Fakty i opinie

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

tak, to najlepszy sposób na poszerzenie wiedzy i udoskonalenie organizacji ruchu 68%
tak, ale pod warunkiem, że testy nie będą bardzo kosztowne 16%
nie, lepiej stosować sprawdzone w innych polskich miastach rozwiązania 9%
nie, dotychczas stosowane rozwiązania nie wymagają żadnych zmian 7%
zakończona Łącznie głosów: 1793
Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. fot. kk/Trojmiasto.pl

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • (19)

    I dobrze jak najwięcej takich progów.26 tyś to dla tak bogatego miasta nic.

    • 193 80

    • (5)

      Tyle co uszkodzone zawieszenie w drogim aucie.

      • 9 12

      • Progi nie są potrzebne - szkoda aut! (1)

        • 15 25

        • właśnie ... zamiast drogiego progu TANiEJ będzie poprostu wylać krzywo beton na kilku m drogi

          albo poustawiać betonowe 20cm/1m/1m klocki jak we Francji na środku drogi ... tam nikogo to nie dziwi i nie zaskakuje ... no może tylko Polaków z pourywanymi kołami ;))))))))

          • 10 0

      • Jak się tym "autem" pakujesz na chodnik (2)

        jadąc po krawężniku, już nie narzekasz. I jeszcze się dziwisz, że piesi (słusznie) narzekają...

        • 12 3

        • Czyli tylko ty możesz parkować swoim TDI na chodniku?

          • 2 2

        • A jak się nie pakuję?

          Ba, nawet nie przekraczam po osiedlu 30, bo nie jestem wieśniakiem?
          Tylko co z tego, skoro zawieszenie muszę wymieniać przez te wynalazki tak samo często, jak Janusze, którzy swoją jazdą na to zasłużyli?

          • 5 1

    • (2)

      W końcu coś co w innych krajach jest standardem :)

      • 11 6

      • przecież ty nigdy w innym kraju nie byłeś (1)

        bo gdybyś był to byś bzdur i głupot nie wypisywał

        • 2 11

        • Za co minusy? Dużo więcej sprawdzonych rozwiązań powinniśmy wdrażać w Pl, urzędy i likwidacja biurokracji, pensje minimalne które są niczym innym jak odprowadzaniem większej ilości kasy do państwa pod przykrywką poprawiania stopy życiowej, szkolnictwo - twarde oranie programu wcisnietym w ławki na 10h dzieciom, zamiast bardziej kreatywnego podejścia, przez które dziecko z uśmiechem na twarzy i ciekawością szło na zajęcia i wiele wiele innych...

          • 2 1

    • (5)

      zamiast wydawać majątek na progi trzeba edukowac bydło które przekracza prędkość, albo karac znacznie wyższymi mandatami

      • 14 8

      • karanie mandatami nigdy nie zapewni nieuchronności ich ponoszenia (3)

        prób walniający działa na każdego kierowcę, mandat tylko na niektórych

        • 11 3

        • przykład Francji tego nie potwierdza (2)

          25lat temu Francja była prawie równa Polsce pod względem l. Wypadków Śmiertelnych ... Po podniesieniu ostro wysokości mandatów i egzekwowania bezwzględnie wszelkich ograniczeń prędkości ... dziś Francja jest na końcu listy hańby - śmierci na drogach w całej UE ... gdy Polska awansowała z 5tego na 4te miejsce

          • 8 2

          • Tyle że o egzekwowanie właśnie chodzi. (1)

            Mało kto jeździ z poprawną prędkością, a jaka jest szansa na mandat?

            • 1 1

            • theorhetyćnie da się, istnieje technologia,
              widziałem reklamy,
              u Ruskich, bodaj w Moskwie

              fotoradar/kamera z potężnym komputerem,
              który w tłumie, na wielopasmówce,
              potrafi wyodrębnić przekraczające dopuszczalną prędkość
              odczytać ich tablice ( z grafiki! z plamy! )
              dołączyć zdjęcie fotki gęby kierowcy
              i w czasie rzeczywistym zestawić z tego bazę danych

              miliony mndatów w ciągu każdej godziny

              technologia już jest, jedyne czego brak, to nie bojący się motłochu,
              odważni politycy
              z jajami,
              by jej użyć

              • 1 1

      • Trzeba znaleźć synergię obu wspomnianych metod

        I dodatkowo konsekwentnie podnosić jakość komunikacji miejskiej.

        • 8 0

    • Lepszy niż wyspowe.

      Tylko ciekawe gdzie autor widział takie progi w Puławach? Bo chyba nie ma na myśli tych na wylotówce na Kazimierz i Bełżyce? Na owej wylotówce są po prostu wyniesione znaczne kawałki ulicy wokół przejścia (i to jeszcze mocno zwężonej ulicy),a nie klasyczne czy sinusoidalne progi.

      • 5 0

    • Kolor

      No i to są progi! Tylko dobrze by było malować je na inny kolor niż jezdnia :D

      • 9 2

    • 500 tys na ochrone, 150 tys na rydwan. miasto jest bogate. powinno miec pieniadze na bezpieczenstwo na drogach

      • 7 6

    • Gdańsk i bogate miasto=oksymoron

      bogate miasto...
      hahahahaha

      • 0 1

  • Fajny (5)

    Ciekawe, jak się sprawdzi i czy znowu kierowcy będą płakać, że im się utrudnia życie.

    • 87 92

    • Zapadnie (2)

      Powinno sie montowac zapadnie na czujnik predkosci. W szwecji sie sprawdza

      • 9 5

      • (1)

        Pierwsze słyszę. Jak to działa, wyjaśni ktoś ?

        • 0 0

        • Nad droga

          Jest czujnik predkosci. Po jej przekroczeniu na tym pasie po kilku metrach jest blacha zapadnia. Mocno daje w kosc zawieszeniu. To tak jabys wjechal w gleboka dziure. Zobacz w google.

          • 1 2

    • dobry próg nie jest zły, tylko te krótkie wysokie do bani

      • 13 1

    • Nie będą bo tego typu progi i progi wyspowe są ok

      Gumowe klocki wymuszają jazdę max 5km/h na drodze gdzie dozwolone jest np 30-50km/h a do tego stwarzają niebezpieczeństwo pieszych gdy jakiś osioł zamontował je już przed przejściem (mokry gumowy klocek działa niemal jak tafla lodu)

      • 4 2

  • Te progi wyspowe to najgorszy syf. (15)

    Podobnie jak wszystkie inne progi. Niszczą auto i często są w bezsensownych lokalizacjach.

    • 376 118

    • "w bezsensownych lokalizacjach" - czyli tam gdzie nie wolno zapierd....ć? (4)

      • 59 30

      • Może nie wyspowe (3)

        Ale co powiesz na te na Łokietka w Sopocie? Jadąc od ergoareny są trzy progi które nie powinny tam być

        • 20 14

        • Tak jest, nie powinno ich tam być, powinny sobie leżeć na plaży.

          • 24 6

        • Intensywny ruch o charakterze tranzytowym, nie lokalnym

          Na ulicy typowo mieszkalnej? Powinny.

          • 26 12

        • Powinno byc 2 razy wiecej

          Bo co wieczor zuchy wciskaja do dechy od progu do progu

          • 9 2

    • byle co jesz ,byle co piszesz i byle jakie auto masz więc dużo problemów na raz

      • 7 10

    • Nawet nie tyle bezsensownych, co niezgodnych z przepisami. Gdzie w Gdańsku próg zwalniający znajduje się 30 metrów od przejścia dla pieszych? :D

      • 9 6

    • Nie masz racji ale...

      Najbardziej irytują mnie progi przy skrzyżowaniach gdzie włączający się do ruchu np. z drogi osiedlowej musi najechać na próg na skręconych kołach. W tym wypadku rzeczywiście niszczy się auto.

      • 16 4

    • stach

      A nie lepiej wysypac fure kamieni???????

      • 3 0

    • jeżdżę podwyższonym SUVem na z wysokimi oponami A/T (4)

      i te wyspowe są najlepsze - biorę je pomiędzy koła bez najmniejszych trudności i zwalniania :)

      • 4 6

      • (3)

        Ale by jeździć SUVem trzeba być kurą domową albo mieć małego Wacka.

        • 12 7

        • przynajmniej wjadę prawie wszędzie (2)

          a następny wózek będzie Cherokee XJ - i wjadę wszędzie :) z tą ilością progów i wysokich krawężników posiadanie terenówki staje się koniecznością.

          • 2 6

          • (1)

            I wjadę też na miejsce postojowe między samochodami, tyle że nie otworzę drzwi.

            • 6 1

            • Otworze

              Po prostu miejsce obok będzie miało lekką wgniotke

              • 0 6

    • Najlepsza lokalizacja to świętokrzyska! Bo obok przedszkole to kto wymyślił na jednym z najbardziej ruchliwych ulic próg co prowadzi do korkowania skrzyzowania po za remontem który obecnie trwa- teraz tam jest korek non stop .

      • 3 1

  • (4)

    Progi wyspowe są bez sensu bo auta przejeżdzają pomiędzy nimi.

    • 116 46

    • Widać ,ze auta i progi wyspowe...

      ...są twoją silną stroną...

      • 11 9

    • ale żeby objechać je, to musza zwolnić, a o to przecież chodzi :)

      • 13 2

    • Dlatego powinny być szykany (1)

      Spowalniają ruch i w ogóle nie niszczą podwozia. Do tego nie są drogie.

      • 9 1

      • Gdańsk jest miastem miłości nie szykanujemy innych.

        • 8 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (6)

    Takie progi bardzo często stosuje się w Danii. Są świetne - wygodne i skuteczne. O tych wysepkach, na których można sobie zęby wybić, lepiej nie mówić.

    • 150 12

    • Aczkolwiek jeszcze lepsze są po prstu wyniesione przejścia dla pieszych

      Które stosuje się obecnie prawie w każdym zachodnim kraju.

      • 11 2

    • Im (2)

      Gorsza wysepka tym lepiej.Po to one są aby maksymalnie zredukować prędkość przed newralgicznymi niedozwolonymi przejściami dla pieszych i zebrami.Ci co chcą się popisywać prędkościami swoimi furami niech jadą na autostradę albo na tory F1.

      • 3 10

      • pewnie, najlepiej jeszcze kolczatki drogowe przed przejsciami stawiajmy

        Wtedy to juz w ogole kierofczyki do zera zredukuja predkosc, hehe, a co!

        • 4 2

      • Tak się tylko wydaje.

        Kierowca zamiast jechać równo z niską prędkością, typu 20-30, będzie jechał 5 przed progiem i 50 za nim, bo skoro i tak musi zwolnić i się rozpędzić, to dlaczego ma przestać na dozwolonej prędkości?

        • 1 1

    • to rewecyjny profil

      działa łagodnie, proporcjonalnie do kwadratu prędkości.
      Przy dopuszczalnej jest łagodnie, jak by go nie było, ale jak się doda z 20 km miska olejowa ryje o asfalt.
      Był kiedyś taki na ul. Kościelnej w Gdyni
      Te wszystkie plastiki i gumy niszczą tylko zawieszenie. Nawet jak się prawidłowo jedzie. ten rodzaj jest bezlitosny. Przy 60 -70 na godzinę snop iskier będzie wyglądał cudownie

      • 16 1

    • Problem z metalowymi wyspami jest taki, że się niszczą, krawędzie odstają od asfaltu i można łatwo rozwalić opony niezależnie od prędkości. Progi robione z kostki są znacznie trwalsze, ale i znacznie droższe. Zaletą wysp jest to, że autobusy przejeżdżają swobodnie, co jest bardzo istotne.

      • 1 0

  • mogli na filmiku pokazać , czym się kończy zbyt szybkie najechanie (7)

    • 129 4

    • kończy się wylaniem piwa z puszki

      a to największa kara dla janusza

      • 11 0

    • (4)

      Kończy się tak jak kilka lat temu w Szczecinie, gdzie rozpędzony samochód został wyrzucony na chodnik i zabił tam całą rodzinę.

      • 9 1

      • i to jest wlasnie skutek glupoty (3)

        ograniczenie predkosci na d**ila nie dziala progi tez nie

        i ty oczywscie uwazasz ze winny byl prog a nie d**il co zapier...l tyle ze az na chodnik wlecial?

        • 8 1

        • ...

          • 0 1

        • dlatego najlepszy na takich jest
          "ukraiński znak drogowy", czyli
          duży kawał żelazobetonu, popękany i krzywy,
          z wystającymi prętami zbrojenia

          • 0 0

        • tak jak winne są drzewa a nie głupi kierowcy

          • 0 0

    • Trzeba będzie się nauczyć lądowania z telemarkiem i wówczas będzie bezpiecznie.

      • 0 0

  • Po co progi? (2)

    Za drogie. Ja bym nie remontował dróg a prędkość była by niższa .

    • 70 35

    • Doskonale przykładem jest droga koło awf gdzie progi wyspowe sa równiejsze niz sama jezdnia.

      • 12 0

    • w sumie świetny pomysł! nie remontować dróg! ale oszczędności będą!

      • 4 0

  • Taniej będzie zrobić dziurę. (4)

    • 119 10

    • Dziura to jest na wylot, (1)

      a to jest ubytek w nawierzchni jak kiedyś pani rzecznik z GDDKiA mówiła, że nie ma w ogóle dziur na drogach.

      • 16 1

      • No tak, racja.

        • 9 0

    • (1)

      To wbrew pozorom, abstrahując od fachowości nazewnictwa, bardzo dobry pomysł !!!
      Wystarczy wyfrezować zagłębienie na ~5cm i szerokość 50cm ... zadziała skuteczniej od progów i będzie o piardylion złotych tańsze. Do tego powtórzyć 3 razy w odstępie 1m. Proste i skuteczne. Do rozkminienia jest tylko temat odwodnienia.

      • 7 2

      • Pomysł dobry ale zimą się nie sprawdzi.

        Podgrzewanie odpada bo to zwiększy koszt montażu i utrzymania.

        • 6 0

  • (8)

    Te progi to karanie wszystich kierowców za głupotę garstki, która nagminie przekracza prędkość. Proponuję zlikwidować floty aut służbowych w gdańskim magistrcie, urzędzie marszałkowskim oraz gdańskim oddziale dróg krajowych. Wtedy porozmawiamy.

    • 151 75

    • o czym z tobą rozmawiać jak jesteś głupi Pisuar

      • 7 17

    • (2)

      Ale właśnie większość przekracza prędkość, polecam statystyki ruchu na Słowackiego, w kierunku obwodnicy 27% jeździ wedle przepisów, w kierunku Wrzeszcza 45%.

      • 21 1

      • (1)

        tylko że więcej wypadków jest w stronę Wrzeszcza niż obwodnicy :)

        • 5 1

        • To dość oczywiste, w dół jest dłuższa droga hamowania :)

          • 2 3

    • (1)

      Na dodatek najczęściej montowane niezgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, które wyraźnie zaznacza, że progi zwalniajace muszą znajdować się przynajmniej 30 metrów od przejścia dla pieszych.

      • 9 5

      • Przykład: Orunia Platynowa.

        • 0 0

    • A ja uważam, że progi są świetne

      Zwłaszcza, jak ktoś ma np. zawał i czeka na karetkę xD

      • 6 8

    • Garstki?

      To chyba jakiś żart.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.