- 1 Miejski sylwester tylko w Gdańsku (70 opinii)
- 2 BMW potrąciło kobiety idące na zielonym (298 opinii)
- 3 List nowożeńców przepłynął długą drogę (169 opinii)
- 4 Nowe przystanki zamiast jazdy na pętlę (41 opinii)
- 5 Ważny most zamknięty przez dwa dni (62 opinie)
- 6 Uderzył w przystanek, popękały szyby (117 opinii)
Nowy pociąg dla Pomorza za 35 mln zł
Ma kosztować 35 mln zł i wyjedzie na tory jesienią przyszłego roku - mowa o nowym pociągu zamówionym przez Województwo Pomorskie w nowosądeckim Newagu. W przyszłości nowych "Impulsów" może być nawet 10, ale warunkiem ich dostawy jest uruchomienie dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
- Dostawa jednego pojazdu wraz z przeprowadzeniem instruktaży technicznych dla pracowników operatora kolejowego będzie kosztować niespełna 35 mln zł, a pociąg powinien dotrzeć na Pomorze już w październiku przyszłego roku. Nowych pociągów może być jednak więcej, ponieważ umowa przewiduje prawo opcji, pozwalające na zwiększenie przedmiotu zamówienia o dodatkowe 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych - informuje Marcin Józefowicz z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Pociąg obsłuży połączenia regionalne
Tak jak już wcześniej informowaliśmy, pojazd będzie przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych, czyli dłuższych tras na terenie województwa. To m.in.:
- linia 9 Malbork - Gdańsk Główny (z możliwością rozszerzenia trasy do Iławy Głównej),
- linia 131 Tczew - Smętowo (z możliwością rozszerzenia trasy do Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy Głównej),
- linia 202 Gdańsk Główny - Słupsk,
- linia 204 Malbork - Elbląg,
- linia 405 Słupsk - Ustka Uroczysko
Rozkład jazdy PKP w Trójmieście
Po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229 pojawi się też możliwość rozszerzenia tras z Kościerzyny i Kartuz do Gdyni Głównej i Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku poprzednio kupowanych pojazdów, nowy pociąg ma mieć klimatyzację, sieć Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz defibrylatory AED. Nad bezpieczeństwem podróżnych będzie czuwał monitoring.
Pojazd będzie posiadał m.in. miejsca oznaczone jako miejsca uprzywilejowane, przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz toaletę przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostanie również wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów.
Będą środki z KPO - będzie więcej pociągów
W czerwcu samorząd Województwa Pomorskiego złożył wniosek o dofinansowanie kolejnych zamówień w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
- Jeśli dofinansowanie z KPO zostanie przyznane, wówczas samorząd będzie chciał w pełni wykorzystać przewidziane w przetargu prawo opcji i zamówić łącznie 10 nowoczesnych "ezetów". Pozwoli to w dalszym ciągu konsekwentnie rozwijać transport kolejowy na Pomorzu i poprawiać komfort podróży pasażerów - dodaje Marcin Józefowicz.

Podpisanie umowy oznacza, że w latach 2023-2026 Newag dostarczy na Pomorze co najmniej 36 nowoczesnych pociągów (a 45, jeśli zostaną odblokowane pieniądze z KPO). Wcześniej Samorząd podpisał umowy na dostawę 31 elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także 4 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, nazywanych popularnie "hybrydami".
Liczba nowych pociągów w kolejnych latach:
- 2023 - 8 pociągów
- 2024 - 8 pociągów
- 2025 - 8 pociągów + 9 (zależne od pozyskania dofinansowania w ramach KPO)
- 2026 - 12 pociągów
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-08-17 08:47
Widzę wpisy o tłoku... cóż od lat proponuję zmianę filozofii, co pozwoliłoby zwiększyć częstotliwość. (6)
A większa częstotliwość, to mniejszy tłok i szybszy dojazd.
Ale wszyscy wiedza lepiej = mnie to zwisa, bo nie korzystam.
Obecnie połączenia opierają się na jakimś archaicznym sposobie myślenia, by z jednego punktu do drugiego dojechać jednym pociągiem. Ale nie po to była budowana w takiej a nie innej formie stacja wA większa częstotliwość, to mniejszy tłok i szybszy dojazd.
Ale wszyscy wiedza lepiej = mnie to zwisa, bo nie korzystam.
Obecnie połączenia opierają się na jakimś archaicznym sposobie myślenia, by z jednego punktu do drugiego dojechać jednym pociągiem. Ale nie po to była budowana w takiej a nie innej formie stacja w Osowej, by z tego rozwiązania nie korzystać.
PKM powinna z dużą częstotliwością jeździć po trasie Gdynia Gdańsk (oczywiście bez jakichś egzotycznych kombinacji przez Sopot). Obsługa Kaszub powinna polegać na dojazdach do stacji przesiadkowej w Osowej, być może rano i wieczorem można puścić jakiś pociąg bezpośredni do Gdańska czy Gdyni.
Wystarczy tak mało, by było o wiele lepiej.- 15 13
-
2023-08-17 10:04
(3)
Wszystko fajnie tylko oblozenie pociagow dniu Kaszub je większe niż z Gdyni.
- 2 4
-
2023-08-17 11:34
(2)
niezbyt rozumiem co to ma do rzeczy
- 1 2
-
2023-08-17 16:02
Nic tak się wkleiło.
- 1 0
-
2023-08-17 17:47
Fajnie że się przyznałaś
Rzeczywiście mało rozumiesz. W relacjach gdzie jest więcej pasażerów uruchamia się połączenia bezpośrednie, a tam gdzie mniej, skazuje na przesiadki. Czyli to "Gdynia" powinna się przesiadać, jak już.
- 3 0
-
2023-08-17 17:44
To juz było i się nie sprawdziło. (1)
Do Kartuz można było dojechać z przesiadką w Pruszczu Gdańskim, a do Kościerzyny w Gdyni Głównej (Osobowej). To była totalna klęska, mało kto tak robił.
- 1 0
-
2023-08-17 21:10
Do Kartuz to kiedyś można było dojechać z Pruszcza Gdańskiego (zaliczając po drodze kilka stacji) i dalej, bezpośrednio jechać do Łeby przez m.in. Miechucino, Sierakowice, Garczegorze.
Ponad 133 kilometrowa linia z Pruszcza do Łeby. W sumie 39 stacji/przystanków.
Od 23 lat nieczynna. Linia nieprzejezdna. Tory rozkradzione.Do Kartuz to kiedyś można było dojechać z Pruszcza Gdańskiego (zaliczając po drodze kilka stacji) i dalej, bezpośrednio jechać do Łeby przez m.in. Miechucino, Sierakowice, Garczegorze.
Ponad 133 kilometrowa linia z Pruszcza do Łeby. W sumie 39 stacji/przystanków.
Od 23 lat nieczynna. Linia nieprzejezdna. Tory rozkradzione. Budynki dworcowe zdewastowane lub wyburzone.
Na przykład w sierpniu 2010 budynki stacji Linia Zakrzewo z 1905 roku zostały zburzone tj. budynek dworca, kolejowa wieża ciśnień, budynki zaplecza technicznego wraz z infrastrukturą. Prokowo również zrównane z ziemią i śladu po dworcu nie ma.- 1 0
-
2023-08-17 07:11
Nowe pociągi są super, ale jest jedno ale. Brak wygodnych poręczy. Bardzo często są sytuacje, że w porannych i popołudniowych godzinach szczytu trzeba stać. Wszystko fajnie, jak jedzie się tak 15 minut, ale ludzie tak nie raz spędzają więcej niż godzinę. Tak jak mówiłem, nowe pociągi są komfortowe, szczególnie latem, wszystko cacy, klima działa,
Nowe pociągi są super, ale jest jedno ale. Brak wygodnych poręczy. Bardzo często są sytuacje, że w porannych i popołudniowych godzinach szczytu trzeba stać. Wszystko fajnie, jak jedzie się tak 15 minut, ale ludzie tak nie raz spędzają więcej niż godzinę. Tak jak mówiłem, nowe pociągi są komfortowe, szczególnie latem, wszystko cacy, klima działa, konduktorki mają ładne picie, ale fajnie jest do czasu, gdy podróż pokonuje się stojąc. Nie ma czego się złapać, a te uchwyty przy siedzeniach to polecam przy awaryjnym hamowaniu ....
- 27 6
-
2023-08-17 07:29
PKM to stan umysłu (10)
Pociągi bez wentylacji okna zablokowane. Drastyczne sceny popołudniu ludzie nie mogą wysiąść tłum napięra ludzie są podirytowani. Część ludzi nie miała szansy wsiąść do pociągu. A ostatnio nawet byliśmy zmuszeni skakać przez wózek z dzieckiem w środku aby wysiąść. Pociągi są nie realne do tego co jest, nie ma się czego złapać stojąc w tłumie, ludzie latają po pociągu. Powiem tak bydło lepiej jeździ niż my PKM.
- 111 16
-
2023-08-17 07:42
A pamiętam jak jeszcze parę lat temu ludzie pisali na tym portalu, że budowanie pkm jest bezsensu bo pociągi będą powietrze wozić...
- 53 4
-
2023-08-17 07:58
PKM ma swoje pociągi? Myśleliśmy, że to SKM i Polregio obsługuje linię PKM (3)
- 14 16
-
2023-08-17 08:11
(1)
tylko Polregio
- 22 2
-
2023-08-17 11:15
składy są własnością urzędu marszałkowskiego to czy są w gestii polregio czy SKM trójmiasto to kwestia drugorzędna
- 7 2
-
2023-08-17 12:20
Skrót myślowy, każdy wie. że chodzi o trasę, niezależnie od wybranego do jej obsługi przewoźnika.
- 2 0
-
2023-08-17 09:12
Teraz i tak jest dużo lepiej (1)
Od kiedy nie ma SKMki. Jakoś od początku roku nie było takiej sytuacji żebym nie weszła do pociągu, a jeżdżę w najpopularniejszych godzinach i wsiadam na najpopularniejszych stacjach. Okna bez problemu można otworzyć, nie są zablokowane jak w SKM, że ludzie koniec końców jeździli z odpowiednimi kluczami do ich odblokowywania. Klima też zazwyczaj
Od kiedy nie ma SKMki. Jakoś od początku roku nie było takiej sytuacji żebym nie weszła do pociągu, a jeżdżę w najpopularniejszych godzinach i wsiadam na najpopularniejszych stacjach. Okna bez problemu można otworzyć, nie są zablokowane jak w SKM, że ludzie koniec końców jeździli z odpowiednimi kluczami do ich odblokowywania. Klima też zazwyczaj działa. Opóźnienia są sporadyczne, dawno nie czekałam na opóźniony pociąg. SKMka to dopiero był dramat. Dzień w dzień opóźnienia bo ludzie próbowali wejść do pociągu, a nie mogli bo pociągi były króciutkie. Rozkład kuleje, to prawda. Sceny opisane to sceny z zeszłego roku gdzie człowiek nie wiedział czy do domu wróci.
- 4 12
-
2023-08-17 09:40
Klakier z polregio?!
- 7 2
-
2023-08-17 11:05
To jest główny problem. Relacją wrzeszcz -koscierzyna to po prostu uwłaczające tak jechac
- 5 3
-
2023-08-17 19:04
Bo za dużo was tam mieszka stonki
- 0 2
-
2023-08-18 06:38
Kiedy ostatni raz jechałeś pociągiem? Chyba w prlu, bo to co napisałeś to jakieś science fiction.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.