• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zliczanie pasażerów w Gdyni

Patryk Szczerba
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów. Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni testuje nowy system zliczania pasażerów. Działa on w oparciu o czujniki podczerwieni nad drzwiami, które wykrywają przechodzące przez nie osoby.



Czy często trafiasz na tłok w komunikacji miejskiej?

ZKM Gdynia informacje o pasażerach w większości czerpie z badań marketingowych i kamer monitoringu. Razem z danymi o sprzedaży biletów dają władzom miasta i dyrekcji organizatora komunikacji miejskiej zbiorczy obraz liczby pasażerów jeżdżących autobusami i trolejbusami po Gdyni.

Czytaj też: Ankieterzy odwiedzą pasażerów ZKM

Liczba pasażerów w Gdyni: kierowcy nie liczą



Choć może się to wydawać dziwne, w znikomej części przydaje się spostrzegawczość kierowców.

- Coraz trudniej o kursy przepełnione, dlatego nie pozyskujemy informacji od kierowców o występujących anomaliach, czasami jedynie proszeni są o podanie liczby pasażerów w specyficznych, mało angażujących ich czas i uwagę badaniach, np. w krótkim kursie dojazdowym wcześnie rano. Ważnym źródłem informacji są też sygnały od pasażerów, które otrzymujemy najczęściej w sposób elektroniczny, a także poprzez media społecznościowe - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przełomem może okazać się w najbliższych latach automatyczny system do zliczania pasażerów. Na razie został zamontowany w jednym gdyńskim trolejbusie.

Całość działa w oparciu o czujniki podczerwieni. Są zamontowane nad drzwiami i wykrywają pasażerów przechodzących przez drzwi. Dane są przesyłane bezprzewodowo, na skrzynkę e-mail lub ustaloną lokalizację w Internecie. Zamawiający usługę otrzymuje później raport o liczbie pasażerów wysiadających, wsiadających i liczbie pasażerów w pojeździe na każdym przystanku na trasie.

  • Nowym pomysłem są czujniki na podczerwień, które automatycznie zliczają wchodzących i wychodzących pasażerów.
  • Na razie testy odbywają się w jednym trolejbusie.
W przypadku ZKM dane są przesyłane w odstępach 24-godzinnych - zawsze o godzinie 3.

- Technologia jest stosowana od wielu lat na całym świecie, ale problemem do tej pory była dość niska jej dokładność - duża liczba pomyłek oraz znaczące rozbieżności w raportowanej liczbie pasażerów w stosunku do stanu faktycznego. Celem testów jest sprawdzenie, czy obecny poziom technologii pozwala już na zastąpienie ankieterów systemem elektronicznym, bez szkody dla jakości pozyskiwanych wyników - opowiada Marcin Gromadzki.

Zdecyduje dokładność i koszty



Nie tylko dokładność, ale także koszty będą decydujące przy decyzji o zamontowaniu takich urządzeń na stałe. Według szacunków potrzeba co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Koszt jest bardzo zróżnicowany, gdyż zależy od zastosowanej architektury sprzętowej, momentu montażu w czasie produkcji pojazdu lub później, kosztów pracy (czy przeszkolony serwis operatora może zamontować urządzenia samodzielnie), itp. Zamawiający może też zamówić serwer, który będzie gromadzić dane i generować raporty, a także zakupić licencję do specjalistycznego oprogramowania - zaznacza Gromadzki.

Tyle, że w przeciwieństwie do metod tradycyjnych - czyli zatrudniania ankieterów - są to koszty ponoszone jednorazowo, bo późniejsze serwisowanie urządzeń nie wymaga już dużych nakładów.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • a nie mozna poprostu zobaczyc ile jest sprzedanych biletow ? (4)

    i tych miesięcznych i jednorazowych ?
    i porównać z zeszłym rokiem ?

    • 16 5

    • (1)

      Nie , nie można przynajmniej w Polsce. A dlaczego ? Domyślnie się .

      • 2 3

      • Tzn. Domyśl się.

        • 1 1

    • Ładnie sie podpisałeś. (1)

      Nie, nie można. Są ludzie, którzy jeżdżą za darmo (po 70 roku życia i do lat 4, wkrótce dzieci będą za darmo jeździły do 18 r.ż. )Myślisz, że mniejszy tłok będzie? Jeżdżą też gapowicze albo osoby, które kupiły metropolitalny bilet ale w Gdańsku. Jak to policzyć? Jak ktoś uważa, że puste w Gdyni jeżdżą to niech wsiądzie u mnie na Pustkach w godzinach szczytu do S., W. i 28.

      • 1 0

      • Co jest tańsze - wprowadzenie czujników i systemu zliczania, czy wydanie "darmowym" biletów elektronicznych (darmowych)

        i obowiązek ich kasowania (nawet jeśli przejazd jest darmowy) ?

        • 0 0

  • niech Renoma liczy, oni są dobrzy w prostych czynnościach,.... (3)

    • 13 3

    • a co jesli nie potrafia liczyc ? (1)

      oni tylko wypisują nie liczą ?

      • 1 1

      • Potrafią liczyć tylko do 3,20. Tylko niektórzy do 4,20 PLN.

        • 0 0

    • To czynność z tych trudniejszych

      • 0 0

  • (2)

    Bezsens, niektórzy wysiadają i wsiadają w autobusach na tym samym przystanku bo jest taki tłok i jestem ciekawy jak te urządzenie to wychwyci

    • 17 1

    • wyniki i sa sfałszowane (1)

      i była bomba w samolocie !

      • 0 3

      • Nie bomba tylko baba, nie w samolocie tylko w autobusie

        Do tego miała siatkę z Biedronki na siedzeniu obok.

        • 2 1

  • Ten system jest niedokładny - ZKM powinien (3)

    listami poleconymi (za potwierdzeniem odbioru) rozesłać do wszystkich mieszkańców wezwanie do stawienia się w siedzibie na Kaczych Bukach w celu wypełnienia ankiety (3 strony A4, Times New Roman 8 pt) pod rygorem przymusowego wymeldowania z Gdyni i rewitalizacji nieruchomości przez tajemniczy pożar.

    • 26 0

    • ZKM nie ma siedziby na Kaczych Bukach (1)

      • 0 5

      • Racja - Zakręt do Oksywia.

        To nawet lepiej - będą buspasy ;)

        • 2 0

    • Widzę, że u ciebie potrzeba komentarzy jest taka sama

      jak u przeciętnego zjadacza chleba potrzeba zrobienia kupy. Jakość komentarza adekwatna.

      • 0 0

  • A w wejherowie wiedzą ile!! (2)

    Inteligentne Kasowniki zapodają gdzie zlikwidować kursy autobusów..., i co GD i GA??

    • 9 3

    • W Gdyni nawet inteligentnych władz brak, a Ty o kasownikach...

      Przestań porównywać Gdynię do Wejherowa - w Wejherowie zbudowali więcej tuneli w ciągu 40 lat, niż w Gdyni od II Wojny Swiatowej.

      • 11 2

    • Jakoś nie likwidują, mimo że część kursów to muchowozy.

      • 0 1

  • (1)

    Trzeba wanienki z białą farbą postawić na przystankach, potem zliczać ślady...

    • 17 3

    • Dobre!

      • 0 0

  • W trojmiejskiej "komunikacji miejskiej" najlepsze jest to ze zeby przejechac kilka km czasem trzeba kuic 3 rozne bilety

    roznych przewoznikow. Taniej wyjdzie taryfą.

    • 17 1

  • eee (1)

    tak w S taki tłok że ech !! poprawcie S tak jak R !! p,Marcinie G S to wasza porażka !!

    • 9 0

    • Jak Sopot dopłaci to czemu nie.

      • 0 0

  • zapraszam na przejażdżkę autobusem S (2)

    w godzinach szczytu... dlaczego nie jezdzi tak jak r...

    • 15 0

    • Powiedz to władzom Sopotu.

      • 3 0

    • Chociażby dlatego, że w większości pokrywa sie z trawą SKM. Po drugie, to jest linia w części opłacana przez Sopot a R przez Rumię. Widać niektórym bardziej zależy...

      • 2 0

  • Zróbcie jeden zkm na całe Trójmiasto i włączcie w to SKM to możecie policzyć +1.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane