• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł Gdyni na ul. Chwarznieńską

Michał Sielski
1 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Mieszkańcy martwią się, że po remoncie ul. Chwarznieńskiej część kierowców wcale nie przeniesie się na nową obwodnicę Witomina. Mieszkańcy martwią się, że po remoncie ul. Chwarznieńskiej część kierowców wcale nie przeniesie się na nową obwodnicę Witomina.

Pierwsza koncepcja przebudowy ul. Chwarznieńskiej zakładała priorytet dla pojazdów komunikacji publicznej oraz ułatwienia dla pieszych i rowerzystów. Nie została zrealizowana, bo wykonawcy zażądali za dużo pieniędzy. Nowy pomysł to dwupasmowa arteria z zatokami autobusowymi i parkingiem zamiast buspasa - co spotkało się z krytyką mieszkańców. Przypomnijmy, że równolegle do tej drogi ma powstać obwodnica Witomina, która - w założeniu - ma usunąć tranzyt z dzielnicy.



Na pierwszą koncepcję przebudowy ul. Chwarznieńskiej Gdynia wydała 1,4 mln zł. Składa się na to m.in. wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, badań geotechnicznych, prac geodezyjnych oraz aktualizacja kosztorysu.

Inwestycja nie doszła do skutku, bo po przetargu okazało się, że najtańsza oferta opiewa na ponad 79 mln zł, podczas gdy miasto miało na ten cel 69,4 mln zł. Zdecydowano więc o "optymalizacji projektu". Wiadomo już więc, że za większość prac projektowych będzie trzeba zapłacić jeszcze raz, bo nowy plan zakłada inne rozwiązania.

Zakres prac przewiduje przebudowę ul. Chwarznieńskiej i ul. Rolniczej. Zakres prac przewiduje przebudowę ul. Chwarznieńskiej i ul. Rolniczej.
Nowy plan przebudowy ul. Chwarznieńskiej:

  • budowa ul. Chwarznieńskiej od Małokackiej do Słonecznej,
  • przebudowa ul. Sosnowej,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska-Rolnicza-Małokokacka-Wielkokacka,
  • budowa drogi rowerowej w ciągu ul. Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ciągu ul. Rolniczej,
  • budowa odcinka ul. Promiennej do Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ul. Hodowlanej (od skrzyżowania z ul. Słoneczną do Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery,
  • nasadzenie zieleni.

Gdynia czeka na wykonawcę projektu, a potem zacznie się budowa. Jeśli oczywiście tym razem przetarg uda się rozstrzygnąć.

- Przetarg rozpocznie wielowymiarowe działania inwestycyjne, mające na celu przede wszystkim przebudowę newralgicznego odcinka biegnącego przez środek dzielnicy. W projekcie znajdzie się m.in.: brakujący fragment drogi rowerowej łączący ulice Chwarznieńską z Rolniczą, co zdecydowanie usprawni komunikację rowerową. Cała inwestycja to kolejny etap działań związany z rozbudową infrastruktury drogowej na odcinku witomińskim, a co za tym idzie, budową obwodnicy Witomina - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Mieszkańcy: tam powinien być buspas



Tędy przebiegać będzie obwodnica Witomina. Tędy przebiegać będzie obwodnica Witomina.
Jego entuzjazmu nie podziela część mieszkańców Gdyni. Przede wszystkim dlatego, że tuż obok miasto planuje budowę obwodnicy Witomina, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z dzielnicy.

Czytaj więcej: Siedem firm chce zaprojektować obwodnicę Witomina.

- Wraz z decyzją o realizacji obwodnicy Witomina musi nastąpić uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej na ul. Chwarznieńskiej, a Witomino musi zyskać na tej, wycenianej dziś na ok. 70 mln zł inwestycji przez pełne uspokojenie, dziś tranzytowej ulicy i sprowadzenie jej do rangi ulicy osiedlowej. Tylko fizyczne uspokojenie ruchu na Chwarznieńskiej ograniczy - choć nie zapobiegnie - powrót tranzytu do Witomina - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Stowarzyszenie widzi rozwiązanie tego problemu w budowie dodatkowego pasa ruchu o zmiennym kierunku dla autobusów, wprowadzeniu elementów uspokojenia ruchu na całym osiedlowym odcinku ul. Chwarznieńskiej oraz likwidacji kładki i budowie nowych, wyniesionych przejść dla pieszych.

Opinie (208) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    To beznadziejne że większość mieszkańców musiała tak zagłosować, bo nie było dostatecznie znanego drugiego kandydata.

    • 79 18

    • Kandydatow bylo wielu. Tylko sie nie chcialo d*py ruszyc i poczyrac jakie mają programy

      • 12 1

  • (1)

    Były wizualizacje, plany, koncepcje, w 2020 r. doszły pomysły. Realizacja musi poczekać.

    • 65 26

    • Brakuje jeszcze konsultacji

      ... sorry, nie z tą ekipą

      • 8 0

  • ...bo wykonawcy zażądali za dużo pieniędzy. (1)

    ...a może to tyle kosztuje. Miasto wyłoni znowu najtańszego i trzeba będzie dopłacić albo poprawiać to co zrobią. Ktoś powie przeciaz jest gwarancją. Ok. ale to my ciągle stoimy w korkach gdy pyproki ciągle coś naprawiają.

    • 82 20

    • Gwarancja?

      Spółka powołuje spółkę - córkę z bardzo ograniczonym kapitałem, bierze pieniądze i coś tam buduje i szybko plajtuje. O gwarancję niech się martwi miasto. Kompostownia w Gdańsku i mevo to mało?

      • 14 3

  • Opinia wyróżniona

    Bispas to zle rozwiazanie - wiecej smogu, wieksze korki (17)

    Wiecej zanieczyszczen.. Gdynia musi znow zaczac budowac drogi. Rowery nie rozwiaza problemu komunikacji/transportu w Gdyni. Buspas to pomysl z komuny, zeoeksza jedynie emisje spalin

    • 119 136

    • (6)

      Jesf odwrotnie. Ograniczyc ruch aut, priorytet dla zbiorkomu i zanieczyszczenia i korkow nie bedzie

      • 36 24

      • No wlasnie pisalem, ze to komunistyczne myslenie

        Buspas to komuna, myslenie totalitarne

        • 20 43

      • Ograniczony to Ty już jesteś i to wystarczy

        • 12 11

      • Odp. (3)

        No to zrobmy eksperyment.Wylaczmy wszystkie samochody z ruchu przez 3-4 dni w Gdyni.Zobaczymy jak wyglada zycie tylko przy transporcie zbiorowym.

        • 26 1

        • Ta cudowna cisza jak 01 stycznia rano... :) (2)

          • 12 8

          • (1)

            Wyprowadź się na wieś jak pragniesz ciszy. Tam zapewne też przeszkadzał by ci piejący kogut.

            • 9 14

            • "Przeszkadzałby". Tak będzie lepiej.

              • 13 2

    • taka sama komuna jest wtedy kiedy domagasz się budowy drogi za moje pieniądze (6)

      zrzućcie się z okolicznymi kierowcami i budujcie za swoje, nikt nie kazał wam mieszkać na wsi

      • 23 20

      • Podatki to ponad polowa ceny benzyny (1)

        Plus akcyza w cenie auta. Kierowcy placa za drogi. Komuna to sciezki rowerowe.....

        • 11 25

        • Uhm. Oczywiście.

          Bo mieszkańcy Gdyni, jeżdżący na rowerach, nie płacą podatków...

          • 12 2

      • (1)

        Kolego,podatek drogowy podwojny placa tylko kierowcy.Jest w paliwie.Piesi nice placa

        • 16 13

        • A drogi w mieście budowane są z podatków lokalnych

          i tyle zostało z twojej argumentacji

          • 21 8

      • Drogi dla rowerów, którymi jeździ kilkadziesiąt osób (1)

        w ciągu dnia, budowane są za Twoje prywatne pieniądze? Może rowerzyści się zrzucą!

        • 17 11

        • Budowane są z podatków lokalnych i z podatków PIT

          Mogę to napisać jeszcze dziesięć razy, jeśli nie możesz tego pojąć. Każdy kto mieszka w Gdyni, jest w niej zameldowany, współtworzy budżet tego miasta i dokłada i się do inwestycji miejskich.
          Kierowcy naprawdę nie maja się czym szczycić: zatruwam miasto, zaśmiecam je, zagracam, powoduję gigantyczne korki każdego dnia, utrudniam życie sobie i innym, ale płacę podatki w paliwie. Nie chcę ani Twojego śmierdzącego blaszaka, ani Twoich podatków.

          • 13 6

    • Napisałbym że szampan wszedł za mocno ale jak przeczytałem jeszcze raz to stwierdzam że autor cały czas pije i to denaturat.

      • 12 10

    • Jest dokładnie odwrotnie.Buspas ogranicza emisje spalin. Pomysłem z komuny jest dalsza rozbudowa dróg . (1)

      • 19 8

      • Myskisz jak dziecko

        Buspas poteguje korki, skoro droga bedzie miala mbiejsza przepustowosc to auta beda tam staly czesciej w korku. Auto porouszajace sie w korku emituje najwieksza ilosc spalin.... Oczywoscie mozesz jak dziecko prezentowac myslenie magiczne i roic sibie, ze kierowcy przesiada sie do autobusow.....Buspas to zle rozwiazanie, zwlaszcza w miescie o relatywnie slabo rozwinietej sieci drog. Oszolomstwo proponuje buspasy zamiast drog.... plus oczywiscie sciezki rowerowe, ktorymi praktycznie nikt nie jezdzi...Podsumowujac, czas skonczyc z maskowaniem nieudolnosci UM Gdynia z pomoca buspasow. Trzeba budowac drogi A akurat na Witominie nie piwinni poszerzac drogi ani budowac buspasa. Caly teanzyt powinien wywedrowac poza Witomino

        • 6 12

  • "Nowy pomysł to dwupasmowa arteria z zatokami autobusowymi i parkingiem zamiast buspasa - co spotkało się z krytyką mieszkańców." Zabrakło słowa 'niektórych' bo tak naprawdę ból d**py ma kilku samochodfobów z tego dziwnego stowarzyszenia. W dodatku nawet tam nie mieszkają.

    • 76 28

  • Fajnie, tylko: (2)

    Piesiewicz - odwal się od Witomina. Nigdy tam nie mueszkałeś.
    Po drugie - ruch rowerowy można puścić Słoneczną i Hodowlaną. Bez konieczności wielkich inwestycji.

    • 81 30

    • Kosztem Witomina, chcą polepszyć dojazd zachodowi

      a tam ciągle przybywa mieszkańców. Obwodnica nic nie da, a dodatkowo odetnie część Witomina od lasu, bo za chwilę ten wąski pasek zabudują deweloperzy. Zachód powinien przenieść się na tory, transport publiczny, a nie wszyscy do auta i jadą do centrum. Ludzie powinni zrozumieć, że dla ich wygody mieszkania w tańszych domach, wśród pól i ciszy, nie mogą być niszczone centra miast i okoliczne dzielnice. Zobaczcie jak wygląda Chwaszczyńska. Mimo ogromnej rozbudowy, dalej jest zakorkowana. A poziom urbanizacji terenu wygonił stamtąd ludzi na obrzeża miast.

      • 8 0

    • Spadaj koleś! Wszyscy samochodami

      mają jeździć ? Na przysłowiową drugą stronę ulicy też ? Nie rowerem ?
      Widzę, że kochasz tkwienie w korkach ?
      Że postulujesz zakaz budowy drogi rowerowej wzdłuż Chwarznienskiej ?

      • 1 4

  • Nie będzie żadnej obwodnicy Witomina! (1)

    Wspomnicie moje słowa.

    • 90 20

    • I oby nie było, bo i tak wrócisz z niej na Chwarznieńską.

      dodatkowo Kierowcy z Kieleckiej sparaliżują buspas (skręt w prawo), żeby dostać się na obwodnicę. Będzie jazda na skrzyżowaniu Witomińska/Kielecka/Rolnicza

      • 10 6

  • szczurka z ferajną pogonić ! od tego trzeba zacząć budowe obwodnicy i innych remontów !

    • 78 23

  • obwodnica (3)

    Kilka lat temu byla wykonana koncepcja obowodnica kierownictwo kolegium wybralo obecny projekt z kladką dla pieszych przy domie za falochronem Było to złe rozwiązanie Winnego nie ma podobnie jak Gdynskie Lotnisko Decyzje niech podejmują specjaliscie a nie politycy

    • 82 21

    • Kładkę wybudowano w 2014 roku (2)

      teraz chcą ją zlikwidować

      • 9 1

      • Tak się w Gdyni trwoni pieniądze podatnika.

        • 8 0

      • Bo nigdy nie powinna była powstać.

        Sam mieszkam na Chwarznie i często jeżdżę samochodem przez Witomino, ale zawsze byłem przeciwny temu choremu pomysłowi likwidacji przejścia dla pieszych i budowy kładki.

        • 5 0

  • Obecny zarząd

    Moim zdaniem, już kadencję wcześniej W. Szczurek jest obecnie bardziej obciążeniem dla miasta niż wsparciem. Niech wyprzeda do końca tereny miejskie,zlikwiduje zieleń, i odejdzie. Ciężko to będzie naprawić, nie da się już.

    • 91 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane