• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na kursowanie PKM w Gdyni

Patryk Szczerba
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Otwarcie nowych przystanków PKM w Gdyni

Inauguracyjny wjazd z zatrzymaniem się na przystankach PKM Stadion i PKM Karwiny w Gdyni.


Trwa walka o zwiększenie liczby kursów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdynię. Walczących o to społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne wsparli przedsiębiorcy z biurowców przy ul. Łużyckiej. Wspólnie proponują, by niektóre pociągi PKM startowały w Chyloni i jeździły w szczycie co 15 minut do Osowy. Pieniędzy na te cele chcą szukać w miejskim budżecie.



Czy w nadchodzącym roku przybędzie kursów na linii PKM?

Nowy rozkład linii PKM zacznie obowiązywać w niedzielę, wraz z otwarciem nowych przystanków w Gdyni: Karwiny i Stadion. Od kilku tygodni trwa dyskusja dotycząca częstotliwości kursowania. Spore grono mieszkańców wskazuje, że kursów w stosunku do potrzeb jest za mało. Atmosferę podgrzała dodatkowo decyzja Gdyni o likwidacji linii 4A wożącej pasażerów na lotnisko w Rębiechowie.

Może być jeszcze mniej kursów



Władze województwa przyznają, że kursów więcej nie ma, bo Gdańsk i Gdynia nie chcą wykładać dodatkowych środków na funkcjonowanie PKM. Co więcej, zapowiadają, że jeśli podejście władz w Trójmieście nie zmieni się, to przy najbliższych korektach rozkładów jazdy pociągów może być jeszcze mniej niż teraz.

Władze Gdańska mówią, że priorytetowym zadaniem miasta jest doprowadzenie komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej - do linii PKM. Z kolei władze Gdyni widzą potrzebę większej liczby kursów, ale jeśli pieniądze na ten cel nie będą pochodziły od wszystkich samorządów zainteresowanych rozwojem PKM, to wykładać środków nie będą.

Czytaj też: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

- Jeśli wszystkie gminy, które obsługuje PKM, miałyby dopłacać do kursów, nie byłoby żadnej wątpliwości. Gdynia poniosłaby swoje koszty - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wsparcie od biznesu



W sprawę zaangażowali się społecznicy z Miasta Wspólnego, proponujący, by zaoszczędzone na likwidacji linii 4A oraz budowie gdyńskich przystanków PKM kwoty zainwestować w rozwój siatki połączeń.

- W nowym rozkładzie mamy kursy średnio co godzinę, brak większej liczby kursów w szczycie, brak kursów porannych i wieczornych na lotnisko. Na dziś nowe przystanki to raczej wiaty chroniące przed deszczem niż prawdziwe ułatwienie w podróżach gdynian - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Lokalizacja nowych przystanków PKM Lokalizacja nowych przystanków PKM
W ostatnich dniach otrzymali duże wsparcie ze strony biznesu - przedstawicieli firm zlokalizowanych przy ul. Łużyckiej, w pobliżu powstałego przystanku Stadion.

- Zabiegamy o większą liczbę kursów, szczególnie w szczycie popołudniowym. Obecny rozkład w żaden sposób nie zachęca naszych pracowników do rezygnacji z samochodu w podróżach do pracy. Jeśli chcemy rozwoju, to musimy postawić na lepszą komunikację. Nikogo nie zachęci do pracy w Gdyni codzienne godzinne stanie w korkach - mówi Radosław Krasowski z polskiego oddziału firmy Geoban SA, reprezentujący pracodawców z Łużyckiej. 

Nowe przystanki PKM z lotu ptaka

Wskazuje, że jest też bardzo duża grupa pracowników biurowego zagłębia, mieszkających w dzielnicach górnego tarasu Gdańska.

- Oni chętnie wybraliby bezpośrednie połączenie do Gdyni Stadion linią PKM jako zdecydowanie szybszą alternatywę dojazdu do pracy niż podróż zatłoczoną obwodnicą - zaznacza.
W skierowanym do marszałka województwa pomorskiego wniosku społecznicy i przedsiębiorcy proponują konkretne rozwiązania:

  • Uczynienie z dalekobieżnego przystanku Chylonia przystanku początkowego i końcowego dla wybranych kursów SKM/PKM
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia dodatkowych kursów na trasie Chylonia - Osowa (szczególnie w szczycie) i docelowo wprowadzenie taktu 15-minutowego w szczycie i 30-minutowego poza nim
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia kursów przyspieszonych na trasie Chylonia-Lotnisko-Strzyża-Wrzeszcz z założeniem, że do stacji Osowa składy zatrzymywałyby się na każdej stacji, a od stacji Osowa tylko na najważniejszych dla mieszkańców Gdyni
  • Honorowanie na odcinku Chylonia - Karwiny biletów ZKM Gdynia

Skąd wziąć na to środki? Działacze stowarzyszenia nieustannie powtarzają, że można to zrobić m.in. dzięki oszczędnościom, bez oglądania się na Gdańsk. Stosowny oficjalny wniosek do projektu przyszłorocznego budżetu Gdyni został złożony.

- Gdynia w związku z otwarciem nowych przystanków likwiduje linię 4A na lotnisko, która kosztowała 1,2 mln złotych rocznie. Zaoszczędziła też 2 mln zł na swoim wkładzie w inwestycję marszałka w nowe przystanki. A wytrasowanie jednego nowego składu na linii PKM to 400 tysięcy rocznie - wyjaśnia Piesiewicz.

Otwarcie przystanków w niedzielę



Przypomnijmy, że z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10-13 na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty".

Więcej o Dniu Otwartym z okazji nowych przystanków PKM w Gdyni

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki.

Ostatnie dni budowy przystanków PKM w Gdyni


Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30.

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

Dobre dane dotyczące ruchu na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Urzędnicy Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego pochwalili się dobrymi wynikami przewozów na trasie PKM w październiku. Z przedstawionych przez nich danych wynika, że liczna pasażerów wzrosła na każdym z odcinków tej trasy. W porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, wzrosty sięgają:

  • 33 proc. na trasie z Kościerzyny do Gdyni
  • 51 proc. z Gdańska przez lotnisko do Gdyni
  • 133 proc. z Kartuz do Gdańska



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Wydarzenia

Opinie (213) 2 zablokowane

  • Pomysł

    A ciekawe rozwiązania a co gdyby startowała z oksywia i do gdańska napewno na Kwiatkowskim zrobiło się luzino

    • 17 1

  • Aby cokolwiek ruszyło to ni się sypnie kasą trzeba najpierw zrobić jedne wspólny bilet. Jak kupuję bilet godzinny czy dobowy w Gdańsku to powinien na tym jednym bilecie jechać tramwajem/autobusem/SKM w Gdańsku/Sopocie i Gdyni.

    Jak mam kartę z miesięcznym, to powinna być ona honorowana w całym Trójmieście.

    Inaczej projekt PKM mija siez celem metropolitarnym. pozostaje super jako kolejka regilonalna.

    Choć tez nei do konca, bo brakuje oczywsitych darmowych P&R w Rębiechowie czy Osowej i mniej oczywistej Strzyży czy Wrzeszczu.

    • 20 0

  • Znów Miasto Wspólne wyręcza urzędników

    UM Gdynia 800 zatrudnionych, 1,7 mld zł budżetu. Brak pomysłów na miasto.

    • 32 4

  • Obserwuję, że władze miasta Gdynia mają ogromne wsparcie ze strony Miasta Wspólnego. Tylko chcieć to zauważyć i skorzystać (1)

    Jestem pełen uznania dla działaczy Stowarzyszenia Miasto Wspólne za ich niełatwą pracę. Opór i kłody kładzione przez Wielu pod nogi, niejednemu już dawno podcięłyby skrzydła i taki zapał do działania. W obecnych czasach aż jestem zdumiony, że tej grupie niewielu tak bardzo zależy na wydobyciu potencjału, który drzemie w PKM, a także wielu centralnych ulicach miasta.
    Naprawdę Brawo Wy !

    • 29 6

    • Ktoś musi myśleć za urzędników

      • 1 0

  • Zlikwidowanie 4A to totalny absurd.

    nie wsiądę do PKM tylko w samochód. Bo do stacji mam za deleko, rozkład do kitu, przepełnione wagony.

    • 21 5

  • hipokryci (1)

    Skoro Wspólne Miasto z takim zaangażowaniem walczy o usprawnienie funkcjonowania przystanków PKM a jednocześnie mówią o nich že tylko nadają się do osłony przed deszczem i wiatrem!To niech wrócą do autobusów i wtedy będą zadowoleni jak dawniej.Kolor czerwony widocznie Ich razi!?

    • 3 21

    • Polecam czytać ze zrozumieniem

      • 6 0

  • fajny pomysł

    • 3 3

  • Swietne pomysly, popieram !!! (5)

    PKM pozwala o kazdej porze dnia bez korkow dostac sie z centrum Gdyni na Karwiny w zaledwie 11 minut !!! To rewelacyjny wynik nieosiagalny nawet dla samochodow poza szczytem. Karwiny, Wielki Kack, Fikakowo, Dąbrowa to ponad 30 tysiecy osob. Jednak, aby ludzie przesiedli sie na PKM ona musi jezdzic z częstotliwością komunikacji miejskiej, czyli co 15 minut. Druga sprawa to kwestia biletów. Do przystanku na Karwinach trzeba jakos dojechac. Trzeba wiec kupic bilet na autobus i PKM, czyli placic 2 razy, za podroz tylko w granicach Gdyni. Dlaczego te bilety sa takie skomplikowane ? Bilet na SKM, PKM, MZK, ZTM powinien byc jeden, a jego cena uzalezniona jedynie od dlugosci trasy. Czy w XXI wieku nie da się tego zorganizować ? Jestem przekonany, że przy dobrej organizacji PKM stanie się sukcesem i przestanie być deficytowa.

    • 43 1

    • PKM pozwoli dostać sie z Chyloni na Karwiny w mniej niż 20 minut. (1)

      Ważną kwestią jest też to, ze PKM ma swoją bazę utrzymaniową i postojową w Cisowej. Trudno wiec o lepsza propozycje jak start z Cisowej czy Chyloni.

      • 9 0

      • Masz rację, a teraz pójdź gdzie trzeba i wykrzycz tą prawdę bardzo głośno. Może w końcu usłyszą.

        • 1 0

    • Bilet (2)

      Można taki kupić bilet na PKM w kasach SKM Gdynia.Obowiązuje on na 24 godz. Tym biletem można pojechać np do Gdańska,jechać autobusami i Tramwajami.Potem wrócić koleją PKM do Gdyni i jeździć trojanami i autobusami.Najważniejsze to żeby skasować bilet i zmieścić się w 24 godz. Emeryci powyżej 6ciu lat mają zniżki.Bilet kosztuje 10 zł na 24 godz.

      • 0 0

      • (1)

        Powyżej 60 ciut lat

        • 0 0

        • Jednym biletem PKM na wszystkie środki lokomocji!

          • 1 0

  • PUSTE MYŚLENIE (2)

    Co za idiotyzm z tym połączeniem do Osowej.
    To już lepiej niech ta PKMka pojedzie do Rębiechowa, gdzie ludzie będą jeszcze mieli możliwość przesiadki na linię w kierunku Kartuz lub tę do Gdańska.

    • 23 2

    • Kasa. Gdynia nie da na połączenia poza miastem (1)

      Taka logika

      • 0 1

      • Na polaczenia w miescie tez nie - jak widac.

        • 2 0

  • Pomysł PKM jest fajny ale wykonanie fatalne. (2)

    Na obsługiwanym odcinku w Gdyni przystanków powinno być więcej - w Małym Kacku, zamiast zrealizowanego na końcu Łużyckiej powinien być przy rondzie im. Brzeskiego tj. przy Małokackiej a następnie na Wzgórzu Maksymiliana. Przystanki w Redłowie i na Wzgórzu powinny być węzłami przesiadkowymi do podstawowej linii SKM i na autobusy/trolejbusy. Częstotliwość kursowania to teraz kpina, bliższa do standardów PKSu niż komunikacji miejskiej - w godzinach szczytu pociąg co pół godziny, poza jeszcze rzadziej...

    Miastu powinno zależeć też na przedłużeniu SKM lub PKM do dzielnic północnych.

    No i najważniejsza kwestia - jeden bilet! Nie wiem po co istnieje MZKZG skoro bilety są trudno dostępne i nie zastąpiły biletów innych operatorów. Dla miejscowego to jest trudne do ogarnięcia a co dopiero dla turysty/przyjezdnego.

    • 38 1

    • Wszystkie argumenty trafione w sedno. Trzeba jednak ten projekt rozkręcić, nadać mu tempo...

      Niezależnie od obecnych wyników nadal jestem zwolennikiem peronu na Wzgórzu. Na Małym Kacku zmarnowano potencjał poprzez przesunięcie Stadionu z Malokackiej do Górskiego. Teraz ZKM nie chce podciągnąć autobusów z Witomina - bierny bezsensowny opór.

      • 6 0

    • Wszystkim nam powinno zależeć na przedłużeniu do dzielnic północnych.

      Dlatego na początku dobra i Chylonia. Potem policzą zanalizują wróci rozum i zrobią przedłużenie do Oksywia, a może i Kosakowa.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane