• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na kursowanie PKM w Gdyni

Patryk Szczerba
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Otwarcie nowych przystanków PKM w Gdyni

Inauguracyjny wjazd z zatrzymaniem się na przystankach PKM Stadion i PKM Karwiny w Gdyni.


Trwa walka o zwiększenie liczby kursów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdynię. Walczących o to społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne wsparli przedsiębiorcy z biurowców przy ul. Łużyckiej. Wspólnie proponują, by niektóre pociągi PKM startowały w Chyloni i jeździły w szczycie co 15 minut do Osowy. Pieniędzy na te cele chcą szukać w miejskim budżecie.



Czy w nadchodzącym roku przybędzie kursów na linii PKM?

Nowy rozkład linii PKM zacznie obowiązywać w niedzielę, wraz z otwarciem nowych przystanków w Gdyni: Karwiny i Stadion. Od kilku tygodni trwa dyskusja dotycząca częstotliwości kursowania. Spore grono mieszkańców wskazuje, że kursów w stosunku do potrzeb jest za mało. Atmosferę podgrzała dodatkowo decyzja Gdyni o likwidacji linii 4A wożącej pasażerów na lotnisko w Rębiechowie.

Może być jeszcze mniej kursów



Władze województwa przyznają, że kursów więcej nie ma, bo Gdańsk i Gdynia nie chcą wykładać dodatkowych środków na funkcjonowanie PKM. Co więcej, zapowiadają, że jeśli podejście władz w Trójmieście nie zmieni się, to przy najbliższych korektach rozkładów jazdy pociągów może być jeszcze mniej niż teraz.

Władze Gdańska mówią, że priorytetowym zadaniem miasta jest doprowadzenie komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej - do linii PKM. Z kolei władze Gdyni widzą potrzebę większej liczby kursów, ale jeśli pieniądze na ten cel nie będą pochodziły od wszystkich samorządów zainteresowanych rozwojem PKM, to wykładać środków nie będą.

Czytaj też: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

- Jeśli wszystkie gminy, które obsługuje PKM, miałyby dopłacać do kursów, nie byłoby żadnej wątpliwości. Gdynia poniosłaby swoje koszty - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wsparcie od biznesu



W sprawę zaangażowali się społecznicy z Miasta Wspólnego, proponujący, by zaoszczędzone na likwidacji linii 4A oraz budowie gdyńskich przystanków PKM kwoty zainwestować w rozwój siatki połączeń.

- W nowym rozkładzie mamy kursy średnio co godzinę, brak większej liczby kursów w szczycie, brak kursów porannych i wieczornych na lotnisko. Na dziś nowe przystanki to raczej wiaty chroniące przed deszczem niż prawdziwe ułatwienie w podróżach gdynian - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Lokalizacja nowych przystanków PKM Lokalizacja nowych przystanków PKM
W ostatnich dniach otrzymali duże wsparcie ze strony biznesu - przedstawicieli firm zlokalizowanych przy ul. Łużyckiej, w pobliżu powstałego przystanku Stadion.

- Zabiegamy o większą liczbę kursów, szczególnie w szczycie popołudniowym. Obecny rozkład w żaden sposób nie zachęca naszych pracowników do rezygnacji z samochodu w podróżach do pracy. Jeśli chcemy rozwoju, to musimy postawić na lepszą komunikację. Nikogo nie zachęci do pracy w Gdyni codzienne godzinne stanie w korkach - mówi Radosław Krasowski z polskiego oddziału firmy Geoban SA, reprezentujący pracodawców z Łużyckiej. 

Nowe przystanki PKM z lotu ptaka

Wskazuje, że jest też bardzo duża grupa pracowników biurowego zagłębia, mieszkających w dzielnicach górnego tarasu Gdańska.

- Oni chętnie wybraliby bezpośrednie połączenie do Gdyni Stadion linią PKM jako zdecydowanie szybszą alternatywę dojazdu do pracy niż podróż zatłoczoną obwodnicą - zaznacza.
W skierowanym do marszałka województwa pomorskiego wniosku społecznicy i przedsiębiorcy proponują konkretne rozwiązania:

  • Uczynienie z dalekobieżnego przystanku Chylonia przystanku początkowego i końcowego dla wybranych kursów SKM/PKM
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia dodatkowych kursów na trasie Chylonia - Osowa (szczególnie w szczycie) i docelowo wprowadzenie taktu 15-minutowego w szczycie i 30-minutowego poza nim
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia kursów przyspieszonych na trasie Chylonia-Lotnisko-Strzyża-Wrzeszcz z założeniem, że do stacji Osowa składy zatrzymywałyby się na każdej stacji, a od stacji Osowa tylko na najważniejszych dla mieszkańców Gdyni
  • Honorowanie na odcinku Chylonia - Karwiny biletów ZKM Gdynia

Skąd wziąć na to środki? Działacze stowarzyszenia nieustannie powtarzają, że można to zrobić m.in. dzięki oszczędnościom, bez oglądania się na Gdańsk. Stosowny oficjalny wniosek do projektu przyszłorocznego budżetu Gdyni został złożony.

- Gdynia w związku z otwarciem nowych przystanków likwiduje linię 4A na lotnisko, która kosztowała 1,2 mln złotych rocznie. Zaoszczędziła też 2 mln zł na swoim wkładzie w inwestycję marszałka w nowe przystanki. A wytrasowanie jednego nowego składu na linii PKM to 400 tysięcy rocznie - wyjaśnia Piesiewicz.

Otwarcie przystanków w niedzielę



Przypomnijmy, że z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10-13 na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty".

Więcej o Dniu Otwartym z okazji nowych przystanków PKM w Gdyni

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki.

Ostatnie dni budowy przystanków PKM w Gdyni


Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30.

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

Dobre dane dotyczące ruchu na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Urzędnicy Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego pochwalili się dobrymi wynikami przewozów na trasie PKM w październiku. Z przedstawionych przez nich danych wynika, że liczna pasażerów wzrosła na każdym z odcinków tej trasy. W porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, wzrosty sięgają:

  • 33 proc. na trasie z Kościerzyny do Gdyni
  • 51 proc. z Gdańska przez lotnisko do Gdyni
  • 133 proc. z Kartuz do Gdańska



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Wydarzenia

Opinie (213) 2 zablokowane

  • (11)

    PKM miałoby większą rację bytu gdyby startowała np: z Wejherowa uzupełniając luki miedzy pociągami SKM.

    • 55 75

    • Wszystkie osoby minusujące widocznie lubią stać w korku (2)

      Obecnie dojazd z Redy na lotnisko to autem 30 minut, komunikacją 90 minut.
      Przy szybkim kursie pociągiem możliwe do osiągnięcia 35 minut.
      No ale jak wolicie, żebym stał swoim Golfem na Morskiej i obwodnicy, to minusujcie dalej.

      • 18 6

      • ja tam wolę żebyś się w końcu dorobił

        i kupił passata zamiast się tłuc golfem

        • 14 4

      • nie kolego, po prostu śmieszą nas wywody internetowych specjalistów

        • 7 1

    • Wyobraź sobie, że na tej lini jeździ nie tylko SKM ale i PR, TLK, CARGO i wiele innych. (3)

      Aby cokolwiek wcisnąć, coś innego trzeba wywalić, a jeszcze remonty.

      • 10 3

      • (2)

        Ale ja o tym wiem. Co nie zmienia faktu, że mogliby zrobić dodatkowy tor i niby on powstanie.

        • 2 2

        • dodatkowy tor? łatwo powiedzieć (1)

          ale wykupić ziemię pod to i zrobić to zgodnie z prawem zajmie lata a nikt nie da kasy na pomysł bez podstawy, udowodnij najpierw ze to coś polepszy i ze warto na to wydać a nie na szpitale

          • 4 1

          • jakoś nikt nie sprzeciwia sie wykupowaniu ziemii pod OPAT, trase kaszubska czy S6...

            • 2 2

    • Po 2025 roku będzie to możliwe. Jak zelektryfikują PKM ,LK201 Gdynia - Kościerzyna, LK202 dobudują 2 tory do Wejherowa dla SKM. Cierpliwości.

      • 7 3

    • Było by to możliwe gdyby zelektryfikowali by z Gdyni przez Lotnisko do Wrzeszcza.Wtedy mogły by być dodatkowe pociągi z Wejherowa do Gdańska przez Lotnisko

      • 1 2

    • z Wejherowa startują tylko passaty w tdi

      • 8 4

    • a gdzie Park&Ride, gdzie parking dla rowerów?????????????????

      • 1 0

  • (8)

    Tak, zamiast miejsca dla wózka z dzieckiem, dać tam pięciu w kasku na rajtuzach z rowerami i najlepiej za darmo.

    • 64 92

    • (3)

      Gdynia tabor osobowy w ZKM zamieni sukcesywnie na rowery. Wszyscy będą jeździli rowerami. Kontenery z terminalu też będą rowerami bez oświetlenia po estakadzie ciągnąć

      • 17 4

      • Analiza, analiza - czekam na wizualizacje... (2)

        Tak to widze:

        -rowery+kontener na zakorkowanej estakadzie mieniacej sie czernia asfalu I czerwienia kontrapasow dla rowerzystow
        - na drugim planie trzech panow z MTM z wiadrem masy asfaltopodobnej I chobokiem czerwonej farby
        - w tle bloki Obluza oswietlone zeszlorocznymi iluminacjami z centum miasta
        - nad estakada samolot przelatujacy nisko w kierunku lotniska Kosakowo
        - ponizej estakady biegna usmiechnieci uczestnicy polmaratonu
        - nad tym wszystkim z zatroskane, ale usmiechniete I zadowolone z siebie Slonce spogladajace z gory szczerym dobrotliwym gospodarskim okiem.

        (Slonce Skweru oczywiscie)

        • 9 1

        • kwik zazdrości PiSu

          nuda i żenada

          • 1 2

        • najlepszy jest ten chobok ha ha ha ha, zapomniałeś o gościu opartym o łopatę

          • 0 0

    • Normalni zazwyczaj się dogadają ... (1)

      ...i znajdzie się miejsce i dla wózka i gościa-w-kasku-na-rajtuzach.
      Ale zawsze znajdzie się taki, co by chciał żeby cały wagon był tylko dla niego.
      BTW - pojeździłbyś trochę na rowerze albo pospacerował. I brzucho by Ci spadło, i sił miał byś więcej niż na 10-sekund ;D

      • 30 9

      • Ale wytłumacz nam po co wychodzisz na rower, aby go wozić środkami komunikacji i pod dom wracasz 100m na tym właśnie rowerze - niech sąsiedzi myślą jaki jesteś pro eko trendi cool z Rowerowej Gdyni

        • 5 6

    • stać na dziecko to stać i na samochód

      • 6 6

    • przecież ty nie masz wózka

      dlatego leżysz na podłodze w celi

      • 1 0

  • Jak dobrze, że mam auto (2)

    • 55 21

    • masz też trociny wióry

      a nawet czlapate łapy kacze

      • 1 3

    • Gdzie parking dla rowerów?? Gdynia miała zbudować?!?!?!

      • 0 1

  • bez dostępu do transportu kolejowego dalej pozostają (7)

    Fikakowo, Mały Kack, Pogórze, Obłuże, Oksywie, a na Wzgórzu można byłoby stworzyć globalny węzeł przesiadkowy PKM/SKM/ZKM

    • 139 9

    • globalny!!!

      Najlepiej z lotniska z skomunikowanej z samolotami z międzylądowaniem z Azji do jUeS!!!

      • 25 6

    • można było

      ale banda ogoniastych wybrała taką lokalizację by uniemożliwić wygodne korzystanei zarówno mieszkańcom Małego Kacka jak i Wzgórza/Śródmieścia (Węzeł Wzgórze). przypomnę tylko, że Riviera (wczesniej Wzgórze) chciała dołożyć kasę na rozbudowę peronu i kładki nad Drogą Różową. Ogoniastym to nie pasowało

      • 27 5

    • No jest tam kawal placu... (1)

      .. ale kompletnie nie ma miejsca na rozbudowę dworca. A bez tego węzeł SKM-PKP nie ma szans na funkcjonowanie.
      No i bez gruntownego przebudowania skrzyżowania na Witominie, droga w stronę obwodnicy zatka się jeszcze bardziej.
      Rozwiązaniem byłoby zejście pod ziemię. Ale to chyba nie za mojego życia ...
      Pomyśleć tylko, że w takim Sztokholmie pod ziemią jest i kolej i drogi. A tam są SKAŁY...

      • 9 3

      • :)

        Porozmawiaj ze specjalistami od dróg i tuneli, a dowiesz się dlaczego łatwiej zbudować tunel w skale niż w tym co mamy u nas.

        • 12 0

    • PKM do Gdyni Oksywia

      Dokładnie, powinno być to przedłużone do Gdyni Oksywia a tory z Osowej powinny wchodzić w tory SKM na Wzgórzu tak samo powinno być w Gdańsku Wrzeszczu bo od kiedy tory o charakterze podmiejskim łączy się z dalekobieżnymi

      • 15 2

    • "Można było", a nie "można byłoby"

      Niestety budując wielki węzeł tylko drogowy w centrum, Gdynia zaprzepaściła swoją szansę.

      • 5 2

    • Genialny pomysł! Jeszcze parking wielopoziomowy bym dodał w tym miejscu.

      • 1 1

  • (1)

    Z Chyloni do Osowej to świetny pomysł. Ale oczywiście nie da się.

    • 90 8

    • W Gdyni

      W Gdyni nic się nie da ha ha

      • 1 0

  • (26)

    Przedsiębiorcy z biurowców przy ul. Łużyckiej wsparli społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne ale kasy chcą szukać w miejskim budżecie :D Więc czym oni chcą wesprzeć ten pomysł? Oklaskami? Dobrą wolą? Pozytywną energią?
    Z PKM będzie wieczny problem bo wiecznie będzie nierentowna i będzie trwał typowy spór o kasę na jej utrzymanie.

    • 92 33

    • (13)

      Problemu nie ma, tylko trzeba postawić do pionu Marszałka i jego urzędników. Jeżeli marszałek wyciąga rękę po pieniądze od podatników z trójmiasta to w zamian ma obowiązek finansować kolej w aglomeracji.

      • 18 6

      • Kolej miejską,szczurzysto,finansuje MIASTO! (12)

        Czyli Szczur i Budyń w wypadku PKM miejskiej,z dodatkiem marszałka i powiatów GKS GKA dla linii kościerskiej i kartuskiej! Wiem,że fajnie jechać na krzywy ryj i wielu cwaniaków się przyzwyczaiło,ale trzeba bulić na komunikację MIEJSKĄ (a kolej jadąca w praktyce tylko przez Gdynię i Gdańsk JEST komunikacją miejską!).

        • 5 10

        • napisz prosze ile placi koscierzyna i gdansk za kursy PKM (1)

          jak to sie ma do ilosci skladow itp.... chetnie poczytam. ciekaw jestem w jakim procencie w budowie przystankow i linii torowych pkm w gdansku miasto gdansk partycypowalo w kosztach a ile przyszlo z wojewodztwa i ue.

          • 8 2

          • podatki

            a firmy, w których pracują dojeżdżający gdzie CIT płacą? w Kościerzynie? Oni też pracują na PKM

            • 1 0

        • (9)

          Utrzymywanie transportu kolejowego jest obowiązkiem Marszałka. Po to mieszkańcy Gdańska, Gdyni, Wejherowa, Kartuz i Kościerzyny płacą podatki które trafiają do Urzędu Marszałkowskiego. Skoro Marszałek dostaje kasę od mieszkańców to w zamian ma obowiązek płacić za pociągi.
          Miasta nie mają obowiązku dopłacania do transportu kolejowego.

          • 7 4

          • I tu się mylisz... (8)

            Transportu REGIONALNEGO,a nie KOLEI MIEJSKIEJ. Kolej miejska jest normalną komunikacją miejską (Warszawa za SKM płaci). Idziesz dokładnie tym samym "wytrychem",którego stara się używać Szczur,ale jest to równie naciągane,błędne myślenie (czyli kolej = transport regionalny = płaci marszałek). Poza tym polecam sprawdzić,jaki procent podatków idzie do marszałka...

            @X: no to właśnie marszałek zapewnia tyle kursów ile dla regionu,dla którego faktycznie musi zapewnić transport; za KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ nie musi płacić,w związku z tym masz jeden pociąg na godzinę,który można spokojnie uzasadnić ułatwieniem przesiadek z innych form transportu dla regionu na P&R zlokalizowanych przy przystankach PKM. Opisane w tekście oszczędności to już 8 par kursów dziennie,czyli oszczędzając na różnych niepotrzebnych fanaberiach (jak Red Bull) i Szczur i Budyń są w stanie znaleźć kasę na odpowiednią ilość dodatkowych pociągów. Są,tylko nie chcą.

            • 5 3

            • (5)

              Ustawa jasno określa kto ma płacić za pociągi. Jak ją przeczytasz to się dowiesz dlaczego Warszawa musi płacić a Gdańsk i Gdynia nie musi.

              • 3 3

              • Chodzi ci o naciąganie wykorzystujące fakt że Gdańsk i Gdynia to odrębne jednostki o statusie powiatu miejskiego? (2)

                I że cwaniaki bezczelnie starają się podpiąć pod przewozy międzypowiatowe? Przecież to takie samo naciąganie jak portugalskie uznanie marchewki za owoc!Czyli wcale z automatu nie musi być uznane!

                • 4 1

              • (1)

                Pociągi jadące z Wejherowa do Gdańska to pociągi miedzygminne. Ich finansowanie to obowiązek Urzędu Marszałkowskiego. Podobnie jak dojazdy pociągami PKM mieszkańców Gdyni do pracy w Gdańsku to też przejazdy międzygminne. To, że część pasażerów odbywa przejazd na terenie jednej gminy nie ma tu żadnego znaczenia.

                • 1 1

              • S-ka,R-ka,181,122,143,21,31 to też połączenia międzygminne,a nawet międzypowiatowe!

                I TEŻ są komunikacją miejską... a Gdynia płaci ;)

                • 0 0

              • Tytułem uzupełnienia,bo nie chciało zedytować. (1)

                Zadaniem marszałka jest transport o charakterze WOJEWÓDZKIM,a nie MIEJSKIM. Kolej miejska jest zadaniem miejskim. Tak samo za remont dróg wojewódzkich musi płacić marszałek,ale za remont ULIC MIEJSKICH w Gdyni już Szczur :)

                • 3 2

              • Eurotram to ewidenynty debil

                olać pastucha ciepłym moczem

                • 0 5

            • Zlikwidować urząd marszałkowski, będą pieniądze na PKN :) (1)

              • 5 2

              • wszystko zlikwidować

                żeby nic nie było

                • 3 2

    • Wczytaj się w propozycje. Dobrze, że Miasto Wspólne szuka sojuszników bo to w interesie gdynian (3)

      Dla mnie to propozycja kolei miejskiej. Bardzo dobry pomysł. Gdynia płaci za swoje. Nie funduje nic Gdańskowi.

      • 11 4

      • (2)

        Niby prawda, tylko co z podatkami wpłacanymi przez firmy i mieszkańców Gdyni które w części trafiają do Urzędu Marszałkowskiego? Dlaczego miasto Gdynia ma wyręczać Marszałka w jego obowiązkach?

        • 2 1

        • W jakiej części trafiają do marszałka,a w jakiej do miasta? (1)

          Popatrz sobie na proporcje,bo piszesz jakby do marszałka trafiała lwia część z tego co zostaje w regionie,a jest dokładnie odwrotnie.

          • 1 1

          • Marszałek ma mniej obowiązków więc dostaje mniejszą część wpływów podatkowych. I te wpływy w zupełności by wystarczyły na utrzymanie "starej" linii SKM która jest kluczowa dla trójmiasta. Problem jest z PKM która generuje mega koszty i pożera większość dotacji dla SKM.

            • 2 2

    • Stowarzyszenie non-profit. Mówi Tobie to coś. Doucz się, a potem bzdety wypisuj.

      • 5 0

    • (5)

      Przedsiębiorca wypłaca wynagrodzenia. Podatek PIT jest w 49% przychodem gminy. To jeden ze znaczących składników budżetu samorządu terytorialnego. Dlatego przedsiębiorca może oczekiwać aby budżet gminy współfinansował szybkie i proste dojazdy do pracy swoich pracowników. Bo leży to w każdego interesie: pracownika, pracodawcy i gminy. Przedsiębiorca kupuje na terenie gminy usługi i produkty, Wtedy również płaci podatek VAT.

      • 8 2

      • (4)

        Podatki są dzielone między gminy a samorząd wojewódzki podobnie jak obowiązki wobec podatników są dzielone między gminy a samorząd wojewódzki. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie komunikacji autobusowe lub trolejbusowej, budowa chodników czy rozbudowy infrastruktury drogowej. Transport kolejowy to zadanie Urzędu Marszałkowskiego. Dopłacanie do pociągów to obowiązek województwa pomorskiego a nie Gdyni czy Gdańska.

        • 2 4

        • (3)

          "Podatki są dzielone między gminy a samorząd wojewódzki podobnie jak obowiązki wobec podatników są dzielone między gminy a samorząd wojewódzki."

          Kilka lat temu właśnie ze względu na ten temat poszukałem sobie tego podziału i wyszła różnica mniej więcej rzędu wielkości (czyli do marszałka trafia KILKA procent tego podatku;żeby dokładnie podać ile,to musiałbym jeszcze raz zerknąć do tego opracowania).

          I dopłacanie jest obowiązkiem województwa,ale tylko DOPŁACANIE DO POCIĄGÓW REGIONALNYCH. KOLEJ MIEJSKA nimi nie jest,MIMO TEGO CO SIĘ WYDAJE PREZYDENTOM MIAST.

          • 3 1

          • (1)

            Kolej miejska to taka w której pociągi kursują wyłącznie po terenie jednej gminy. Jeżeli pociąg wyjeżdża poza granice gminy to jest to pociąg regionalny i płaci za niego Urząd Marszałkowski. Tak mówią przepisy :-)

            • 3 3

            • Idiota

              ciekawe, kto finansuje 194 do Rewy albo 126 do Żukowa. Bynajmniej nie marszałek.

              • 1 2

          • wracaj pustaku do szkoły

            • 0 1

    • A czym maja wesprzeć?

      Dotacja? Wspierają podatkami prowadząc firmę w Gdyni. I to wystarczy. Ja p... Co za mózgi tu siedzą...

      • 5 1

  • super

    super

    • 2 8

  • to może upychacze, bo nie ma jak wsiąść ? (1)

    ostatnio tłok jak..

    • 42 4

    • Jeśli będzie więcej kursów to nie będą potrzebni :-P

      • 5 1

  • Hmm, (1)

    Jak dla mnie to ta PKMka jest trochę niczyja. Gdańsk ma autobusy i tramwaje w ramach ZTM, Gdynia autobusy oraz trolejbusy ZKM. SKM z kolei sprawia wrażenie skupionej na obsłudze "swojej" linii 250 Gdańsk - Rumia. Linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wprawdzie powstała z inicjatywy i po części z pieniędzy Województwa i tu chyba należy szukać rozwiązania. Problemem jest jednak fakt, że cała linia PKM "leży" na terenie Gdańska. Przystanki Karwiny oraz Stadion są na trasie PKP PLK.

    • 54 4

    • 2 Przystanki w Gdyni to za mało, w przypadku transportu robi się porządnie albo wcale bo się nie sprawdzi... To co zrobiono w Gdyni to błąd.

      Mogliby powiedzieć wprost "mamy Gdynię w d*pie, walcie sie" i sprawa byłaby jasna. A tak, mamy ruchy pozorowane i pieniądze wyrzucone w błoto.

      • 1 0

  • Śmiech na sali, a nie kolej! (4)

    Dlaczego ludzie nie jeżdżą? Bo rozkład jest beznadziejny.

    Kwadratura koła.
    Bareja wiecznie żywy.
    Sztuka dla sztuki.
    Itp. Itd.

    • 137 4

    • po co autobusy do pkm jak slabo ona jezdzi?

      • 13 0

    • Zatrudnić niemieckiego menadżera albo skandynawa.

      • 14 1

    • Poranne kursy - pociągi są zawalone ludźmi, ledwo da radę wsiąść

      • 10 1

    • Urwanie głowy...

      po 3 kursy na stronę z każdego nowego przystanku

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane