• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Ul barniewicka typowy przykład chorego myślenia urzędników tam gdzie jeżdżą autobusy tego typu progi nie powinny być stosowane

    • 12 4

  • 26 tyś :p z platyny czy złota ? (1)

    • 7 3

    • Odpowiedz

      Kolejny wałek. Jak nie 3 tys za trzy miesiące to teraz będzie ze 26tys

      • 0 0

  • próg jak próg

    a skoro nie widać różnicy to po co przepłacać?

    • 5 3

  • Skoro takie progi są z powodzeniem stosowane w krajach zachodnich to po co u nas mają być testowane?

    • 18 1

  • xxx (1)

    Mało komfortowe.....? Przecież te progi niszczą auta, podwozie, ktoś liczył, ile trzeba spalić węgla,by wyprodukować nowe amortyzatory, wymienić je itp? Gdzie są ci ebani pesudoekolodzy? I nie piszcie, ze za szybko najeżdżam na progi, bo zawsze zwalniam do określonej prędkości, a auto i tak mocno podskakuje....

    • 25 6

    • i jeszcze dodatkowy hałas i pełno spalin.

      • 5 2

  • Otomin zaprasza (5)

    Na zwiedzanie progów wysypkowych. Ok 10 szt na niecałych 2 km.
    Może czas dawać nazwę tym progom. Np. "Wójt", "Sołtys" "im. Lecha K....".

    • 22 4

    • rzeczywiście tam tych progów jest co 10 m

      że też mieli kasę na to

      • 3 0

    • skoro tam przekraczali predkość (1)

      stał tam kiedyś radar? Miliony na ulicy leżą. Nawet na 200 zł da się zarobić jak koleś zapłaci 10 w miesiącu.

      • 1 2

      • Pytanie czy to ze przekraczali kiedykolwiek spowodowało jakikolwiek poważny wypadek, bo jesli nie to stawianie progów i fotoradarow to taka sztuka dla sztuki.

        • 3 1

    • Krzycz Trybson!

      Ale progi wyspowe nie sa takie zle, spokojnie mozna 40-50kmh po wyspowych przejechac bez znaczacego dyskomfortu. Chyba ze masz na mysli podrzutowe, a nie wyspowe.

      • 2 1

    • A ja zapraszam na Barniewicką, Osowa.

      • 0 0

  • A co na to rozporządzenie dotyczące urządzeń drogowych?
    Prawo nie przewiduje takich rozwiązań.

    • 5 4

  • :P (3)

    Co za brednie. Progi nie mają być komfortowe, a wręcz przeciwnie! Ich celem nadrzędnym jest zmuszanie kierowców do zwolnienia. Tyle i tylko tyle. Te "berlińskie" są do niczego, np. autobusy śmigają po nich jak ta lala. Po kilku tygodniach są do wymiany, więc gdzie tu niższe koszty?

    • 8 12

    • Te nowe progi są właśnie po to aby przejechać komfortowo przy dopuszczalnej prędkości a przy za wysokiej już nie tak fajnie.

      Te berlińskie są właśnie po to aby autobus przejechał bez kłopotu, dlatego są wąskie, węższe niż rozstaw kół autobusu. Tak mówią przepisy. A auta osobowe muszą zwolnić.

      • 1 0

    • Jak kierowca autobusu śmiga jak ta lala i przekracza prędkość to znaczy nie nadaje się do tej pracy i jest to sprawa dla ztm.

      • 0 0

    • ty młocie

      właśnie o to chodzi, są komfortowe dla jadących przepisowo

      • 0 0

  • Na Spadochroniarzy? To chyba jakiś żart.

    Przecież ta droga jest tak dziurawa, że nie da się jechać szybciej niż 50km/h.

    Najpierw ją wyremontujcie. Tak samo jak Radiową i Radarową, gdzie co 500 metrów są progi zwalniające zamontowane wprost na dziurawej nawierzchni.

    • 8 2

  • Właśnie przygotowuję pozew (4)

    przeciwko miastu za zniszczone zawieszenie . Bede się staral obciążyć personalnie tych którzy wydali decyzję. Jednak nie cieszcie się zbyt szybko Gdańszczanie, magistrat na 100% będzie chciał obciążyć kosztami podatników. Czyli Was , drodzy współmieszkańcy.

    • 24 19

    • Proszę, nie bądź śmieszny

      Żałosne, leć już lepiej odrabiać lekcje

      • 6 3

    • Przestań kłamać.

      Nie udowodnisz, że zepsułeś tylko na progach i drogach Gdańska.

      • 5 3

    • chętnie do zbiorowego sie dopiszę

      Ułomny kraj nic nie robi z patologią i karze wszystkich progami.

      • 3 2

    • Elementy zawieszenia to części eksploatacyjne.

      Za zużycie oleju także chcesz kogoś pozwać?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane