul. Starogardzkiej.
Nowy most nad Kanałem Raduni w Lipcach

Miasto planuje też rozebranie tymczasowego mostu o konstrukcji stalowej nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej. W jego miejscu ma się pojawić betonowa przeprawa.

- Zlikwidujemy na moście wąskie gardło, czyli ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją. Nowy obiekt nad kanałem ma być w przekroju jednej jezdni i dwóch pasów ruchu w każdą stronę - tłumaczy Kotłowski.

W tym roku ma ruszyć przetarg na opracowanie projektu budowlanego. Roboty powinny ruszyć w 2014 r., jeśli oczywiście miasto znajdzie na to środki.

Co ciekawe, w docelowej inwestycji nad Kanałem Raduni jest budowa nie jednego, a dwóch mostów. Każdy, według koncepcji, obsługiwałby ruch dwoma pasami w przeciwnym kierunku. Jednak budowa drugiego obiektu jest według urzędników w obecnej sytuacji zbędna z dwóch powodów. Po pierwsze lwią część ruchu z ul. Starogardzkiej przejęła Południowa Obwodnica Gdańska. Na razie przeprawa nad kanałem nie wymaga dużej przepustowości - jeden most ma wystarczyć. Rozbudowa południowej dzielnicy Maćkowy nie postępuje gwałtownie.

Po drugie ul. Starogardzka pozostanie na razie w układzie jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę (1x2). Gdyby powstał drugi most, samochody i tak musiałyby tuż za kanałem przejechać zwężenie z dwóch w jeden pas drogi, a rozbudowa ul. Starogardzkiej do dwóch jezdni to melodia bardzo odległej przyszłości.

Odcinek Traktu św. Wojciecha przeznaczony do remontu. Odcinek Traktu św. Wojciecha przeznaczony do remontu.
Nowa nawierzchnia na Trakcie św. Wojciecha jeszcze w tym roku

Gdański ZDiZ w piątek ogłosił przetarg na remont ok. 1 km nawierzchni, jezdni i chodników Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Ukośnej zobacz na mapie Gdańska do ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska.

Inwestycja zakłada rozebranie i ułożenie nowych krawężników kamiennych, siatki przeciwspękaniowej, nawierzchni jezdni, wykonanie nowych zatok autobusowych, a także wykonanie nowej nawierzchni chodników.

Otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 27 maja 2013 r. Wykonanie zamówienia nie powinno trwać dłużej niż cztery miesiące od dnia zawarcia umowy.

To kolejny przebudowywany odcinek Traktu Św. Wojciecha. W ubiegłym roku odbyła się kompleksowa modernizacja tej ulicy na ok. 1,5-kilometrowym odcinku od granicy administracyjnej miasta do włączenia w Obwodnicę Południową Gdańska.

Miejsca

Opinie (120)

  • Mam nadzieję, że zaczną...

    Mam nadzieję, że zaczną dość rygorystycznie kontrolować obciążenie ciężarówek, tak aby żadna przeciążona nie niszczyła nawierzchni na którą idzie taka wielka kasa.
    Niech karzą kierowców/przewoźników wysokimi karami pieniężnymi i odpowiednią ilością punktów karnych!

    • 2 0

  • Przemyślane i korzystne inwestycje

    Sytuacja na Trakcie Św. Wojciecha patrząc od strony kierowcy rzeczywiście woła o pomstę do nieba, a organizujący przetargi chyba nie patrzą perspektywicznie i na"szybkiego" chcą zadowolić elektorat. Chodniki i pobocza na obrzeżach całego Miasta Gdańska to jest "jedna wielka porażka". Można sobie zniszczyć ubranie od przejeżdżających samochodów jak również obuwie, a ponadto nogi połamać na dziurach, wertepach, wystających drągach i innych budowlanych pozostałościach. Budowane są nowe osiedla, a już istniejące wymagają odrestaurowania i modernizacji, a są tylko częściowo remontowane. Dlaczego "budowlańcy" projektując osiedla myślą tylko o mieszkaniu a o pozostałych placówkach i infrastrukturze socjalnej zapominają (przedszkola szkoły, placówki ochrony zdrowia, komunikacja, codzienne zakupy blisko miejsca zamieszkania).

    • 2 0

  • srali grali a głupim radość

    • 2 1

  • ...ale nie wszystko na raz

    Czyli na razie nic.

    • 2 0

  • BRUDASY i FLEJE sprzatajcie Miasto Gdansk bo tonie w Smieciach

    • 2 3

  • Trakt Sw Wojciecha to Wizytowka Wladz Miasta i Wojewodztwa

    Brudasy Fleje i Smierdziela

    • 1 4

  • Dziekujem panom (1)

    Większość inwestycji miejskich to pomyłki. Tramwaj na Orunię ma sens ale dla radnych Gdańska liczy się tylko deficytowy stadion. Rusza kolejna inwestycja nowo Bogackich za około 1 mld zł .To 9 km kolej wrzeszcz -lotnisko.Będzie na pewno deficytowa. Ale dopłacimy większymi podatkami od śmieci ,wody nieruchomości.cen biletów dziurami w jezdniach .Adamowicz spieprzaj dziadu mamy cię dość

    • 5 4

    • Bo tramwaj na Orunię nie byłby deficytowy

      Zwłaszcza czując w 151, jak okoliczna ludność oszczędza na mydle...

      • 1 0

  • Brawo a co z resztą trasy?

    • 2 0

  • Na drodze wiazdowej do miasta powinny byc po 2 pasy

    • 3 0

  • 50 tonowe - pojazdy?? przecież nasze nawierzchnie tego nie wytrzymują

    co z tego, że wiadukt się nie zawali jeśli drogi zostaną rozjeżdżone. tylko niektóre drogi mają standard by to wytrzymać.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane