Fakty i opinie

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Najnowszy artukuł na ten temat

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. graf. trojmiasto.pl

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

tak, oba 26%
tak, ale tylko ten w Śródmieściu 7%
tak, ale tylko ten na Wielkopolskiej 26%
nie, żaden nie jest potrzebny 41%
zakończona Łącznie głosów: 4723
Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. graf. trojmiasto.pl
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • (32)

    O ile te przystanki wydłużą podróż do Gdańska?

    • 251 23

    • nie rozumiem tego podejścia - jeszcze więcej budować przystanków gdzie ich wcale nie brakuje (by pociąg zatrzymywał się nie co dwie minuty, a co minutę??), temat na siłę wraca co chwilę od kilku lat, mimo że ludzie wyraźnie sygnalizują, że nie potrzebują tych przystanków. Komu tak naprawdę zależy na tych przystankach? Bo nie pasażerom .. Może lepiej jest zainwestować pieniądze w rozbudowę kolejki na dzielnice gdzie jest rzeczywiście potrzeba, a nie sztucznie wydłużać ludziom czas jazdy dodając kolejne przystanki

      • 0 0

    • która to podróż już jest za długa

      żenująco długa

      • 0 0

    • Śródmieście to jest bzdura i spowalniacz (5)

      ale Wielkopolska absolutnie nie - to jest akurat przystanek, który będąc węzłem przesiadkowym skróci tysiącom ludzi codzienne podróże. Bo przecież nie chodzi tylko o garstkę mieszkańców okolicy ale osoby zjeżdżające autobusami z Karwin i Dąbrowy, które obecnie muszą dwa przystanki dalej jechać żeby wzdłuż torów cofać się do Redłowa. Oczywiście żeby innym nie wydłużać powinno się coś w zamian zlikwidować, np. Gdynia Leszczynki, Sopot Wyścigi i obowiązkowo Gdańsk Stocznia - to są 3 przystanki nie pełniące żadnej roli przesiadkowej i mające zawsze mało pasażerów, do tego bardzo bliskie innych przystanków. Wszystkie powinny być natychmiast zlikwidowane właśnie żeby przyspieszyć pociągi. Pociąg to nie tramwaj.

      • 17 8

      • Gdańsk stocznia? Puknij sie w dzban

        • 0 0

      • To może przerobić skm (1)

        Na taki szybki tramwaj jak w Poznaniu

        • 0 1

        • tjaaa na tramwaj konny

          i galopem ... icha cha

          • 0 0

      • Ja z kolei nie widziałam, żeby było duże obłożenie w Orlowie (1)

        Przez rok gdy dojeżdżałam do pracy w mordorze na Przymorzu, na przystanku orlowskim wsiadało /wysiadali niewiele osób.

        • 14 1

        • jak zamiast Klif-a postawią apartamenty dla nowobogackich z warszawki

          to już nikt nie będzie z tej stacji korzystał

          • 8 2

    • A po co jechać do Gdańska? (5)

      Pytam, bo jestem ciekawy.

      • 14 9

      • Bo najlepszą opcją w Gdyni to kupić bilet do Gdańska (1)

        • 14 7

        • radzę kupić bilet na żoliborz

          i jazda ...

          • 0 0

      • (2)

        Do pracy? By zobaczyć miasto,które się rozwija? By samymi się przekonać że Gdynia to skansen lat 90tych?

        • 18 8

        • W Gdańsku już czuć jakieś dziwne aromaty. (1)

          Południowo - zachodnie dzielnice Gdańska często przypominają skansen aromatyczno - klimatyczno - zdrowotny, oraz gdzie się znajdują.

          • 5 5

          • Z ekodoliny czuć za to powiew świeżości, tak jak gdy przeładowują śrutę w gdyńskim porcie.

            • 5 0

    • Daniov p. (3)

      Kolejka to nie taxi, więcej o 2 przystanki to nie tragedia. Jeśli częstotliwość kursowania zostanie dostosowana do wzrastających potrzeb korzystania publicznego z tego rodzaju transportu, to przedłżenię czasu przejazdu o 3-5 minut, nie jest problemem znaczącym. Przeważa korzyść łatwiejszego dotarcia do przystanku, który jest bliżej.

      • 6 18

      • Metro

        Problemem nie jest liczba przystanków tylko tabor skm nie przystosowany do ruchu miejskiego. Np kolej miejska w Oslo ma bardzo dużo przystanków. Co zachęca do korzystania bo przystanek jest do kilkuset metrów piechota od domu

        • 1 0

      • kolejka to równieź ine jest tramwaj

        żeby na każdym skrzyżowaniu się zatrzymywać

        • 11 0

      • dla ilu osób ?i czemu koszta obsługi tego płacić mają wszyscy ? samo zbudowanie to pewnie

        Wyrwą z dofinansowania z UE

        • 6 5

    • Daniov p. (5)

      O chwilę. Kolejka musi wychamować, postój trwa ok. 2-3 minuty i do przodu. Jaki problem?

      • 3 18

      • Żart (2)

        Na tak krótkich odcinkach między przystankami nie rozpędzi się do prędkości przelotowej. Będzie sunąć +/- 40 km/h a ty będziesz kląć, że się wlecze Ostatecznie strata wyjdzie nie 2, a 7 może nawet 10 minut na każdym dodatkowym przystanku..

        • 18 4

        • w praktyce widać to w relacji Gdańsk - Stocznia (1)

          • 11 0

          • a tam jest

            kilometr.
            Dziwne ale prawdziwe.

            • 2 0

      • wychamować?

        Hamuj hamuj

        • 1 0

      • tak problem dla kogo to ma być?

        • 10 2

    • (6)

      Pewnie kilka minut, jednak to może być kilka minut, które spowoduje że część ludzi zrezygnuje z SKM. Ja między Gdynią a Gdańskiem wolę o ile przypasuje jeździć Regio z uwagi właśnie na mniejszą liczbę przystanków, a co za tym idzie czas. Osobiście już mi się dłużyła podróż w tej relacji i jakbym musiał jeszcze dwa stopy zaliczyć, to już autem w korku będzie szybciej. No i pytanie czy te przystanki biorąc pod uwagę ofertę ZKM jadąca równolegle do torów kolejowych są potrzebne?

      • 58 7

      • Ja znowu jadąc z Karwin do Gdańska wybieram samochód (4)

        bo nie mam przystanku przy Wielkopolskiej

        • 27 9

        • z Karwin do Gdańska to na SKM jedzie się do Sopotu 181 (3)

          Kolejny co udaje , że gdzieś mieszka byle się wypowiedzieć

          • 16 19

          • tak, zakorkowaną sopocką (2)

            • 16 1

            • jak się jedzie do szkoły na 8 to wszędzie nie jest łatwo (1)

              • 2 4

              • za to jak się jedzie na 8 do pracy to jest super łatwo

                • 7 0

      • Kilka minut to minimum.. Jeżdżę do pracy codziennie z Wejherowa do Politechniki, póki co wszystko mnie zachęca by rzucić SKM i kupić samochód. Nic się nie polepsza, znowu podwyższyli ceny.. super wspólny bilet z REGIO to dla mnie co miesiąc dodatkowy wydatek 20zł, bo REGIO nie zatrzymuje się na stacjach na których wsiadam i wysiadam. Jeszcze tylko brakuje by wydłużyli mi czas podróży.

        • 32 4

    • o 2 minuty

      • 2 10

  • Super pomysł. Sródmieście i Wielkopolska. Jestem za!

    • 0 1

  • Rumia

    Bardziej by się przydał przystanek między Rumia a Redą na wysokości Auchan. Tyle nowych osiedli a dojazd bez auta szczególnie nocą nie istnieje.

    • 0 0

  • SKM to nie tramwaj, trolejbus czy autobus. Każde zatrzymanie i każde ruszenie kosztuje konkretne pieniądze. Poza tym jaki mają sens przystanki SKM co 200m jak sam przystanek ma 100m

    • 0 0

  • Może jeszcze przystanek między Chylonia i Cisowa? Albo między Grabowkiem, a Leszczynkami? :D

    • 0 0

  • Potrzebne są też nowe kolejki SKM
    Jak wchodzisz to uważaj dziura a jak wychodzisz to napis skacz przez dziurę
    Chodzi o odstęp od peronu
    SKM to się wiecznie spóźnia

    • 0 0

  • Przystanek w Gdyni

    Przecież to jest porażka.
    Miasto Gdynia a przystanek wygląda jak by ta stacja była gdzieś na pograniczu ale to tam wygląda lepiej niż to tutaj
    Brak ławek te kilka sztuk co jest to za mało
    Krótkie zadaszenie
    Brak wiatrołapów
    Jak pada deszcz to aż do środka peronu pada
    Pamiętam jak wyremontowali to dach przeciekał kilka miesięcy.

    • 0 0

  • Przystanek Gdynia Orłowo jest praktycznie martwy. (2)

    Mógłby być w okolicy jakiś mały węzeł przesiadkowy. Choć do tego należałoby zmienić (czytaj: całkowicie przebudować - powiększając) tunel pod torami, robiąc zatoki z wyjściami na perony.

    • 22 5

    • z orłowa korzysta masa dzieci i młodzieży (1)

      jest tam kilka szkół w okolicy, także widać że Maćku nie wiesz o czym piszesz

      • 6 0

      • X.

        Tak, po pierwsze młodzież do szkół. Ale i do skweru i mola w Orłowie stamtąd najbliżej. Fajnie, jak jest możliwość dojechać w tak popularne miejsce publicznym transportem, bo niedługo auta zaleją nas całkowicie...

        • 1 0

  • a parkingi?

    Przystanek Wielkopolska - Przy takim przystanku musi być sporo miejsca dla parkujących aut. Wiele osób chce przesiąść się z auta na skm. Nie bardzo widzę tu miejsce na te parkingi.

    • 1 0

  • Nowe tabory są potrzebne (1)

    • 0 0

    • Cygańskie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.