- 1 Teren przy plaży w Orłowie na sprzedaż (46 opinii)
- 2 80. urodziny Lecha Wałęsy w ECS (501 opinii)
- 3 Gdańsk na grobach zbudowany. Część 2 (60 opinii)
- 4 Tajemnicze literki na jedzeniu w sklepach (108 opinii)
- 5 W pogoni za znikającym Mevo (198 opinii)
- 6 Przystanki tramwajowe, które zniknęły (111 opinii)
Nowy przystanek SKM w Orłowie. Są plany, potrzebne dofinansowanie
Półtora roku temu informowaliśmy, że zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. Wielkopolskiej jest zasadna. I to na razie tyle. Obecnie trwają analizy, czy warto zgłosić inwestycję do konkursów, w których można uzyskać dofinansowanie unijne. Całość ma kosztować ok. 70 mln zł.
Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi. Z drugiej strony byłoby stąd znacznie bliżej na przesiadkę na autobusy i trolejbusy jadące ul. Wielkopolską, a także do pobliskiego szpitala w Redłowie.
Przystanek SKM Wielkopolska może być wykonany centralnie na wiadukcie
Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, dało studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego, na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.
Inwestycje także na terenie miejskim
Do tego potrzebne są inwestycje Gdyni. Wariant przewiduje bowiem także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM.
Informowaliśmy o tym w marcu 2022 r. Co od tego czasu wydarzyło się w sprawie? Okazuje się, że niewiele. Jak informują przedstawiciele SKM, przygotowanie dokumentacji projektowej dotychczas nie zostało zlecone, gdyż jeszcze nie ma zapewnionego źródła finansowania tego projektu.

Szacunkowa wartość ok. 70 mln zł
Poszukiwania środków są planowane w programie FENiKS, który jest skrótem od nazwy Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Jest następcą dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko realizowanych w perspektywach 2007-2013 oraz 2014-2020 (POIiŚ).
- Analizujemy możliwość zgłoszenia w formule konkursowej, w tym szczególnie możliwość spełnienia kryteriów obligatoryjnych w ramach konkursu i zabezpieczenia finansowania zadania - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM w Trójmieście.
Na tej podstawie partnerzy - SKM oraz Gdynia - mają podjąć decyzję, czy, a jeżeli tak, w jakiej formule realizować ten projekt.
Tu "mieszkają" kolejki SKM. Film z 2022 r.
Całość ma kosztować ok. 70 mln zł
- Warto tu jednak nadmienić, że zgodnie z harmonogramem konkursów do końca I kw. 2024 r. nie są planowane nabory w ramach tego działania. Dotychczas w systemie CST2021, służącym do aplikowania o środki unijne, nie ma informacji o możliwości zgłaszania projektów, warunków udziału w konkursie oraz wysokości możliwego dofinansowania - dodaje Tomasz Złotoś.
Aktualny rozkład SKM

O realizacji nadal poważnie myślą też w Gdyni.
- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - opowiadał półtora roku temu Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2023-09-19 23:31
Miałoby to sens gdyby przystanek w Redłowie zaczynał się od stryjskiej i kończył pod kładką przy PPNT. (3)
A tak trochę bliskie te odległości..
- 60 4
-
2023-09-20 07:31
I po co zmieniać - pomysł bez logicznego uzasadnienia. (1)
Taki wariant jest bez sensu bo z ulicy Stryjskiej do PPNT jest ze 150 metrów a ci co pracują na Łużyckiej w większości do biurowców dojeżdżają samochodami, a nie kolejką, Dodatkowy przystanek SKM nad ul. Wielkopolską jest bez sensu bo w tej chwili nic ważnego tam nie ma. Nie ma nawet głupiego parkingu aby się zatrzymać, a pomysły pana Ł. o
Taki wariant jest bez sensu bo z ulicy Stryjskiej do PPNT jest ze 150 metrów a ci co pracują na Łużyckiej w większości do biurowców dojeżdżają samochodami, a nie kolejką, Dodatkowy przystanek SKM nad ul. Wielkopolską jest bez sensu bo w tej chwili nic ważnego tam nie ma. Nie ma nawet głupiego parkingu aby się zatrzymać, a pomysły pana Ł. o ścieżkach rowerowych bez poszerzenia wiaduktu można sobie włożyć między bajki. Do "pobliskiego" szpitala w Redłowie bliżej jest autobusem ze Stryjskiej czy Legionów niż pieszo z Wielkopolskiej.
- 9 11
-
2023-09-20 14:42
Taki sam sens jak stawianie przystanku nad Wielkopolską i robienie z kolei tramwaju. Dostawienie tego przystanku wydłuży jazdę SKM o dodatkowe kilka minut. Postawienie drugiego przystanku między Wzgórzem a Gdynią Główną dołoży kolejne minuty i tak przejazd z Orłowa do Gdyni wydłuży się o 10 minut.
- 1 0
-
2023-09-20 07:54
To w zasadzie w pierwszej kolejności powinno być zrobione.
No ale SKM zrobiła bezsensowny remont zamiast korekty lokalizacji. Tysiące ludzi by skorzystało gdyby SKM Redłowo sięgało kładki przy Redłowskiej, duże osiedla bloków z jednej strony i liczne biurowce z drugiej.
- 11 0
-
2023-09-19 20:24
Spoko (5)
Ale najpierw załatwcie takie składy jakie są w metrze, żeby miały duże przyspieszenie. Inaczej cała trasa z Gdy do Gda wydłuży się do godziny
- 194 9
-
2023-09-20 05:28
PO wyborach samorządowych (1)
To będzie obietnica PO
- 4 5
-
2023-09-20 06:09
pkp,skm nalezy do samorzadu, ,,brawo Ty",przed skladami zalatw tory w Panstwowej spolce,zacznij rozmowy.
- 10 2
-
2023-09-20 07:20
Tu raczej są potrzebne składy z większą ilością drzwi, jak w metrze, a nie poprzerabiane dwudrzwiowe EN57....
- 8 0
-
2023-09-20 08:34
Kolejnych absurdów w komunikacji publicznej ciąg dalszy (1)
Na trasie Gdynia Orłowo Gdynia Główna znajdują pieniądze na mnożenie co 5 metrów niepotrzebnych nikomu przystanków (następny będzie między Maksymilianem i Gdynią Główną?) - a do północnych dzielnic Gdyni nie ma pieniędzy na przywrócenie ruchu skm, gdzie ogromna ilość mieszkańców ma na ten moment jedną drogę dojazdu - rozpadającą się estakadę
Na trasie Gdynia Orłowo Gdynia Główna znajdują pieniądze na mnożenie co 5 metrów niepotrzebnych nikomu przystanków (następny będzie między Maksymilianem i Gdynią Główną?) - a do północnych dzielnic Gdyni nie ma pieniędzy na przywrócenie ruchu skm, gdzie ogromna ilość mieszkańców ma na ten moment jedną drogę dojazdu - rozpadającą się estakadę Kwiatkowskiego..
Nie dość że skm jeżdżą wiecznie opóźnione, to jeszcze włodarze sztucznie chcą wydłużać czas podróży większości pasażerom jakimiś bezsensownymi dodatkowymi przystankami .. Parodia .. chyba idą na rekord ..- 16 4
-
2023-09-20 10:19
Zgadzam się tylko przedłużenie skm do oksywia jest potrzebne
A nie jakiś nowy przystanek.
- 5 1
-
2023-09-19 20:32
(6)
Zagęszczenie przystanków SKM jak dla metra będzie można wprowadzić dopiero wtedy, gdy linia ta będzie obsługiwana taborem o parametrach tego stosowanego w berlińskim czy hamburskim S-Bahnie (m.in. z bardzo dużym przyspieszeniem), a nie starymi kiblami, które już nie teraz ledwo rozpędzają się między stacjami.
- 234 10
-
2023-09-20 05:27
Coś co szybko sie rozpedza zużywa duzo pradu (1)
Także nie w trójmieście, tu sie dba o środowisko.
- 3 18
-
2023-09-20 07:51
coś co potem hamuje oddaje ten prąd do sieci lub akumulatora
o ile oczywiście ma taką możliwość a nowoczesny tabor powinien
- 14 0
-
2023-09-20 07:51
Takie rzeczy piszesz w kontekście stworzenia przystanku bardzo potrzebnego dla połowy Gdyn. (3)
Ale gdy pod artykułem o remoncie przystanku Gdańsk Stocznia napisałem że zamiast remontu on jest do likwidacji bo tam jest bardzo mało pasażerów i jest za blisko głównego to setki minusów że jak to tak likwidować przystanki i co to niby ma być że kilkadziesiąt osób dziennie ma pojechać tramwajem żeby kilkadziesiąt tysięcy mogło dwie minuty oszczędzić.
- 2 7
-
2023-09-20 08:31
On wcale nie jest potrzebny (2)
Dojeżdżającym ze strony Karwin bardziej przydałaby się normalnie kursująca PKM.
- 12 2
-
2023-09-20 09:14
O to to właśnie!
- 3 1
-
2023-09-20 14:05
PKM tak! Zamiast jechać dodatkowy kilometr autobusem i SKM do Redlowa.
Jechanie przez Gdynię Główną do Gdańska czyli dodatkowo 10km jest mądrzejsze.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.