• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy most za 38 mln zł ułatwi dostęp do portu

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 

Sprawdziliśmy postęp prac na budowie nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Obiekt powstaje w ramach przebudowy 12-kilometrowej linii do gdańskiego portu. Most kosztuje 38 mln zł, ale cała inwestycja pochłonie 370 mln zł i będzie gotowa latem 2016 r.



Chodzi o most, który zawieszony będzie nad Wisłą tuż obok historycznego, 100-letniego obrotowego mostu kolejowego, i nieco w cieniu jeszcze większego sąsiada - mostu wantowego im. Jana Pawła II, będącego częścią Trasy Sucharskiego.

Będzie to most wyłącznie kolejowy, po którym pobiegnie linia kolejowa nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do portu morskiego. W sierpniu zeszłego roku spółka PKP PLK, właściciel większości infrastruktury kolejowej w Polsce, zleciła jej przebudowę. Wykonawcą zarówno remontu, jak i budowy nowego mostu, jest hiszpańska firma Dragados.

Obecnie stan zaawansowania robót wynosi 33 proc.

  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Widok z góry na budowę mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
  • Prace przy budowie mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w Gdańsku.
Most nad Martwą Wisłą za 38 mln zł

Jak oceniasz infrastrukturę kolejową w Trójmieście?

Najważniejszym elementem inwestycji jest most na Martwej Wiśle, łączący port z resztą kraju. Nowa przeprawa będzie dwutorowa. Składy pojadą po niej z prędkością 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki niż obecnie. Koszt budowy mostu to 38 mln zł.

Nowy most będzie mieć 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą ma być zawieszony na poziomie 8 metrów. Dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego. Dziś przy starym obiekcie wynosi ona 11 metrów. Docelowo ma być 50 metrów.

Wzrośnie też przepustowość przeprawy.

- Po starym moście mogło jeździć 30 par pociągów na dobę, a z nowego będzie mogło korzystać sześć razy więcej. Nowa przeprawa będzie miała 122 metry długości a jej waga wyniesie 2 tys. ton. Konstrukcja będzie osadzona wyżej od poprzedniej bez filarów, co usprawni żeglugę. Obiekt zostanie też specjalnie podświetlony - mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W czasie inwestycji zmieniono technologię budowy przeprawy. Wcześniej zakładano, że elementy mostu będą montowane na brzegu. Zdecydowano się jednak na spawanie elementów w hali produkcyjnej.

- Elementy mostu są spawane w stoczni Gdynia Nauta. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana drogą morską na miejsce i osadzona na przyczółkach - wyjaśnia Damian Makowski, kierownik kontraktu.

W ramach modernizacji linii do portu, PKP PLK zaplanowała również nowy system sterowania ruchem. Ponieważ zarządzeniem ruchem kolejowym w tym miejscu będą zajmowały się nastawnie na Olszynce i w Porcie Północnym, nie będzie już potrzeby utrzymywania posterunku obok mostu.

Gdy most będzie gotowy i pojadą po nim pociągi, rozpocznie się rozbiórka starego obiektu. Niestety, nie udało się znaleźć pieniędzy na jego zachowanie, konserwację i udostępnienie pieszym.

Czytaj także: Czy 100-letni most kolejowy może być udostępniony pieszym?

  • Wizualizacja nowego mostu na Martwej Wiśle.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego.
  • Wizualizacja iluminacji mostu kolejowego na Martwej Wiśle.
Nowe tory, sieć trakcyjna i nastawnie

Trwa budowa nasypów kolejowych przy moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Uformowane nasypy już teraz przewyższają o półtora metra dotychczasowy nasyp prowadzący do dawnego most kolejowego. Te prace trwają po obu stronach gotowych już przyczółków mostu.

Ruszyły też prace przy odbudowie nowego toru. W wielu miejscach na Olszynce i na Lipcach wykonano podbudowę. Prowadzony jest też montaż sieci trakcyjnej. Kształtów nabierają budynki nastawni w Olszynce i Porcie Północnym. Wykonawca prowadzi też prace przy budowie przejść podziemnych dla mniejszych zwierząt.

W ramach prac na linii kolejowej przewidziano także montaż ekranów akustycznych. To oznacza, że mieszkańcy nie usłyszą przejeżdżających składów kolejowych. Tego typu ekrany pojawią się na Olszynce i Przeróbce.

W ramach inwestycji zostaną rozebrane i odbudowane trzy wiadukty kolejowe: jeden nad ul. Sienną i dwa nad ul. Siennicką.

Budowa mostu i modernizacja dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Miejsca

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • rozwijac rozwijac (4)

    dzieki tez inwestycji pojdzie w gore mniejmy nadzieje obrot portu, obrot kraju czyli nasz pkb do gory.
    Nie wnikam kto jest inicjatorem tego. Za pare lat prezydent elekt badz nowy prezydent andrzej bedzie sie tym chwalic ze poszlo do gory, co poszlo? Export, import. To dzieki mnie powie ktorys z nich ha ha

    • 39 9

    • yhy (2)

      Tak ale nadal będą wąskie gardła i to było powiedziane, węzeł tczewski sie zapycha a nie ma alternatywy linia 202 jak jednotorowa od wejherowa tak nadal ma taką być, podobnie odcinek Białogard-Piła

      • 0 0

      • To niech sobie sodomici z funduszu lgbt drugą linie wybudują, hehe

        • 0 0

      • gdańsk - elbląg

        moze by tak wybudowac linie gdansk elblag wzdłuż 7demki ?
        i pasazerowie by skorzystali i kontenery moznaby tedy pchac z pominieciem Tczewa

        • 0 0

    • Nie wziąłeś dziś tabletek? Żałosny biedny palant zachwycający się tym, że ktoś buduje most.

      • 0 0

  • Ja (5)

    I bardzo dobrze że ułatwi dojazd do portu, mniej korków a i świetnie się prezentuje :)

    • 32 10

    • korki (1)

      to chyba w uszach, bo jest to most kolejowy! A gdyby tak przed napisaniem, przeczytać...

      • 14 7

      • kolej przejmnie ruch z drog

        gdyby nie wzrost przepustowosci tej linii kolejowej, to jedyna mozliwoscia byloby wywiezenie wiekszej ilosci ladunku na jeszcze wiekszej ilosci TIRow
        czyli ten most przyczyni sie do ograniczenia korkow

        • 11 3

    • 10/10 :D

      • 2 0

    • jaaa !!

      naturliś !!! o korki na moście kolejowym - cóż ! ?? nie każdy jest omnibusem

      • 4 7

    • Na pewno?

      Takie gotowe teksty dostajecie sms-ami od swoich mocodawców? Coś ci się popieprzyło

      • 0 0

  • Te swietlne fajerwerki... (1)

    ...sa doprawdy zbyteczne.

    • 6 29

    • dokladnie

      Nie robmy Las Vegas jak na PKMSlowackiego. Wystarczy dyskretne i funkcjonalne oswietlenie.

      • 2 2

  • Most kolejowy dla pendolina (1)

    mówię to wam ja

    • 11 26

    • przy budowie mostu robotnicy zarabiają 6 tys. zł

      Za 6 tys. pracują złodzieje albo idioci

      • 0 0

  • (5)

    Jestem ekspertem od mostów. Proszę o pytania.

    • 11 16

    • Zatem Pytanie (3)

      Jak masz na imię ekspercie?

      • 5 2

      • M (2)

        Marek.
        Marek Mostowiak
        Zona (była) Hanka.

        • 14 2

        • (1)

          Zgadza się nazwisko, ale nie "Marek", tylko Przęślisław.

          • 8 0

          • M

            Przęślisław to wuj (przez samo w), bardziej znany wśród ekspertów mostowych.
            Obaj jednakowoż zamieszkujemy tę sama miejscowość (ja od niedawna) Chrząszczyżewoszyce (powiat Łękołody).

            • 11 0

    • Skąd tyś się urwał z tą propozycją?! :)) Przecież w Polsce wszyscy są ekspertami!

      • 1 0

  • Na otwarcie mostu zaproszą Danusie Hooojarską.

    To ONA gorąco popierała budowę tego mostu.........Chichot Historii

    • 10 2

  • Czyli stoją sobie dwa mosty, za chwilę będa stały trzy... (12)

    a żaden pieszy ani rowerzysta nie ma szansy po żadnym z nich przedostać się na druga stronę. Kto to tak wymyślił?

    • 63 11

    • Rozwiązanie

      jedź po dnie

      • 7 9

    • zaraz najstarszy z nich zostanie zlikwidowany (8)

      Niestety pomysl, aby go wyremontowac i zostawic jako pieszo-rowerowy upadl.

      Sprawdzana jest mozliwosc dolaczenia jakiejs kladki do wantowego.

      • 6 0

      • (7)

        Stary most utrudnia żeglugę - przebudowa ma umożliwić też przepływanie szerszym i wyższym jednostkom.
        Ciekawi mnie to, że w przypadku kładki na ołowiankę niektórzy krzyczą, że utrudni ona żeglugę, a jakoś tu nad nią nikt się nie zastanawia.

        • 11 1

        • Stary, niski most znika... (4)

          jeszcze tylko zrobić cos z Siennickim i transport Wisłą można zaczynać!! :D

          Z tego co mówią ludzie z Portu bardzo chciali by się rozwijać w tym kierunku ale niestety hamuje ich Most Siennicki (jest za niski) i przez to nie moga wpłynąć żadne większe barki...;(
          Nie wsponinając o tym w jakim stanie żeglugowym jest Wisła... ;P

          • 11 0

          • Dawno temu, czyli ponad 30 lat jeździłem z dziadkiem na ryby. (2)

            Barki przepływały bardzo często. Wtedy mozna było, a teraz nie?

            • 7 1

            • (1)

              A prapradziadek woził warzywa na targ wozem, to czemu teraz do Biedronki by się nie dało? Czysto i ekologicznie.

              • 1 1

              • Prędzej kaktus mi na dłoni wyrośnie niż w ciągu dwóch dekad rozpocznię się transport towarowy wzdłuż wisły

                • 0 0

          • Bredzisz

            Budowa stałych mostów utrudnia tam żeglugę. Kiedyś wszystkie się otwierały i to umożliwiało pływanie tam większym jednostkom. Nowe stałe mosty niszczą tam żeglugę.

            • 3 0

        • Stary most utrudnia żeglugę? (1)

          Wystarczyłoby go wyremontować i by nie utrudniał. Nowe mosty już nie utrudniają żeglugi, one już uniemożliwiają żeglugę większym jednostkom. Polityka Gdańska w tym względzie jest dziwna. Niby rozbudowa, unowocześnianie, a naprawdę uniemożliwianie żeglugi.

          • 4 1

          • Ale te martwice zapoczatkowala budowa siennickiego ktory sie nie otwiera. Oto klops. Nieoplacalnym jest jego zmiana. A może ten stary zamienić na most samochodowy na wyspę sobieszewska? Tylko usprawnic mechanizm otwierania żeby to trwalo 15 min a nie godzinę otwarcie i godzinę zamkniecie.

            • 0 0

    • No to zaraz wybuduje się czwarty - rowerowy

      a potem piąty - pieszy, i jeszcze szósty - "zwierzęcy".
      A znajomi królika wezmą ile trzeba...

      • 6 2

    • .. to znaczy że dwa niepotrzebne będzie można ukraść. Eksperci już ostrzą piły...

      • 0 0

  • Hiszpańska (1)

    dotowana firma budowlana brawo!

    • 26 6

    • Coś nie tak?

      Przecież wszystko gra, murzynie europy

      • 1 0

  • (7)

    I JAK ma być dobrze w Polsce skoro zlecenie dostają Hiszpanie !!!!! Nie wspieramy polskiego przemysłu wręcz siebie niszczymy!!!!!

    • 46 21

    • każdy może startować w przetargu

      • 8 1

    • Zrób coś z tym w niedzielę (3)

      • 4 6

      • (2)

        A to prezydent rozstrzyga przetargi? Czy może ma wypowiedzieć wojnę Hiszpanii?

        • 3 6

        • Oczywiście że nie

          Ale narzekamy jak jest teraz, więc krok po kroku to zmieńmy

          • 6 2

        • związek władzy ustawodawczej i prawa działającego na niekorzyść polskiego przedsiębiorcy i konsumenta

          jest niezrozumiały?

          • 2 0

    • (1)

      chlopie jkaby polska firma to robila to a ) rozkradli by materiały b)przepilby reszte co sie nie da rozkrasc c)przeciagali by budowe w nieskonczonosc bo hajs..

      • 0 4

      • Bo hajs pajacu to dają ci z zasiłku żebyś mógł na orunii z koleszkami bełta w bramie zrobić

        • 0 0

  • (2)

    38 mln zl, czyli za jeden ECS można zbudować kilkanaście takich mostów, ale na most na Wyspe Sobieszewska nie ma pieniędzy. Nie ma też pieniędzy, by dorzucić się na 1,5-metrowy chodnik na inwestycji kolejarzy, więc pieszym pozostanie nadal łamanie zakazu lub przeprawa kajakiem.

    • 71 10

    • (1)

      Bo ten most, który stawiają, służy zarabianiu pieniędzy.... jakby na Sobieszewskiej odkryli np. wegiel, toco innego...

      • 7 3

      • A stadion miał służyć utrzymaniu koryta, co by lemingi z zachwytu piały i podskakiwały przyklaskując jak małpy

        w cyrku co to za juropa przyszła do ciemnogrodu. Potem te lemingi zapomniały na ten stadion chodzić

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane