• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zabudowę terenów wokół dworca PKS

Michał Brancewicz
13 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Przesuń aby
porównać

Miejski plac z zielenią w części środkowej, biurowiec i hotel po jego obu stronach, a dworzec i perony autobusowe pod ziemią na poziomie -1 - tak może wyglądać zagospodarowanie terenów PKS-u przy ul. 3 MajaMapka w Gdańsku.



Podoba ci się pomysł zabudowy terenów dworca PKS?

W marcu 2016 roku Rada Miasta Gdańska zdecydowała o sporządzeniu miejscowego planu dla Grodziska i Centrum Hewelianum, obejmującego również tereny dworca PKS przy ul. 3 MajaMapka.

Ten plan ostatecznie nie powstał, a obszar nim objęty został podzielony na dwie części:
  • Góra Gradowa - Centrum Hewelianum
  • rejon dworca autobusowego w Gdańsku.

Nowy plan dla PKS-u



Prace nad planem dla Grodziska i Hewelianum trwają od września 2018 roku. Z kolei na czerwcowej sesji Rady Miasta zdecydowano o rozpoczęciu prac nad nowym planem dla terenów PKS-u.

Użytkownikiem wieczystym budynku dworca i placu dla autobusów jest od 2012 roku Przedsiębiorstwo Budowlane Górski. Inwestor od dawna zapowiadał chęć wybudowania w tym miejscu hotelu.

Przesuń aby
porównać
Na czerwcowej sesji zaprezentowana została nowa wizja zagospodarowania tego terenu, która uzyskała wstępną aprobatę pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Koncepcja zagospodarowania terenów PKS zakłada:

  • w centralnej części terenu, w miejsce dzisiejszego parkingu, powstanie miejskiego placu z elementami zieleni i miejscami rekreacji
  • budowę nowych budynków o funkcji usługowo-biurowo-hotelowych w północnej i południowej części terenu, czyli w sąsiedztwie budynku przy ul. 3 Maja 9 i w miejscu istniejącego budynku dworca PKS. Ich wysokość nie może przekroczyć budynku zajmowanego do niedawna przez Powiatowy Urząd Pracy
  • nowe budynki będą mogły powstać bliżej jezdni ul. 3 Maja. Wyższe kondygnacje mogą być nadwieszone, a ciągi piesze powstaną w podcieniach
  • stworzenie nowego budynku dworca oraz peronów autobusowych na poziomie -1
  • możliwe jest utworzenie naziemnego przejścia przez ul. 3 Maja


  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
Radni przyznali, że nowa wizja inwestora jest bardzo ambitna i zakrojona na szeroką skalę, więc jej realizacja z pewnością rozłoży się na lata.

Zapytaliśmy prezesa firmy PB Górski, kiedy przewiduje rozpoczęcie prac.

- Czekamy na uchwalenie nowego planu - ucina Bogdan Górski.
Standardowo prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego trwają od półtora roku do dwóch lat.

Urzędnicy miejscy opuszczają budynek Urzędu Pracy



Z budynku Urzędu Pracy część urzędników wyprowadziła się już do nowej siedziby na Lastadii. Obiekt również znalazł się w obszarze nowego miejscowego planu, ale miasto zapewnia, że nie zamierza go sprzedawać. Z budynku Urzędu Pracy część urzędników wyprowadziła się już do nowej siedziby na Lastadii. Obiekt również znalazł się w obszarze nowego miejscowego planu, ale miasto zapewnia, że nie zamierza go sprzedawać.
Co ciekawe, obszar nowego planu został poszerzony o budynek dawnej szkoły wojskowej przy ul. 3 Maja 9Mapka, który, jak już wspominaliśmy, był do niedawna zajmowany m.in. przez Gdański Urząd Pracy i urzędników kilku wydziałów magistratu. Większość z nich już przeniosła się do nowej siedziby w odrestaurowanych budynkach przy ul. LastadiaMapka.

Czytaj też: Atrakcyjne budynki stają się siedzibami urzędów

Wyremontowany budynek przy ul. Lastadia 41 stał się siedzibą kilku wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Wyremontowany budynek przy ul. Lastadia 41 stał się siedzibą kilku wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W budynku przy ul. 3 Maja 9 wciąż obecnie działa tam Gdańskie Centrum Świadczeń i referat mobilności aktywnej. Jednak również ci urzędnicy wyprowadzą się stamtąd jeszcze w tym roku.

Co miasto zrobi z opróżnionym budynkiem?

- Nie ma na razie sprecyzowanych planów. Na chwilę obecną nie zamierzamy go sprzedawać - informuje Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (225) 7 zablokowanych

  • (6)

    Tak,tak pod ziemią dworzec.I jeszcze niech zrobią przejście dla pasażerów na dworzec PKP i do tramwajów takie samo szerokie jak przy Forum Gdańsk.Najlepiej takie pół metrowe z barierkami.
    Tymi nowymi pomysłami i deweloperami wymiotować się już chce.

    • 26 3

    • Takie rozwiązania funkcjonują - i to nieźle (Łódź, Wrocław).

      • 3 2

    • (4)

      To jeszcze z rozpędu Adamowicza, te ruchy. Może Wojewódzki Konserwator Zabytków to zastopuje. Budynek dworca autobusowego jest udany jak budynek Lot i ciągle funkcjonalny .
      Niech miasto odkupi to od dewelopera. Niech sprzedadzą mu budynek dawnego Żaka z otoczeniem i parking urzędu miejskiego w zamian.

      • 3 3

      • (3)

        Drogi "Zaz". A kiedy Ty ostatni raz korzystałeś z tego dworca? Funkcjonalny? Ciasna hala dworcowa, wąskie tunele prowadzące do stanowisk . Nie bez przyczyny wiele kursów te stanowiska pomija, żeby ludzie nie musieli z tuneli korzystać.
        A architektura pasuje - do powiatowego miasteczka. Podobnie jak "Lot", który nawet w pierwotnej formie był na poziomie osiedlowego pawilonu handlowego.

        • 4 3

        • Do powiatowego miasteczka to pasuje najbardziej projekt Górskiego.

          Jakbyś chciał je zeszpecić. Odrestaurowany budynek dworca wyglądałby znacznie lepiej i ciekawiej. I nie, nie jestem przeciwko nowości, tylko nie popieram szpetnego szajsu doraźnej deweloperki.

          • 2 2

        • Dokładnie tak

          • 2 1

        • Część przewoźników omija teren dworca PKS nie z powodu ciasnoty dworca,ale by uniknąć opłaty za korzystanie z tego obiektu.

          • 2 0

  • Dworzec na poziomie -1 to ryzyko (2)

    Jeden większy deszcz i autobusy będą pływać, lepiej dworzec na poziomie 0 a budować nad dworcem

    • 20 2

    • Nie będą (1)

      Z racji położenia, na ulicy 3 Maja woda się nie utrzymuje na nieszczęście peronów PKP zresztą.

      • 1 0

      • woda do góry nie poleci

        grawitacja

        • 1 0

  • tam jest potrzebny parking (2)

    • 16 0

    • i sklep z fajkami, lubię zapalić przed podróżą

      • 1 0

    • Bynajmniej

      parking masz vis a vis KFC

      • 0 0

  • Nieee (2)

    Budynek dworca jest zarabisty - zaniedbany ale zarabisty
    Wystarczy remont dworca i ogarnac okolice
    Zobaczcie np jak dobrze wyglada po remoncie budynek dworca wschodniego w warszawie

    Moze trzeba pomyslec o wpisanu dworca na liste zabytkow?
    Stop niszczeniu budynkow polskiego modernizmu!

    • 35 7

    • (1)

      Modernizm nie oznacza z automatu architektury wartej zachowania - zwróć uwagę, że dworzec autobusowy swoja skalą pasuje do powiatowego miasteczka. Ponadto sam plac ze stanowiskami odjazdu autobusów szczególną ozdobą tej okolicy nie jest i nie będzie.

      • 4 5

      • Projekt dewelopera nie oznacza automatycznie godny wybudowania

        Wieloletnie dowody obecne w Śródmieściu Gdańsk pokazują, że jest wręcz przeciwnie

        • 3 1

  • Oczywiście najlepiej pozbyć się wszystkich miejsc parkingowych w tym mieście... Nawet tych dla autokarów...no bo czemu nie..

    • 20 2

  • Tam już jest zieleń, więc nic dla nas i wszystko pod dewelopera

    • 13 2

  • dworzec PKS (1)

    Kolejny przykład niegospodarności i wydawania pieniędzy przez urzędników miejskich z panią Prezydent na czele!
    Budowa podziemnego dworca PKS to sa przecież miliony złotych wydane tylko po to aby kolejny mafijny deweloper wybudował swoje budynki i czerpał zyski.... korupcja, korupcja i jeszcze raz korupcja!

    • 25 6

    • przecież to prywatny wszystko sfinansuje. Miasto nie jest tam włascicielem niczego poza Grodziskiem i ulicą 3 Maja

      • 1 0

  • (2)

    skandaliczne decyzje
    widać czemu miały służyć te zmiany własnościowe
    komunikacja zbiorowa zdaniem miejskich urzędników jest zbędna
    wiec zapuszczono teren by teraz przedstawiać wizje jak to komuś będzie fajnie
    tylko auta prywatne i plany zagospodarowania pod deweloperów

    • 23 3

    • (1)

      Wg urzędasów komunikacja miejska jest fajna, dobra i w ogóle. Szkoda, że robią wszystko co możliwe by zniechęcić do niej ludzi. Dla urzędasów prywatne samochody są złe, niedobre i również chcą zniechęcić ludzi. Oni sami nie wiedzą czego chcą.

      • 3 3

      • telefon dzwoni i robią jak głos karze.

        • 2 0

  • No jak zwykle,,

    W Gdańsku decydujacy głos ma deweloper.
    Wstyd, że miasto samo nie może wybudować europejskiego dworca PKS, przy okazji budowy hotelu i biurowca Pan Bogdan kopnie PKS dworzec.

    • 17 2

  • Fajna wizualizacja. Wygląda jakby ktoś uzupełnił tam kawałek miasta

    Dobrze byłoby jednak, żeby to miejsce to nie był tylko dworzec i urzędy - ale też przedszkola, sklepy, gastronomia i usługi. Wtedy nie tylko zapełnimy ten "parking" budynkami, ale też ludźmi. No i podcienie - super sprawa w naszym kapryśnym klimacie. Tylko żeby były wykorzystywane jak te w Monachium, a nie przez żulków jako toalety.

    • 1 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane