• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • A kierowcy z Lublina nie znają dobrze gdańskich tras (3)

    Podobno marnie płaci nowy przewoźnik dlatego z braku chętnych do pracy naściągał kierowców z Lublina którzy nie znają dobrze Gdańska.

    • 12 14

    • (2)

      Skończyłem czytać na "podobno".

      • 11 2

      • skonczylem na S, potem bylem chory i nie umiem.

        • 0 7

      • bo tak jest rok temu zadebiutowali w Gdyni hanysy z Meteora to dość długo jeździli kierowcy pościągani tu z innych oddziałów tej firmy w Polsce

        • 5 0

  • Baza (2)

    Szkoda że nikt nie pomyślał o ludziach którzy mieszkają w budynku przy ul. Miałki Szlak 30 .Nie dość że całą dobę jeżdżą kontenery,betoniarki to jeszcze dojdzie kilkadziesiąt autobusów przejeżdżających w odległości ok.2 metrów od budynku po betonowych płytach. Może ktoś by się pofatygował i sprawdził ile ten ponad 100 letni dom z pruskiego muru stojący na powykręcanych belkach z wypadającymi cegłami jeszcze wytrzyma.

    • 8 11

    • Skoro budynek jest w tak złym stanie zgłoś do nadzoru budowlanego.

      • 14 0

    • Przecież tam sama patola mieszka, mi ich nie szkoda, straszny syf tam.

      • 3 0

  • Mobilis to raczej spod Tel-Awiwu niż spod Warszawy

    • 10 3

  • Język polski to podstawa! (4)

    "Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami)." To powinna być podstawa. W Polsce obowiązującym językiem urzędowym jest język polski i nie muszę się silić na zrozumienie jakichś wschodnich pracowników. Jeśli chcą u nas (legalnie) pracować, niech się nauczą naszego języka!

    • 14 8

    • jesteś gorszy/gorsza od Norwegów ;P (2)

      w Norwegii jest mnóstwo kierowców z Polski i niekoniecznie znają perfekt norweski, nawet po kilku latach pracy
      tylko, że tam pasażerowie nie robią problemów - pewnie dlatego, że nie mają kompleksów

      • 10 3

      • umiesz czytać?

        co innego znać perfekt język, a co innego nie potrafić podstawowych znaczeń. Wchodzę do sklepu i nikt mnie nie rozumie. Co robię? wychodzę i nigdy tam nie wracam

        • 4 2

      • Phi :-P

        Przecież nie musi biegle operować językiem technicznym, ale musi być komunikatywny w zrozumiałym stopniu.

        • 2 0

    • naszego tzn wolackiego

      wolacki to jezyk gowniakow. niech sie gowniaki naucza jezykow europejskich lepiej.

      • 0 0

  • Nowy przewoźnik

    a już dał ciała. Linia 174 w ogóle dzisiaj nie przyjechała z rana.

    • 11 10

  • (1)

    jak puściliby linię autobusową z gdańska głównego do kokoszek przez Armii Krajowej to najprawdopodobniej zamieniłbym samochód na autobus. ALE autobusy muszą być pewne... a nie jak 167, musiałem jeździć jednym wcześniej aby mieć zapas jak by się autobus zepsuł...

    • 8 5

    • moglaby jezdzic z osowy obwodnica do karczemek i dalej AK do centrum. Nawet raz na godzine ale niech jezdzi cos takiego. Te wszystkie 210 i 167 to porazka, jezdzi przez jakies wiochy

      • 4 3

  • Informacja pasażerska

    Te tablice powinny stać się standardem we wszystkich pojazdach

    • 11 1

  • Do Pruszcza Gdańskiego powinien zostać położony dodatkowy tor (3)

    tak, by można przedłużyć linię SKM ( z ewentualną opcją przedłużenia dalej do Tczewa).

    Autobus jest jakimś substytutem prywatnego samochodu, ale nie daje takiego komfortu jazdy jak pociąg, który ponadto nie staje w korkach.

    Transport szynowy to przyszłość masowej komunikacji w Trójmieście.

    PKM na Oksywie i elektryfikacja PKM na pewno będzie znaczącym ruchem do przodu.

    Integracja taryf, biletów i synchronizacja połąćzeń to także ruch w dobrą stronę.

    • 26 1

    • A po ch ten dodatkowy tor? (2)

      Niemcy między Norymbergą a Monacium mają jedną parę, i jakoś mieszczą wszystko od ICE do S-Bahnu. Z Gdańska na Tczew da się puszczać pociągi co 2 minuty (i w razie potrzeby to robi) - to PO CO dodatkowe tory?

      • 0 6

      • Palcem po mapie. (1)

        Nie pisz bzdur! Między Monachium i Norymbergą są dwie dwutorowe linie (jedna przez Ingolstadt, druga przez Donauwörth). A same wyjścia z tych miast są wielotorowe, z osobnymi torami dla S-bahn.

        Ta druga para torów Gdańsk - Pruszcz Gdański jest bardzo potrzebna.

        • 4 0

        • Dla nieudaczników z PLK - owszem

          ale skoro o 15.00 jest miejsce na kontenery w stronę Tczewa, to i dla SKMki by były. Kwestia chciejstwa i umiejętności.

          • 2 2

  • Dlaczego niemieckie mercedesy (3)

    A nie polskie solarisy

    • 6 14

    • bo lepsze

      ot tyle

      • 7 1

    • Znajdz roznice miedzy solarisem i mercedesem;)

      Przejedz sie solarisem ktory ma 500.000 na liczniku, a przejedz sie mercedesem ktory ma 500.000;))

      • 8 1

    • Mercedes

      Poczytaj sobie o specyfikacji zamówienia. Solaris też mógł złożyć odpowiednią ofertę ale nie zrobił tego. Dlatego przegrał.

      • 2 0

  • Szukam prace jako kierowca (5)

    Do kogo musze sie zglosic??

    • 5 3

    • Do Kurskiego.

      On dobrze płaci.

      • 4 3

    • Wpisz w intetnet

      BP Tour

      • 3 2

    • tam trzeba miec kat D tyko że w prawku a nie w książeczce wojskowej (1)

      • 5 0

      • no skadze ?! Myslalem ze kat Z matole jeden

        • 0 1

    • Do pracodawcy

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane