• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na Targ Sienny i Rakowy. Krok w dobrą stronę

Michał Stąporek
12 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Poprawiona wizja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Na pierwszym planie widoczny odbudowany Kunszt Wodny, w którym znajdzie się Centrum Dziedzictwa Historycznego Gdańska oraz plac, jaki powstanie między ul. Okopową a kanałem Raduni. Poprawiona wizja zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Na pierwszym planie widoczny odbudowany Kunszt Wodny, w którym znajdzie się Centrum Dziedzictwa Historycznego Gdańska oraz plac, jaki powstanie między ul. Okopową a kanałem Raduni.

Jest nowa koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego, jaką we współpracy z miastem ma zrealizować holenderski deweloper Multi Development. Kilka zmian przybliża ten projekt do realizacji, choć niektóre elementy prawdopodobnie będą wymagały kolejnych poprawek.



Pięć najważniejszych zmian w stosunku do poprzedniej koncepcji zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Pięć najważniejszych zmian w stosunku do poprzedniej koncepcji zabudowy Targu Siennego i Rakowego.
Plusem nowego opracowania jest utworzenie przez projektantów osi widokowej na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią. Plusem nowego opracowania jest utworzenie przez projektantów osi widokowej na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią.
Nowe zagospodarowanie kanału Raduni. Plusy: podniesiony i zróżnicowany szklany dach, liczne przejścia nad kanałem, minusy - z naturalnej zieleni pozostają jedynie drzewa. Nowe zagospodarowanie kanału Raduni. Plusy: podniesiony i zróżnicowany szklany dach, liczne przejścia nad kanałem, minusy - z naturalnej zieleni pozostają jedynie drzewa.
Problemem może być niedokładne opisanie placu, jaki powstanie u wyjścia z tunelu pod ul. Okopową. Problemem może być niedokładne opisanie placu, jaki powstanie u wyjścia z tunelu pod ul. Okopową.
Stacja SKM Gdańsk Śródmieście w pobliżu Targu Siennego powstanie w 2014 roku. SKM wyda na jej budowę i doprowadzenie do niej linii kolejowej ok. 80 mln zł. Stacja SKM Gdańsk Śródmieście w pobliżu Targu Siennego powstanie w 2014 roku. SKM wyda na jej budowę i doprowadzenie do niej linii kolejowej ok. 80 mln zł.
Gdańsk i holenderska firma deweloperska Multi Development od kilku lat przygotowują się do wartej ponad 800 mln zł zabudowy Targu Siennego i Rakowego. Strony mają utworzyć spółkę, do której Gdańsk wniesie pięć hektarów terenu, a Holendrzy zapewnią finansowanie inwestycji.

Jednym z warunków zawiązania spółki, jest przygotowanie przez dewelopera takiej koncepcji zagospodarowania tych terenów, którą zaakceptuje wojewódzki konserwator zabytków. Ten już odrzucił jedno takie opracowanie, przedstawione mu w czerwcu. Jednak we wrześniu, podczas spotkania z generalnym konserwatorem zabytków w Warszawie, ustalono, co musi się znaleźć w dokumencie, by tym razem został zaakceptowany.

Z naszych informacji wynika, że taka poprawiona koncepcja została już złożona u konserwatora. Co w niej jest?

W stosunku do pierwotnej wersji zaproponowano w niej kilka zmian. Szklany dach nad Kanałem Raduni został podniesiony na wysokość 18 metrów. Elementy zadaszenia kanału dopasowano też do podziałów budynków, które powstaną w tym miejscu. Dach jest teraz bardziej ozdobny i można uznać, że nie narusza już integralności Kanału Raduni, na co zwracano uwagę na warszawskim spotkaniu z generalnym konserwatorem zabytków.

Projektanci z biura pracującego dla Multi Development rozdzielili obiekty, jakie powstaną nad kanałem, w ten sposób, że pomiędzy nimi powstała oś widokowa łącząca ul. Rogaczewskiego z ul. Bogusławskiego (widać to na grafice nr 3).

Podobnego rozbicia budynków dokonano w południowej części działki, gdzie postanie kino wielosalowe. Dzięki temu wjeżdżający do Gdańska od strony Traktu św. Wojciecha nie zobaczą jednorodnej bryły z monotonną fasadą, lecz kilka obiektów o mniejszej skali.

Mimo to, kilka rozwiązań wciąż może być ocenione jako dyskusyjne.

Wątpliwości może budzić sposób zagospodarowania brzegów Kanału Raduni. W obecnie przygotowanym projekcie usunięto z nich niemal całą naturalną zieleń i wyłożono je kostką brukową (widać to na grafice nr 4). Zachowana zostanie natomiast część drzew, kilka zostanie nawet dosadzonych. Projektanci zaproponowali jednak gatunki egzotyczne (np. fikus australijski czy oliwkę), nie występujące naturalnie w naszej strefie klimatycznej. Możliwe, że zostaną poproszeni o zastąpienie ich ciepłolubnymi gatunkami drzew charakterystycznych dla polskiego klimatu.

W najnowszym projekcie niezbyt dokładnie zaprezentowano bardzo ważny z punktu widzenia całej zabudowy Targu Siennego plac, jaki powstanie zaraz za tunelem biegnącym od Bramy Wyżynnej pod ul. Okopową. Nie określono ściśle jego rozmiarów, ani tego na jakiej głębokości będzie zlokalizowany. Z naszych informacji wynika, że im będzie płytszy, z tym większą przychylnością się spotka.

Gdy już koncepcja zostanie przyjęta i miasto utworzy z holenderskim wspólnikiem spółkę, ta będzie mieć pełne ręce roboty. Najpierw zacznie powstawać infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Dopiero potem przyjdzie czas na komercyjne budynki, które będą musiały "zarobić" na część infrastrukturalną inwestycji. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.

Na spółce z Holendrami miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, w północnej części zabudowywanej działki, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.

Miejsca

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • a pod tym museum - budyn club, albo cuś

    można by zlikwidować chodniki, po co tyle miejsca do odsnieżania (koszty!!) i postawić tam estetyczne budy z gildii. I FAJNIE !!!

    • 0 2

  • Budować ,byle co byle budować !!!!! (1)

    Każda budowa to następne mieszkanka dla mnie. BUDOWAĆ !

    • 4 3

    • Brawo! Oto myśłenie Budynia

      Jak tak dalej pójdzie to wyda pozwolenie na likwidację zabytkwej zabudowy byle tylko "budować dalej"

      • 2 0

  • kolejne szklane domy w zabytkowej zadudowie... koszmar (1)

    BIELAWSKI .... WON z GDAŃSKA !!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 12 5

    • trollowanie to nie zabawa

      można się pociąć - poważna sprawa

      • 0 0

  • PEWNIE PRZY OKAZJI ZBURZĄ

    POMNIK MARII KONOPNICKIEJ, bo Rota nie bardzo wpisuje się w całowanie d... obcokrajowcom

    • 7 0

  • a może pomyśleć o parkach?

    czy całe centrum musi być zagracone budynkami? chętnie posiedziałabym na ławce w ciepły dzień, patrząc np. na "OGRODY GDAŃSKIE"

    • 11 0

  • a co to MUSEUM jest ?

    • 3 0

  • Pytanie laika (1)

    Jak będzie odśnieżany ten szklany dach? Bo zakładam, że nie jest obliczony na uniesienie ton śniegu.

    • 14 0

    • Ten szkalny dach neico się zmieni - czytaj nie będzie taki szklany

      A zalany żelastwem i betonem, kanał raduni puszcozny w jakiejś betonwej rurze pod podłogą jakiejś galerii... handlowej

      • 5 0

  • ...a gdzie kościół, na planach go nie ma...

    • 4 1

  • Czy na pewno stacja o roboczej nazwie Gdańsk Śródmieście jest potrzebna? (4)

    W dzień powszedni z Gdyni do Gdańska jedzie 111 pociągów SKM na dobę. Z Gdańska do Pruszcza jeździ tylko 7. Zatem pociągi, które będą się tam zatrzymywać stanowić będą tylko 6,3% ogółu. To nie jest warte 80 milionów złotych. Żeby tak zapłaciły za to śmierdzące lenie, którym nie chce się przejść pół kilometra. Fundujecie sobie miażdżycę, wieńcówkę i takie tam.Niemal wszystkie tramwaje z Chełma i Siedlec skręcają w stronę Gdańska Głównego. Więc korzystający z nich nie zauważą różnicy. Są miliony lepszych sposobów, by wydać 80 baniek.

    • 4 8

    • I globalne ocieplenie.

      • 0 0

    • (1)

      ostatnią stacją od strony Gdynie nie będzie Gdańsk Główny tylko Gdańsk Śródmieście..

      • 1 1

      • Tak? Przeniesiesz wszystkie bocznice, na których SKM stacjonują w Gdańsku Głównym przed zmianą kierunku właśnie tam?

        Na żadnej wizualizacji czegoś takiego nie widziałem. I co wtedy z Gdańskiem Głównym? Następny do rozbiórki, czy centrum handlowe? Niemcy głupio zrobili umieszczając go tam, gdzie jest teraz. Jak już, należy go przenieść jak świątynie Abu Simbel.

        • 1 1

    • Zachęcają ludzi do niezdrowego stylu życia, aby potem mniej pobierało emeryturę.

      • 0 0

  • nowy projekt, nowy pomysł, nowa wizualizacja, nowa ściema (1)

    szukasz pracy ?? zacznij robić wizualizacje!

    • 4 0

    • byle nie takie....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane